9 alapvető SEO kifejezés, amiket ismerned kell

9 alapvető SEO kifejezés, amiket ismerned kell

<p style="text-align: justify;">Még ha csak most is kezdesz el ismerkedni a keresőoptimalizálás művészetével, biztosan észrevetted már, hogy a SEO-nak teljesen sajátos nyelvezete van, tele szakszavakkal és idegen kifejezésekkel. Jövendőbeli SEO szakemberként fontos, hogy ismerd a szakterület terminológiáját, hiszen munkád során napi szinten többször is találkozol majd ezekkel a szavakkal.</p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;">A következőkben 10 olyan alapvető SEO kifejezést sorolunk fel és mutatunk be, amit minden SEO specialistának (és digitális marketingesnek) ismernie kell!</p>

Horgonyszöveg

A horgonyszöveg (angolul „anchor text”) a szövegben elhelyezett hivatkozások kattintható része. A horgonyszöveg azért fontos, mert pozitívan, vagy akár negatívan is befolyásolhatja a tartalom rangsorolását.

 

A horgonyszövegeket lehet optimalizálni, de túloptimalizálás (mert hogy ilyen is létezik) esetén a hivatkozások veszíthetnek értékükből. A horgonyszövegek kiválasztásakor törekedj arra, hogy a szöveg természetesen illeszkedjen az adott tartalomba, és ne próbálj erőltetetten fogalmazni csak azért, hogy elhelyezhess egy linket a szövegedben.

 

Cím címke

A cím címke („title tag”) a webhely html kódjának része, azon belül pedig a

 

A cím címke azért fontos, mert mind a keresőmotoroknak, mind pedig a felhasználóknak segít megérteni, hogy miről is szól tartalmad. Persze éppen ezért figyelned kell rá, hogy ne írj megtévesztő, félreérthető címeket (mint ahogy azt sok szenzációhajház webhelyen előszeretettel teszik). Légy lényegre törő és egyértelmű, ha tartalmaid címét fogalmazod meg.

 

Meta leírás

Egy weboldalon a meta mezők plusz információkat biztosítanak a keresőmotorok (és bizonyos esetekben a felhasználók) számára az oldal tartalmáról. A meta leírás („meta description”) is egy ilyen mező, és a tartalom rövid, szöveges leírását tartalmazza.

 

A meta leírásokat a Google nem veszi ugyan figyelembe rangsoroláskor, de ha jól fogalmazod meg őket, akkor arra ösztönözheted velük a felhasználókat, hogy kattintsanak rá találatodra. Érdemes megjegyezni, hogy a Google – a kereséstől függően –a tartalom egy részletét is megjelenítheti a meta leírás helyett.

 

301-es átirányítás

Amikor törölsz egy oldalt webhelyedről, vagy megváltoztatod egy meglévő oldalad URL címét, ezek a dokumentumok nem tűnnek el az internet „emlékezetéből”. Ha korábban egy másik webhely hivatkozott arra az oldalra, attól az a hivatkozás még ugyan úgy szerepel majd a webhelyen, de aki rákattint, az egy 404-es, vagy más, hiányzó tartalmat jelölő hibaoldalra kerül majd.

 

Ha el szeretnéd kerülni ezt, akkor egy úgynevezett 301-es (azaz végleges) átirányítást kell alkalmaznod. Amikor átirányítasz egy URL-t egy másikra, akkor a korábbi verzióra érkező forgalom automatikusan az új URL-re kerül majd át, megelőzve ezzel a hibaoldalakból és hiányzó tartalmakból származó kellemetlenségeket.

 

Ez azért is fontos, mert a 301-es átirányítások a korábbi URL „linktekintélyének” nagy részét „átörökítik” az új címre, így az új tartalom (ha többnyire megegyezik a korábbival) szinte ugyan azzal a rangsorolással folytathatja „pályafutását” a keresőmotorokban, mint előző címén.

 

SERP

A SERP a „search engine results page”, vagyis keresőtalálati oldal rövidítése. Amikor rákeresel valamire a Google-ban, és megjelennek előtted a találatok, akkor éppen egy ilyen keresőtalálati oldalt böngészgetsz.

 

Kulcsszó

A kulcsszó talán a leggyakrabban használ SEO-s szakkifejezés. A kulcsszavak (vagy kulcskifejezések) olyan szavak (vagy kifejezések), amelyek valamilyen módon kapcsolódnak egy márkához, egy termékhez, egy szolgáltatáshoz (vagy lényegében bármi máshoz).

 

A kulcsszavak fontos részei a keresőoptimalizálásnak, és általánosságban a mindennapos internethasználatnak is, mert segítenek a keresőmotoroknak és a felhasználóknak, hogy rátaláljanak online tartalmaidra.

 

Érdemes a tartalomhoz kapcsolódó kulcsszavakat használni a tartalom címében, a már emlegetett meta mezőkben, és magában a tartalom szövegében is, hogy nagyobb eséllyel jelenhess meg azokra a keresésekre, amelyekben ezeket a kulcsszavakat használják a felhasználók, vagy amelyek kapcsolódnak a tartalomhoz.

 

Kerülni kell azonban a kulcsszavak halmozását, ugyanis erre a keresőmotorok általában a rangsorolás csökkentésével reagálnak.

 

Indexelés

Az indexelés az a folyamat, amely során a keresőmotorok összegyűjtik, feldolgozzák, és kategorizálják a webhelyeket és azok oldalait. A keresőmotorok folyamatosan pásztázzák az internetet úgynevezett „robotok” segítségével, amelyek a webes tartalmak feltérképezését (átvizsgálását) végzik – ez teszi lehetővé az indexelést. Ezek a robotok a weboldalakon található hivatkozásokon keresztül jutnak el egyik oldalról a másikra, és más webhelyekre is.

 

Hivatkozások, vagyis linkek

A hivatkozások, vagy linkek kötik össze egymással az webhelyeket és azok oldalait, de egy SEO szakember kétféle hivatkozástípust is megkülönböztet:

 

A belső hivatkozások olyan linkek, amelyek egy webhely oldalait kötik össze egymással. Ezek a hivatkozások azért fontosak, mert segítenek a keresőmotoroknak értelmezni webhelyet felépítését, és a tartalmak közötti kapcsolatokat, illetve egyszerűbbé teszik a navigációt a felhasználók számára az egymáshoz kapcsolódó tartalmak között.

 

A külső hivatkozások két különálló webhelyet kötnek össze egymással. Amikor saját webhelyeden elhelyezel például egy Wikipédia linket, akkor az külső hivatkozásnak számít, de ha egy másik blog hivatkozik a Te webhelyedre, akkor részedről az is külső hivatkozás (ezeket visszahivatkozásokként is szokás emlegetni).

 

A külső hivatkozások szintén segítenek a felhasználóknak, azonban a keresőmotorok szemében már fontosabb szerepet játszanak – minél több visszahivatkozás mutat a webhelyedre, annál hitelesebbnek, jobb minőségűnek tekintik azt a motorok, és annál magasabb pozícióba emelik majd. Persze számít az is, hogy milyen típusú a hivatkozó webhely.

 

Kanonikus URL

A kanonikus, vagy kanonizált URL-ekre akkor van szükség, amikor egy webhely több oldalán is teljesen egyező, vagy nagyon hasonló tartalmak szerepelnek. Ez gyakori probléma például webáruházaknál, ahol a különböző termékek között minimális különbség lehet, ezért termékadatlapjaik sokban hasonlítanak egymásra.

 

Amikor „kanonizálsz” egy URL-t, akkor azzal azt jelzed a keresőmotoroknak, hogy ez az adott tartalom egyetlen hivatalos (kanonikus) verziója, és csak ezt indexeljék. Ellenkező esetben a keresőmotorok összezavarodhatnak, mert nem tudják, hogy a sok hasonló verzió közül melyiket rangsorolják. Ez gyengébb rangsoroláshoz vezethet minden tartalomnál.