Milyen változásokat hoz a gépi tanulás a keresőoptimalizálásban?
Mi az a gépi tanulás?
Leegyszerűsítve, a gépi tanulás (machine learning) az informatika egy olyan ágazata, ami a számítógépes rendszerek „tanításával” foglalkozik. A gépi tanulással működő rendszerek képesek önállóan „okosabbá válni” anélkül, hogy külső beavatkozásra lenne szükségük. Lényegében mesterséges intelligenciáról van szó.
Biztosan tisztában vagy vele, hogy az óriáscégek az évek alatt szorgosan gyűjtötték az adatokat ügyfeleikről, és valószínűleg azon is tűnődtél, hogy vajon mit kezdenek ezzel a rengeteg információval. Nos, a gépi tanulással működő rendszerek ezeket az óriási adathalmazokat használják fel arra, hogy megismerjék az emberek vásárlási szokásait (és akár meg is jósolják azokat).
A gépi tanulás és a keresőoptimalizálás
A gépi tanulás kétségkívül számos szektor jövőjét jelenti majd (a marketingben és egyéb területeken is), de egyelőre még nem tartunk ott, hogy a keresőmotorokat is kizárólag ilyen technológiák uralják. Ettől függetlenül már most láthatjuk működés közben a gépi tanulást a keresőkben, és biztosak lehetünk benne, hogy egyre komolyabb hangsúlyt kapnak majd a jövőben is.
Nézzük meg, hogy ilyen változásokat hoz majd a gépi tanulás tecnhológiája a SEO világába.
Egyre jobb minőségű tartalmak
A gépi tanulás nem közvetlenül lesz felelős az egyre jobb tartalmakért, de nem kétséges, hogy a jövőben egyre több tartalomkészítőt kényszerít majd arra, hogy 200%-os erőbedobással dolgozzanak.
A tartalmaknak relevánsaknak, hasznosaknak kell lenniük, és rengeteg információt kell kínálniuk a felhasználóknak, vagy legalább szórakoztatniuk kell őket, hogy rangsorolásra kerüljenek. Persze ezek a kritériumok már évek óta jelen vannak, de ahogy a gépi tanulással működő eszközök „véleménye” egyre nagyobb súlyozást kap a rangsorolásban (a RankBrain például a Google egyik legfontosabb eszköze erre), úgy az a bizonyos mérce is egyre magasabbra kerül majd.
A tartalomkészítőknek jobban kell majd ismerniük közönségüket, mint valaha, hogy tökéletes tartalmakat kínálhassanak nekik.
Háttérbe szorulnak a hagyományos SEO módszerek
A kulcsszavak, címsorok, alt címkék és egyéb on-page optimalizálási technikák mindig is a SEO részét képezik majd, de szerepük egyre kevésbé lesz jelentős a keresőoptimalizálás egészét tekintve. Ez többek között annak köszönhető, hogy a mesterséges intelligencia egyre inkább a felhasználóknak nyújtott élményt vizsgálja a webhelyeken, és nem azt, hogy minden mezőben a tökéletes szövegek állnak-e.
Hasonló sorsra kerülhetnek hamarosan a hivatkozások is, hiszen a mesterséges intelligenciájú rendszerek képesek lesznek eldönteni, hogy a linkek valóban logikus kapcsolatokat jelölnek-e az alapján, hogy a felhasználók rájuk-e kattintanak, vagy sem.
Röviden összefoglalva: előtérbe kerül a felhasználói élmény, mint rangsorolási szempont.
A felhasználói élmény szerepe
Az internete jövője a felhasználói élményről szól. Sok SEO szakember még mindig a Google-nak és más keresőmotoroknak próbál megfelelni optimalizálásával, az előrelátóbbak már évek óta igyekeznek egy tökéletes felhasználói élményt biztosítani látogatóiknak.
Ez lesz talán a legnagyobb változás a SEO világában, amit a gépi tanulásnak köszönhetünk majd.
A felhasználói élmény egy végtelenül összetett dolog – tökéletes falat a gépi tanulással működő rendszerek számára. Nem csupán a tartalmak minősége tartozik bele, hanem a technikai SEO is.
A technikai SEO
A technikai SEO biztosításával egy jobb felhasználói élményt is garantálhatsz látogatóidnak. A technikai SEO-hoz tartozik többek között a webhelyek navigálhatósága, sebessége, és a strukturált adatok megfelelő jelölése is.
Ez utóbbi tényező az otthoni asszisztensek – Google, Alexa, stb. – elterjedésével egyre fontosabbá is válik majd, hiszen a hangalapú keresés trendjének köszönhetően egyre többen keresnek szóban, mint begépelt szövegek segítségével.