A Google E-E-A-T definíciója

E-E-A-T

Az E-E-A-T definíciója

Az E-E-A-T az tapasztalat (Experience), szakértelem (Expertise), tekintély (Authoritativeness) és megbízhatóság (Trustworthiness) szavak rövidítése.

Az E-E-A-T a Google kereső-minőségellenőreinek készült útmutatójában szereplő egyik keretrendszer a keresőtalálatok minőségének értékelésére. Ezek a minőségellenőrök valós személyek, akiknek visszajelzéseit a Google a rangsoroló algoritmusok továbbfejlesztéséhez használja fel.

Az E-E-A-T nem rangsorolási tényező, azonban mivel a Google a legjobb találatokat szeretné felsorolni a kereső felhasználók számára, ezt a koncepciót minden SEO szakértőnek ismernie kell. Egy jó E-E-A-T besorolású webhely továbbá megerősítheti a felhasználók webhelybe (és márkába) vetett bizalmát, ami több konverzióhoz vezet.

 

Az E-E-A-T története röviden

A Google 2013 márciusában publikálta az első kereső-minőségellenőröknek szóló útmutatót „Search Quality Rater Guidelines” néven.

Az útmutatóban először 2014-ben tűnt fel az akkor még három fogalmat tartalmazó E-A-T keretrendszer. Ez 2022 végén egy új E-vel (experience – tapasztalat) bővült, és azóta hivatalosan E-E-A-T-ként ismert.

 

Szóval pontosan mire is utal ez a négy fogalom és mi közük van az általad is publikált internetes tartalmakhoz?

 

Az E-E-A-T összetevői

Tapasztalat (Experience)

A minőségi tartalmak egyik gyakori jellemzője, hogy szerzőjük személyes tapasztalattal rendelkezik az adott témakörben. Ez segít bizonyítani, hogy a tartalomban szereplő módszerek teszteltek és valóban működnek, illetve, hogy a szerző véleményének valós alapja van.

Például meglehetősen hiteltelen, ha valaki úgy ír véleményt egy új filmről, ha még nem is látta azt.

 

Szakértelem (Expertise)

A Google keresési-minőségellenőröknek meg kell tudniuk határozni, hogy a szerzőnek konkrét szakértelme van-e az adott területen. Megvan a megfelelő képesítésük ahhoz, hogy hitelesen beszélhessenek az adott témáról?

A szakértelem és a tapasztalat gyakran fedik egymást, azonban a Google nem hiába kezeli őket külön szempontokként.

Sokan szeretnének pénzt spórolni. De míg egyesek egy pénzügyi szakértő tanácsait keresik (szakértelem), addig mások bevált módszerekre kíváncsiak olyan „hétköznapi” emberektől, akik hasonló helyzetben vannak, mint ők (tapasztalat).

Mindkét forrás hasznos, értékes információkat nyújthat a felhasználók számára, tehát magas pozíciókat érhetnek el a keresőtalálatok között.

 

Tekintély (Authoritativeness)

A tekintély az hírnevedre utal a saját iparágadon belül – különösen más, azonos területtel foglalkozó szakértők köreiben.

A Google minőségellenőreinek a szerző, a tartalom és a webhely tekintélyét is fel kell mérniük.

Egy egészségügyi webhelyen megjelenő, derékfájdalmakkal foglalkozó cikk például magas tekintéllyel rendelkezhet, ha:

  • A webhely népszerű forrás az egészségügyi problémák témájában
  • A szerző egy profi masszőr vagy wellness-szakértő
  • A tartalmat egy megnevezett szakorvos is ellenőrizte a publikálás előtt

Sokat számít, ha tekintélyes, kapcsolódód témájú webhelyek is hivatkoznak tartalmaidra, hiszen ez is azt bizonyítja, hogy minőségi forrást kínálsz az adott szakterületen.

Összességében tehát a tekintély azt jelenti, hogy az emberek tudják, hogy ki vagy, ismerik a szakmai hátteredet és szakértőként tekintenek rád.

 

Megbízhatóság (Trustworthiness)

A megbízhatóság valószínűleg az E-E-A-T legfontosabb része. A minőségellenőrök azt is megpróbálják felmérni, hogy mennyire megbízható egy szerző, a tartalom és maga a webhely.

Tedd egyértelművé, hogy ki írta a tartalmat, ellenőrizd a tárgyi pontosságát, jelölj meg megbízható forrásokat és ne rejtsd hirdetések mögé tartalmaidat.

A megbízhatóság azonban túlmutat a konkrét tartalmakon. A Google például nem megbízhatónak minősít egy olyan webáruházat, amely nem kínál biztonságos kapcsolatot a tranzakciók lebonyolításához.

Szintén sokat jelent, ha webhelyeden elérhetőségeket is feltüntetsz, amelyeken keresztül az olvasók felvehetik a kapcsolatot a szerkesztőséggel.

 

Az E-E-A-T szempontok különösen (de nem kizárólag) az YMYL témakörökkel foglalkozó tartalmak elemzésekor fontosak.

 

Mi az az YMYL?

Az YMYL (Your Money or Your Life – pénzt vagy életet) témakörök komoly hatással lehetnek egy olvasó pénzügyi helyzetére, biztonságára vagy egészségére. YMYL témakörök például a pénzügy, az egészségügy, a jog és bizonyos aktualitások.

Az E-E-A-T azért olyan fontos az YMYL témakörök esetében, mert a téves információk megkárosíthatják:

  • A tartalmat olvasó felhasználót
  • Azokat, akikre a tartalmat olvasó felhasználó hatással lehet

 

Íme néhány példa, amik segítenek megérteni a YMYL témaköröket:

  • Határozottan YMYL témák: evakuációs stratégiák természeti katasztrófák esetében, aktuális veszélyhelyzetekkel kapcsolatos hírek, gyógyszerszedéssel kapcsolatos tanácsadás
  • Lehetséges YMYL témák: időjárás-előrejelzések, balesetekről szóló hírközlések, információ arról, hogy milyen gyakran érdemes lecserélni egy fogkefét
  • Valószínűleg nem YMYL témák: zenei díjak nyertesei, egy főiskola sportrendezvényéről szóló hírek, egy videoklip

 

Számos YMYL téma létezik, a Google pedig a minőségellenőrökre bízza annak megítélését, hogy egy oldal YMYL jellegű-e vagy sem. Az ilyen oldalaknak rendkívül erős E-E-A-T minősítéssel kell rendelkezniük.

Az E-E-A-T és az YMYL tehát NEM rangsorolási szempontok, de a minőségi tartalmak létrehozása érdekében mindkettőt érdemes szem előtt tartani.

 

Hogyan javítsd webhelyedet az E-E-A-T szempontok szerint

A jó hír az, hogy nem kell teljesen átalakítanod meglévő SEO stratégiádat az az E-E-A-T és YMYL érdekében.

 

1. Készíts jó minőségű tartalmakat

Tartalmaidat első sorban a felhasználóknak kell készítsd. Az igazán jó tartalmak válaszokat adnak az emberek kérdéseire, hasznos tanácsokat kínálnak nekik és összességében pozitív élményekkel gazdagítják webhelyed látogatóit.

A Google a 2022-ben kiadott „hasznos tartalmak” frissítése óta az olyan tartalmakat igyekszik előtérbe helyezni, amelyek eredetiek, hasznosak a felhasználók számára, és emberek készítették őket, más embereknek.

Rendszeresen ellenőrizd tartalmaidat és biztosítsd, hogy megfeleljen az E-E-A-T elvárásoknak. Ne feledd, hogy még ha egy tartalom valaha hasznosnak is számított, ez nem lesz mindig így, ha a benne található információk elavulnak.

Derítsd ki, hogy milyen tartalmak lennének igazán hasznosak közönséged számára, és készíts ilyeneket nekik.

 

2. Légy átlátszó és tüntesd fel a szerzőt

A Google szereti látni, hogy egy tartalom szerzője hiteles forrást tud nyújtani az adott témában. Érdemes kialakítani egy „Rólunk” jellegű oldalt a webhelyen, ahol bemutathatod a webhely mögött álló csapatot (ha van ilyen). Külön szerzői profiloldalakat is készíthetsz a cikkírók számára, hogy kiemeld a legfontosabb szakembereket.

A szerzői profilok segítenek megerősíteni a E-E-A-T-et, ha megemlítik a szerző képesítéseit és korábbi munkásságát.

Szerzői szakértelmedet azzal is megerősítheted, ha más, tekintélyes webhelyek tartalmaihoz is sikerül hozzájárulnod. Ez persze nem mindig egyszerű feladat, de a vendégblogolás segíthet bekerülni az ilyen webhelyekre.

Sokat segíthet továbbá, ha szakértők segítségét kéred a tartalmak elkészítéséhez. Ha ezt nem engedheted meg magadnak, akkor keress olyan tehetséges tartalomszerzőket, akik alaposan utánajárnak az éppen feldolgozott témáknak.

Minimum annyira kérd meg a szakértőket, hogy ellenőrizzék át szerzőid kész tartalmait, mielőtt azok publikációra kerülnének webhelyeden. Ez szintén sokat segít a hitelesség megerősítésében és sokkal megbízhatóbbá teszi majd márkádat.

Ha például fogápolási termékeket forgalmazol, és ilyen témájú cikkeket szeretnél megjelentetni blogodon, akkor jobb lesz ezeket egy fogorvossal átnézetni a szakmai pontosság kedvéért.

 

3. Használj hiteles forrásokat

A tartalmak elkészítésekor érdemes mindig közvetlenül a forrást megjelölni a hitelesség megalapozása érdekében.

Mindig hivatkozz hivatalos forrásokra, tanulmányokra, tudományos dokumentumokra stb. Még akár más szakértők által publikált blogbejegyzéseket vagy közösségi posztokat is megjelölhetsz.

Szintén jó ötlet megbízható forrásokat használni. Ezek eltérőek lehetnek a különböző iparágak között – például tudományos adatbázisok, hírközlő webhelyek vagy szakérők blogjai. Ez különösen az YMYL tartalmak készítésekor fontos.

 

4. Építs ki pozitív márkahírnevet

Márkád hírneve tartalmad és webhelyed megbízhatóságára is komoly hatással lehet. Az online hírnévkezelés éppen ezért az E-E-A-T optimalizálás és a SEO fontos része.

Figyelj oda a negatív véleményekre és sajtóra. Ha valami felmerül, válaszolj rá gyorsan és szakszerűen.

Fontos, hogy az összes negatív véleményre, és minél több pozitív véleményre is válaszolj valamit. Hírnevedet nagyban befolyásolja, hogy hogyan viszonyulsz nyilvánosan meglévő és volt ügyfeleidhez.

 

5. Hasznosítsd a felhasználói tartalmakat

Felhasználói tartalomnak számít minden olyan tartalom (kép, videó, szöveges vélemény stb.), amit egy fogyasztó készített (nem pedig saját céged). A megfelelően alkalmazott felhasználói tartalmak segítségével megerősítheted az emberek cégedbe vetett bizalmát és márkahűségét.

Bizonyára te is gyakran olvasol véleményeket egy termékről, hogy eldöntsd, megfelelő választás lenne-e számodra. Az online vásárlók túlnyomó többsége is így gondolkodik, és a felhasználói tartalmak jelentős hatással lehetnek választásaikra.

A Google minőségellenőreinek készült útmutatójában a felhasználói tartalmak „fő tartalmaknak” minősülnek, azaz olyan tartalmaknak, amelyek „közvetlenül segítenek elérni az oldal célját”. Az útmutató szerint minden tartalom három kategória valamelyikébe sorolható egy oldalon:

  • fő tartalmak
  • kiegészítő tartalmak
  • hirdetések

Ezek közül egyértelműen a fő tartalmak (amelyekhez a felhasználói tartalmak is hozzátartoznak) a legfontosabbak.

Ha felhasználói tartalmakra szeretnél szert tenni, akkor kérd meg elégedett ügyfeleidet, hogy osszanak meg képeket és videókat a termékeidről, és jelöljék meg márkádat a bejegyzéseikben. Ezt megteheted emailben, vagy egy közösségi médiás „verseny” keretei között is.

Ezeken az ügyfelek által készített bejegyzéseken keresztül márkád sokkal több lehetséges vevőhöz jut majd el. Ha pedig megkéred őket, hogy jelöljék meg márkádat, vagy használják egy márkás hashtagedet, akkor temérdek nyilvános tartalmat oszthatsz majd újra saját profiljaidon is.

Íme néhány tipp a felhasználói tartalmak megszerzéséhez:

  • Készíts egy vagy több márkás hashtaget, amelyek segíthetnek aprólékosabban szűrni a felhasználói tartalmakat
  • Hirdess meg nyereményjátékokat és versenyeket, amelyekben a résztvevőknek meg kell osztaniuk valamit márkáddal kapcsolatban
  • Rendszeresen foglalkozz közösségi profiljaid követőivel (reagálj, válaszolj a hozzászólásaikra stb.)
  • Működj együtt influencerekkel

 

Mielőtt bármilyen felhasználói tartalmat használnál marketingedben (megosztás közösségi profilodon, webhelyeden stb.), mindig kérj engedélyt ehhez az eredeti készítőtől, és jelöld meg őt.

Minél többet foglalkozol közönségeddel, annál többen lesznek hajlandók tartalmakat készíteni számodra. Ne lepődj meg, ha ez a stratégia lassan indul be – ha jól csinálod, idővel egyre egyszerűbb lesz.

 

6. Szerezz tekintélyes visszahivatkozásokat

Az elismert webhelyektől szerzett visszahivatkozások rendkívül sokat segíthetnek tartalmaid keresőoptimalizálásában.

Ha egy tekintélyes, lehetőleg kapcsolódó témájú webhely hivatkozik valamelyik tartalmadra, akkor ebből a tekintélyből a linkelt tartalom is részesül majd. Az ilyen hivatkozások olyanok a Google szemében, mint afféle bizalmi szavazatok.

Úgy is elképzelheted őket, mint a szájhagyományt. Bizonyára hajlandóbb lennél kipróbálni egy márkát, ha egy barátod ajánlaná neked. Hasonlóképpen jobban megbízik az ember egy olyan webhelyben, amire egy általa ismert és elismert hivatkozik.

Minél több tekintélyes webhelytől szerzel ilyen visszahivatkozásokat, annál magasabb rangsorolást is érhetsz ez ezekkel a tartalmaiddal a keresőmotorok találatai között.

A visszahivatkozások megszerzésének (azaz a linképítésnek) számos módja van, de a legfontosabb kiváló minőségű tartalmakat készíteni webhelyedre. Íme néhány konkrét linképítési tipp:

  • Készíts „linkelhető” forrásokat (infografikákat, videós útmutatókat stb.)
  • Ossz meg érdekes adatokat és vizuális tartalmakat a közösségi médián (mindig mellékelj linket egy kapcsolódó tartalomra webhelyedről)
  • Publikálj saját kutatási eredményeket, amiket mások forrásokként jelölhetnek meg tartalmaikban
  • Készíts hasznos útmutatókat a szakterületedhez kapcsolódó témákban

 

A linkelhető tartalmakkal akár közvetlenül is felkereshetsz más webhelyeket, hogy kiderítsd, hajlandók lennének-e linkelni rájuk.