Mire kell odafigyelni egy rendezvénygyűjtő webhely keresőoptimalizálásakor?
A rendezvénygyűjtő webhelyek típusai
A rendezvénygyűjtő webhelyeknek két fő típusa van: azok, amelyek rendezik ezeket az eseményeket, és azok, amelyek népszerűsítik őket.
A rendezvényeket népszerűsítő webhelyek
Ezek a webhelyeknek az a céljuk, hogy az elsődleges információforrássá váljanak azok számára, akik érdeklődnek az esemény, rendezvény iránt. Ezeket a webhelyeket első sorban az érdekli, hogy mekkora forgalom érkezik rájuk, nem pedig az, hogy hány ember szeretne ténylegesen részt venni egy rendezvényen.
Elsődleges prioritásuk minél több rendezvényt felsorolni, hogy ezekkel minél több forgalmat vonzzanak be. Ennek több oka lehet, például több hirdetés megjelenítése, vagy az érdeklődők átirányítása a jegyértékesítő oldalakra, és némi részesedés az így eladott jegyekből.
A rendezvényeket szervező webhelyek
A legtöbb rendezvényszervező abban a hitben él, hogy a Google úgyis automatikusan az ő webhelyét teszi majd az első helyre, hiszen az a hivatalos, és a legbiztosabb információforrás az adott rendezvénnyel, eseménnyel kapcsolatban.
Ez valójában gyakran nincs így. A rendezvények szervezői általában egy helyi cég, vagy maga a rendezvényhelyszín, nem pedig egy profi rendezvényszervező (vagy szervezői iroda), tehát sokszor lesznek más, sokkal tekintélyesebb webhelyek is, amelyeken megjelenik az adott rendezvény, és magasabb pozícióban is, mint a szervező webhelye.
Ez nem feltétlenül rossz dolog, hiszen minél több webhelyen jelenik meg egy rendezvény, annál többekhez juthat el a híre. Ez azért is jó, mert ha egy tekintélyes webhelyen szerepel a szóban forgó rendezvény, akkor az is megkapja a webhely felhasználóinak bizalmát, tekintélyét. Ha ezek a webhelyek hivatkoznak a szervező eseménywebhelyére, akkor nem olyan kritikus, hogy az az első helyre kerüljön (bár a hivatkozások mindenképpen segítenek majd ebben).
A különböző rendezvénykeresések
Az emberek vagy egy konkrét rendezvényre, vagy egy rendezvénytípusra kereshetnek rá.
Konkrét rendezvények
Ezeken nincs igazán mit ragozni. Az emberek általában tudják, hogy lesz egy rendezvény, aminek van egy bizonyos dátuma (vagy dátumtartománya), helyszíne, és így tovább. Ilyen esetben az emberek pontosan tudják, hogy mit keresnek, és csupán több információra kíváncsiak az adott rendezvénnyel kapcsolatban, vagy már konkrétan jegyet szeretnének venni rá.
Rendezvénytípus-keresések
Azok az emberek, akik rendezvénytípusokra keresnek rá, valószínűleg csak böngészgetni szeretnének a közelgő események között. Tudják, hogy milyen jellegű rendezvény érdekli őket, de azt nem hogy konkrétan melyikre szeretnének elmenni.
Vannak, akik zenei rendezvények iránt érdeklődnek, míg mások kulturális eseményekre kíváncsiak, esetleg üzleti konferenciákra, stb. Ezek a keresések lehetnek nagyon tágak, („rendezvények idén nyáron”) vagy célzottabbak is („hétvégi klasszikus zenei koncertek Budapesten”).
Keresőoptimalizálás rendezvénygyűjtő webhelyeknek
Kulcsszavak
Az emberek – különösen amikor egy rendezvényt kutatnak az interneten – általában többszavas kereséseket indítanak. Ha túlságosan erősen összpontosítasz az alapkulcsszóra, akkor könnyedén lemaradhatsz az ilyen (úgynevezett long tail) keresők figyelméről.
Egy alapvető, egyszerű kulcsszóra, amire gyakran keresnek rá az emberek nagyon nehéz jól rangsorolni, és ha sikerül, akkor persze jobb esélyeid lesznek majd a long tail keresésekben is, de sokkal egyszerűbb rögtön ezeket a kereséseket megcélozni azzal, hogy több információt kínálsz webhelyeden az eseményről.
Amikor hozzáfogsz a kulcsszókutatáshoz, mindenképpen figyelembe kell venned webhelyed szerkezetét, vagyis hogy hogyan ábrázolod a közelgő a rendezvényeket a webhelyen. Egy webhelyen általában a következő ábrázolási módokat szokás használni, amelyek külön oldalakon helyezkednek el:
- Minden közelgő rendezvény
- Kategóriák szerint
- Hely szerint
- Dátum, vagy hónap szerint
- Különálló rendezvényoldalak
Amikor felméred, hogy webhelyednek milyen szerkezete van (vagy hogy milyet szeretnél kialakítani leendő webhelyednek), akkor biztosítanod kell, hogy minden oldal a megfelelő kulcsszavakat célozza meg – például:
- Minden közelgő rendezvény oldal: rendezvények Budapesten
- Kategóriák oldal: üzleti rendezvények Budapesten
- Hely szerinti rendezés oldal: rendezvények a Papp László Sportarénában
- Dátum, vagy hónap szerinti rendezés oldal: 2019 tavaszi rendezvények Budapesten
- Különálló rendezvényoldal: Éves Nemzetközi Marketingkonferencia 2019
Fontos, hogy minden oldalra keress egy adag releváns kulcsszót, és kulcsszógyűjteményekbe rendezd őket, amelyek meghatározzák, hogy a különböző oldalakon milyen tartalmak szerepelnek majd. A cél, hogy bárhogyan is szeret keresni a felhasználó (hely, dátum, stb.), legyen lehetősége arra a webhelyeden.
A rendezvények elrendezése
Habár egy webhely designja közvetlenül nem befolyásolja a keresőoptimalizálást, az elrendezés, és az általános kialakítás közvetetten valóban kihatnak a SEO-ra.
Egy rosszul kialakított webhelyre nem szívesen hivatkoznak külső források, és a beérkező látogatók sem maradnak majd sokáig rajta. Mindebből a Google azt szűri le, hogy a webhely bizonyára rossz minőségű, és nem éri meg magasabb pozícióba emelni.
Sőt, ha az emberek rendszeresen másodperceken belül visszafordulnak webhelyedről, akkor könnyen lehet, hogy a Google egyre lejjebb nyomja majd azt a találatok között egy bizonyos keresésre (habár vitatott, hogy ezt valóban figyelembe veszi-e a keresőóriás a rangsoroláskor).
A legfontosabb információkat (rendezvény neve, helyszíne, dátuma) érdemes kiemelt, jól látható helyen feltüntetni, hogy a felhasználóknak ne kelljen ezekért lejjebb görgetniük az oldalon.
A rendezvényoldal tartalma
Míg a legtöbben előszeretettel másolják be a sajtóközlemények szövegét a rendezvény oldalára (vagy veszik át a leírást a szervező webhelyéről), ez nem a legjobb megoldás, ha labdába szeretnél rúgni a tucatnyi másik webhely mellett, amelyek szintén ezt csinálják. A cél az, hogy olyannyira átírd a meglévő szövegeket a rendezvényről, amennyire csak tudod, ügyelve arra, hogy ne hagyj ki semmilyen fontos információt.
Biztosítsd, hogy a rendezvényoldalon minden információ szerepeljen, amire az érdeklődőknek szükségük lehet. Itt nem csak a már emlegetett helyszínre és dátumra gondolunk – szerepeljen az oldalon egy beágyazott Google Térkép, vélemények korábbi rendezvényekről (rendszeres rendezvény esetén), illetve hivatkozások korábbi rendezvények részletes értékeléseihez.
Scema jelölőnyelv rendezvényeknek
A rendezvények oldalait erősen ajánlott Schema címkékkel megjelölni, hogy jobban rangsoroljanak a Google-ban. A keresőmotorok gyakran használják ezeket a jelöléseket a rangsorolás megállapításához. Például ha egy rendezvénynél meg van adva, hogy hol tartják majd meg, akkor az a rendezvény kiemeltebb pozíciót kaphat egy olyan felhasználó keresésében, aki a közelben lakik.
Hasonlóképpen, ha a rendezvény havi rendszerességgel jelentkezik, akkor azok a webhelyek élveznek majd előnyt a rangsorolásban, amelyek a legközelebbi dátumot jelölik meg az eseményhez, nem pedig egy olyat, ami például fél év múlva lesz.
A Schema.org rendezvénycímkéivel számos fontos adatot megjelölhetsz a rendezvényről, például a kezdési és a befejezési dátumot (startDate és endDate), amelyek többnapos rendezvények esetén különösen fontosak.
A Google egyébként azt javasolja, hogy ha egy többnapos eseményt jelenítesz meg webhelyeden, ahol a különböző napokon eltérőek lehetnek a jegyárak, a fellépők, stb., akkor érdemes különálló esemény-elemeket létrehozni minden egyes nap vagy fellépés számára. Ehhez nem kell (és nem is ajánlott) minden napnak külön oldalt létrehozni – egy oldalon több elemet is megkülönböztethetsz egymástól a Schema segítségével.
Kép forrása: Flickr / Kārlis Dambrāns