Milyen etikai szabályokhoz kell tartania magát egy SEO ügynökségnek?

A keresőoptimalizálás (íratlan) etikai szabályai

<p class="Alapszveg" style="margin:0cm 0cm 8pt; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif">A keresőoptimalizálás kapcsán gyakran hangzik el a &bdquo;white hat&rdquo; (fehérkalapos) és a &bdquo;black hat&rdquo; (feketekalapos) kifejezés, és habár már a színekből kikövetkeztethető, hogy ellentétes dolgokról van szó, a két fogalom definíciója nem minden esetben teljesen egyértelmű. Tovább komplikálja a helyzetet, hogy a valaha elfogadott (white hat) SEO technikák ma már &bdquo;illegálisaknak&rdquo; (black hat) számítanak a keresőmotorok szemeiben, és a különböző fogalmakat körülölelő határok rendszeresen amőbák módjára át is formálódnak.</span></span></span></p> <p class="Alapszveg" style="margin:0cm 0cm 8pt; text-align:justify">&nbsp;</p> <p><span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Calibri","sans-serif"">Cikkünk célja kideríteni, hogy mégis mi fán terem a keresőoptimalizálás, mint terület, és szolgáltatás etikája.</span></span></span></p>

A black hat SEO-ról általánosságban tudjuk, hogy etikátlan keresőoptimalizálási módszereket, taktikákat ölel fel. Amikor azonban az ember kissé mélyebben is utánajár a SEO-nak, és az ezt kínáló szolgáltatóknak, akkor hamar egyértelművé válik, hogy sokkal egy konkrétabb különbséget kell tenni a white és a black hat keresőoptimalizálás között.

 

A következő pontok mind a SEO cégeknek etikai útmutatóként, a keresőoptimalizálásra vágyó leendő ügyfeleknek pedig biztonsági listaként szolgálnak. Így járj el SEO szakemberként/ezekre figyelj oda leendő SEO ügynökséged kiválasztásakor!

 

Egy jó SEO ügynökség nem okoz kárt szándékosan az ügyfeleinek

Egy normális keresőoptimalizáló cég értelemszerűen nem próbál szándékosan kárt okozni ügyfeleinek, elvégre ők tartják életben a céget, és az ő véleményüktől függ a hírnevük is. Azonban meglepően sok cég próbálja black hat módszerekkel feltornászni ügyfelei rangsorolását, abban reménykedve, hogy nem bukik le a keresőmotorok előtt. A károkozás ilyen értelemben nem a konkrét károkat jelenti – már az is bűnnek számít, ha egy cég veszélynek teszi ki ügyfeleit.

 

Egy jó SEO ügynökség nem sérti meg a keresőmotorok szabályzatait

A Google időnként nyilvánosságra hozza a rangsorolással kapcsolatos szabályait. Ahhoz, hogy egy SEO/online marketing ügynökség etikusnak mondható legyen, be kell tartania ezeket a szabályokat, illetve az összes többi keresőmotorét is, amelyekre rangsorolni szeretne (habár a Google épp elég szigorú ahhoz, hogy általában elég csak annak megfelelni). Fontos szempont az is, hogy egy ilyen jellegű ügynökségnek nem elég minden jelenlegi feladatát e szabályok szerint elvégeznie, hanem korábbi munkáikat is frissíteniük kell visszamenőleg, hogy azok naprakészek legyenek szabályzati szempontból.

 

Egy jó SEO ügynökség nem próbálja szándékosan félrevezetni a felhasználókat

A felhasználókat „látogatókként” is emlegethetnénk – azokról az emberekről van szó, akik egy webhelyre érkeznek a SEO eredményeként. A felhasználók félrevezetését természetesen a Google szabályai is tiltják, szóval ha egy SEO ügynökség köti magát hozzájuk, akkor ez nem kellene, hogy probléma legyen. Az ilyen szolgáltatásokat kínáló vállalatoknak kötelességük biztosítani, hogy a felhasználóknak megjelenő tartalmak azok, amiket a keresőtalálatok ígérnek, kapcsolódnak a aktuális kulcsszóhoz, és nem sértenek semmilyen szabályzatot.

 

Egy jó SEO ügynökség nem ékeskedik más tollaival

Ez a pont különösen fontos, és sokban kapcsolódik a két elsőként említett etikai elvvel. A más forrásokból származó tartalom felhasználása, és eredetiként feltüntetése komoly következményeket vonhat maga után. Erről a témáról bővebben ebben a duplikált tartalmakról szóló magyarázatban olvashatsz.

 

Egy jó SEO ügynökség nem teremt érdekkonfliktusokat

Egy keresőoptimalizálással, online marketinggel foglalkozó cég számára nem ritka, hogy egy adott szakterületről több ügyféllel is foglalkozik, értelemszerűen ez a helyzet minden specializálódott SEO cég esetében, amelyek csak éttermekkel, szállodákkal, egészségügyi márkákkal, vagy egyéb iparágakkal, szektorokkal foglalkoznak. Azonban azt teljesen jogosan el lehet várni egy SEO ügynökségtől, hogy egyenrangúként bánjon ügyfeleivel akkor is, ha azok ugyan arra a kulcsszóra próbálnak rangsorolni. Egy etikus marketingcég mellébeszélés nélkül közli leendő ügyfeleivel az esetleges érdekkonfliktusok lehetőségét, mielőtt bármit is aláírnának, hogy azok egy sokkal megfontoltabb döntést hozhassanak.

 

Egy jó SEO ügynökség nem ígér teljesíthetetlen eredményeket ügyfeleinek

Amikor egy ügynökség hagyja, hogy egy ügyfél irreális eredményekben reménykedjen, azzal súlyosan csorbítja a SEO cégek kollektív hírnevét és hitelességét. Olyan ez, mint amikor egy termékről ezerszer többet ígér egy marketinges, mint amit az valóban kínál, és ezzel elcsábítja a vásárlókat, hogy többet vegyenek belőle. Egy jó SEO ügynökség nem szerződik 3 ügyféllel, akik mind ugyan azokra a kulcsszavakra pályáznak, és ígéri meg mindnek, hogy elsők lesznek rá.