Mutasd meg, hogy mennyit ér a SEO a Google Analytics segítségével!

Így mérheted SEO teljesítményedet a Google Analytics segítségével

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:107%"><span calibri="" style="font-family:">A digitális marketingre általánosságban jellemző, hogy a teljesítmény mérése nélkül lehetetlen előrehaladni. Így van ez a keresőoptimalizálással is. Na persze sokan erre azt mondanák, hogy &bdquo;elég csak a rangsorolásokat figyelni a megcélzott kulcsszavakra&rdquo;, azonban ez nem mutat egy teljes képet arról, hogy mennyire is kritikus szerepe van egy online marketingesnek egy vállalat működésében.</span></span></span></p>

Ha sikerül túltekintened ezen a fontos, ámde nem mindenható mutatón, akkor megmutathatod azt, ami igazán számít: hogy az organikus keresés mekkora hasznot is jelent céged számára.

 

Szerencsére ezt a teljesen ingyenes Google Analytics eszközzel is megteheted, és habár minden cég más, és ebből kifolyólag más célok irányába is hajtanak, az alábbi néhány trükkel egy sokkal részletesebb jelentést állíthatsz össze SEO törekvéseid sikeréről!

 

1. Szűrés kizárólag organikus forgalomra

Meglepően sok cég, miután azt látják, hogy csökkeni kezd webhelyük látogatottsága, szinte automatikusan azt feltételezik, hogy organikus forgalmuk zuhant meg. Azonban ha egy kicsit mélyebben áskálódunk a megannyi adat között, gyakran éppen ennek az ellenkezőjét mutathatjuk ki.

 

Szóval hol különíthetjük el az organikus forgalmat a többitől? Az Analytics felületén nyisd meg az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatornák jelentést, ahol webhelyed forgalmát látod annak forrásaira lebontva. Ez után kattints az Organic Search szóra a lenti táblázatban, és néhány pillanat múlva a fenti grafikon már csak az organikus forgalom alakulását mutatja majd a megadott időintervallumban.

 

A táblázat és a grafikon között különféle „elsődleges dimenziókat” állíthatsz be, amelyek segítségével többet tudhatsz meg arról, hogy pontosan milyen forrásból (melyik keresőmotorból) érkezik a forgalom, vagy hogy mely céloldalak (landing oldalak) a leggyakrabban látogatottak.

 

2. Hogyan mérd SEO forgalom minőségét

A „minőség” egy érdekes fogalom – egyesek szerint egy mérhető dolog, míg mások azt állítják, hogy teljesen szubjektív. Szerencsére a keresőforgalom minősége nagyon is mérhető dolog, csak tudni kell, hogy hol található az ehhez kapcsolódó jelentés az Analyticsben.

 

Nyisd meg a Konverziók > Többcsatornás útvonalak > Segített konverziók jelentést. Itt érdemes a dátumtartományt a múlt hónapra állítani, és összehasonlítani azt az előző időszakkal. Ezzel egy olyan összehasonlító jelentést kapsz, ami az előző két egymást követő hónap organikus keresésből származó konverzióit veti össze, vagy az olyan konverziókét, amelyek több látogatás után történtek, és a keresés csupán segédkezett a megvalósulásokban (pl. valaki organikus kereséssel talált rá a webhelyre, de később egy könyvjelzővel tért vissza konvertálni).

 

Ezzel a jelentéssel ellenőrizheted, hogy a keresésből származó konverziók száma nőtt-e vagy csökkent az összehasonlított időszakokban. Ha az előző jelentésben azt láttad, hogy a keresőforgalom stabil volt, de e szerinte a jelentés szerint a keresésből származó konverziók száma csökkent, akkor ebből könnyedén leszűrheted, hogy vagy nem a megfelelő emberek találnak rá a tartalomra, vagy a tartalom nem elég jó ahhoz, hogy konvertáljon.

 

3. Hogyan találd meg a lassú oldalakat webhelyeden

A keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek gyakran figyelmen kívül hagyják, hogy a webhelyek sebessége milyen fontos szerepet is játszik a rangsorolásban (legalább is a Google részéről). Ha pénzt és időt fektetsz a keresőoptimalizálásba, akkor nem lenne jó pont ezen elcsúszni, nem igaz?

 

Habár ez az útmutató nem arról szól, hogy hogyan gyorsítsd fel webhelyedet, azt mindenképpen szeretnénk megmutatni, hogy miként azonosíthatod azokat az oldalaidat, amelyek lassúságukkal rontják rangsorolási esélyeidet.

 

Nyisd meg a Viselkedés > Webhelysebesség > Oldalidők jelentést – itt láthatod, hogy a különböző oldalak hogyan teljesítenek betöltési idő terén. Itt állítsd a középső oszlopot „Oldal átlagos betöltési ideje (s)”-re, a jobb oldalit pedig „Kilépések százalékos arányára”. Ez után adj meg egy másodlagos dimenziót, ami „Médium” legyen, végül pedig a grafikon felett adj hozzá egy új szegmenset, ami csak az „Organikus forgalmat” tartalmazza (kapcsold ki a „Minden felhasználó” paramétert). Végül ellenőrizd, hogy a dátumtartomány helyes-e, és igény szerint végezz összehasonlítást.

 

Szóval mit mutat ez a jelentés?

 

A táblázat legfelső sorában az átlagos oldalbetöltési időt láthatod webhelyszinten, illetve az átlagos kilépési arányt (amikor egy felhasználó elhagyja a webhelyet) oldalszinten. A jobb oldalon azt is láthatod, hogy egy-egy weboldalad betöltési sebessége átlag alatti-e, vagy meghaladja azt. Ha a táblázatot betöltési idő szerint csökkenőre állítod, akkor láthatod majd, hogy minél tovább tart betölteni egy oldalt, annál többen unják meg a várakozást, és hagyják el a webhelyet. Ne hagyd, hogy a színek összezavarjanak: a zöld itt sajnos rosszat jelent, mivel átlag feletti kilépési arányt jelöl (a piros a jó).

 

4. Készíts saját irányítópultot

Néha az adatok önmagukban nem elegendők ahhoz, hogy meggyőzz egy illetékest az igazadról – az is számít, hogy hogyan prezentálod az eredményeket! Az online marketingesek (különösen a SEO szakemberek) hajlamosak túlmagyarázni magukat, és ilyenkor olyan nehezen értelmezhető mutatókra hivatkoznak, amelyek önmagukban is magyarázatot igényelhetnek. Az ügyfél/főnök néha csak egy átlátható grafikont vagy diagramot szeretne, és kevesebb magyarázkodást.

 

Ezt a Google Analytics rendszerében egyéni irányítópultokkal oldhatod meg, amelyek a különböző jelentéseket összegzik egyetlen egységes, átlátható helyen. Ezeket aztán könnyedén kinyomtathatod, vagy PDF fájlként is továbbíthatod az érdekelteknek.

 

Az irányítópultok egyébként neked, mint SEO felelősnek is sokat segítenek, mert nem kell azzal időznöd, hogy minden alkalommal megkeresd a különböző jelentéseket, és beállítgasd rájuk a kívánt szűrőket. Egy helyen lesz minden!

 

Ezt a funkciót a Testreszabás > Irányítópultok menüben találod, a bal oldali oszlopban. Az itt megjelenő lista valószínűleg üres lesz, szóval ideje Létrehozni egy új irányítópultot. Válaszd az „Üres nézet” opciót, és adj neki valami beszédes nevet, hogy tudd, miről szól (például „Összes organikus látogatás”).

 

Miután kész, az Analytics egyből arra kér, hogy vegyél fel egy új modult:

1. Ehhez válaszd a Normál > Mutató modult.

2. Lejjebb, az „A következő mutató megjelenítése:” rész alatt válaszd a „Munkamenetek” mutatót (írd be a keresőbe – több is lesz, de neked most csak a sima „Munkamenetek” kell).

3. Végül állíts be egy szűrőt, hogy csak az organikus adatokat lásd. Az „A következő adatok szűrése” rész alatt adj hozzá egy szűrőt, majd állítsd be a következőt: Csak ez jelenik meg > Dimenzió: Médium > Pontosan egyezik > organic (az utolsó mezőbe csak az organic szót írd)

 

Csináljunk még egy modult a gyakorlás kedvéért (és mert persze ez is hasznos lehet majd számodra). Ez a modul a kulcsszavakat mutatja majd meg a munkamenetek száma és a célteljesülések száma szerint rendezve az adott kulcsszavakból:

1. Ez az új modul egy Normál > Táblázat lesz.

2. Az „A következő oszlopok megjelenítése” rész alatt állítsd be a következőket: Dimenzió: Kulcsszó / Mutató: Munkamenetek / Mutató: Célteljesülések.

3. Add meg, hogy hány sort szeretnél látni a táblázatban.

4. Végül add meg ugyan azt az organikus szűrőt, mint az előbbi modulnál: Csak ez jelenik meg > Dimenzió: Médium > Pontosan egyezik > organic