Az online marketing definíciója

online marketing

Az online marketing definíciója

Az online marketing az, amikor egy cég különféle online csatornák és internetes eszközök segítségével népszerűsíti márkáját, termékeit, illetve szolgáltatásait. Online marketingnek számít többek között a keresőoptimalizálás (SEO), az email marketing, a közösségi média marketing, vagy az online reklámok alkalmazása is. Az online marketingnek számos velejáró előnye és kihívása is van.

Az online marketing célja, hogy a lehetséges ügyfeleket azokon a felületeken érje el, ahol előszeretettel olvasnak, keresnek, vásárolnak és veszik ki a részüket a közösségi életből – tehát az interneten.

Az online marketinggel szemben az offline marketing inkább a hagyományos marketingmódszerekre koncentrál. Ilyenek például a televíziós és rádiós reklámok, illetve a nyomtatott médiában feladott vagy plakátokon elhelyezett hirdetések. Az offline közönséget nem mindig egyszerű online ügyfelekké konvertálni, habár ez nem jelenti azt, hogy az offline és online marketing technikák kölcsönösen kizárnák egymást.

Az online marketing megjelenése és elterjedése előtt nem minden márka engedhette meg magának, hogy kínálatát népszerűsíthesse egy nagyobb közönség számára, mert a hagyományos marketingmódszerek mindig meglehetősen költségesnek számítottak (és ez a mai napig sem változott). Az offline módszerek hatékonyságát továbbá nagyon nehéz precízen nyomon követni, mert szinte lehetetlen megállapítani, hogy egy ügyfél egy televíziós reklámban vagy egy újságban találkozott-e a márkával.

Ezzel ellenben az online marketing manapság szinte mindenkinek lehetőséget nyújt arra, hogy egy méretes ügyfélkört építhessen ki magának az internet segítségével. Az online marketing egyik legnagyobb előnye, hogy rugalmasan méretezhető és lényegében bármikor módosítható, azaz rengeteg kísérletezési lehetőséget kínál. Ez segít megtalálni a legjobb reklámszövegeket, kreatívokat és csatornákat, hogy egy márka a lehető legtöbbet hozhassa ki az online marketingre fektetett összegeiből.

 

Az online marketing előnyei

Az online csatornák használatának egyik legnagyobb előnye, hogy minden kampány teljesítménye külön-külön mérhetők, beleértve, hogy ilyen csatornákon keresztül találtak rá az érdeklődők a márkára, és pontosan hogyan is viselkednek az interneten ezek a lehetséges ügyfelek.

A valódi ügyfelekké előlépő érdeklődők még részletesebben elemezhetők és kideríthető róluk, hogy pontosan hol és hogyan tették meg a konverziós lépést.

A webhelyek és mobilalkalmazások teljesítményét mérő analitikai eszközök többek között az alábbiakat segítenek meghatározni:

  • Mely online marketing csatornák és kampányok a legköltséghatékonyabbak és szerzik a legtöbb ügyfelet. Megvizsgálható többek között a látogatók konverziós aránya, illetve ezen konverziók ára.
  • Mely csatornákon érkeznek a legértékesebb ügyfelek (élettartamra levetítve) – pl. a közösségi médián, vagy email marketingen keresztül, amelyek segítségével több korábbi ügyfelet is újbóli vásárlásra lehet ösztönözni.
  • Mely ügyfélcsoportok a legaktívabbak, és melyek viselkedése utal arra, hogy vevők lennének a felülértékesített termékekre.

 

Az online marketing gyakori eszközei és módszerei

Egy online marketing stratégia kialakításához, kivitelezéséhez és méréséhez számos kifejezetten ezekre a célokra specializálódott eszköz és módszer áll a rendelkezésedre.

A legfontosabbak például következők:

  • Email marketing és marketing-automatizálás
  • Közösségi média marketing
  • Keresőoptimalizálás (SEM)
  • Keresőmotor-marketing (SEM)
  • Webináriumok és online események
  • A/B tesztek
  • Tartalommarketing
  • Analitikai eszközök (pl. Google Analytics)
  • Ügyfélkacspolat-kezelő (CRM) eszközök
  • Tartalomkezelő rendszerek (CMS)
  • PPC hirdetési platformok (pl. Google Ads)
  • Influencerekkel és egyéb partnerekkel végzett marketing

 

Példák az online marketingre

Online marketingnek számítanak például a következő esetek:

  • Egy televíziókat gyártó cég hirdetéseket készít azon felhasználók számára, akik az „okos TV” kifejezésre keresnek rá a Google és a Bing keresőjében, hogy minél többen láthassák kínálatukat és látogassanak el a cég webhelyének egy bizonyos oldalára.
  • Egy ruházati cikkeket forgalmazó webáruház összegyűjti a felhasználói email címeit, hogy ezekre a címekre később marketing emaileket küldhessen. Ezekben az emailekben közelgő akciókról, hírekről és releváns termékekről értesítheti feliratkozóit.
  • Egy szépségápolási termékekkel foglalkozó vállalat hasznos, informatív videókat készít közönsége számára, amelyeket aztán a Facebookon, az Instagramon és más közösségi platformokon is megoszt követőivel.
  • Egy étterem egy gasztronómiával foglalkozó influencer segítségét kéri, hogy népszerűsítse a helyet érdeklődő követői számára.

 

Az online marketing lehetséges hátrányai

Habár az online marketing segítségével olyan cégek is új közönségeket érhetnek el, amelyeknek korábban esélyük sem volt labdába rúgni a nagyobb versenytársak mellett, a marketing ezen ágának is megvannak a maga kihívásai és buktatói.

Az online marketing például meglehetősen személytelenné válhat, hiszen az üzenetek és tartalmak mind digitális formában jutnak el a közönség tagjaihoz. Nagyon fontos tehát, hogy ezek a tartalmak és üzenetek kifejezetten a célközönség számára készüljenek, amihez a marketingeseknek alaposan meg kell ismerniük ideális ügyfeleiket.

Az online marketing bizonyos területeire továbbá ádáz verseny jellemző. Az online marketingeszközök elérhetősége kétélű fegyver, hiszen manapság tényleg bárki készíthet magának blogot, kezdhet el hirdetni a Google-on, illetve gyűjthet követőket a közösségi médián. Az emberek figyelme jelentősen megoszlik a több száz irányból érkező reklámok és egyéb marketingüzenetek között, ezért nagyon nehéz lehet kitűnni a tömegből és megragadni a figyelmüket.

A marketingeseknek meg kell őrizniük az egyedi értékajánlat és a márka saját hangjának kiépítése között, és több csatornán is aktív stratégiát kell kivitelezniük.

 

Hogyan zajlik az online marketing?

Az online marketing első lépéseként meg kell állapítanod céged üzleti céljait, ügyelve arra, hogy ezek a célok mérhetők legyenek. 500 új ügyfelet szeretnél? Esetleg 1000 feliratkozót hírleveledre, akiket aztán apránként vásárlókká konvertálhatsz? Talán 5000 követőre vágysz legfontosabb közösségi profilodon? Minden célodnak mérhetőnek kell lennie, hogy tudd, milyen közel jársz hozzájuk.

Ezt követően el kell döntened, hogy milyen csatornákon építesz majd ki egy olyan online jelenlétet márkád számára, amely segít elérni ezt a célt, és hogy melyik csatornán milyen stratégiákat vess be.

Íme néhány alapvető feladat, amikkel üzleti céljaidtól függően megéri foglalkozni:

  • Hozz létre egy e-kereskedelmi webhelyt, amelyen értékesítheted vagy legalább felsorolhatod kínálatodat az online érdeklődők számára.
  • Ha több lehetséges érdeklődő figyelmét szeretnéd felhívni magadra, akkor egy blog rengeteget segíthet ebben. A sikerek érdekében jól keresőoptimalizált tartalmakra lesz szükséged, amelyeken keresztül ideális ügyfeleid rátalálhatnak márkádra a Google és más keresőmotorok találatai között.
  • Elégedett, hűséges ügyfeleidet is felkérheted, hogy népszerűsítsék márkádat ismerőseik számára. Egy korábbi, tapasztalt vásárló véleménye sokak számára hihetőbb, mint az, amit egy márka magáról állít.
  • Készíts egy egyszerű landing oldalt egy leadfogó űrlappal, ahol elkezdheted összegyűjteni az érdeklődő látogatók email címét. Ezekre az emailekre később marketingüzeneteket küldhetsz majd.

Egy jó analitikai platform, mint például az ingyenes Google Analytics nélkülözhetetlen lesz az online marketing teljesítményének méréséhez. Csak így tudod majd nyomon követni, hogy mennyire közel jársz céljaidhoz, és hogy a jó irányban haladsz-e egyáltalán feléjük.

 

Amit az online marketing analitikáról tudni érdemes

Az online marketing és az analitika kapcsán jogosan merül fel azonban a kérdés, hogy pontosan milyen mutatókat is éri meg követni a stratégiák kivitelezése során. Ezeket valójában már a marketing megkezdése előtt meg kell határozni, hogy legyen viszonyítási alap a teljesítmény méréséhez.

Íme a legfontosabb lépések:

  1. Készíts egy analitikai stratégiát. Írd össze, hogy melyek azok a lépések, amelyeket egy lehetséges ügyfél megtehet webhelyeden, és próbáld meg vázolni őket egy ügyfélutazás lépései mentén. Ilyen lépések lehetnek például a feliratkozás, egy bizonyos oldal meglátogatása, egy dokumentum letöltése és így tovább.
  2. Állíts be egy analitikai eszközt wehelyeden, ami segít nyomon követni ezeket a lépéseket, és különféle hasznos mutatókat is. A Google Analytics a legnépszerűbb (és teljesen ingyenes) ilyen analitikai eszköz, amelyet beállítani és használni is egyszerű.
  3. Kezdd el mérni a fontosabb lépéseket és mutatókat analitikai eszközöd segítségével. Végezz piackutatást és vizsgáld meg a látogatók demográfiai adatait. Ezek az adatok segíthetnek, hogy a későbbiekben még jobb tartalmakat készíthess közönséged számára.

A látogatók, illetve ügyfelek számára készített kérdőívek, a személyes elbeszélgetések és a felhasználói tesztelés mind segíthetnek a felhasználói élmény tökéletesítésében. Ezekkel az eszközökkel olyan információkhoz juthatsz, amelyeket egy analitikai eszköz nem képes megmutatni.

 

Az online marketing optimalizálása

Mivel az online marketing keretein belül rendkívüli aprólékossággal szabályozhatod az érdeklődőknek és ügyfeleidnek nyújtott digitális élményeket, a marketing ezen ágazata sokkal jobb lehetőségeket kínál a teljesítmény mérésére és optimalizálására, mint az offline alternatívák.

A legtöbb cég például keresőoptimalizálást (SEO-t) használ a webhelyforgalom fellendítésére. Ennek érdekében a célközönség számára releváns és hasznos tartalmakat publikálnak és optimalizálják azokat a legjobb felhasználói élmény érdekében. Nagyon fontos, hogy ilyenkor mindig a látogatók érdekeit kell figyelni – a keresőmotorokra való optimalizálás csupán másodlagos szempont. A legtöbb modern keresőmotor képes megállapítani, ha valaki megpróbálja manipulálni őket.

Az ügyfélkör összetételétől függően meglehet, hogy különféle közösségi platformokon is érdemes lenne népszerűsítened márkád kínálatát. Ezeken a felületeken első sorban a követők aktivitására és a velük történő interakciókra kell koncentrálnod. A közösségi platformok „közösségi” részéből neked is ki kell venned a részedet, ha azt akarod, hogy az emberek elfogadják márkádat. Ezek a felületek egyébként nagyszerű ügyfélszolgálati platformok is lehetnek, és temérdek értékes visszajelzést gyűjthetsz össze róluk.

Az online marketing egyik nagy előnye, hogy szinte bármit és bármikor szabadon módosíthatsz. Fontos persze nyomon követni ezeket a változtatásokat, hogy tudd, melyiknek milyen hatása volt a teljesítményedre. Ebben segítenek az úgynevezett A/B tesztek, amiket marketinged több területén (SEO, közösségi média marketing, emailek stb.) is alkalmazhatsz.

Nem szabad továbbá teljesen elfordulni az offline marketingtől sem, ha úgy érzed, hogy közönséged egy részét a hagyományos (TV, rádió, nyomtatott média stb.) csatornákon keresztül tudod a legjobban megszólítani. Számos márka használja egymás kiegészítésére az online és offline technikákat, méghozzá komoly sikerrel.