On-page SEO tényezők, amiket ismerned kell

Ezek a legfontosabb on-page SEO tényezők

<p style="text-align:justify">A keresőoptimalizálás egy óriási témakör, amelyet szerencsére több kisebb szeletre bonthatsz fel, hogy alaposabban is megismerhesd és elsajátíthasd azokat. Az első ezek közül az on-page SEO.</p>

Mit takar az on-page SEO?

Az on-page SEO egy weboldal különféle elemeinek optimalizálását jelenti, célja pedig, hogy a keresőmotorok minél jobban megértsék ezen oldalak tartalmát, és releváns keresésekre rangsorolhassák őket.

Habár az off-page SEO tényezők, mint például a visszahivatkozások szintén rendkívül fontosak, webhelyed csak akkor áll majd erős lábakon, ha oldalaidat közvetlenül is optimalizálod.

A tartalom mellett az on-page tényezők tükrözik egy oldal relevanciáját és minőségét a keresőmotorok szemében. A webhely felépítése, beleértve a sebességet, a mobilbarát jelleget vagy épp az URL szerkezetet, jelentősen befolyásolja az on-page SEO-t.

 

Miért olyan fontos az on-page SEO?

Az on-page SEO legfontosabb előnyei:

  • Segít a keresőmotoroknak (és ezzel a felhasználóknak) rátalálni oldalaidra
  • Segít magasabb pozíciókat elérni a találatok között, ami több látogatót eredményez
  • A magas pozíciók hitelesebbé, megbízhatóbbá teszik a márkát a felhasználók szemében (még akkor is, ha nem mindig kattintanak rá a találataidra)
  • Az on-page SEO elvek követésével olyan tartalmakat készíthetsz, amelyek megfelelnek közönséged igényeinek
  • Az on-page SEO egy webhely keresőoptimalizálásának alapja

 

A legfontosabb on-page SEO tényezők

A SEO-t általában két vagy három nagy kategóriára szokás osztani. Az on-page (oldalon, webhelyen végzett SEO) és az off-page (webhelyen kívül végzett SEO) optimalizálás közötti különbségek egyértelműek.

A harmadik kategória a technikai SEO – ide tartozik a webhely sebességének és általános működésének optimalizálása. Mivel azonban a technikai SEO feladatok szintén a webhelyen végzett változtatások, gyakran vonják őket össze az on-page SEO taktikákkal.

Az alábbi útmutatóban tehát többféle technikai SEO tényezővel is találkozol majd az on-page keresőoptimalizálás részeként.

 

Tartalom

A „tartalom a király” kijelentéssel biztosan többször is találkoztál már a keresőoptimalizálás kapcsán. A SEO-nak tartalom nélkül nem sok értelme van, elvégre tartalom híján nincs igazán mit optimalizálni.

Azonban nem mindegy, hogy minden tartalmakat használsz webhelyeden – íme a legfontosabb on-page SEO tényezők, amelyeket szem előtt kell tartanod tartalmaid létrehozása során:

 

1. E-E-A-T

A Google szemében nagyon fontos a legtöbb tartalom E-E-A-T besorolása. Az E-E-A-T az angol experience (tapasztalat), expertise (szakértelem), authoritativeness (tekintély) és trustworthiness (megbízhatóság) szavak rövidítése. Ez a koncepció először a Google minőségellenőri számára kiadott és nyilvánosan elérhető kézikönyvében jelent meg.

Az E-E-A-T lényegében azt hivatott megmutatni, hogy a webhely vagy egy tartalom szerzője mennyire jártas abban a témában, amiről ír (személyes tapasztalat vagy szakértelem alapján), mennyire számít elismert, tekintélyes, megbízható forrásnak az adott területen.

Az E-E-A-T eredetileg nem foglalta magába az első E-t (E-A-T), aztán a Google úgy döntött, hogy azoknak a szerzőknek is lehetnek értékes tartalmaik, akiknek valódi, személyes tapasztalataik vannak egy adott témában, ami mások számára is hasznos lehet.

Az E-E-A-T tényezők különösen a YMYL (Your Money or Your Life) témájú tartalmaknál fontosak – ilyen témák az egészségügy, a pénzügy, a biztonság és így tovább.

Habár a Google csupán néhány E-E-A-T elemet emlegetett hivatalosként (pl. PageRank és a hivatkozások), a SEO közvélemény szerint olyan tényezők is beleszámítanak, mint a szerző tapasztalata, a témában szerzett szaktekintély, az átlátszóság és a személyes tapasztalat.

 

2. Kulcsszók

Az egyik legfontosabb feladatod olyan tartalmakat készíteni, amelyekben a célközönséged által keresett kifejezések is szerepelnek.

Azonban ahogy a mesterséges intelligencia (AI) és a természetes nyelvfeldolgozás (NLP) egyre gyorsabban fejlődnek és terjednek, már nem elég különálló kulcsszókban gondolkodni. Az alábbiakra kell optimalizálnod:

  • Szemantikusan kapcsolódó kifejezések és témák (entitások): Ha például online marketing szolgáltatásokat kínálsz, akkor kapcsolódó entitások lehetnek például a közösségi média marketing, a marketingaudit, a keresőoptimalizálás stb.
  • Kontextuális jelentés és szándék: Ha valaki a „keresőoptimalizálás” kifejezésre keres rá, akkor többféle szándék is állhat ezen keresés mögött. Valaki például egy útmutató iránt érdeklődhet, míg más SEO szolgáltatásokat szeretne igénybe venni.
  • Részletes válaszok: Tartalmaidban térj ki a kapcsolódó altémákra is, és készíts tartalmakat a vásárlói utazás összes szakaszához.

A releváns entitások és kapcsolódó keresések felfedezéséhez különféle kulcsszókutató eszközöket vehetsz igénybe. Egy gyakori ingyenes választás például a Google Ads Kulcsszótervezője.

 

3. SEO szövegírás

Ha még nincs benne tapasztalatod, akkor elsőre komoly kihívás lehet olyan szövegeket írni, amelyeket nem csak a felhasználók olvasnak szívesen, hanem a bevált on-page SEO szokásoknak is megfelelnek.

A SEO szövegek megfogalmazása külön cikket érdemel, de nagyvonalakban itt van minden, amit érdemes lesz észben tartanod:

 

Törekedj az olvashatóságra

Igyekezz úgy felépíteni tartalmaidat, hogy az olvasók gyorsan átfuthassák azokat és rátalálhassanak arra az információra, amit keresnek.

 

Kerüld a kulcsszóhalmozást

Réges-régen elég volt minél többször használni egy kulcsszót egy tartalomban, hogy az magas pozíciókat érhessen el a keresőmotorok találatai között. Ez volt az úgynevezett kulcsszóhalmozás, amit manapság jobb messze elkerülni. Egyrészt erőltetettnek tűnnek tőle a szöveges tartalmak, másrészt pedig a keresőmotorok (amik ma már sokkal fejlettebbek) sem díjazzák, ha valaki ilyen olcsó trükkökkel próbálja becsapni őket.

 

Oszd rövid bekezdésekre szövegeidet

A legtöbb felhasználó nem szívesen olvas végig egy egész oldalnyi folyamatos szöveget. Ha nem szeretnéd elrettenteni látogatóidat, akkor oszd emészthetőbb bekezdésekre szöveges tartalmaidat.

 

Használj címsorokat

A címsorok segítenek kisebb részekre osztani egy egyébként hosszú szöveges tartalmat. A mellett, hogy a felhasználók gyorsabban megtalálhatják azokat a részeket, amelyekre kíváncsiak, a keresőmotorok is értékelik, ha logikus darabokra osztod fel tartalmaidat.

 

Használj listákat:

A listák (mint amilyen ez is) szintén segítenek könnyebben feldolgozható részekre bontani az információkat. Használhatsz pontozott és számozott felsorolásokat is, ha a tartalom indokolja őket.

 

4. A tartalom frissessége

Ha olyan témákról van szó, amelyekről rendszeresen derülnek ki új fejlemények, akkor nagyon fontos, hogy tartalmaid frissek legyenek és új értéket kínáljanak, ahogy egyre jobban megismered célközönséged igényeit.

A Google külön díjazza azokat a webhelyeket, amelyek igyekeznek megőrizni tartalmaik frissességét a helyett, hogy hagynák elavulni azokat.

Persze nem minden tartalomtípus és témakör frissíthető a végtelenségig (vagy egyáltalán), de itt van néhány tipp, amiket érdemes alkalmazni:

  • Frissítsd tartalmaidat rendszeresen új információkkal vagy más nézőpontokkal
  • Minél előbb javítsd a pontatlan vagy elavult információkat
  • Bővítsd ki tartalmaidat, hogy a közönség újonnan kialakult érdeklődési területeit is lefedjék

 

5. Vizuális elemek

Képek, videók, grafikonok és más vizuális elemek hozzáadásával érdekesebbé teheted tartalmaidat a látogatók számára, ráadásul a keresőtalálatok között is fellelhetőbbek lehetnek tartalmaid. A képek optimalizálásával például nagyobb eséllyel jelenhetsz majd meg a képkereső találatok között.

Íme néhány tipp ehhez:

  • Kínálj kontextuális információt és kapcsolódó részleteket a képeidhez mellékelt feliratokban
  • Használj schema jelölést képeidhez, videóidhoz, termékeidhez és egyéb tartalmaidhoz, hogy a keresőmotorok alaposabban értelmezhessék és releváns keresésekre jeleníthessék meg azokat
  • Használ eredeti, jó minőségű, de kis fájlméretű vizuális elemeket, amelyek közvetlenül kapcsolódnak tartalmaidhoz
  • Amennyiben termékeket szeretnél értékesíteni, biztosíts róluk nagy felbontású, tiszta képeket, több szögből is.

 

A keresőtechnológia fejlődésének köszönhetően előbb-utóbb a képalapú keresés is elterjedtebbé válik majd. Érdemes már ma felkészíteni erre vizuális tartalmaidat.

 

HTML

A HTML (HyperText Markup Language) weboldalaid és azok tartalmainak szerkezetét határozza meg. A HTML jelöli a böngészők számára, hogy mit és hol jelenítsenek meg egy oldalon a felhasználóknak. Mindemellett a keresőmotorok a HTML alapján azonosítják be, hogy miről szól egy adott oldal tartalma.

Nézzük meg, hogy milyen szerepet játszanak a különböző HTML elemek az on-page SEO-ban:

 

1. Meta title

A meta „title” címke az oldal címét tartalmazza. Ez persze önmagában nem elegendő ahhoz, hogy az első helyre kerülj a találatok között. Ha azonban más on-page elemeket is megfelelően optimalizálsz (amikről lejjebb olvashatsz), akkor az oldal címe segíthet a keresőmotoroknak megállapítani, hogy miről szól a tartalmad és milyen keresésekre lenne érdemes megjeleníteniük azt.

 

2. Meta description

A meta „description” az oldal rövid leírását tartalmazza, és köztudottan nem számít SEO rangsorolási tényezőnek (legalábbis a Google rendszerében). Akkor miért foglalkozunk vele egyáltalán?

A meta leírásoknak két fontos szerepük van a SEO-ban:

  • Segítenek azonosítani a tartalom témáját a Google számára
  • Átkattintásra ösztönözhetik a kereső felhasználókat

Egy releváns, lényegre törő, jól megfogalmazott leírás tehát nem csak azt árulja el, hogy miről szól egy tartalom, hanem azt is, hogy miért hasznos a felhasználóknak.

 

3. A képek optimalizálása

Fentebb már említettük a vizuális elemek szerepét az oldalakon, szóval nézzük most meg a technikai jellemzőiket is. Íme néhány tipp az optimalizálásukhoz:

  • Használj SEO-ra kiélezett alt szövegeket
  • Használj hatékonyan tömöríthető fájlformátumokat és felbontást a gyors betöltés érdekében
  • Minden képfájlnak adj beszédes fájlnevet, ami tartalmaz valamilyen releváns kulcsszót

 

4. Geotagging

Hacsak nem egy országos vagy nemzetközi cég vagy (sőt, még akkor is), ügyfeleid, célközönséged nagy részét a helyi közösség tagjai teszik majd ki. Ha ezeket a közelben élőket szeretnéd megcélozni marketingeddel, akkor helyi on-page SEO-ra lesz szükséged.

A helyi forgalom bevonzásához három fő SEO taktikát kell alkalmaznod:

  • Optimalizáld céged alapadatait a különböző online cégjegyzékekben. Ilyen alapadatok például a név, a cím, a telefonszám és a webhely címe.
  • Készíts helyi jellegű tartalmakat. Ehhez például olyan kulcsszókat kell használnod, amelyek a településed, megyéd vagy más közeli terület nevét is tartalmazzák. Sokat segít, ha tartalmaid valóban helyi jellegűek, és a környéken élőknek szólnak.
  • Szerezz hivatkozásokat más helyi cégek vagy újságok webhelyeiről.
  • Használj helyi schema jelöléseket.
  • Optimalizáld Google Cégprofil adatlapodat, hogy mindig naprakész információk szerepeljenek rajta.
  • Amennyiben több helyszínen is jelen vagy (pl. egy étteremláncként), készíts egy-egy aloldalt vagy microsite-ot minden éttermed számára, amelyen az adott tulajdon adatai szerepelnek, helyi kulcsszók társaságában.

 

A webhely szerkezete

Egy jó webhelyszerkezet két fő okból fontos:

  • Egy logikusan felépített webhelyt könnyebben térképeznek fel a keresőmotorok (ami elengedhetetlen az indexeléshez és rangsoroláshoz)
  • Sokkal jobb felhasználói élményeket kínál a látogatók számára

Íme a legfontosabb tényezők, amelyekre figyelned kell webhelyed szerkezetének kialakítása során:

 

1. A webhely sebessége

Egy lomha, lassan betöltő webhely nem csupán a felhasználókat tántorítja el, hanem a keresőtalálatok között is alacsonyabban szerepel majd.

A webhely sebessége köztudottan rangsorolási szempont a Google és más keresőmotorok algoritmusában. Azonban a „minimum” sebesség definíciója folyamatosan változik.

Ha meg szeretnél felelni a Google sebességi elvárásainak, akkor igyekezz tartani magadat az alapvető webes vitals-mutatók minimum értékeihez.

Az alábbi taktikák segíthetnek webhelyed felgyorsításában:

  • Használj tömörítést
  • Csökkentsd az átirányítások számát
  • Optimalizáld képeid fájlméretét
  • Használj gyorsítótárazást

 

2. Reszponzív design

A mobilon végzett keresések száma már hosszú évekkel ezelőtt meghaladta az asztali keresésekét. Ezt a Google is figyelembe vette, ezért kezdte el elsősorban a webhelyek mobilos verzióját figyelembe venni a rangsoroláshoz. Az átállásnak köszönhetően a webhelytulajdonosok is kénytelenek voltak a mobilhasználókra optimalizálni tartalmaikat.

A mobil-első kialakítás manapság teljesen alapvető elvárásnak számít, és ebben a reszponzív design is fontos szerepet játszik. Nincs már értelme olyan webhelyt készíteni, ami nem működik tökéletesen mobileszközökön és asztali böngészőkben is.

 

3. Az URL szerkezete

Az URL-ek régebben sokkal fontosabb szerepet játszottak az on-page SEO-ban. Számos cég igyekezett minél több releváns kulcsszót összeválogatni az oldalak webcímébe, hogy előnyt szerezhessen a rangsorolásban.

A Google azonban idővel ezen is változtatott, és az URL-ek ma már jóval kevésbé fontosak a keresőoptimalizálásban, mint valaha.

Ez persze nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem kell foglalkozni velük. A keresőmotorok továbbra is beleszámítják az URL-t a rangsorolásba, csak nem olyan súlyozással, mint régen.

 

4. Hivatkozások

Fentebb, az E-E-A-T kapcsán már szó esett róla, hogy mennyire fontos egy webhely tekintélye a keresőmotorok szemében. Ezt a tekintélyt főleg úgy erősítheted meg, ha más, elismert webhelyektől sikerül linkeket, azaz hivatkozásokat szerezned saját domainedre.

A koncepció végtelenül egyszerű: kire bíznád inkább a befektetéseidet? Egy egyetemet végzett 20 éves tapasztalattal rendelkező pénzügyi szakértőre, vagy a volt osztálytársadra, Sanyira, aki kölcsönből kölcsönre ugrál? Teljesen elképzelhető, hogy Sanyi ügyesen bánik a pénzzel, de nem igazán tudja bizonyítani ezt semmivel. Szóval ki a hitelesebb forrás pénzügyi kérdésekben?

Valahogy így működnek az internetes hivatkozások is.

A hivatkozásoknak három fő típusa van (legalábbis a SEO szemszögéből):

  • Belső hivatkozások: Azok a linkek, amelyek webhelyed oldalait kötik össze egymással.
  • Kimenő hivatkozások: Azok a linkek, amelyek egy másik webhelyre mutatnak egy domainről.
  • Bejövő hivatkozások: Azok a linkek, amelyek más webhelyekről mutatnak sajátodra – ezeket visszahivatkozásokként is szokás emlegetni.

Ha a SEO-ról van szó, a visszahivatkozások a legfontosabbak ezek közül. A jó minőségű, releváns linkek (főleg azok, amelyek elismert webhelyekről mutatnak sajátodra) rendkívül hasznosak lehetnek, hiszen azt bizonyítják a Google-nak, hogy tartalmaid értékesek és megbízható szaktekintélynek számítasz az adott témakörben.

Ilyen visszahivatkozásokat többféle módszerrel is szerezhetsz webhelyed számára, habár ez már az off-page SEO kategóriájába tartozik.

Az elhangzottak alapján bizonyára egyértelmű, hogy nem minden visszahivatkozás egyenértékű. Az egyáltalán nem releváns forrásokból származó, kétséges eredetű, spam jellegű linkek egyáltalán nem segítenek webhelyed tekintélyének, és a Google rendszerint figyelmen kívül is hagyja őket.

Gyakori kérdések