Amit még ma is érdemes tudni a PageRankről

5 gyakori tévhit a Google PageRankről, amiket egy csettintésre megcáfolunk

<p><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif">Aki egy kicsit is tanulmányozta a keresőoptimalizálás rövid történetét, az bizonyára találkozott már a PageRank kifejezéssel, és jó eséllyel tudja is, hogy miről van szó.</span></span></span></p>

A PageRank volt az a mutató, amellyel a Google-nak sikerült kiemelkednie a többi kezdetleges keresőmotor közül. Sikerét annak köszönhette, hogy a PageRank az alapján értékelte az oldalakat, hogy hány külső hivatkozás mutatott rájuk más domainekről. Minél stabilabb linkprofilt volt képes kialakítani webhelyének, annál magasabb PageRank osztályozásra számíthatott. Olyan volt ez, mintha más webhelyek a hivatkozásaikkal szavaznának egy-egy oldalra, ezzel magasabbra emelve azt a keresőtalálatok között.

 

Mint azt bizonyára tudod, a visszahivatkozásoknak, és a linkprofilnak ma is rendkívül fontos szerepük van a keresőoptimalizálásban – lényegében a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak. Mióta a PageRank először megjelent, a SEO közösség folyamatosan próbált optimalizálni rá.

 

Azonban hosszú fennállása során a PageRankről számos tévhit kezdett el keringeni az interneten, amiket ebben a cikkben szeretnénk most tisztázni! Íme 5 dolog, amit sokan rosszul tudnak a PageRankről!

 

1. „A PageRank túl régi, ezért nem kell foglalkozni vele”

A PageRank 2016 óta nem érhető el a nyilvánosság számára, de a legfrissebb megtekinthető adat már akkor is csak 2013-mas volt. Az eredeti PageRank algoritmus 1999-ben született meg.

 

Aki nem ma kezdte az internetezést, az tudja, hogy a különféle trendek, eszközök, és mutatók nagyon hamar képesek kimenni a divatból – szóval miért beszélünk 2019-ben egy húsz évvel ezelőtt implementált algoritmusról? Nos, attól, hogy a PageRank már évek óta nem publikus, még nem jelenti azt, hogy nem is létezik. Ne feledd – a Google még 2013-ban, 1999 után 14 évvel is frissítette a nyilvános adatokat.

 

A PageRank több értelemben is a Google rangsoroló rendszerének egyik alappillére. Ezt az algoritmust eredetileg azért készítették el, hogy segítsenek a felhasználóknak elkerülni az értéktelen, telespammelt tartalmakat a keresőtalálatok között. A Google sikere és hírneve erre épülhetett fel.

 

Fontos továbbá megjegyezni, hogy a mai PageRank sokban eltér a régitől. Az algoritmus az elmúlt két évtized során rendkívül sokat fejlődött, és ma már jóval összetettebb, mint akkoriban. Erre persze szükség is volt, hiszen az internet világa is drasztikus változásokon esett át ilyen rövid idő alatt, a Google-nak pedig mindenképpen meg kellett tartania a korán megszerzett versenyelőnyét.

 

De ha még ezek sem eléggé meggyőző indokok arra, hogy elhidd, a PageRank ma is releváns, gondolj arra, hogy a Google 2019-ben ismét megújította a szabadalmát. Ha már nem érdekelné őket, vajon miért tették volna ezt?

 

2. „A Google nem használja a PageRanket, mióta nem frissítik nyilvánosan”

A Google – habár jó ideje nem hozza nyilvánosságra a PageRank adatait – soha nem jelentette be, hogy abbahagyta volna a mutató használatát. Sőt, a keresőóriás gyakran hivatalosan is nyomatékosítja, hogy még mindig használják a PageRanket a rangsoroláshoz.

 

Ez a tévhit is abból ered, hogy a Google már nem hozza nyilvánosságra a PR pontszámokat. Réges-régen, a PageRank még egy nyilvánosan elérhető mutató volt, amihez mindenki könnyedén hozzájutott. Elég volt csupán letölteni a Google saját eszköztárát a böngészőbe, és az automatikusan megjelenítette, hogy az épp meglátogatott oldal mekkora pontszámmal rendelkezik az 1-10-es PageRank skálán.

 

A probléma ezzel az volt, hogy a black hat (nem tisztességes) SEO hívei előszeretettel spamelték tele a magas rangú webhelyeket saját linkjeikkel, hogy ők maguk is részesülhessenek az adott domainek tekintélyéből (súlyos problémává vált például a blogok hozzászólásainak telespamelése). Ezzel nem csak a spamelők szereztek olyan PageRank értéket, amit nem érdemeltek ki, de a telespamelt webhelyek is sokat veszítettek a linkeken keresztül, ugyanis a PageRank nem másolódik, hanem megoszlik a hivatkozások között.

 

Hogy ellensúlyozzák a problémát, a Google, és néhány másik keresőmotor bemutatták a „nofollow” címkét. Ezzel a címkével be lehet állítani, hogy egy hivatkozás ne „örökítsen” vagy „adjon tovább” PageRank értéket az adott webhelyről a linkelt oldalra, megakadályozva ezzel, hogy az igényes webhelyek veszítsenek hitelességükből a spam miatt.

 

De még ez sem volt elég ahhoz, hogy megállítsák a SEO sarlatánok ténykedéseit – voltak olyan SEO ügynökségek, amik csak azért jöttek létre, hogy a PageRankre optimalizálják ügyfeleik webhelyeit. A probléma olyan méreteket öltött, hogy az efféle profitéhes túloptimalizálás már a felhasználók kárára ment. A Google-nak tehát lépnie kellett, és végül úgy döntött, hogy titkosítja az oldalak PageRankjét

 

3. „Lehetetlen megítélni egy webhely tekintélyét”

Mióta a PR nem nyilvános, senki sem tudja, hogy egy weboldalnak mekkora PageRank értéke van. Ezt nem érdemes igazán boncolgatni, mert egy vitathatatlan tényről van szó. Azonban ez nem jelenti azt, hogy semmiképpen nem lehet megítélni egy webhely értékét, vagy tekintélyét.

 

Habár nincs olyan cég a Google-on kívül, ami tudná, hogy hogyan kell kiszámolni a PageRanket, az évek során több olyan nagyon hasznos mutató is megjelent, ami egy nyilvános pontszámot biztosít egy-egy oldal tekintélyéről. Ilyen például a Moz Page Authority pontszáma, vagy az Ahrefs URL Rank mutatója. Ezeknek semmi közük az igazi PageRankhez, és nem ugyan azt az algoritmust használják (az a Google titka), de egy nagyon jó képet festenek arról, hogy mennyire értékes is egy-egy oldal, vagy tartalom, ami alapján általában kikövetkeztethető, hogy VAJON hogyan tekint rájuk a Google.

 

4. „A PageRank már nem kap akkora súlyozást, mint régen”

Az évtizedek során a Google több száz rangsorolási szemponttal bővítette algoritmusát, amelyek közül a PageRank csupán egyetlen egy. Jogos tehát a feltételezés, hogy a PageRank már nem olyan fontos, mint régebben volt, hiszen azóta egészen új dolgokra is oda kell figyelnie a keresőmotoroknak.

 

Az igazság az, hogy a visszahivatkozások a mai napig a Google három legfontosabb rangsorolási szempontja közé tartoznak, hiszen még mindig éppen olyan megbízhatók, mint évtizedekkel ezelőtt.

 

5. „A PageRanket senki sem befolyásolhatja saját webhelyén”

A PageRank pontszámot tehát a Google algoritmusa számítja ki, azonban ha eddig elolvastad a cikket, akkor nagyjából már tudod, hogy mi is befolyásolja, és hogy nagyon is van beleszólásod ebbe a pontszámba.

 

A PageRank jól kitervelt linképítéssel javítható (amiről a linkre kattintva többet is megtudhatsz). Érdemes a linképítést valamelyik nyilvános pontozó eszközzel párosítani, hogy lásd, mennyire hatékony stratégiád, elvégre a PageRank pontszám változását nem láthatod majd.