A linképítés definíciója

linképítés

A linképítés definíciója

A linképítés olyan SEO technikák gyűjteménye, amelyek célja, hogy egy webhelyre minél több másik webhely hivatkozzon, azaz linkeljen. Ezek a hivatkozások segítenek több forgalmat vonzani a linkelt webhelyre, illetve erősítik annak tekintélyét a keresőmotorok szemeiben.

A hivatkozások lehetnek külső és belső jellegűek. Ha linképítésről van szó, akkor a külső linkek mindig más webhelyekről mutatnak a sajátodra – ezeket beérkező linkeknek vagy visszahivatkozásoknak szokás nevezni.

Ezek a linkek mutatják meg a Google-nak, hogy mekkora tekintélye van egy webhelynek az interneten. A keresőmotor nem csak a linkek mennyiségét, hanem azok minőségét is megvizsgálja. Minél több visszahivatkozás kap egy webhely megbízható, népszerű domainektől, annál relevánsabbnak tekinti majd a Google azt az adott szakterületen belül.

A linkek értelmezéséért felelős algoritmus a horgonyszövegre, a link szövegkörnyezetére, az oldalon való elhelyezésére és más tényezőkre is odafigyel – ezekről lejjebb bővebben is olvashatsz majd.

Ezek a tényezők mind befolyásolják, hogy egy hivatkozás hogyan hat a linkelt oldal rangsorolására.

A linképítéshez a belső linkek elhelyezése is hozzátartozik – ezek azok a hivatkozások, amelyek egy webhely oldalait kötik össze egymással, vagy egy másik webhelyre mutatnak.

A Google ezeket a belsőleg elhelyezett hivatkozásokat is figyelembe veszi, amikor megpróbálja megállapítani az oldalak fontosságát, illetve az oldalak közötti kapcsolatokat.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ezek a linkek első sorban a felhasználók érdekeit szolgálják – a keresőmotorok robotjai csupán másodlagos szempontok. A legjobb hivatkozások azok, amelyek hozzájárulnak a felhasználói élményhez – általában azzal, hogy segítenek felfedezni más, kapcsolódó tartalmakat is.

A linképítés tehát mindig természetes módon kell történjen – csak akkor érdemes hivatkozásokat elhelyezni két oldal (vagy két webhely) között, ha ezek valamilyen értéket kínálnak a felhasználók számára. Így szerezhetsz majd tekintélyt és több forgalmat ezzel a SEO stratégiával.

 

Mi a különbség a linképítés és az off-page SEO között?

Az off-page SEO és a linképítés fogalmát sokan keverik egymással, azonban ez a két kifejezés nem cserélhető fel:

  • Az off-page SEO azokra a keresőoptimalizálási technikákra utal, amelyeket nem közvetlenül az optimalizált webhelyen szokás alkalmazni.
  • A linképítés egy hivatkozásokból álló hálózat kialakítása, amelyek célja egy webhely tekintélyének és forgalmának fellendítése.

A külső hivatkozások megszerzése egyszerre számít off-page SEO-nak, illetve linképítésnek is, ezért ez a két fogalom gyakran nagy felszínen fedi egymást. Azonban az off-page SEO-hoz olyan technikák is hozzátartoznak, amelyekhez nincs szükség hivatkozások elhelyezésére.

A linképítés (pontosabban a visszahivatkozások megszerzése) tehát csupán az off-page SEO egy része.

Egy linképítési stratégia kivitelezése során a relevanciádat bizonyító külső hivatkozásokra (off-page SEO), illetve az oldalaidat összekötő linkekre (on-page SEO) is szükséged lesz.

A linképítés tehát nem kizárólag csak off-page SEO-nak számít, hanem on-page feladatokat is magába foglal.

Az egyik legfontosabb különbség az on-page és off-page linképítés között az, hogy míg a webhelyeden te szabályozod, hogy mely linkek hová mutassanak, addig a visszahivatkozásokba gyakran nincs jelentős beleszólásod.

 

Miért fontosak a linkek?

Az interneten fellelhető weboldalakat és egyéb dokumentumokat hivatkozások kötik össze – ezek a hivatkozások alkotják magát a „világhálót”. Linkek nélkül sokkal körülményesebb lenne az oldalak és webhelyek közötti navigáció.

A Google és más keresőmotorok ezeket a linkeket használják a webhelyek felfedezéséhez, feltérképezéséhez és rangsorolásához.

A kezdetekben a keresőmotorok ábécésorrendben vagy kategóriákban (sport, művészet, hírek stb.) tudták csupán rendszerezni a webhelyeket, amelyeknek külön regisztrálniuk kellett, hogy bekerülhessenek az indexbe.

Persze amikor még csak néhány webhely létezett, ezzel nem is volt semmi probléma. Ahogy azonban egyre több webhely és tartalom került fel az internetre, és egyre többen próbáltak rátalálni ezekre, a keresőmotorok kénytelenek voltak hatékonyabb algoritmusokat fejleszteni, amelyekkel jobb keresőtalálatokat kínálhattak felhasználóiknak.

Első lépésként megszüntették a regisztrációhoz kötött indexelést, és elkezdték önállóan hozzáadni az a webhelyeket az adatbázisaikhoz. A cél az volt, hogy minden elérhető weboldalt összegyűjtsenek, és azok tartalmát könnyedén és rendezetten tegyék elérhetővé a felhasználók számára. Ehhez a keresőmotorok a weboldalak és webhelyek közötti linkek hálószerű szerkezetét használták fel.

Ez az alapelv a mai napig sem változott: a keresőmotorok robotjai a linkeken keresztül jutnak el a különböző webhelyekre és azok oldalaira, hogy feltérképezhessék őket és indexelhessék tartalmaikat adatbázisaikban.

Ahogy ez a módszer elterjedt, a webhelyeket már nem volt értelme ábécésorrendben felsorolni. A keresőmotorok azokat a tartalmakat akarták megjeleníteni a találatok között, amelyek a legjobban megválaszolták a felhasználó kérdését.

Itt lépett a színre a Google, amely egy forradalmian új módszerrel hódította meg az internetes keresés világát – ez volt a PageRank.

A PageRank számos szempontot figyelembe vett az oldalak rangsorolásához. Az algoritmus a kulcsszók alapján megvizsgálta az oldal tartalmát, a rá mutató hivatkozásokon keresztül pedig az oldal népszerűségét és tekintélyét igyekezett megállapítani.

A PageRank elsődleges célja az volt, hogy a linkek alapján kiderítse, hogy mennyire kapcsolódik egy weboldal tartalma más webhelyek témájához. Ezt a logikát a tudományos világ ihlette – ha egy kutató munkáját más tudósok is gyakran idézik, akkor ez azt jelenti, hogy elismert, tekintélyes szakértőről van szó. Hasonlóképpen, ha több webhely is hivatkozik egy tartalomra, akkor az minden bizonnyal megbízható és releváns az adott szakterületen belül.

A linkek tehát egy webhely tekintélyét tükrözik – ezért váltak olyan fontossá a SEO szakemberek számára.

A PageRank bevezetése óta rengeteget változott a Google algoritmusa. A keresőmotor hamar rájött, hogy a hivatkozások száma önmagában nem elegendő a relevancia meghatározásához, hiszen rendkívül egyszerű manipulálni.

Az évek során tehát a Google tovább finomította módszereit, és elkezdett odafigyelni a linkek változatosságára, illetve a linkelő oldalak minőségére is. Ennek köszönhetően, ha egy oldalra tekintélyes, releváns tartalmak linkelnek, akkor az oldal részesül a linkelő tartalmak tekintélyéből. Ezt a tekintélyt „linkértéknek” is szokás nevezni.

A Google és más keresőmotorok számára fontos rangsorolási szemponttá vált, hogy egy-egy weboldal hány jó minőségű visszahivatkozással rendelkezik, azaz, hogy mekkora tekintélyt gyűjtött össze magának más forrásokból.

Később aztán a webhelyek megbízhatósága, a hivatkozások horgonyszövege, a linkek oldalon betöltött pozíciója és más tényezők is belekerültek az algoritmusokba – ezekről lejjebb bővebben is szó lesz.

 

Hogyan értékeli a Google a linkeket?

A Google algoritmusa számos szempontot vesz figyelembe a tartalmak rangsorolásához, amelyek egy része a hivatkozásokkal kapcsolatos.

Íme a legfontosabb ismert rangsorolási szempontok, amelyeket a Google a linkek értékelésekor megvizsgál:

 

A linkek száma

Ez volt az első rangsorolási szempont, amit a Google használni kezdett. A linkek száma alkotta a PageRank alapját: minél több hivatkozást kapott egy webhely, annál relevánsabbnak tekintette az algoritmus az adott témában. A linkek száma tehát a webhely internetes népszerűségét tükrözte.

A linkek számát ma is figyelembe veszi a Google, de nem ez az egyetlen vagy legfontosabb tényező. Sokkal többet ér 10 db releváns, hiteles webhelytől kapott visszahivatkozás, mint 100 db rossz minőségű, hiteltelen domaintől szerzett link.

 

A linkek változatossága

Minél többen állítják valakiről, hogy egy megbízható, becsületes személy, annál könnyebben hisszük el róla. Ugyan ez a helyzet az interneten is: ha a Google azt látja, hogy egy webhely több tekintélyes domaintől is kap linkeket, akkor sokkal több tekintélyt ítél oda neki.

A visszahivatkozások változatossága tehát szintén fontos szempont a linképítésben.

 

A linkek szövegkörnyezete

A Google a linkek kontextusát is képes értelmezni, hogy meghatározza, valóban kapcsolódik-e a hivatkozás az adott tartalomhoz.

A keresőmotor tudja, hogy az azonos témájú oldalakat összekötő linkek értékesebbek, mert ezek relevánsabbak lehetnek a felhasználók számára.

A Google továbbá a hivatkozás közelében megjelenő szavakat is figyelembe veszi. Ezek nem csak az oldal témáját segítenek megállapítani, hanem azt is, hogy van-e értelme a hivatkozásnak az adott kontextusban.

A szavak mellett a Google a környező linkeket is megvizsgálja. Ha ezek szintén jó minőségű webhelyekre mutatnak, akkor az adott oldal értékesebbé válik, és több linkértéket, azaz tekintélyt továbbít a hivatkozott webhelyeknek. Minél több link helyezkedik el egy oldalon, annál többfelé oszlik el az általa továbbított linkérték.

A linkek pozíciója szintén számít. Ha egy hivatkozás az oldal fő tartalmának része, akkor jó eséllyel szerkesztői szándékkal helyezték el, így nagyobb értéke van, mint mondjuk a láblécben fellelhető linkeknek. A tartalom elején szereplő hivatkozások a legértékesebbek ilyen szempontból.

 

A linkek horgonyszövege

A horgonyszöveg, azaz a link kattintható része szintén sokat elárul a hivatkozott oldalról.

A legtöbb horgonyszöveg egy kulcsszót vagy rövid leírást tartalmaz a linkelt tartalomról. A Google ezt is figyelembe veszi a tartalmak közötti kapcsolat felmérésében.

A keresőmotor továbbá a horgonyszövegből is képesek kideríteni, ha egy webhely megpróbálja manipulálni az algoritmusát.

A pontos egyezésű kulcsszókat tartalmazó horgonyszövegek határozottabb jeleket küldenek a linkelt oldal relevanciájáról és tekintélyéről, de ezeket csak nagyon óvatosan ajánlott használni.

Ha egy tartalomra túl sok oldal hivatkozik ugyan azzal a pontos egyezésű horgonyszöveggel, akkor a Google ezt spamnek tekintheti. Amikor egy tartalom természetes úton szerez visszahivatkozásokat, akkor a horgonyszövegei is változatosak lesznek.

 

A webhely megbízhatósága

A TrustRank a Google egyik legfontosabb fejlesztése volt. Bevezetése óta a keresőmotor a webhelyek megbízhatóságát is figyelembe veszi a rangsoroláskor.

Minél közelebb állsz a megbízhatóbb webhelyekhez, annál megbízhatóbb leszel a Google szemében is, és annál több linkértékből részesülhetsz.

Azok a webhelyek számítanak megbízhatóknak, amelyek hozzájárulnak egy biztonságosabb és relevánsabb webes élmény kialakításához a felhasználók számára.

A megbízhatóság megállapításához a Google a domain korát, a biztonsági tanúsítványokat, a tartalom minőségét és egyéb szempontokat veszi figyelembe.

 

Más webhelyektől kapott linkek

A linképítésben szó lehet belső és külső hivatkozásokról is. Fontos azonban észben tartani, hogy melyik kategóriának van több értéke a rangsoroláskor.

Jusson eszedbe, hogy a Google jobban bízik abban, amit más webhelyek mondanak egy webhelyről (kiérdemelt, külső linkek), mint abban, amit egy webhely állít saját magáról (saját, belső linkek).

Habár a belső hivatkozásokra vitathatatlanul szükség van, a visszahivatkozások sokkal komolyabb súlyozást kapnak a Google algoritmusában.

 

A webhelyeden elhelyezett belső linkek

Habár a webhelyed oldalait összekötő belső hivatkozások nem olyan értékesek a rangsorolásban, határozottan fontos elhelyezni őket. A Google ugyanis ezeken keresztül ismerheti meg oldalaid hierarchiáját.

Tegyük fel például, hogy egy SEO ügynökséget vezetsz, és van egy nagyon hosszú, tartalmas blogbejegyzésetek, ami elmagyarázza, hogy mi is az a keresőoptimalizálás. Mivel ez a cikk nagyon fontos a cég számára, több rövidebb bejegyzés is hivatkozhat rá – a Google ebből látja majd, hogy központi szerepet tölt be a hierarchiában.

 

A webhelyeden elhelyezett kifelé mutató linkek

A tartalmaidban elhelyezett, más webhelyekre mutató linkek szintén segítenek meghatározni a Google-nak, hogy mennyire megbízhatók tartalmaid.

Ha tekintélyes, hiteles forrásokra linkelsz, és ezzel értéket kínálsz látogatóidnak, akkor ezt a Google is értékeli majd.

 

A linkszerzés sebessége

A keresőoptimalizálás hajnalán sokan előszeretettel alkalmazták a linkeket különféle black hat SEO technikákra, amelyek célja a keresőmotorok manipulálása.

Sok webhely készített úgynevezett linkfarmokat, vagy vásárolt, illetve adott el linkeket más domainek számára. Ennek köszönhetően többen is feltűnően gyorsan jutottak új visszahivatkozásokhoz.

A Google idővel kibővítette algoritmusát, hogy az ilyen linkcsalásokat is képes legyen felismerni. Ehhez többek között azt figyeli, hogy milyen gyorsan szerez új linkeket egy webhely.

Mivel a természetes linkprofilok fokozatosan bővülnek, az ilyen hirtelen ugrások black hat technikákról árulkodó jelek lehetnek.

 

Nofollow és dofollow linkek

A Google azt is megvizsgálja, hogy egy link rendelkezik-e a nofollow attribútummal. A nofollow-ként elhelyezett linkeket a Google nem veszi figyelembe, tehát nem továbbítanak linkértéket (tekintélyt) a linkelt oldal számára, és nem járulnak hozzá a rangsoroláshoz.

Alapértelmezettként minden link „dofollow”, azaz linkértéket továbbít – ezt nem kell külön beállítani egy link elhelyezésekor. A nofollow attribútum beállítása egy önkéntes döntés, amikor valaki szándékosan szeretné megakadályozni, hogy egy link tekintélyt továbbítson a céloldalnak.

Ha például egy kérdéses hitelességű webhelyt szeretnél megjelölni forrásként, akkor a nofollow attribútummal jelezheted a keresőmotoroknak, hogy nem szeretnéd megosztani vele a tekintélyedet.

Egyes webhelyek minden hivatkozást automatikusan nofollowként helyeznek el. Így tesznek például a közösségi platformok és a Wikipédia, hogy megelőzzék a spam jellegű linkek elhelyezését. Ha nincs értékük a linkeknek, akkor nincs értelme linkcsalásra használni őket.

 

A linképítés módszerei

A linképítés kivitelezése során fontos lesz figyelembe venni a Google imént felsorolt linkértékelési szempontjait. Csak így biztosíthatod, hogy az általad kialakított linkhálózat minőség és mennyiség terén is megfeleljen a keresőmotor elvárásainak.

Lássuk tehát a főbb linképítési módszereket, amelyeket ennek érdekében alkalmazhatsz.

 

Készíts online tartalmakat

A tartalommarketing a linképítés egyik legfontosabb része. Mielőtt elkezdhetnél linkekre vadászni, biztosítanod kell, hogy a webhelyedre érkező látogatók értékes, hasznos tartalmakkal találják szembe magukat.

Ha az emberek elégedettek tartalmaiddal, akkor nem csak márkádban bíznak majd jobban, hanem másokkal is megosztják azokat, ami még több linkszerzési lehetőséget jelent számodra.

Ehhez tehát linkelhető online anyagokat kell készítened – olyan tartalmakat, amelyeket az emberek előszeretettel osztanának meg másokkal is.

A közönséged érdeklődéséhez kapcsolódó, értékes tartalmakkal szerezhetsz legegyszerűbben linkeket. Ilyen tartalmak lehetnek például:

  • infografikák
  • interaktív tartalmak (kalkulátorok, kérdőívek stb.)
  • felsorolásokat tartalmazó bejegyzések
  • átfogó útmutatók
  • kutatási eredmények
  • esettanulmányok

 

Ez csupán néhány példa a jól megosztható és linkelhető tartalmakra. Sikerük abban rejlik, hogy könnyedén érthetők (pl. vizuális tartalmak), aktivitásra ösztönzők (pl. interaktív tartalmak) és eredetiek (saját kutatások) lehetnek.

Bármilyen tartalmakat is készítesz, a minőség és relevancia legyenek az elsődleges szempontok.

 

Keress potenciális linkpartnereket

A visszahivatkozások megszerzése az off-page SEO egyik ágazata, így általában nincs közvetlen beleszólásod a folyamatba – a webhelyedre mutató linkeket más webhelyek szerkesztői helyezhetik csak el.

Persze, ha pozitív kapcsolatot ápolsz egy-egy webhellyel, akkor sokkal valószínűbb, hogy hajlandók lesznek linkelni tartalmaidra.

Szóval hogyan lehet rátalálni az ilyen partnerekre az eredményes linképítés érdekében?

A legjobb linkpartnerek azok a webhelyek, amelyekben megbízik a Google, és hiteles, jó minőségű tartalmakat kínálnak a szakterületükről.

Ezeket a webhelyeket könnyű megtalálni, hiszen általában elég magasan rangsorolnak a számodra releváns kifejezésekre.

Ha egy webhely megtetszik, akkor ellenőrizheted a Domain Authority (DA) és Page Authority pontszámait a Moz Link Explorer eszközével. A DA és PA nem hivatalos Google-mutatók, de segíthetnek megítélni, hogy mekkora linkértéket kínálnak az adott webhelyen elhelyezett hivatkozások. Ezek a mutatók 0-100 közötti értékűek lehetnek (a magasabb érték a jobb).

Amennyiben magas pontszámú partnereket találsz, vedd fel velük a kapcsolatot. Ne kezdj rögtön a linképítéssel – kínáld fel inkább segítségedet egy problémával vagy meglévő tartalmukkal kapcsolatban. A cél az, hogy elnyerd a bizalmukat, ezt pedig ki kell érdemelni. Ez egy hosszabb folyamat lehet, de sokkal valószínűbb, hogy egy stabil partnerkapcsolatot tudsz majd kiépíteni velük.

 

Készíts vendégcikkeket és működj együtt más cégekkel

Miután sikerült ideális partnerekre lelned, elkezdhetsz ajánlatokat tenni nekik linképítés céljából. A leggyakoribb módszerek a vendégcikkek küldése, és a közös marketing.

A vendégcikkek lényege, hogy vendégként írsz és küldesz be valamilyen tartalmat az adott webhely blogjára. A cikknek persze kapcsolódnia kell a blog témájához. Cserébe egy linket helyezhetsz el ebben a tartalomban, amely webhelyed valamelyik oldalára mutat.

Ezzel egy értékes, tekintélyes linket szerzel, amelyen keresztül több érdeklődő látogató is érkezhet webhelyedre.

Az efféle vendégblogolásnak rossz híre lett az évek során, mert sokan kizárólag azért működnek együtt, hogy linkeket szerezzenek egymásnak. Ez a stratégia azonban csak akkor működhet, ha link természetes, és tényleg hasznos, kapcsolódó tartalomra mutat.

Egy másik lehetőség a közös marketing, vagyis amikor két cég közösen készít marketinganyagokat, amelyekkel mindketten népszerűsíthetik magukat. Ezekből a marketinganyagokból (amik lehetnek e-könyvek, eszközök stb.) a két partner egymásra linkelhet.

Természetesen ez is csak akkor működik, ha ezek az anyagok, illetve a linkelt tartalmak valóban értékesek a felhasználók számára.

Mindkét stratégiához fontos, hogy olyan partnert válassz, amely közönsége hasonló a tiédhez, de persze nem közvetlen versenytársad.

 

Keress nem linkelt említéseket

Még márkád nem linkelt említései is értékesek lehetnek rangsorolásban. A Google felfigyel rá, ha egy márkát gyakran emlegetnek az interneten, és egyre népszerűbbnek számít. A keresőmotor ez után összeköti az említéseket a márka webhelyével, és figyelembe veszi őket a rangsoroláskor.

Fontos azonban, hogy az ilyen említések nem továbbítanak tekintélyt a webhelyek között – arra csak a linkek képesek. Egy említés tehát jobb, mint a semmi, de egy hivatkozás sokkal többet ér.

Érdemes lesz tehát felkutatni ezeket a „linkmentes” említéseket, és felvenni a kapcsolatot a webhelyek szerkesztőivel. Egy barátságos megkereséssel jó eséllyel egy linket is kaphatsz az ilyen említések mellé.

Márkád említéseit többféle eszközzel is megfigyelheted. A Google Alerts egy népszerű, ingyenes választás erre, ami értesítést küld, valahányszor egy általad megszabott kifejezés említésre kerül az interneten.

E mellett te magad is rákereshetsz márkád vagy termékeid nevére a Google-on, és megnézheted, hogy mely webhelyek beszélnek rólad a nélkül, hogy linkelnének is rád.

Tipp: Zárd ki saját webhelyedet ebből a keresésből. a beírt kifejezés mellé írd oda, hogy -site: majd webhelyed címét, tehát például:

márkanév -site:markawebhelye.hu

Így saját webhelyed nem jelenik majd meg a találatok között, és könnyebb lesz rátalálni márkád említéseire más domaineken.

 

Használj tartalomcsoportokat és belső linkeket

A tartalomcsoportok egy olyan stratégia, amelyben belső linkek segítségével alakítod ki egy webhely vagy blog hierarchiáját.

Ehhez létre kell hoznod egy bejegyzést, amelynek fő kulcsszója szorosan kapcsolódik márkádhoz. Ez lesz a tartalomcsoport központi, úgynevezett oszloptartalma.

Tegyük fel, hogy ez az oldal az online marketingről szól.

Ez után több bejegyzést is készítesz, amelyek konkrétabb, de releváns témákat dolgoznak fel – pl. „email marketing”, „keresőoptimalizálás”, „Google hirdetések” és így tovább. Ezekből a melléktartalmakból kell majd linkelned az oszloptartalomra, ügyelve rá, hogy a hivatkozás minél magasabban helyezkedjen el a szövegben (lehetőleg az első linkként).

A melléktartalmak ezeken a hivatkozásokon keresztül erősítik az „online marketing” cikk tekintélyét, ami a legfontosabb a webhelyen. A Google ezt figyelembe veszi majd a rangsoroláskor.

 

Irányítsd át a hibás URL-eket

Idővel elkerülhetetlen, hogy bizonyos linkek „meghibásodjanak” egy webhelyen. A tartalmak törlésre kerülnek, összevonhatják őket más oldalakkal, vagy a webhely teljes URL szerkezete is megváltozhat.

Amikor egy felhasználó ilyen régi linkeken keresztül próbál meg eljutni egy oldalra, akkor 404-es hibát lát majd, ami azt jelenti, hogy a kért oldal nem található a megadott URL-en.

Ez nem csak rossz felhasználói élményt eredményez, hanem a link által egykor továbbított tekintély is eltűnik. Szóval mi a megoldás?

Meg kell keresned ezeket a hiányzó URL-eket webhelyeden, és át kell irányítanod őket a megfelelő címekre. Ehhez 301-es átirányításokat kell használnod, amelyek a linkérték továbbításáról is gondoskodnak.

A Screaming Frog vagy más hasonló eszközök segíthetnek megtalálni az ilyen hibás linkeket webhelyeden.

Nem árt továbbá egyéni 404-es oldalt is készíteni, ami segít az eligazodásban, ha egy felhasználó hibás URL-t ír be webhelyeden.

 

Utasítsd vissza a gyanús visszahivatkozásokat

Nem minden visszahivatkozás azonos értékű webhelyed számára – sőt, egyesek kifejezetten károsak is lehetnek. Ha egy spam jellegű, vagy más okokból gyanús webhely linkel rád, akkor ez negatív hatással lehet domained tekintélyére.

Az első lépés felkeresni az adott webhely szerkesztőségét, és megkérni őket, hogy távolítsák el a linket a tartalmukból. Ez persze egy ténylegesen spam, vagy rosszindulatú webhelyen nem biztos, hogy eredményes lesz. Van azonban egy alternatív megoldás is.

Habár a Google elmondása szerint képes felismerni és értékteleníteni az ilyen linkeket, a webmesterek kérésére létrehozott egy linkvisszautasító eszközt is, amivel sajátkezűleg is „megtagadhatod” a nemkívánatos visszahivatkozásokat. Habár nem azonnal, a Google idővel figyelmen kívül hagyja majd ezeket a linkeket a rangsorolásban.

 

Figyelj oda versenytársaidra

A linképítés, és valójában az online marketing egyik legfontosabb része figyelemmel követni mindazt, amit versenytársaid csinálnak.

Tanulmányozd tehát utána a konkurens webhelyek stratégiáját, különösen, ha magasabban rangsorolnak nálad a fontosabb kulcsszóidra. A Semrush és más hasonló eszközök segítségével ellenőrizheted, hogy milyen webhelyek hivatkoznak rájuk.

Elég csak megadni egy versenytársad webhelyét, és az eszköz kilistázza majd a rá linkelő webhelyeket. Ez után megvizsgálhatod, hogy mi a közös bennük. Például lehet, hogy sok vendégblogot írnak, vagy olyan nagyobb vállalatok webhelyei hivatkoznak rájuk, amelyek erős kapcsolatteremtési stratégiára utalhatnak.

Bármi is a taktikájuk, gondolkodj el rajta, hogy hogyan csinálhatnál valami hasonlót saját webhelyeddel.

 

Érdemeld ki a linkeket minőségi tartalmakkal

A legjobb linképítési taktika olyan jó minőségű tartalmakat készíteni, amikre az emberek szívesen linkelnek. Ezek a tartalmak olyan magas színvonalúak, hogy megérdemlik más webhelyek hivatkozásait. A cél az, hogy minél többen említsék meg és használják forrásként őket saját webhelyeiken.

Értékeseknek számítanak például azok a tartalmak, amelyek közönséged még fel nem tett kérdéseit is megválaszolják. Segítenek döntéseket hozni az embereknek, mélyen kielemzik az aktuális ipari trendeket, vagy egy új, sajátos szemszögből mutatnak be egy népszerű témát.

Ideális esetben innovatívok és interaktívok is.

Persze ezek a tartalmak csak akkor kapnak majd linkeket, ha az emberek rájuk is találnak. Oszd meg őket a közösségi platformokon, emeld ki őket webhelyeden, helyezd el őket marketing emailjeidben, és így tovább.

 

Készíts linkgyűjtő bejegyzéseket

A linképítés és a kapcsolatteremtés elválaszthatatlanok egymástól. Ha szeretnél mindkettőben sikeres lenni, akkor készíts olyan bejegyzéseket, amelyek mások értékes tartalmait sorolják fel látogatóidnak.

Az iparágadat képviselő más cégek szintén figyelik a visszahivatkozásaikat, ezért idővel látni fogják, hogy linkeltél rájuk tartalmadban.

Minden bizonnyal örülni fognak az említéseknek – főleg, ha szakértőkként, vagy „legjobb …”-ként tünteted fel őket. Ilyenkor könnyen lehet, hogy viszonozzák majd figyelmességedet, tehát te magad is értékes linkeket kapatsz tőlük, és új partnerekre lelhetsz bennük.

Az ilyen forrásokat összegyűjtő cikkek olvasóid számára is rendkívül hasznosak, ezért nem csak az említett szerzőktől számíthatsz linkekre.

Ha szeretnél linkelhető tartalmakat keresni ezekhez a cikkekhez, akkor üss be egy kulcsszót a Google-ba, és nézd meg, hogy milyen webhelyek jelennek meg rá. Ezen kívül megnézheted, hogy kikre linkelnek mások iparágadon belül.

 

Végezz saját kutatásokat

Minden tartalomkészítő tisztában van vele, hogy az alapos kutatás nélkülözhetetlen, ha igazi értéket szeretnél kínálni olvasóidnak. A helyett azonban, hogy kizárólag más forrásokat vizsgálnál, akár te magad is lehetsz az, aki elvégzi a kutatást az adott területen.

Ha igazán erős tekintélyt szeretnél szerezni, akkor végezz színvonalas kutatásokat iparágadon belül, hogy értékes információkat kínálhass a téma iránt érdeklődők számára. Eredményeidet jól összeszedett, lényegre törő jelentések formájában publikálhatod, amik mágnesekként vonzzák majd az értékes visszahivatkozásokat a releváns webhelyekről.

Ha úgy érzed, hogy nincs elegendő időd vagy erőforrásod saját kutatásokhoz, akkor egy kutatócsoportot is felkérhetsz erre a feladatra.

Az eredményeket aztán cikkek, infografikák, videók és egyéb tartalmak formájában oszthatod meg közönségeddel.

 

Szerezz szerkesztőségi linkeket

Habár nincs azzal semmi baj, ha időnként közvetlenül kéred egy link elhelyezését egy másik ipari szakembertől, szponzorálsz egy influencert, vagy másképpen ösztönzöl valakit a linkelésre, a kiérdemelt, szerkesztőségi hivatásokkal is érdemes lesz foglalkoznod.

A szerkesztőségi linkek teljesen természetesek, tehát nem kérésre vagy valamiért cserébe helyezték el őket. Nem meglepő tehát, hogy ezek a legértékesebb visszahivatkozások is, amiket megszerezhetsz webhelyed számára. Erre azonban csak egy mód van: rendkívül jó minőségű tartalmakat kell készíts.

Kínálj olyan blogbejegyzéseket, amik megválaszolják az emberek kérdéseit, segítenek elérni a céljaikat, és általánosságban nagyon hasznosak számukra.

Az ilyen cikkekben szereplő adatokat és kijelentéseket megbízható forrásokkal is alá kell támasztanod, ettől még hitelesebbek lesznek majd.

 

Linképítés email kapcsolatteremtéssel

Habár egyetlen márkának sem szabadna kizárólag kért hivatkozásokra támaszkodnia, ezek a linkek is értékesek lehetnek linképítési stratégiád számára. Érdemes lesz tehát tudnod, hogy hogyan keress fel valakit linképítés céljából.

Készülj fel rá, hogy nem lesz könnyű dolgod – az igazán jó tartalomkészítők számos linképítéssel kapcsolatos emailt kapnak, ezért egy igazán jó stratégiára lesz szükséged.

 

Célozd meg a megfelelő embereket

Ha a linképítésről van szó, akkor nem feltétlenül azokat a webhelyeket érdemes megcélozni, amelyek nagy forgalommal rendelkeznek.

Mind a webhelynek, mind pedig a közönségének tökéletesen kell passzolniuk tartalmadhoz. Meg kell tudnod magyarázni, hogy tartalmad miért illik az adott webhelyhez, és miért megfelelő tartalom az olvasók számára.

Mindenekelőtt bizonyítsd be, hogy érted és értékeled azt, amit a kiszemelt webhely csinál. Ez után írd le, hogy hogyan egészíti ki az általad linkelt tartalom az övékét, és milyen előnyt jelent ez az olvasóiknak.

 

Ne kertelj

A népszerű webhelyek szerkesztői és tartalomkészítői elfoglalt emberek. Többségük nem szívesen olvashat hosszasan terjengő emaileket, ezért próbálj olyan tömören fogalmazni, amennyire csak lehetséges.

Indíts egy nagylelkű (de rövid) bemutatkozással, amiben összefoglalod mindazt, ami közös lehet bennetek. Ez után dicsérd meg őszintén az illető munkásságát az adott webhelyen, majd fejtsd ki, hogy pontosan miért kerested fel.

 

Alaposan gondold át az email tárgyát

Minden emaillel csupán néhány másodperced van arra, hogy megragadd az elfoglalt szerkesztők figyelmét. Ne feledd, hogy rengeteg üzenetet kapnak.

Egy jó tárgy jelentheti a különbséget egy megválaszolt és egy megnyitás nélkül törölt email között.

Mint az email törzsszövege, a tárgya is lényegre törő kell legyen, hogy a címzett pontosan tudja, miért keresed. E mellett nem árt, ha kissé személyes és barátságos. Mindenképpen kerüld a tolakodó, „marketinges” fogalmazást.

 

A linképítés sikereinek mérése

Mivel a linképítés sokkal inkább a minőségről szól, mint a mennyiségről, fontos, hogy türelemmel állj hozzá. A siker többféleképpen is megmutatkozik majd, de ez nem egyik napról a másikra fog történni.

Fontos lesz továbbá valahogyan mérned, hogy mennyire sikeresek törekvéseid, hiszen csak így tudod majd eldönteni, hogy az eddigiek szerint folytasd-e stratégiádat, vagy változtatásokra szorul.

Lássuk tehát, hogy mely mutatókra lesz érdemes odafigyelned:

 

Hivatkozó domainek száma

Egy sikeres linképítési kampány előbb-utóbb többféle domaintől is linkeket szerez majd, ami egy változatosabb linkprofilhoz vezet.

Ezek a linkek egyre sűrűbben is érkeznek majd, ahogy több kapcsolatot építesz ki és ismertebbé válsz iparágadon belül.

 

Rangsorolás a Google találatai között

A linképítés talán legfontosabb célja minél magasabb rangsorolást elérni a számodra fontos kifejezésekre a Google keresőtalálati oldalain. Ideális esetben linkelt tartalmaid a legfelső 3 vagy 5 találat között jelennek meg kulcsszóikra.

Kövesd tehát figyelemmel, hogy hogyan változik e tartalmaid pozíciója a linképítési kampányod során.

 

Organikus forgalom

A magasabb rangsorolás (megfelelő kulcsszókra) több organikus forgalomhoz is vezet majd. Fontos tehát, hogy webhelyed keresőmotorokból érkező látogatóit is számontartsd. Ebben a Google Analytics, a Google Search Console (mindkettő ingyenes) és más eszközök segíthetnek.

Ne feledd, hogy ez egy hosszabb folyamat lesz, főleg, ha egy olyan területet képviselsz, amire heves verseny jellemző. Egy sikeres linképítési stratégia eredményei általában 3-12 hónapon belül kezdenek majd látszódni.