Hasznos keresőoptimalizálási tippek kezdőknek

Elméleti SEO tippek kezdőknek – Csak elindulni nehéz

<p style="text-align:justify">A SEO az online marketing egy rohamosan változó ágazata, amiben sosem szabad elkényelmesedni. Ha még csak most kezdesz el a keresőoptimalizálással foglalkozni, akkor nem lesz egyszerű dolgod egy jó útmutató vagy mentor nélkül.</p> <p>Talán már hallottál róla, hogy a SEO-ban többféle specializáció irányába is elindulhatsz. Foglalkozhatsz például helyi SEO-val, tartalomoptimalizálással, webáruházak SEO-jával, a felhasználói élmény optimalizálásával és így tovább.</p>

De ne szaladjunk ennyire előre – kezdő SEO szakemberként még nem kell ennyire részletesen foglalkoznod ezekkel a területekkel.

Mindenekelőtt az alapokra lesz szükséged – egy általános tudásra, amire aztán felépítheted karrieredet, bármi is érdekel majd a jövőben.

Az alábbiakban megtudhatod, hogy hogyan sajátítsd el ezt a kulcsfontosságú alapvető SEO tudást.

 

1. Ismerd meg a céget

Akár egy cég saját marketingcsapatának vagy a tagja, akár egy ügynökségnél foglalkozol ügyfelekkel, ne kezdj el rögtön megoldásokat keresni a leggyakoribb SEO problémákra.

A helyett, hogy azonnal kulcsszókban, meta tagekben, URL-ekben és tartalmakban gondolkodnál, az első lépés megismerkedni a rád bízott céggel.

Íme néhány kérdés, amiket feltehetsz magadnak a szóban forgó webhely böngészése során:

  • Milyen terméket vagy szolgáltatást értékesít a cég?
  • Kik alkotják a célközönséget?
  • A cég szerint miért ők a jó választás a versenytársakkal szemben? (Gyakori megkülönböztető tényezők például az ár vagy az egyedi funkciók/szolgáltatások stb.)

 

Ha van rá időd és lehetőséged, tégy fel néhány üzleti jellegű kérdést saját főnöködnek, vagy a rád bízott cég vezetőjének:

  • Mik a cég céljai?
  • Milyen tervei vannak a cégnek a következő 3-5 évben? (Új termékek bejelentése, új piacok meghódítása stb.)
  • Kik a cég fő versenytársai és mit csinálnak?

 

2. Kérdezz rá mindenre

A SEO mára az online marketing minden ágazatával egybefonódott. Éppen ezért egy keresőoptimalizálási szakembernek gyakran kell együttműködnie a cég valamennyi részlegével.

Még a veterán SEO szakik is rendszeresen tesznek fel kérdéseket ügyfeleiknek, bármilyen rég óta is vannak a szakmában. Nagyon jól tudják, hogy nincs két egyforma ügyfél.

A keresőoptimalizálás egy olyan szakma, amiben a kíváncsiság nem előny, hanem elvárás. Ha nem értesz valamit, akkor igenis vállalnod kell, hogy „buta” kérdéseket tegyél fel – ez a dolgod.

Itt fontos megjegyezni, hogy a SEO-ban nincsenek buta kérdések.

 

 3. Építkezz a SEO alapjaira

Mint az fentebb elhangzott, a SEO-n belül többféle specializáció is létezik. Szintén elhangzott az is, hogy kezdetben nem érdemes ezekkel külön foglalkozni, amíg nem vagy tisztában az alapokkal.

„Bemelegítés” gyanánt tehát első körben vizsgáld meg a cég webhelyét és azt, hogy hogyan jelenik meg az a Google találatai között.

Ha már ismered a céget, akkor próbáld ki az alábbi egyszerű módszert az optimalizálás felmérésére.

Tegyük fel, hogy a cég konyhai berendezéseket árusít.

  1. Nyisd meg egy termék vagy szolgáltatás adatlapját a webhelyen egy böngészőablakban – legyen ez egy hűtőszekrény.
  2. Ez után nyiss egy másik, privát böngészőablakot.
  3. A második ablakban keress rá egy olyan kifejezésre, amire szerinted valaki rákeresne, ha az adott termékre vagy szolgáltatásra szeretnének rátalálni – például „hűtőszekrény típusok”.
  4. Hasonlítsd össze az általad megnyitott oldalt a kifejezésre rangsoroló keresőtalálatokkal.

 

Meglehet például, hogy a Google eltérő keresőszándékot állapít meg a beírt keresőkifejezés alapján, mint amit az általad megnyitott oldal megcéloz.

A Google talán olyan oldalakat sorol fel, amik a még kutatási fázisban járó felhasználók számára hasznosak: általános cikkeket a hűtőkről, amik bemutatják azok általános funkcióit és tulajdonságait.

Az előtted lévő landing oldal viszont már a vásárolni kész látogatókat célozza meg.

Ilyen esetben talán megérné egy új oldalt létrehozni a webhelyen, ami egy általános ismertető hűtőszekrényekről, vagy hogy milyen funkciókat érdemes megfontolni, ha az ember hűtőt szeretne vásárolni.

 

Ha az előtted lévő landing jobban hasonlít a találatokhoz, akkor vizsgáld meg alaposabban a legelső pozíciókban rangsoroló oldalakat és vedd át tőlük azokat az elemeket, amelyek hiányoznak saját webhelyedről:

  • Talán van GYIK oldal a webhelyükön, neked viszont nincs?
  • Van egy videó a landingen, ami bemutatja a terméket?
  • Vannak felhasználói értékelések?

Gondolkodj el rajta, hogy mi az, amit neked is érdemes lenne megvalósítani, de soha ne másolj át konkrét tartalmakat egy másik webhelyről.

A SEO lényege kideríteni, hogy a Google szerint mi számít igazán fontosnak, ha egy termékről vagy szolgáltatásról van szó, majd jobban csinálni ezt, mint a versenytársaid.

Sok SEO szakember túlságosan fennakad a különféle SEO eszközökön és taktikákon, és elfelejti megnézni az olyan alapvető dolgokat, mint a keresőtalálatokat. Te ne kövesd el ezt a hibát!

 

4. Ismerkedj a technikai résszel és légy jóban a fejlesztőkkel

A technikai SEO a keresőoptimalizálás egyik legösszetettebb része, ami elsőre bárki szemében túl nagy falatnak tűnhet.

A népszerűbb CMS-ek szerencsére magukra vállalják a technikai SEO alapjainak biztosítását, ezért neked általában csak a finomhangolással kell foglalkoznod.

Nem árt, ha értesz a dolgok technikai részéhez, és ebben sokat segíthet, ha pozitív kapcsolatokat építesz ki a webfejlesztésért felelős csapattal. Ne felejts el kérdéseket feltenni nekik!

Habár nem kell webprogramozónak állnod, érdemes megnézni néhány releváns tananyagot, esetleg készíteni egy saját, egyszerű webhelyt annak érdekében, hogy még jobban ráláss a témára.

Technikai gyakorlat nélkül is lehetsz jó SEO szakember – azonban legalább elméleti síkon ajánlott tisztában lenni vele, hogy hogyan működik egy webhely, hogyan térképezi fel a tartalmakat a Google, vagy miként működnek a nagy nyelvi modellek (LLM-ek).

 

5. Ismerd meg a Google különféle találatait

A Google keresőtalálati oldalai manapság egészen máshogy néznek ki, mint 15-20 évvel ezelőtt. Azok, akik már régebb óta vannak a szakmában fokozatosan igazodhattak ezekhez a változásokhoz.

Egy újdonsült SEO szakember azonban rögtön kénytelen szembesülni azzal a számos találati elemmel, amiket a Google megjeleníthet a felhasználóknak. Ezek némelyike személyre szabott, némelyikük nem, ráadásul nem is mindig jelennek meg minden keresésre.

Ezekkel még a tapasztalt keresőoptimalizálási guruknak is meggyűlik néha a bajuk.

A Google nagyon sok erőforrást fordít a felhasználói szándék értelmezésére és arra, hogy találataival minél jobban kielégítse ezt a szándékot.

Ennek köszönhetően a keresőtalálatok között megjelenhetnek például:

  • Képek
  • Videók
  • Kapcsolódó keresések
  • Térképtalálatok
  • Közeli vásárlási lehetőségek
  • Termékek
  • Hírek
  • Bővített kivonatok
  • AI találatok (bizonyos nyelveken)

… és ez még csak nem is a teljes lista.

Ha ezek között a speciális találatok között szeretnél megjelenni, akkor egyedi stratégiára lesz szükséged.

 

6. Ismerd meg a különböző keresési szándékokat

A Google arra törekszik, hogy minél több információt tegyen hozzáférhetővé a felhasználók számára. Éppen ezért a keresőóriás megpróbálja minél precízebben értelmezni, hogy miért keresnek rá az emberek dolgokra, hogy a legjobb találatokat kínálhassa nekik.

Ennek érdekében a Google minden kereséskor megkísérli megállapítani a keresés mögött álló szándékot, amit „keresőszándék”, „keresési szándék” vagy „felhasználói szándék” néven szokás emlegetni.

A Google minőségellenőreinek készült, nyilvánosan is elérhető kézikönyvben az áll, hogy a lekérdezések, azaz keresések mögött egy vagy több felhasználói szándék is állhat:

  • „Tudni” lekérdezések, amikor a felhasználó szeretne megtudni valamit. Egyes felhasználók továbbá egyszerű magyarázatokra kíváncsiak, ami a „tudni” lekérdezések egyik alkategóriájának tekinthető.
  • „Tenni” lekérdezések, amikor a felhasználó egy célt próbál elérni, vagy valamilyen tevékenységet szeretne végezni.
  • „Webhely” lekérdezések, amikor a felhasználó egy konkrét webhelyt vagy weboldalt próbál megtalálni.
  • „Személyesen meglátogatni” lekérdezések, amikor a felhasználó egy konkrét cég vagy szervezet után kutat, vagy egy cégkategória után érdeklődik.

 

A kulcsszókutatás során érdemes saját webhelyedet és az általad megcélzott lekérdezéseket is ebből a perspektívából vizsgálni.

 Sok SEO szakember használja továbbá az alábbi, általánosabb szándékkategóriákat, habár ezek nem feltétlenül passzolnak tökéletesen a Google legújabb besorolásaihoz:

  • Információs szándék: Ki, mi, mikor, miért, hogyan, hol…?
  • Kereskedelmi: összehasonlítás, értékelés, legjobb, „konkrét terméknév”…
  • Tranzakciós: vásárlás, ár, akciós, regisztráció
  • Navigációs: egy konkrét márka keresése

 

Szóval nem szabad csak a kulcsszókra koncentrálni – épp olyan fontos, sőt, talán fontosabb, hogy milyen szándék áll a keresések mögött, hogy ezt célozhasd meg tartalmiddal.

 

7. Végezz önálló kutatást, mielőtt az AI-hoz fordulnál

Cégednek talán már most vannak irányelvei a ChatGPT és más AI eszközök használatát illetően. Meglehet, hogy rendszeresen használjátok őket a kulcsszókutatás, a tartalomkészítés vagy a versenytárs-elemzés megkönnyítéséhez.

Újonc SEO szakemberként azonban előnyödre válik majd, ha első néhány projekted során mellőzöd az AI-t, és olyan hagyományosabb eszközökre támaszkodsz, mint a Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs vagy Semrush.

Habár az AI valóban felgyorsíthatja a munkavégzést, korai használata számos hátránnyal is jár:

  • Megnehezíti a tanulást: Ha egy AI eszköz csinálja meg helyetted a kemény munkát, akkor fontos tapasztalatokról maradsz majd le, amikből sokat tanulhatsz. Például, melyik kulcsszót érdemes használni egy bizonyos helyzetben a céloktól függően, és így tovább.
  • Megbízhatatlan eredményeket kínál: Ha nem vagy tisztában a SEO működésével, alapfogalmaival és koncepcióival, akkor nem fogod tudni kiszűrni, amikor egy AI eszköz hibázik – márpedig hibáznak. Honnan fogod tudni, ha az AI helytelenül érvel vagy hibás statisztikákat sorol fel?
  • A Google sem szereti: A Google próbál minél gyorsabban reagálni az AI által generált, sekély, értéktelen tartalmak áradatára, amik egyre inkább ellepik az internetet. Habár az AI segíthet ötletekkel előállni, vagy vázlatot készíteni, a fő tartalmat továbbra is neked kell majd elkészítened, hiszen csak így biztosíthatod, hogy igazán egyedi és szakmailag pontos legyen. A Google és a felhasználók pedig ezt igénylik.