A Google elmagyarázta, hogy miért nem működik a negatív SEO
Mi az a negatív SEO?
A negatív SEO az, amikor valaki egy versenytársát próbálja alacsonyabb rangsorolásba taszítani egy nagyobb mennyiségű, rossz minőségű visszahivatkozással. Ez a taktika azon az elven alapszik, hogy a Google a gyenge linkek láttán azt hiszi majd, hogy a negatív SEO „áldozata” szándékosan használ spam linkeket, és ezért büntetést szab ki rá – feltehetően csökkentve a célpont rangsorolását a keresőtalálatok között.
A negatív SEO az online szerencsejátékok légkörében látott napvilágot, ahol az első helyekért komoly jutalmak járnak és ádáz küzdelem folyik a legjobb rangsorolásért.
Persze minden valamilyen érdemleges keresőkifejezésre rangsoroló webhelynek becsúszik néhány rossz minőségű visszahivatkozás, ami egy teljesen természetes jelenség, és nem igazán kell aggódni miatta. A negatív SEO akkor kapott igazán szárnyra, amikor a Google bejelentette a Penguin frissítést, és a webhelytulajdonosok zöme elkezdett sokkal jobban odafigyelni a kapott hivatkozásaira.
Okozhat károkat a negatív SEO?
Gary Illyes a nézők kérdéseire válaszolt, amelyek között az alábbi is szerepelt:
„A spam jellegű linképítéssel végzett negatív SEO, amikor egy versenytárs több tízezer linket dob rá egy másik versenytársra, szóval az ilyesmi még mindig károkat okozhat vagy sikerült már a Google-nak túllépnie ezen?”
Illyes először megkérdezte a kérdezőtől, hogy emlékszik-e még a Penguin frissítésre, amire igen volt a válasz.
Ez után a saját tapasztalatairól mesélt, amikor olyan negatív SEO példákat vizsgált, amiket webhelytulajdonosok és SEO szakemberek küldtek neki. Állítása szerint a több száz látott esetből talán egyetlen egy volt, ami ténylegesen negatív SEO lehetett volna, de a web spammel foglalkozó csapat még abban sem volt biztos.
Íme a válasz:
„Annak idején, amikor kiadtunk a Penguint, temérdek és temérdek panaszt kaptunk a negatív SEO, egész pontosan a linkalapú negatív SEO miatt, és aztán támadt egy nem túl okos ötletem, hogy példákat kértem rá, azaz, hogy mutassanak példákat, mutassák meg, hogy hogy működik és hogy valóban működik.
Ez után pedig több száz, szó szerint több száz példát kaptam az állítólagos negatív SEO-ra, és egyikük sem volt negatív SEO. Mindig valami olyasmi volt, ami olyan távol állt a negatív SEO-tól, hogy nem is néztem tovább, egy kivétellel, amit elküldtem a web spam csapatnak egy második ellenőrzésre és arról végül nem született döntés, de lehet, hogy negatív SEO volt.
Ezzel azt akarom mondani, hogy a negatív SEO-tól való félelem sokkal nagyobb, mint amekkorának lennie kellene, őrületesen sok linket hatástalanítunk…”
Így mesélt Illyes a negatív SEO-ról. Ez után azt is elmagyarázta, hogy miért nem hatásosak a „negatív SEO hivatkozások”.
A nem kapcsolódó témájú hivatkozásokat nem veszik figyelembe
A Google már nagyon rég óta elemezi a hivatkozó webhelyek kontextusát és összeveti azt a megcélzott webhely kontextusával. Ha ez a kettő nem passzol, akkor a Google nem veszi figyelembe a linket, tehát a link nem ad tovább PageRank értéket.
A válasz így folytatódott:
„Ha teljesen irreleváns webhelyektől látsz hivatkozásokat, amik lehetnek p*rn* webhelyek vagy teljesen spam webhelyek vagy bármik, akkor nyugodtan feltételezheted, hogy hatástalanítottuk a hivatkozásokat ezekről a webhelyekről, mert az egyik dolog, amit csinálunk, az az, hogy megpróbáljuk összevetni a céloldal témáját azzal, aki kifelé hivatkozik, és ha nem passzolnak, akkor mégis miért használnánk azokat a hivatkozásokat?
Például, ha valaki hivatkozik a virágos oldaladra egy kanadai kaszinóról, ami recept nélküli Viagrát árul, akkor miért bíznánk abban a linkben?
Én azt mondom, hogy nem aggódnék miatta. Találj valami mást, amiért aggódhatsz.”
A Google összehasonlítja egymással két oldal témáját
A SEO hajnalán volt egy időszak, amikor több ezer, nem passzoló témájú link képes volt egy webhelyet a Google találatainak élére emelni. Egyes linképítők „ingyenes” forgalomszámlálókat kínáltak az egyetemeknek, amiket a webhelyük láblécében kellett elhelyezni. Ezekben a számlálókban azonban egy visszahivatkozás is rejtőzködött az ügyfeleik webhelyeire, ami megerősítette a rangsorolásukat. A Google persze mára hatástalanította az ilyen csalásokat.
Manapság tehát nem kell félni a negatív SEO hatásaitól – a Google sokkal okosabb annál, hogy ilyen egyszerű csalásokkal át lehessen verni.
Gyakori kérdések
Mi az a negatív SEO?
A negatív SEO egy black hat keresőoptimalizálási stratégia, amely nagy mennyiségű, spam jellegű linkkel próbálja csökkenteni egy versenytárs rangsorolását a Google és más keresőmotorok találatai között.
Mi az a Penguin?
A Penguin a Google 2012 áprilisában bevezetett algoritmusfrissítése. A Penguin azokat a webhelyeket vette célba és büntette, amelyek megsértették a Google irányelveit, például linkmanipulációt alkalmaztak.