A rangsorolás definíciója és szerepe a marketingben

rangsorolás

A rangsorolás definíciója

A rangsorolás azt jelenti, hogy egy webhely vagy weboldal milyen pozícióban jelenik meg egy adott kulcsszóra a keresőmotorok találati oldalain. Minél magasabb pozícióban rangsorol egy weboldal, annál valószínűbb, hogy a felhasználók felfigyelnek rá, és így több forgalomra is számíthat.
A rangsorolást számos szempont – úgymint a kulcsszóhasználat, a tartalom minősége, vagy a weboldalra mutató hivatkozások – befolyásolja. A SEO szakemberek célja ezen szempontok alapján optimalizálni a webhelyeket, hogy tartalmaik minél magasabb rangsorolást (és ezzel nagyobb forgalmat) érhessenek el a többi találathoz képest.
A keresőmotorok találati oldalaikon rangsorolják a találatokat, azaz állapítják meg, hogy milyen sorrendben jelenítsék meg őket a felhasználóknak.

A rangsorolással kapcsolatos kifejezések

Mik azok a kulcsszók?

A kulcsszók azok az egy vagy több szóból álló kifejezések, amelyekre a felhasználók rákeresnek a Google és más keresőmotorok segítségével. A SEO szakemberek ezekkel a kulcsszókkal optimalizálják a webhelyek tartalmait, hogy azok a megfelelő keresésekre és a megfelelő felhasználóknak jelenhessenek meg.

Mi az a pozíció?

A keresőmotorok egy listaként jelenítik meg a találataikat. Habár a találatok nem számozottak ezeken a listákon, a SEO első, második stb. találatokként szokás emlegetni őket. A találatok relevanciájuk szerint kerülnek sorrendezésre – a keresőmotor által legjobbnak ítélt találat mindig az első helyen szerepel. A kevésbé releváns találatok alacsonyabb pozíciókban helyezkednek el.

Mi az a keresőtalálati oldal?

A keresőtalálati oldal az az oldal, amelyen egy keresőmotor találatai megjelennek a felhasználók előtt. Minden keresés után egy új keresőtalálati oldal jelenik meg a felhasználónak az alapján, hogy milyen kifejezéseket használt keresésében. Egy keresőtalálati oldalon a hagyományos linkek mellett képek, videók és más tartalmak is helyet kaphatnak.
Amikor valaki azt állítja, hogy „az első helyen/pozícióban rangsorolunk a találatok között”, akkor ezt úgy kell értelmezni, hogy az adott webhely az első organikus pozícióban jelenik meg egy bizonyos kulcsszó találati oldalán. Az organikus találatok mindig a fizetett hirdetések alatt láthatók.
Az első találati pozíciót sokan próbálják megszerezni, hiszen általában az itt megjelenő oldal kapja a legtöbb figyelmet és forgalmat is. Ez a figyelem nem egyenlően oszlik meg a találatok között: egyes elemzések szerint az első három találat az összes kattintás 55%-át sajátítja ki magának.
Nem realisztikus elvárás minden kulcsszóra első pozícióban rangsorolni. Ez egyrészt függ a kulcsszó körüli versenytől, és attól, hogy egy keresőmotor milyen szándékot állapít meg a megcélzott kulcsszóid mögött. A népszerűbb kulcsszókra általában a nagyobb, sikeresebb webhelyek rangsorolnak a top pozíciókban, ami megnehezíti a kisebb vagy újabb domainek dolgát.
Továbbá, ha a keresőmotor információs szándékot lát egy kulcsszó mögött – azaz azt feltételezi, hogy a kereső felhasználó információra kíváncsi, nem pedig egy terméket vagy szolgáltatást szeretne vásárolni – akkor egy üzleti oldallal nehezebb lesz rangsorolni rá. Ez azért van, mert a keresőmotorok elsődleges célja, hogy a felhasználó számára releváns találatokat jelenítsen meg – nem az üzleti webhelyek érdekeit veszi figyelembe.
Minden webhely büszke lehet magára, ha sikerül az első tíz organikus találat között rangsorolnia egy kulcsszóra. Az első három pozíció valamelyikének megszerzése komoly sikernek számít.

A rangsorolást befolyásoló szempontok

A keresőoptimalizálás fő célja olyan kulcsszókra rangsorolni egy webhely oldalait, amelyek a megfelelő látogatókat (értsd: ideális ügyfeleket) vonzzák majd be. Ehhez természetesen tisztában kell lenned azokkal a szempontokkal, amelyeket a keresőmotorok a rangsoroláshoz használnak.
A Google és más keresőmotorok azt szeretnék, hogy a webhelyek megfeleljenek az irányelveiknek. Ezen szabályok betartásával jobb felhasználói élményt kínálhatsz látogatóidnak, ami előkelőbb rangsorolást eredményez majd.
Íme tehát a legfontosabb rangsorolási szempontok, amelyekre ügyelned kell webhelyed és tartalmaid kialakításakor:

Kulcsszóhasználat

A keresőmotorok minden keresésre a legrelevánsabb találatokat igyekeznek megjeleníteni. A megfelelő kulcsszóhasználattal saját tartalmaid számára is elérheted ezt a relevanciát.
A Google például egy összetett algoritmus segítségével állapítja meg, hogy mennyire kapcsolódik egy weboldal egy kereséshez. Ilyenkor az egyik legfontosabb szempont a kulcsszóhasználat, vagyis, hogy milyen kulcsszók, milyen sűrűséggel és milyen pozíciókban szerepelnek az oldalon. A Google azt is megvizsgálja, hogy ezek a kulcsszók mennyire passzolnak a szövegkörnyezetükhöz. Többek között ez alapján dönti el, hogy a kulcsszók kontextusát, és hogy mennyire kapcsolódik az oldal a felhasználó által beírt keresőkifejezéshez.
Ennek érdekében azonosítanod kell azokat a releváns kulcsszókat, amelyek a legjobban jellemzik oldalaid tartalmát. Ezeket a kifejezéseket aztán az oldal fő szöveges tartalmában, meta mezőiben, címsoraiban és a képek alt címkéiben kell elhelyezned (ahol indokoltak). A keresőmotorok ezekben az elemekben keresik az oldal elsődleges kulcsszóját.
Egyes kulcsszókutató eszközök az elsődlegeshez kapcsolódó kulcsszókat is segítenek felkutatni, amiket szintén ajánlott természetesen elhelyezni az oldal tartalmában. Fontos, hogy ne ismételgesd túl gyakran őket, mert ezt a keresőmotorok spamnek tekinthetik.

A tartalom minősége

A Google többször is határozottan kijelentette, hogy olyan megbízható, minőségi tartalmakat szeretne rangsorolni a felhasználóknak, amelyek az emberek érdekeit szolgálják.
Egy tartalom akkor felel meg ezeknek az elvárásoknak, ha igazak rá az alábbi állítások:
  • Eredeti információkat, kutatást vagy elemzést biztosít
  • Átfogó részletességgel mutat be egy témát vagy terméket
  • Az egyértelmű tudnivalók mellett további érdekes, értékes információkat is kínál – ha pedig egy termékről van szó, akkor elmagyarázza, hogy miért jobb, mint az alternatívák
  • Érdemes könyvjelzőbe helyezni, megosztani valakivel vagy ajánlani másoknak is
  • Elég színvonalas ahhoz, hogy egy neves nyomtatott magazinban, könyvben vagy enciklopédiában is megjelenhessen

EEAT

A különféle black hat (szabálytalan) SEO technikák, illetve az AI segítségével létrehozott tartalmak elterjedésének köszönhetően a Google és más keresőmotorok fokozott figyelmet fordítanak a tartalmak megbízhatóságának ellenőrzésére.
A Google azt szeretné, hogy a kereső felhasználók olyan információhoz juthassanak hozzá, amelyek valódi emberektől származnak. A keresőmotor ehhez az úgynevezett EEAT (tapasztalat, szakértelem, tekintély, megbízhatóság) szempontokat alapján értékeli a tartalmakat:
  • Tapasztalat (experience): Rendelkezik-e a tartalom szerzője személyes tapasztalattal az adott témában? Például kipróbálták azt a konyhai robotgépet, amiről véleményt írnak, vagy csak olvasott információk alapján alkotnak véleményt róla? A Google ezt a szerzőről összegyűjtött információk és a tartalom részletessége alapján állapítja meg.
  • Szakértelem (expertise): Megfelelő képesítésekkel rendelkezik a tartalom szerzője, vagy képes egyéb módon bizonyítani, hogy ért ahhoz, amiről beszél? Miért kellene adniuk a szerző szavára az olvasóknak például egy pár cipővel kapcsolatban? Egy hétköznapi blogger az illető, vagy egy ortopéd szakorvos?
  • Tekintély (Authoritativeness): A tekintély arra utal, hogy mennyire számít pontos, megbízható forrásnak a webhely az adott szakterületen. Ha például más jó pár éve működik, és más elismert webhelyek is linkelnek rá forrásként, akkor más szakemberek szemében is komoly tekintéllyel rendelkezik. Szintén előny, ha a tartalom láthatóan alapos kutatást követően készült.
  • Megbízhatóság (Trustworthiness): Elfogulatlan a tartalom, illetve feltünteti-e az említett márkákkal való partnerkapcsolatokat? Ha egy webáruházról van szó, akkor biztonságosan kezeli a vásárlók személyes adatait?
Habár a Google algoritmusai még nem feltétlenül képesek precízen értékelni a tartalmakat az összes EEAT szempont alapján, a keresőmotor minőségellenőrei ezt a keretrendszert használják a keresőmotor találatainak ellenőrzésére.
Éppen ezért mindenképpen érdemes arra törekedned, hogy tartalmaid megfeleljenek ezeknek az elvárásoknak, különösen, ha hatással lehetnek az olvasók egészségére, pénzügyi helyzetére és általános jólétére.

Visszahivatkozások

A tudományos világban azok a kutatások és tanulmányok számítanak igazán hitelesnek és megbízhatónak, amelyeket más tudósok is gyakran jelölnek meg forrásként saját munkáikban. A legnagyobb érdem az, ha egy elismert, köztiszteletben álló szakember idéz tőled egy publikációjában.
Pontosan így „gondolkodnak” a keresőmotorok is. Minél több webhely hivatkozik, azaz linkel tartalmaidra, annál hitelesebbnek tűnnek majd ezek a tartalmak a keresőmotorok szemeiben. Az ilyen úgynevezett visszahivatkozások már évtizedek óta a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak.
A visszahivatkozások többféle formát is ölthetnek, és ezen linkek természete nagyban befolyásolhatja rangsorolásodat. A Google számára például egy közösségi platformon, fórumon, vagy szponzorált tartalmakban elhelyezett hivatkozások alig érnek valamit. Ezzel szemben az ipari szaktekintélyek, elismert publikációk és népszerű bloggerek által elhelyezett linkek rendkívül értékesek, és jelentős tekintélyt kölcsönözhetnek webhelyednek.

Webhelyszerkezet és design

A Google és más keresőmotorok az olyan webhelyeket preferálják, amelyek logikusan felosztott szakaszokból állnak – akárcsak egy étterem étlapja. Egy jól összeállított étlap logikusan csoportosítja a fogásokat – a leveseknek, főételeknek és desszerteknek megvannak a maguk külön részei, és ezek egyértelműen külön állnak egymástól.
Hasonlóan működnek a keresőmotorok robotjai is, amelyek feladata a webes tartalmak felfedezése, elemzése és indexelése. Ezeknek a robotoknak érteniük kell, hogy webhelyed termékoldalai és blogbejegyzései külön szakaszokhoz tartoznak. Ezen belül a különböző termékek is más-más csoportokban kell, hogy elhelyezkedjenek (pl. férfi és női ruhaneműk).
Amikor egy keresőmotor feltérképezi webhelyedet, akkor könyvtárakat és alkönyvtárakat igyekszik majd azonosítani, a navigációshoz pedig a webhely oldalait összekötő belső hivatkozásokat használja fel. Így értelmezi, hogy mely oldalak milyen viszonyban állnak egymással, és hogy épül fel webhelyed szerkezete.
Minél több oldalból áll webhelyed, annál több szakaszra kell felosztanod, hogy könnyedén navigálható legyen mind a robotok, mint a felhasználók számára.
Ezt persze nem kell túlgondolni. Egy logikusan felépített URL szerkezet sokat segíthet, illetve biztosítsd azt is, hogy minden oldal elérhető legyen valamilyen hivatkozáson keresztül, különben sem keresőmotorok, sem a felhasználók nem fognak majd rájuk találni.

Felhasználói élmény

A keresőmotorok azt is figyelembe veszik, hogy meddig maradnak webhelyeden a felhasználók, miután megérkeztek oda egy keresőtalálati oldalról. Ha például valaki feltűnően hamar visszalép a találatok közé a nélkül, hogy bármire rákattintott volna az oldalon, akkor ez azt jelentheti, hogy a felhasználó nem találta meg rajta, amit keresett, és talán a jövőben nem lenne érdemes magas pozícióba rangsorolni a találatok között.
Ezt úgy kerülheted el, hogy megkönnyíted webhelyed használatát a látogatók számára. A pozitív felhasználói élményhez reszponzív designra, gyors betöltési sebességekre és logikus navigációra van szükség. A cél az, hogy minél egyszerűbb legyen elolvasni a tartalmakat webhelyeden, függetlenül attól, hogy valaki okostelefonon vagy asztali számítógépen böngészi azt.