A domain SEO definíciója

domain SEO

A domain SEO definíciója

A domain SEO célja egy jól optimalizált, könnyedén fellelhető domain (tartomány) kialakítása. Mivel a domain egy márka online identitását tükrözi, a domain SEO-hoz fontos lesz egy jó tartománynév, TLD (legfelső szintű tartomány), és igény szerint aldomain kiválasztása.

Habár a domain SEO a keresőoptimalizálás egyik ágazata, nem szabad összetéveszteni a weboldalak vagy az URL-ek optimalizálásával:

  • A weboldalak SEO-ja főleg a tartalmak, képek és egyéb on-page elemek optimalizálását jelenti.
  • Az URL-ek SEO-ja a title tagekkel, a linkek horgonyszövegével és az URL különböző részeivel foglalkozik.
  • A domain SEO ezekkel ellentétben kifejezetten a tartománynévre és ahhoz kapcsolódó elemekre koncentrál.

 

A domain SEO-t általában más optimalizálási munkálatokkal (on-page, off-page, technikai SEO) együtt érdemes elvégezni. Egy jól optimalizált domain név kialakítása más SEO feladatok elvégzését is megkönnyíti majd.

 

Mi köze a domain névnek a SEO-hoz?

Egy domain nevének hossza, a benne szereplő kulcsszók és a kiterjesztése (TLD – legfelső szintú domain) mind fontos szerepet játszanak a SEO-ban. Egy megbízható, lényegre törő és egyszerű domain név sokkal több figyelmet kap a felhasználóktól és a keresőmotoroktól is.

A domain nevét ritkán szokás emlegetni a keresőoptimalizálás kapcsán. Elég azonban csak elgondolkodni rajta, hogy hány értelmezhetetlen, vagy kevésbé bizalomgerjesztő tartománynévvel találkoztál már, és rögtön egyértelművé válik, hogy miért olyan fontos egy jó domain kiválasztása.

Mire számítasz például egy olyan webhelytől, mint a „www.ingyenautoneked.xyz”? A legtöbben azonnal spamnek tekintik és messze elkerülnek majd minden ide mutató linket. Hasonlóan „gondolkodnak” a keresőmotorok is.

 

Hogyan válassz tartománynevet a domain SEO-hoz

Egy új, optimalizált tartománynév kiválasztásakor fontos szem előtt tartani a kulcsszókat, és főképp a rövidebb, egyszerűbb, vagy rövidített kifejezésekre koncentrálni. Ezektől persze nem kerülsz rögtön a Google első találatai közé, de hosszútávon sokat segít majd, hogy már az első pillanattól kezdve alkalmazod a bevált taktikákat.

Íme néhány domain SEO tipp egy jól optimalizált tartománynév kiválasztásához.

 

Válassz jó kulcsszókat

A domain névben használt kulcsszók értéke sokat változott az elmúlt évek során. A 2000-es évek elején nehéz volt olyan e-kereskedelmi webhelyt találni, ami nem használt kulcsszókat a tartománynevében. A kulcsszók manapság is a domain SEO részét képezik, habár már kevésbé jelentősök, mint évtizedekkel ezelőtt.

Manapság nem kötelező kulcsszókat használni a domain névben ahhoz, hogy egy webhely jól teljesíthessen a keresőtalálatok között. Azonban nem is feltétlenül rossz ötlet néhány koncepció megemlítésével tisztázni márkád identitását a felhasználók és a keresőmotorok számára.

A légkondicionálókkal foglalkozó Budaklíma például egy egyértelmű kulcsszót használ domain nevében: „www.budaklima.hu”. Ez egy kézenfekvő választás, hiszen ez a cég neve, és a tartomány is egyértelműen utal arra, hogy mit kínálnak ügyfeleiknek.

Fontos azonban szem előtt tartani, hogy nem muszáj egy kulcsszó alapján kialakítanod tartománynevedet. Igyekezz inkább egy egy-két szóból álló domain nevet vagy mozaikszót választani, ami egyértelműen utal a márka jellegére.

 

Fogd rövidre

A tartománynév hossza valójában nem közvetlen domain SEO tényező, azaz nem befolyásolja a webhely rangsorolását. Kerülni kell azonban a túl hosszú domain neveket, különben a felhasználók nehezebben jegyzik majd meg őket.

A tartománynevek átlagos hossza 13 karakter, míg a világ 500 legnépszerűbb webhelyének átlaga csupán 7 karakter.

Ne pontos karakterszámmal törődj persze, hanem törekedj arra, hogy tartományneved könnyedén megjegyezhető legyen – egy rövidebb címet pedig könnyebb észben tartani.

 

Válassz egyszerű domain nevet

A statisztikák szerint az egyszerű, egyértelmű domain nevek a leghatékonyabbak:

  • 7 karakter után minden egyes extra karakter 2%-os forgalomcsökkenéshez vezet
  • A kevésbé összetett, elválasztókat nem használó címek könnyebben elkerülik a forgalmi büntetéseket
  • A magánhangzók és mássalhangzók ismétlése alacsonyabb rangsoroláshoz vezethet

Minél egyszerűbb tehát egy domain név, annál jobban teljesít majd a keresőtalálatok között.

Ami a TLD-ket, azaz a legfelső szintű tartományokat illeti, a .com kiterjesztés a legnépszerűbb mind közül, és 33%-kal emlékezetesebb, mint bármelyik alternatíva. A legtöbb magyar webhely természetesen továbbra is a .hu-t használja majd, de emiatt nem éri meg aggódni, hiszen a TLD-nek nincs köze a rangsoroláshoz. Egyedül arra kell ügyelned, hogy kerüld a kevésbé ismert, közönséges gTLD-ket.

 

A versenytársak domain SEO auditja

Egy SEO-barát domain név kiválasztása előtt érdemes ellenőrizni főbb versenytársaid tartományneveit. Egy ilyen domain SEO audit segít felmérni versenytársaid pozícióját, rangsorolását, illetve a piacon róluk kialakult képet. Az így szerzett információk segítenek majd megfontolt döntést hozni, amikor tartományneved megvásárlására kerül a sor.

Egy átfogó technikai vagy tartalmi audittal ellentétben a versenytársak domain SEO-jának elemzéséhez elég lesz csupán néhány kérdést feltenned tartományneveikkel kapcsolatban. Ezek a kérdések segíthetnek kideríteni, hogy versenytársaid milyen döntéseken keresztül jutottak el választott domain neveikhez, illetve, hogy te magad is a megfelelő kulcsszókat, kifejezéseket és TLD-ket választhasd ki saját webhelyedhez.

A kérdések a következők:

  • Mennyire egyszerű és brandingelhető a domain neve? Rövidebb 14 karakternél?
  • Mennyire egyedi a domain neve? Megvásárolta a cég az alternatív gTLD-ket (.com, .net stb.) is, hogy megvédje magát a csalóktól?
  • Tekintélyes maga a domain? Hogyan passzol a márka brandingjéhez?

 

Minél több információt sikerül összegyűjtened a domain SEO audit során, annál tájékozottabb döntéseket hozhatsz majd saját tartományneveddel kapcsolatban.

 

A domain SEO utáni lépések

A megfelelő domain név kiválasztásával még nem érnek véget az optimalizálási feladatok. Egy webhely nem csak azért előkelően rangsorolni, mert van egy jó tartományneve.

A továbbiakban folyamatosan törekedned kell arra, hogy webhelyed oldalai előkelő pozíciókban jelenhessenek meg a keresőmotorok találatai között. Ehhez értékes tartalmakra és visszahivatkozásokra lesz szükséged.

 

Készíts értékes tartalmakat

Az minőségi tartalmak nélkülözhetetlenek a sikeres keresőoptimalizáláshoz. Az alapos kutatás alapján gondosan elkészített tartalmak segítségével bemutathatod szakértelmedet, ami egyre több tekintélyt is szerez majd számodra az általad képviselt iparban. Ezek a tartalmak továbbá érdeklődő forgalmat is vonzanak majd webhelyedre.

Kezdésképpen jól optimalizált landing oldalakra és blogbejegyzésekre lesz szükséged. Fontos, hogy minden oldalnak legyen valami konkrét célja, és kínáljon valamilyen értéket a látogatóknak. Mindig csak eredeti, saját tartalmakat használj, és jelöld meg a forrásokat, ha másoktól idézel.

A webhely jellegétől függően jó tartalmak lehetnek még:

  • Listák
  • Útmutatók
  • Videók
  • Esettanulmányok
  • Kutatási eredmények
  • Infografikák
  • Éves, féléves vagy negyedéves jelentések
  • Hírek

Ezek a tartalmak értékes visszahivatkozásokat is szerezhetnek számodra. Apropó…

 

Szerezz értékes visszahivatkozásokat

A visszahivatkozások olyan linkek, amelyek más domainekről mutatnak saját webhelyed oldalaira. Ezek egyrészt érdeklődő forgalmat vonzhatnak webhelyedre, másrészt növelik tartalmaid tekintélyét (és ezzel rangsorolását) a keresőmotorok szemeiben.

A visszahivatkozások megszerzésének legbiztosabb módszere szaktekintéllyé válni a területeden. Ha rendszeresen publikálsz értékes, hasznos, jól megírt tartalmakat, akkor az emberek előbb-utóbb elismerik majd tudásodat, és forrásokként kezdenek majd el hivatkozni ezekre a tartalmakra.

Ezen kívül te magad is felkereshetsz hasonló témájú (de nem versenytárs) webhelyeket, hogy hajlandók lennének-e hivatkozni tartalmaidra saját oldalaikról.

Fontos, hogy több tekintélyes webhelyről kevesebb linket szerezni jobb, mint kevesebb kérdéses jellegű webhelytől több tucat visszahivatkozáshoz jutni. A Google az utóbbit spamnek tekintheti, és értéktelenítheti ezeket a linkeket.

 

Meg kell változtatnom a domain nevemet a SEO érdekében?

A domain nevek hatással vannak a SEO teljesítményre, de egy webhely keresőoptimalizálási stratégiájának sikere nem a tartománynéven múlik.

A domain név megváltoztatása összezavarhatja a webhelyedet feltérképező keresőmotorokat és más robotokat, ami rövidtávon negatív hatással lehet a rangsorolásodra. A megváltozó domain nevek továbbá a visszatérő felhasználók dolgát is megnehezíthetik, akik nem biztos, hogy megbíznak majd egy új, ismeretlen tartományban.

A tartománynevet csak akkor lehet észszerű megváltoztatni a SEO érdekében, ha:

  • Márkád nevet vált, és szeretnéd, hogy ezt webhelyed is reflektálja
  • Hajlandó vagy 301-es átirányításokat beállítani, hogy weboldalaid ne veszítsék el eddig megszerzett linkértéküket
Jelenlegi domain neved nem elég rövid vagy nem elég egyszerű