Továbbra is érdemes egyetlen kulcsszót megcélozni egy oldalon?

Még mindig megéri egyetlen kulcsszóra optimalizálni?

<p style="text-align:justify">A tartalmak egy-egy kulcsszóra optimalizálása egy rég óta használt SEO taktika. Lényege, hogy egyetlen kiválasztott értékes kulcsszóra, optimalizálod az adott oldal összes elemét, abban reménykedve, hogy ettől jól rangsorol majd a keresőtalálatok között.</p> <p>Ez a módszer azonban sokak szerint már elavultnak számít – a kereső felhasználók viselkedése, szándéka és a vásárlás előtt bejárt útvonala sokkal fontosabb szempontok, mint egy-egy kulcsszó megcélzása.</p> <p>Az emberek sokkal természetesebben fogalmazzák meg kereséseiket, és releváns tartalmakra számítanak, amelyek teljesen kielégítik minden igényüket – nem az érdekli őket, hogy hányszor szerepel egy kifejezés egy oldalon. Mi több, egyetlen népszerű szóra rangsorolni nagyon nehéz, és nem biztos, hogy a megfelelő közönséget fogod bevonzani vele.</p> <p>Ez nem jelenti azt, hogy minden esetben rossz döntés lenne egy-egy kulcsszóra vagy témára optimalizálni. Egyes helyzetekben pont, hogy ezzel bizonyíthatod jártasságodat az adott szakterületen. De nagyon fontos tudnod, hogy mikor érdemes szűkebbre vagy általánosabbra fognod célzásodat.</p> <p>Az alábbiakban olyan helyzetekről lesz szó, amelyekben nem érdemes egy-egy kulcsszóra optimalizálni, illetve olyanokról, amelyekben még jó ötlet lehet az ilyen fókuszált célzás.</p>

Mikor nem ajánlott egy kulcsszóra optimalizálni?

Ha minden kizárólag csak arról az egy szóról vagy kifejezésről szól

Manapság még sűrűn találkozni olyan márkákkal és szakemberekkel, akik képesek fennakadni egy-egy kifejezésen. Valamiért szentül hiszik, hogy csak akkor lehetnek sikeresek, ha magasan tudnak rangsorolni arra az egy szóra, hiszen akkor automatikusan rengeteg releváns látogató érkezik majd webhelyükre.

Habár valóban jól mutat, ha valaki az első találatok között jelenik meg, ez a pozíció sokat ér, ha nem vezet konkrét eredményekhez.

Ha egy kisebb város egyetlen étterme vagy, akkor nem valószínű, hogy valaha top találat leszel az „étterem” kifejezésre. De nem is nagyon lenne értelme, elvégre az erre a szóra kereső felhasználók túlnyomó többsége nem tagja célközönségednek.

Ha azonban olyan kifejezésekre koncentrálnál, amelyek szolgáltatásaidra és éttermed elhelyezkedésére utalnak, akkor nem csak jobb helyezéseket érhetnél el, hanem webhelyforgalmad is relevánsabbá válna.

 

Ha a megcélzott kulcsszó nem passzol a keresőszándékhoz

A kontextus nagyon fontos. Egyfelől a keresőmotoroknak, amelyek próbálják megállapítani, hogy miről szólnak tartalmaid és milyen témákban számítasz szaktekintélyhez. Ez az első lépés.

A második lépés meggyőzni célközönségedet és a keresőtalálati oldalakról érkezőket, hogy webhelyeden megtalálják a választ kérdésükre.

A kontextust nagyon fontos szem előtt tartani, ha túl szűken célzol meg egyetlen egy kulcsszót vagy egy kifejezést és annak közeli változatait.

Egyes ügyfelek például nem szeretnék, hogy bizonyos kifejezések megjelenjenek tartalmaikban, mert negatív érzelmeket válthatnak ki az emberekből. Ha azonban a felhasználók tudatosan használják ezeket a szavakat kereséseikben, akkor egy olyan stratégiára lesz szükséged, ami kellő kontextust kínál a keresőmotoroknak, hogy tudják, miről van szó, még ha az adott szó nem is szerepel a tartalomban.

 

Ha lemaradsz miatta a minősített forgalomról

Ha csőlátással koncentrálsz egy-egy kulcsszóra, akkor lemaradhatsz azokról a lehetséges ügyfelekről, akik másképpen keresnek rá tartalmaidra.

Persze érthetően csábító csak azokra optimalizálni, akik rögtön konvertálnának. Ha azonban nem veszed figyelembe az emberek változatos keresési szokásait és módszereit (pl. a kérdésekként megfogalmazott lekérdezéseket), akkor jelentős minősített forgalomról és lehetséges ügyfélről maradhatsz le.

E mellett eleshetsz némi márkaismertségtől is, és annak a lehetőségétől, hogy a konverziós tölcsér felsőbb szakaszaiban járó ügyfeleket is elérd.

Egy hosszútávon is fenntartható SEO stratégiához mind a minőséget, mind pedig a mennyiséget szem előtt kell tartanod. Ha a long tail kifejezések sokkal jobban minősítettek, jobban konvertálnak és keresettebbek is, mint az egyszavas kifejezések, akkor el kell gondolkodnod rajta, hogy mire is összpontosíts.

Ha viszont jobban érdekel az érdeklődők minősége és a konverziók, mint a megjelenések, akkor tartalmaidat és erőforrásaidat is úgy kell igazgatnod, hogy általánosabb kifejezéseket célozz meg egy változatosabb stratégia keretei között.

 

Ha kevés dologgal szeretnél foglalkozni, de gyors eredményekre vágysz

Nem arról van szó, hogy a SEO-ba nincs lehetőség gyors eredményeket elérni. Ritka, de nem lehetetlen. Azonban nagyon sokszor fordul elő, hogy az eredmények egyáltalán nem felelnek meg az irreális elvárásoknak.

Ha azért célzol meg egyetlen egy kifejezést, mert szeretnél gyorsabb eredményeket, akkor erre van némi esélyed. De fontos elgondolkodnod rajta, hogy választott stratégiád és taktikáid párhuzamban állnak-e a kívánt eredményekkel. Ha csak összedobsz egy landing oldalt, telehalmozod egy kulcsszóval, szerzel rá néhány visszahivatkozást és azt várod, hogy holnapra az első legyen, akkor csalódni fogsz.

Igen, bizonyos szűk réspiacokon a megfelelő taktikákkal rövid időn belül is láthatsz majd jó eredményeket. De ilyen rövidtávú taktikákkal nem számíthatsz hosszútávú sikerekre.

 

Mikor éri meg egyetlen kulcsszóra koncentrálni?

Mint fentebb elhangzott, vannak olyan helyzetek, amikor megéri jobban koncentrálni egy-egy kifejezésre az általánosabb célzás helyett.

 

Amikor minden egy piaci résről vagy egy témakörről szól, nem pedig csak a lekérdezésről

Korábban már szó esett a kontextusról. Ha tisztában vagy vele, hogy a kontextus fontosabb, mint egy-egy kulcsszó megcélzása, akkor koncentrálhatsz egy adott „kulcsszóra”. Azonban a kulcsszót itt inkább érdemes egy egész témává kibővíteni.

Egy konkrét témával, kellő szaktudással és alaposabb tartalmakkal valóban könnyedén le lehet körözni azokat a versenytársakat, akik általánosabb célzást használnak. Minél több minőségi tartalommal rendelkezel, annál jobban tudod bizonyítani relevanciádat az adott témakörben és annál több linket is szerezhetsz majd, amelyek alátámasztják hitelességedet.

 

Amikor általánosabban tekintesz a marketingre és a SEO-ra

Vannak helyzetek, amikor érdemes aprólékosan belemenni egy-egy témakörbe és témába. Ilyenek például azok az időszakok, amikor egy új termék vagy szolgáltatás bemutatására készülsz, és bizonyítani akarod, hogy értesz hozzá.

Ha van egy átfogó SEO és marketing stratégiád és érted is, hogy mennyire fókuszálsz egyetlen konkrét témára, akkor tudni fogod, hogy ez a figyelem hogyan járul hozzá általános erőfeszítéseidhez.

 

Amikor ismered a piacodat

Ha jól ismered a piacodat, beleértve lehetséges ügyfeleidet, versenytársaidat és a keresőtalálati oldalak jellemző elemeit is, akkor egy nagyon precízen fókuszált stratégiát alakíthatsz ki. Ilyenkor sokkal kevesebb kísérletezésre van szükség, hiszen nagyjából meg tudod jósolni, hogy milyen eredményekre számíthatsz.

Ipari tudásod és tapasztalatod felhasználásával sokkal gyorsabban és hatékonyabban készíthetsz optimalizált tartalmakat és publikálhatod azokat egy szűk piaci rést megcélzó platformon, mint a konkurencia lassabb tagjai. A keresőtalálati oldalak találatait ismerve továbbá tisztában lehetsz vele, hogy milyen tartalmakra érdemes koncentrálnod stratégiádban.

 

Amikor megéri

Határozottan érdemes lehet szűkre fogni a célzást akkor, ha biztosan tudod, hogy egy jó lehetőség áll előtted, amivel megéri foglalkozni a jutalom reményében.

Meglehet például, hogy befektetésed már egyetlen konverzió után is többszörösen megtérülne. Vagy csak bizonyítani szeretnél valamit azzal, hogy egy kifejezésre a legelső pozícióba kerülsz.

Csak tudd, hogy mibe fektetsz bele és miért csinálod. Legyen egy teljes képed a lehetőségekről és ragadd meg őket, ha segíthetnek elérni a céljaidat.

Gyakori kérdések