Mik azok a meta címkék?

meta címke

A meta címke definíciója

A meta címkék rövid szöveges elemek, amelyek egy oldal tartalmát írják le. A meta címkék nem jelennek meg az oldalon, csupán az oldal HTML forráskódjában szerepelnek. A meta címkék elsődleges célja közölni a keresőmotorokkal, hogy miről szól egy-egy oldal tartalma.

Egy oldal meta címkéi mindig a HTML forráskód szakaszában találhatók. A „meta” megnevezés a „metaadat” szóból származik. A metaadatok olyan adatok, amik más adatokról szólnak – ez esetben az oldalon található tartalmakról.

 

Hasznosak a meta címkék a SEO-ban?

Igen, azonban nem mindegyik meta címke befolyásolja egy oldal keresőoptimalizálását. Egyes metaadatok hozzájárulhatnak a rangsoroláshoz, míg mások korábban segítettek a keresőoptimalizálásban, de ma már nincs SEO értékük.

Egy oldal meta címkéit az oldal forrásának megtekintésével láthatod. Ez a legtöbb böngészőben a CTRL + U billentyűkombinációval lehetséges, de elérhető egy jobb kattintással is az oldalon (keress egy opciót, ami az oldal forrását említi, ez eltérő a böngészők között).

A forrás egy új böngészőlapon nyílik meg. Keresd meg a szövegben a szakaszt – ezen belül találod majd a meta címkéket, amelyek általában a „meta name” szavakkal kezdődnek.

 

A meta címkék típusai

A meta címkéknek négy fő típusát érdemes ismerni. Néhány ilyen címke már nem olyan értékes SEO szempontjából, mint régebben, míg másokat a mai napig fontos használni, mert közvetlenül javíthatják a tartalmak rangsorolását.

A meta címkéknek több, mint négy típusa létezik, de többségüknek nincs köze az online marketinghez. Nézzük azokat, amelyeknek van, vagy valaha volt!

 

Meta keywords (meta kulcsszók)

A meta keywords (meta kulcsszók) egyike azoknak a meta címkéknek, amik valaha hasznosak voltak a SEO-ban, de ma már nincs értelme foglalkozni velük.

Volt idő, amikor a Google odafigyelt a meta kulcsszókra, és számításba is vette őket a rangsorolásban. Sok SEO szakember persze előszeretettel élt vissza ezzel a lehetőséggel és feltöltötte ezt a címkét olyan kifejezésekkel, amiknek semmi közük nem volt az oldal tartalmához.

Ezzel azt próbálták (és egy ideig sikerült is) elérni, hogy tartalmaik más, irreleváns keresésekre is megjelenjenek, és több forgalomhoz jussanak ezzel. Ha például megjelent egy új népszerű trend, akkor elég volt néhány azzal kapcsolatos kulcsszót beírni a meta kulcsszók közé, és a tartalom máris megjelenhetett a releváns keresőtalálatok között, holott semmi köze nem volt a témához. Ez volt az úgynevezett „kulcsszóhalmozás” egyik formája.

A Google persze idővel megelégelte ezt, és úgy döntött, hogy nem veszi többé figyelembe a meta keywords címke tartalmát a rangsoroláshoz.

 

Meta title (meta cím)

A meta title, azaz meta cím még ma is az egyik legfontosabb metaadatnak számít SEO szempontjából. Ez a címke közvetlenül befolyásolja az adott oldal rangsorolását, illetve, hogy milyen keresésekre jelenhet meg a tartalom a Google és más keresőmotorok találatai között.

A meta cím továbbá azon ritka meta címkék egyike, amely a felhasználók számára is látható, habár nem magán az oldalon. Ez a cím jelenik meg kék, kattintható linkként a Google találati oldalain, illetve a böngészők lapfülein.

A meta cím tehát eltérhet a tartalom oldalon megjelenő címétől, de ebben az esetben nagyon fontos, hogy közvetlenül utaljon az oldal tartalmára, és szerepeljen benne az oldal fő kulcsszója.

 

Meta description (meta leírás)

A meta description egy rövid, szöveges leírás a keresőmotorok és (néha) a felhasználók számára az oldal tartalmáról.

Amikor rákeresel valamire a Google-on, a keresőmotor vastagon szedett betűkkel kiemeli az adott kifejezést, vagy annak valamilyen változatát a találatokban – azaz a meta leírásban.

Fontos azonban észben tartani, hogy a Google bizonyos esetekben úgy dönthet, hogy az általad megfogalmazott meta leírás helyett az adott tartalom egyik részletét emeli ki és jeleníti meg a felhasználóknak. Ez akkor fordul elő, ha a Google szerint a tartalom adott része jobban kapcsolódik a felhasználó kereséséhez, mint az általad megadott meta leírás.

A meta leírásnak továbbá nincs közvetlenül hatása a rangsorolásra, de egy jó leírással kattintásra ösztönözheted a kereső felhasználókat, ezért érdemes minden oldalhoz egy meggyőző és releváns leírást választani.

 

Meta robots

A meta robots egy különösen fontos meta címke, ugyanis ezzel szabhatod meg a Google és más keresőmotorok számára, hogy indexelhetik-e az adott oldalt, illetve, hogy hogyan kezeljék az oldalon található linkeket.

Az index/noindex attribútum beállításával szabályozhatod, hogy az oldal megjelenhet-e a keresőtalálatok között vagy sem. Alapértelmezetten minden oldal indexelhető („index”).

A follow/nofollow attribútum szabályozza, hogy szeretnél-e linkértéket továbbítani a hivatkozott oldalakra vagy sem. Alapértelmezetten minden link továbbít linkértéket („follow”).