branding
A branding definíciója
A branding az a folyamat, amely során egy erős, pozitív képet alakítasz ki cégedről, illetve kínálatodról célközönséged köreiben. Leegyszerűsítve, a branding egy márka („brand”) létrehozását jelenti.
A brandingben részt vesz céged logója, jelmondata, illetve minden marketingkommunikációja is.
A hatékony branding segít megkülönböztetni cégedet a versenytársaktól, illetve nélkülözhetetlen egy hűséges ügyfélkör kiépítéséhez is.
Az emberek fontosnak tartják az egységes brandinget, legyen szó egy cég online vagy offline platformjairól. Az ügyfelek elvárják, hogy ugyan azt a stílust használd emailjeidben, reklámjaidban, webhelyeden, az ügyfélszolgálatban és minden egyéb marketingkommunikációdban. Ha például megváltozik a logód vagy márkád jellemző színvilága, akkor ezeket minden online és offline felületen frissítened kell.
Offline és online branding
A bolti branding sajátossága, hogy a webáruházakkal ellentétben figyelned kell a termékek és egyéb tulajdonok pontos elhelyezésére, befolyásolhatják a vásárlók cégedről kialakult véleményét. A bolti brandingre több kísérletezés jellemző, mert míg az üzlethelységekben az érdeklődők körülnézhetnek és szemügyre vehetik a kínálatot, addig az interneten minden két dimenzióban történik. Természetesen vannak olyan dolgok (logó, színek stb.), amelyek az online és offline közegben is azonosak kell legyenek.
Miért olyan fontos a branding?
Egy egyéni márka jelentős hatással lehet céged bevételére azzal, hogy versenyelőnyt kínál a konkurenciával szemben, illetve lehetővé teszi az ügyfelek költséghatékonyabb megszerzését és megtartását.
Az online kereskedelemben, ahol napi szinten jönnek létre új cégek (és új versenytársak) nagyon fontos egy egységes, jól felismerhető márka kiépítése.
Fontos szem előtt tartani, hogy akár aktívan foglalkozol a brandinggel (azaz egy márka kialakításával), akár teljesen figyelmen kívül hagyod azt, cégednek így is, úgy is van egy márkája. Azonban ez a márka nem feltétlenül ábrázolja cégedet olyannak, amilyennek te szeretnéd.
Márkád történetekkel, kapcsolatokkal, marketingüzenetekkel és vizuális eszközökkel való kiépítésével lehetőséged nyílik befolyásolni, hogy ügyfeleid mire számítsanak tőled, és ezzel olyan kötelékeket alakíthatsz ki velük, amelyek messze túlmutatnak az egyszerű vevő-eladói kapcsolatokon.
A branding szerepe az e-kereskedelemben
A branding egy összetett folyamat, amely gondos tervezést követel meg. Ideális esetben branding stratégiád már az előtt készen áll, hogy céged webhelye nyilvánossá válna, hiszen így jóval kevesebb változtatást kell majd végezned visszamenőleg.
Egy erős márkával könnyű azonosulni, hiszen olyan értékeket képvisel, amelyek a célközönség számára is fontosak. Egy jó márka továbbá segíthet elkerülni, hogy cégednek az árak tekintetében is versenyeznie kelljen a konkurenciával.
Mi kell a hatékony branding kivitelezéséhez?
Ismerd meg ügyfeleidet
A hatékony kommunikációhoz tudnod kell, hogy milyen emberek alkotják célközönségedet, hiszen csak így fogalmazhatsz meg nekik szóló marketingüzeneteket. Mire vágynak? Mitől félnek? Mi motiválja vagy vonzza őket? Mit szeretnek márkádban?
Hozz létre egy (vagy több) márkapersonát
A márkapersona céged személyisége, ami meghatározza, hogy milyen élményekben részesíted ügyfeleidet. Ezt a személyiséget nagyban befolyásolják majd a célközönségedről összegyűjtött adatok, hiszen tudnod kell, hogy milyen stílusra reagálnak pozitívan ideális ügyfeleid, és hogyan szólítsd meg őket. Ide tartozik továbbá, hogy milyen képek keltik fel a figyelmüket, és így tovább.
Fogalmazd meg márkád ígéretét
Mi az legfőbb ígéret, amit ügyfeleidnek teszel? Mit kínálsz nekik, ami miatt érdemes téged választaniuk? Hogyan fogod közölni velük ezt az ígéretet?
Válaszd ki a tökéletes vizuális eszközöket
Az online vásárlók nem vizsgálhatják meg élőben a termékeket mielőtt megvennék őket, ezért nagyon fontos, hogy minél több információt átadj nekik kínálatodról vizuális módon.
Egy márka vizuális eszközei közé tartozik minden, amit egy ügyfél láthat, beleértve a webhely designját, a betűtípusokat, a színvilágot, a logót, a hirdetések designját, a termékek csomagolását és így tovább.
Mindez persze csak akkor működik igazán, hogy egy egységes vizuális élményt tudsz biztosítani a különböző eszközökkel.
Biztosítsd az ügyfélélményt
Habár nem befolyásolhatod teljes mértékben, hogy az embereknek milyen véleménye alakul ki márkádról, mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy minden interakció és érintkezési pont eleget tegyen márkád ígéretének.
Ide tartozik többek között a visszaküldési és visszatérítési politika, az ügyfélszolgálat színvonala és egyéb nem feltétlenül marketingcélú kommunikációk is.
Légy hálás
Sokat jelent az vásárlók számára, ha értékes ügyfeleknek érezhetik magukat márkád szemében. Ebben már egy egyszerű „köszönjük a vásárlást” email is sokat segíthet, de kialakíthatsz hűségprogramokat, illetve felkínálhatsz exkluzív kedvezményeket is visszatérő vásárlóidnak.
A cél az, hogy márkádra minél inkább egy személyként tekintsenek az emberek.