A SEO és az átirányítások kapcsolata
Ártanak az átirányítások a SEO-nak?
Az átirányítások önmagukban nem ártanak a SEO-nak. A helytelenül beállított átirányítások azonban, súlyos problémákat okozhatnak webhelyeden: csökkenhet a rangsorolásod és a keresőforgalom egy jó részéről is lemaradhatsz.
Az URL-ek megváltoztatása esetében az átirányítások nélkülözhetetlenek a webhely további helyes működéséhez, különösen akkor, ha a régi URL már komoly linkértéket gyűjtött össze magának. Átirányítás nélkül (vagy helytelen átirányítás esetében) ez a linkérték elveszik.
Az átirányítások beállításakor tartsd észben az alábbi tippeket:
- Használd a megfelelő átirányítási típust: Az esetek többségében 301-es, azaz végleges átirányításra lesz szükséged. A 301-es átirányítás azt jelzi a keresőmotorok számára, hogy a tartalom végérvényesen új címre költözött. Ez azért fontos, mert a keresőmotorok így áthelyezik majd a régi URL linkértékét az új címre, hogy hasonlóan jól rangsorolhasson.
- Frissítsd belső hivatkozásaidat: Az átirányítások beállításakor fontos, hogy módosítsd webhelyed belső hivatkozásait, amik a régi címre mutatnak. Ez segít elkerülni a felesleges átirányításokat, és mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok gyorsabbnak érzékelik majd webhelyed navigációját.
- Figyelj a felhasználói élményre: Az átirányítások egyik fő célja, hogy pozitívabb felhasználói élményt biztosítsanak a 404-es és egyéb hibák elkerülésével. Kerüld például az átirányítási láncokat (A oldal > B oldal > C oldal stb.), és mindig irányítsd a forgalmat közvetlenül a végleges URL-re. Fontos az is, hogy a felhasználók egy releváns tartalomra kerüljenek át – tehát lehetőleg ne a főoldalra.
- Ellenőrizd átirányításaidat: Rendszeresen teszteld átirányításaidat. Nézd meg, hogy minden megfelelően működik-e, kialakulhatnak-e végtelen átirányítási ciklusok és így tovább.
Miért van szükség átirányításokra?
Egy URL megváltoztatását követően az átirányítások biztosítják, hogy a felhasználók és keresőmotorok a megfelelő tartalomra találjanak rá, ha a régi URL-t próbálják meglátogatni.
A karbantartások alkalmával több okból is megváltozhatnak webhelyed URL-jei, például:
- Töröltél egy cikket
- HTTP-ről HTTPS-re váltasz
- Megszünteted a WWW-t az URL-ek elején
- Új alkönyvtárba helyezel át tartalmat webhelyed szerkezetében
Kisebb módosítások esetében (például, ha törölsz egy elavult cikket) akkor átirányíthatod a régi URL-t az újra egy 301-es átirányítással, vagy beállíthatsz rá egy 410-es HTTP válaszkódot, ami azt jelenti, hogy a tartalom törölve lett. Mindig legyen egy terved akár egyetlen oldal törlése előtt is. Ügyelj arra is, hogy mindig releváns tartalmakra irányíts át, ha nem ugyan az a cikk szerepel új URL-en. Továbbá ne irányíts át minden 404-es URL-t a főoldalra.
Nagyobb projektek esetében egy átirányítási stratégiát kell kidolgoznod, mielőtt akár egyetlen oldalhoz is hozzányúlnál webhelyeden. A HTTPS-re történő váltáskor, vagy egy új domainre költözéskor össze kell gyűjtened a régi és új URL-eket egy listában (pl., egy Excel táblázatban), hogy áttekinthesd, mi hová kerül majd át. Ne felejtsd el beállítani a Google Search Console felületén a domainváltást.
Hogy befolyásolják a SEO-t a 301-es és 302-es átirányítások?
A felhasználók szemszögéből a 301-es és 302-es átirányítások azonosak – a látogatók egy régi URL-ről egy új címre kerülnek át, és ezzel vége is a történetnek. A különbség akkor válik fontossá, amikor egy keresőmotor próbál megvizsgálni érkezik egy átirányított URL-t.
A 301-es átirányítások azt jelzik a keresőmotorok számára, hogy a kért tartalom véglegesen új címre költözött. Ez a legyakrabban használt átirányítási módszer. Amikor egy keresőmotor 301-es átirányítással találkozik, akkor tudni fogja, hogy a jövőben az új címen kell keresnie ezt a tartalmat. Ettől kezdve a keresőmotor nem fogja figyelembe venni a régi címet, így azt másra már nem ajánlott használni a későbbiekben.
A 302-es átirányítások átmenetiek, tehát a keresőmotorok tudják, hogy a tartalom a későbbiekben újra elérhető lesz majd a régi címen.
De miért fontos ez? Azért, mert míg a 302-es (átmeneti) átirányítások láttán a keresőmotorok az eredeti URL-en „hagyják” az URL által összegyűjtött linkértéket, addig a 301-es (végleges) átirányítások esetében ez az érték az új URL-re kerül át.
Ha tehát nem megfelelő átirányítási típust használsz, tartalmad linkértéke rossz helyen végzi majd, és lényegében elveszíted.
Mindig gondold át alaposan, hogy pontosan miért akarsz átirányítani egy URL-t, és hogy a jövőben szükséged lesz-e a régire.
Hogyan állítsam be az átirányításokat?
Az átirányítások beállítása attól függ, hogy pontosan milyen CMS-t, azaz tartalomkezelő rendszert használsz. Minden valamirevaló CMS lehetővé teszi az átirányítások kezelését.
A WordPress webhelyekhez például számos beépülő modult tölthetsz le, míg az egyedi felépítési tartalomkezelőkben külön meg kell keresned az erre való funkciókat.
Mik azok az átirányítás-ellenőrzők?
Az átirányítás-ellenőrzők olyan eszközök, amelyek segítségével megnézheted, hogy egy URL átirányított-e, és ha igen, akkor milyen útvonalra küldi a forgalmat. Ez segít azonosítani a különböző problémákat, mint például az átirányítási láncokat, amelyek két vagy több „ugrásból” állnak.
Az ilyen láncok észrevétlenül is kialakulhatnak webhelyeden, és észrevehetően lassíthatják annak navigációját. Érdemes tehát rendszeresen ellenőrizni ezeket, és kiiktatni őket, amint lehetséges.
Számos átirányításokat ellenőrző eszköz létezik az interneten – némelyikük egy-egy nagyobb csomag részeként érhető el. Ha csak egy-egy linket szeretnél ellenőrizni, akkor a httpstatus egy remek választás erre.
Muszáj átirányítani a HTTP-t HTTPS-re?
2023-ban már ritkák az olyan webhelyek, amelyek nem használnak HTTPS protokollt. Ha csak most váltottál HTTP-ről, akkor igen, muszáj átirányítanod régi URL-jeidet az újakra. Súlyos problémákhoz vezethet a Google részéről, ha egy webhely HTTP és HTTPS verziója is elérhető az interneten, hiszen gyakorlatilag létezne egy teljes másolat minden tartalmadból. A legjobb választás egy HTTPS webhelyt használni és fenntartani, ezek ugyanis biztonságosabbak, és a Google is jobban szereti őket.
Ha szeretnél HTTPS-re váltani, akkor egy nagyobb projekt áll előtted, ezért egy stratégiára is szükséged lesz, hogy minden gond nélkül menjen.
Az ilyen nagyobb átirányításokat szerverszinten ajánlott beállítani. Nézz utána, hogy milyen szervert használ webhelyed, és hogy hogyan módosíthatod a konfigurációs vagy .htaccess fájlt rajta. Ha nem vagy biztos a dolgodban, kérj segítséget egy szakembertől.
WordPress webhely használata esetén ez beépülő modulokkal is megoldható, habár érdemes inkább mellőzni ezeket, és szerverszinten beállítani az átirányításokat.
Gyakori kérdések
Mi az az átirányítás?
Az átirányítás az, amikor egy felhasználó vagy keresőmotor nem arra az URL-re érkezik meg, amit eredetileg meglátogatott. Az átirányításokra akkor van szükség, amikor egy oldal URL címe megváltozik, vagy az oldal törlésre kerül, és a későbbiekben nem lesz elérhető a régi címén.
Mi az a 301-es átirányítás?
A 301-es átirányítás egy végleges átirányítás, ami azt jelenti, hogy az adott URL címen szereplő tartalom többé nem lesz elérhető az eredeti URL címen, mert egy új címre költözött át. Ilyenkor az új URL megkapja a régi oldal tekintélyét.
Mi az a 302-es átirányítás?
A 302-es, azaz átmeneti átirányításokat akkor szokás használni, amikor az eredeti oldal csak átmenetileg érhető el egy új URL címen. Ilyenkor az új URL csak az eredeti tekintély egy részét kapja meg.