Hogyan teheti tönkre SEO-dat a kulcsszó kannibalizáció (és mit tehetsz ellene)?
Mi az a kulcsszó kannibalizáció?
Akkor beszélünk kulcsszó kannibalizációról, amikor egy webhelyen kettő, vagy annál több oldal (tartalom) is megcélozza ugyan azt a kulcsszót. Ilyenkor ezek az oldalak egymást „kannibalizálják”, mert megoszlanak közöttük a keresőpozíciók, az átkattintási arány, és a tekintély is.
Amikor ezt csinálod webhelyeden, akkor a keresőmotorok felületesebbnek tekintik a tudásodat az adott kulcsszóval kapcsolatban, mint amilyen valójában. Ahelyett, hogy egy oldalra koncentrálnád minden tekintélyedet, tartalmaid egymás ellen versengenek majd a találatok között (és persze versenytársaid tartalmai ellen is).
Mivel érsz többet, ha fürdeni szeretnél? Egy teli kád vízzel, vagy tíz olyan káddal, amiben alig van víz? A kulcsszó kannibalizáció a második verzió.
Hogyan árt a SEO-nak a kulcsszó kannibalizáció?
A kulcsszó kannibalizáció sajnos rengetegféleképpen árthat a keresőoptimalizálásnak. Az esetek többségében a webmesterek és a marketingesek nem is tudják, hogy velük is ez történik, csak látják, hogy tartalmaik alacsony pozícióban jelennek meg annak ellenére, hogy remekül optimalizálták őket.
A kannibalizáció többféleképpen is megmutatkozik: alacsony forgalom, váltakozó keresőpozíció, és persze elszalasztott üzletkötési lehetőségek.
Nézzük meg, hogy pontosan hogyan fogja a kulcsszó kannibalizáció a keresőoptimalizálást.
1. Gyengül az oldalak rangsorolása
Ahelyett, hogy egy, jól rangsoroló oldalad lenne, pozícióidat több, kevésbé releváns, de egymáshoz sokban hasonlító oldal között osztod szét. Ezért van az, hogy tartalmaid egymás ellen kell, hogy versengjenek. Ezeket egy oldalra összevonva egy sokkal erősebb „versenyződ” lenne.
2. Megoszlik a linkek értéke
Ha tartalmaid igazán jók, akkor valószínűleg több visszahivatkozást is begyűjtenek majd, de ahelyett, hogy ezek egyetlen, egyre tekintélyesebb oldalra mutatnának, megoszlanak az összes, egymást kannibalizáló tartalom között. Ezen felül webhelyed belső hivatkozásai is más és más tartalmakra irányíthatják a felhasználókat, annak ellenére, hogy megegyezik a kulcsszavazott horgonyszövegük.
3. A Google lehúzhatja az igazán jó tartalmak értékelését
A kulcsszavak továbbra is fontosak a Google szemében, ha a rangsorolásban nem is annyira, de a tartalmak értelmezésében mindenképp.
Ha több oldalon is ugyan azokat a kulcsszavakat használod, akkor a Google nem fogja tudni eldönteni, hogy az adott keresésre melyik lenne a legjobb találat, és nem a megfelelő oldalakat kínálhatja fel a felhasználóknak. Ez sok visszafordulást, és kevés oldalon töltött időt eredményez majd.
4. Kárba vész a feltérképezési kereted
A keresőmotorok feltérképező robotjai csak korlátozott mennyiségű oldalt vizsgálhatnak meg egy adott időszakon belül – ez az úgynevezett feltérképezési keret. Ha webhelyeden több oldal is ugyan azt a kulcsszót célozza meg (feleslegesen), akkor meglehet, hogy a feltérképezési keret ezekre az oldalakra pazarlódik el, és a robot kihagyja fontosabb tartalmaidat.
Ettől egy kisebb webhelynek nem igazán kell tartania, de ahogy egyre több tartalmad lesz, vagy például egy webáruházat üzemeltetsz, akkor könnyen lehet, hogy bizonyos fontos oldalaid kimaradnak majd az indexből emiatt.
5. Alacsony webhelyminőségre utal
Arra, hogy több oldal is egy kulcsszót céloz meg nem csak a keresőmotorok, hanem a felhasználók is könnyedén felfigyelhetnek, és ez gyanút kelthet bennük, hiszen arra utal, hogy csak felszínes tudásod van az adott témáról, és vékony rétegekben próbálod szétteríteni azt, elkeseredetten reménykedve benne, hogy a keresőmotorok felfigyelnek rád.
6. Csökkenti a konverziós arányt
„Kannibál oldalaid” között biztosan lesz egy, amely jobban konvertál a többinél, de sajnos a Google gyakran a többi, kevésbé releváns oldalra irányítja a keresőket, amelyek nem konvertálnak olyan jól, és ezzel lehetséges ügyfelekről maradsz le.
Miből lehet felismerni a kulcsszó kannibalizációt?
A probléma megoldásához először is azonosítani kell azt, ami szerencsére nem túl nehéz feladat.
Fontos megjegyezni, hogy a kérdéses kulcsszó nem feltétlenül kell, hogy pontosan ugyan úgy legyen megcélozva minden oldaladon. Ha például egy webáruházat üzemeltetsz, amelyen hasonló nevű termékeket árulsz, akkor ezek a hasonló nevek is lehetnek egymást kannibalizáló kulcsszavak (férficipők, női cipők, sportcipők, futócipők – cipős kulcsszavak mindenütt!)
Az azonosításhoz egy kulcsszótáblázatra lesz szükséged, amelyben felsorolod oldalaidat, és elsődlegesen megcélzott kulcsszavaikat. Ezt elvégezheted manuálisan, ami mindenképpen tovább fog tartani, de gazdaságos megoldás. Az időpazarlás elkerülése végett érdemes csak azokat az oldalakat összegyűjteni, amelyek hasonló tartalmúak, alacsony a teljesítményük, és több is megjelenik közülük ugyan arra, vagy hasonló keresésekre.
A másik lehetőség egy online kulcsszóelemző eszközt használni, ami megkönnyítheti ugyan a dolgodat, azonban a legtöbb ilyen alkalmazás használata pénzbe kerül. Az ilyen eszközök eredményeit általában le lehet tölteni táblázatként.
Akármelyik megoldást is választod, elkészült táblázatodban láthatod, hogy mely oldalak kannibalizálhatják egymást egy bizonyos kulcsszóra.
Hogyan orvosolható a kulcsszó kannibalizáció?
A kulcsszó kannibalizáció megoldása attól függ, hogy milyen jellegű problémával is állsz szemben, hiszen a jelenség többféleképpen is megjelenhet. Az esetek többségében csupán a rendezetlenség okoz problémát, de súlyosabb esetekben átirányításokra, vagy teljesen új landing oldalak létrehozására lehet szükség.
Íme néhány lehetséges megoldás a kulcsszó kannibalizációra:
1. Rendezd át webhelyed szerkezetét
A legegyszerűbb megoldás általában az, hogy fogod legtekintélyesebb oldaladat (az egymást kannibalizálók közül), és átalakítod azt egy olyan landing oldallá, amelyről aztán hivatkozhatsz megcélzott kulcsszavaid egyedi változataira.
Ilyenkor fontos, hogy az elsődleges tartalom legyen a „kanonikus” tartalom, amiről hivatkozol a többi kapcsolódó, de másodlagos tartalomra. A kanonizálásról (egy „gyűjtőoldal” megadásáról) itt olvashatsz bővebben.
2. Készíts új landing oldalakat
Meglehet, hogy a legjobb megoldás létrehozni egy új landing oldalt, ami minden termékedet egy helyre gyűjti össze. Ez lényegében az előző tipp egy másik verziója, ahol egy meglévő oldal kanonizálása a megoldás.
Új landing oldal létrehozásánál készíthetsz egy oldalt, ami a legtekintélyesebb forrás lesz webhelyeden az adott kulcsszóra. Akár több ilyen oldalt is készíthetsz, ha több kulcsszóról van szó.
3. Vond össze tartalmaidat
Ha két tartalom nem különbözik egymástól eléggé, hogy más kulcsszavakkal célozd meg őket saját landing oldalaikon, akkor a megoldás egy, tekintélyes, jobban rangsoroló oldalra összevonni őket. A mélyebb, részletesebb tartalmak egyébként is jobban teljesítenek a keresőmotorokban.
4. Keress új kulcsszavakat
Ha tartalmaid valóban kiválóak, és egyébként jól vannak optimalizálva, akkor meglehet, hogy egyszerűen új kulcsszavakat kellene megcéloznod velük. Ilyenkor arra kell ügyelned, hogy tartalmaidba természetesen illeszkedjenek az új kulcsszavak, tehát ha kell, némileg (de ne nagyon) fogalmazd át őket.
5. Használj 301-es átirányításokat
Habár nem érdemes túl sok 301-es átirányítást használni, ha el tudod kerülni őket, bizonyos extrém esetekben nem igazán van más opciód, ha több oldalad is rangsorol ugyan azokra a kulcsszavakra.
A 301-es átirányítások lehetővé teszik, hogy „összevond” tartalmaidat azzal, hogy minden, kevésbé releváns oldaladat egy, tekintélyesebb oldalra irányítod át. Fontos észben tartani, hogy ez a megoldás csak akkor alkalmazható, ha a kérdéses oldalak tartalmai nagyon hasonlítanak, vagy ha ugyan azokra a kulcsszavakra jelennek meg.
Kép forrása: Flickr / Stock Catalog