A Google algoritmusa

Google algoritmus

A Google algoritmus definíciója

Az algoritmusok lényegében utasítások sorozatai, amelyekkel egy folyamat lebonyolításának lépéseit adhatjuk meg egy számítógép számára.

A Google algoritmusai olyan szabályok és lépések összességei, amelyek alapján a Google rangsorba helyezi a keresésekre megjelenített találatokat. A Google összetett rendszere a weboldalakról gyűjti össze az adatokat, és igyekszik értelmezni, hogy pontosan mikre keresnek rá a felhasználók, hogy a lehető legjobb információkat jeleníthesse meg nekik.

A Google algoritmusai is előre megadott lépések alapján végzik a feladataikat.

Amikor rákeresel valamire a Google-ban, gyakran több százezer vagy akár több tízmillió találat is megjelenhet a keresőben. Szóval, hogy dönti el a Google, hogy mit és milyen sorrendben jelenítse meg neked?

Egy összetett algoritmus segítségével.

A Google rendkívül fejlett algoritmust használ a keresőtalálatok összegyűjtéséhez és rangsorolásához, amelyet a keresőmotor programozói rendszeresen frissítenek és tökéletesítenek. Az algoritmus pontos működése természetesen üzleti titok, de vannak bizonyos közismert tényezők, amelyek jelentősen befolyásolják a tartalmak rangsorolását:

  • Releváns kulcsszók az oldal címében és tartalmában
  • Az oldalra más webhelyekről mutató természetes, értékes hivatkozások
  • A webhely mobilbarát jellege és általános felhasználói élménye

 

Mi alapján dönti el a Google, hogy mely szempontok a legfontosabbak a rangsoroláskor?

Amikor a Google algoritmusa „átolvas” egy weboldalt, minden fontos szempontot egy számértékkel osztályoz rajta. Ez az érték végül hozzáadódik a végeredményhez. Tehát az az oldal kerül majd az első helyre, ami a legjobb besorolást kapja ezen szempontok alapján.

A Google hihetetlenül gyorsan végzi ezeket a számításokat, a rangsorolások azonban bármikor megváltozhatnak, ha az algoritmus frissül, vagy a weboldalak szerkesztői megváltoztatják a tartalmaikat, illetve az oldalak egyéb jellemzőit.

A Google algoritmus rangsorolásai tehát nem véglegesek. Egy ma első pozícióban rangsoroló találat holnapra a harmadik helyre csúszhat le, két hét múlva pedig a negyedik vagy újra az első helyen tűnhet fel.

Az első pozíciókért általában azok a webhelyek versengenek, amelyek sok időt fordítanak a keresőoptimalizálásra, azaz a SEO-ra.

 

A Google Kereső algoritmusa

A Google algoritmusa minden kereséskor lefut, azonban személyre szabott keresőtalálatokat jelenít meg a felhasználók számára. Ha például valaki egy tortareceptre keres rá, az egészen mást lát majd, mint az, aki a legújabb sporthírek után érdeklődik.

Minden keresés más, és még a keresőkifejezésben végzett legkisebb módosítások is eltérő találatokat eredményezhetnek. A felhasználó ezt követően eldöntheti, hogy mi érdekli, és meglátogathatja a webhelyt, ahol a tartalom található.

A Google algoritmusa kifejezetten úgy lett kialakítva, hogy ezeket a számításokat a másodperc töredéke alatt elvégezze, és személyre szabott találatokat jeleníthessen meg minden keresőnek. A keresőmotor még keresési javaslatokat is képes felkínálni a felhasználóknak, miközben azok a keresőkifejezésüket gépelik be a keresősávba. A Google továbbá kapcsolódó kereséseket is felajánl a találati oldalakon.

 

A Google algoritmusa és a SEO

Mint azt fentebb olvashattad, a Google algoritmusa többek között releváns kulcsszók alapján állapítja meg az oldalak rangsorolását. A kulcsszók megfelelő használatához keresőoptimalizálásra, azaz SEO-ra van szükség. A SEO lényegében segít tájékoztatni a Google-t, hogy miről szól egy oldal tartalma, hogy az több releváns keresésre jelenhessen meg a legelőkelőbb találatok között.

Régebben elég volt minél többször használni egy-egy kulcsszót egy oldalon (ez volt a „kulcsszóhalmozás”), és a Google-nak elég volt ennyi, hogy magasabb pozíciókba emelje a tartalmakat (függetlenül attól, hogy jó minőségűek voltak-e vagy sem).

Persze az évek során sokat fejlődött a Google algoritmusa, és manapság sokkal többre van szükség ahhoz, hogy egy tartalom jól rangsoroljon. A kulcsszólhamozás, és más úgynevezett „black hat” SEO taktikák már nem hatékonyak, és még a legtehetségesebb csalók is csak rövid ideig képesek túljárni a Google eszén.