Ezek 2025 meghatározó SEO trendjei
A SEO halott 2025-ben?
Nem, a SEO még mindig él és virul, csak éppen egészen máshogy néz ki, mint régebben.
A SEO él-e vagy hal kérdés lényegében egyidős a szakmával. A Google az elmúlt évtizedek alapján kismilló olyan változtatást vezetett be, amelyek kisebb-nagyobb hatással voltak a keresőoptimalizálásra, és ennek köszönhetően a mai napig relevánsnak számít az online marketing egyik oszlopaként.
A mesterséges intelligencia, azaz az AI terjedésének köszönhetően a SEO-ban továbbra is egyedül az fix, hogy változik. A SEO nem haldoklik, hanem tovább fejlődik, mint ahogyan azt mindig is tette.
Ha szeretnéd megőrizni rangsorolásaidat 2025-ben, akkor muszáj leszel lépést tartani ezekkel a folytonos algoritmusváltozásokkal. Ha pedig konkrétan sikerekre vágysz, akkor minden eddiginél fontosabb lesz gyorsan reagálni az újításokra. Mint ahogyan az előző években, úgy idén sem lesz elég leragadni a megszokott stratégánál.
A SEO továbbra is nagyon hasznos lesz az olyan cégek számára, amelyek szeretnének több organikus forgalomra, érdeklődőre, fokozott márkaismertségre és persze bevételre vágynak. Amíg az emberek keresőmotorokat használnak, addig a SEO is releváns lesz – neked pedig szükséged lesz rá.
Többet vagy kevesebbet fektetnek a cégek a SEO-ba 2025-ben?
A SEO több figyelmet kap majd 2025-ben, hiszen egyre több cég jön létre vagy látja be, hogy márpedig muszáj jelen lenniük a keresőtalálatok között. Annak ellenére, hogy a legújabb változások komoly kihívást jelentenek számukra, a cégek és vállalkozások nem hátrálnak meg. Épp ellenkezőleg, hajlandók többet fektetni a keresőoptimalizálásba, hogy megelőzzék versenytársaikat a rangsorolásban.
Az AI-nak köszönhetően minden egyes nap felüti a fejét egy új eszköz, aminek segítségével bármely cég tovább tökéletesítheti stratégiáját. Kétségtelen, hogy ezek iránt is csak nő majd az érdeklődés, ahogy a cégek igyekeznek majd megőrizni versenyelőnyüket a találatok között.
Miért éri meg továbbra is a SEO-ba fektetni 2025ben?
Márkaismertség
Az keresőtalálati oldalak első pozíciójának megszerzésével szaktekintélyként tüntetheted fel márkádat iparágadon belül. Ha az emberek több releváns keresésre is az elsők között látják megjelenni márkádat a találatok között, akkor rögzül majd bennük, hogy hiteles forrás vagy az adott területen.
Minősített érdeklődők
A SEO segítségével olyan kulcsszókat célozhatsz meg, amelyek kapcsolódnak márkádhoz, és ezzel olyan felhasználókat vonzhatsz webhelyedre, akik a tiédhez hasonló termékekre vagy szolgáltatásokra keresnek rá. Ennek köszönhetően a SEO-n keresztül érkező látogatók általában minősítettek, azaz határozottabb szándékúak és nagyobb az esélye, hogy konvertálnak majd.
Költséghatékony megoldás
A hagyományos hirdetési formákhoz képest a SEO általában sokkal kedvezőbben képes megtérülni. A SEO-ba eleinte kell jobban befektetni (pl. felkérni egy ügynökséget a keresőoptimalizálásra, előfizetni egy SEO eszközre stb.), az eredmények azonban hosszútávon láthatók lesznek.
Hosszútávú eredmények
Apropó. Ott van például a PPC, ami remekül működhet, egészen addig, amíg hajlandó vagy pénzt fordítani rá. Amint azonban egy hirdetési kampány finanszírozása megszűnik, rögtön eltűnik az összes hozzátartozó hirdetés is az internetről. Egy jól optimalizált (és persze rendszeresen karbantartott) webhely azonban jóval tovább tapasztalja majd a SEO kínálta előnyöket – egyes tartalmak akár évekkel az után is az első találatok között jelenhetnek meg, hogy utoljára hozzájuk nyúlt valaki.
A kérdés tehát nem az, hogy a cégek 2025-ben is fektetnek majd a SEO-ba (igen, fektenek), hanem az, hogy mely területeire kell majd összpontosítaniuk, ha sikeresek szeretnének maradni. Lássuk tehát, hogy milyen SEO trendek diktálják majd stratégiájukat az előttünk álló évben.
2025 SEO trendjei
A Google magasabbra helyezi a minőségi tartalmak mércéjét
A mesterséges intelligencia már 2023-ban elkezdte átformálni a tartalomgyártást, amire a keresőmotorok algoritmusainak is reagálniuk kellett. A Google célja továbbra is az, hogy azt kínálja a felhasználóknak, amire szükségük van, tehát értékes, hasznos tartalmakra és válaszokra, amik passzolnak a keresőszándékukhoz.
Ahogy az interneten egyre több AI tartalom jelenik meg, egyre nehezebb valódi minőségi tartalmakra lelni, és a Google algoritmusa is szigorúbban definiálja a minőség fogalmát, mint valaha. Az AI terjedése óta egyre több hangsúly kerül a felhasználói szándék kielégítésére és a kérdések megválaszolására.
Szóval mit jelent ez a B2B marketing és értékesítői tartalmak számára 2025-ben? Azt, hogy rendkívül megfontolnak kell lenned, ha bármilyen AI technológiát szeretnél felhasználni tartalmaid létrehozásához.
Az AI elősegítheti a tartalomgyártást, de ezért cserébe nem szabad feláldozni a minőséget. A felhasználói élmény továbbra is a tartalomstratégia elsőszámú szempontja kell legyen.
A Google nemrégiben bevezetett frissítései továbbá arra engednek következtetni, hogy az emberek által írt tartalmak kerülnek majd előnybe az AI tartalmakkal szemben.
Tehát ugyan még mindig nagyon felkapott az AI tartalomgyártás, az emberi tartalomszerzők iránti igény is egyre fokozódik.
Ha tehát minőségi tartalmakat szeretnél készíteni (a felhasználók ÉS a keresőmotorok számára), akkor az AI-t inkább szerkesztőként használd, mint szerzőként.
Mire használd az AI-t:
- Cikk- és egyéb tartalomvázlatok keresőoptimalizált létrehozására
- Releváns kulcsszók elhelyezésére tartalmaidban
- Információs tartalmak felsorolásként történő ábrázolására
- Rokonértelmű szavak keresésére
- Hosszú mondatok lerövidítésére vagy szétválasztására
- Helyesírási és más hibák szűrésére
- Interjúk átírására
Mire ne használd az AI-t:
- Komplett tartalmak létrehozására szerkesztői ellenőrzés és javítás nélkül
Egy olyan stratégiát kell kialakítanod, amelyben az AI segít több tartalmat előállítani a nélkül, hogy ezekből a tartalmakból hiányozna az a szaktudás és személyiség, ami egyedivé és emberivé teszi őket.
A Google számára fontos, hogy egy tartalom jól teljesítsen az E-E-A-T (tapasztalat, szakértelem, tekintély, megbízhatóság) szempontok szerint. Ha sikerül ezeket bizonyítanod webhelyed oldalain, akkor minden bizonnyal magasabb rangsorolásra számíthatsz majd a találatok között.
A Google generatív keresőélménye is fejlődik
Lassan de biztosan bontakozik ki a Google Search Generative Experience (SGE), azaz generatív keresőélmény. Ez az eszköz már most jelentősen kezdi átformálni a keresők viselkedését azzal, hogy AI találatokat jelenít meg a keresőtalálatok felett.
Az SGE célja könnyedén értelmezhető, összefoglaló jellegű válaszokkal javítani a felhasználói élményt. Ezen kívül vizuális elemeket is felsorakoztat, illetve javaslatokat ad, hogy mikre keress még rá, ha többre vagy kíváncsi.
Habár a generatív keresőélmény nem egy chatbot, sokkal inkább egy társalgó AI segédre hasonlít, mint keresőmotorra. Bátran feltételezhetjük, hogy egyre több keresőmotor kezd majd el így viselkedni a jövőben. Az SGE persze még egyáltalán nem áll készen, és persze csupán bizonyos országokban és nyelveken érhető el, tehát hazánkban is sokat kell majd várni arra, hogy teljesen átvegye a gyeplőt a hagyományos keresőélménytől.
Érdemes azonban nyomon követni az SGE-vel kapcsolatos fejleményeket, és előre felkészülni az átállásra a megfelelő tartalmak elkészítésével – olyan tartalmakkal, amik:
- Közvetlenül megválaszolják a feltett kérdéseket: Az SGE célja minél gyorsabban a lényegre térni, hiszen erre vágynak a felhasználók is.
- Pontozott felsorolásokat tartalmaz: A felsorolásokat tartalmazó, szakaszokra bontott tartalmakat könnyebben tudja értelmezni a Google AI algoritmusa.
- Egy teljes témát lefednek: Az SGE olyan találatokat javasol majd a felhasználóknak, amelyek alaposan lefednek egy adott témát.
- Vizuális elemekkel rendelkeznek: A generatív keresőélmény képeket is megjeleníti majd a felhasználóknak, ha azok kapcsolódnak a keresésükhöz. Hasznosak lehetnek például az infografikák.
Persze az SGE még mindig nagyon fiatal, és nem tudhatjuk előre, hogy hogyan befolyásolja majd a felhasználók viselkedését. Lehet, hogy jelentős változásokat hoz majd, de az is lehet, hogy a dolgok többsége marad a régi.
A minőségi, felhasználóközpontú tartalmakkal azonban évek múlva sem lehet majd melléfogni, ahogyan most sem.
Egyre fontosabb a témaköri szaktekintély
A témaköri szaktekintély azt jelenti, hogy céged a legmegbízhatóbb források egyikévé válik egy adott témában vagy témakörben. Ez olyasmi, amire a legtöbb B2B cég pályázik. A témaköri szaktekintély azonban nem csak azért fontos, mert segít gondolatvezetői pozícióba emelkedni, hanem egyre nagyobb szerepet kap a rangsorolásban is.
A témacsoportokba gyűjtött, logikusan összelinkelt tartalmak a felhasználóknak és a Google-nak is segítenek rátalálni a releváns információkra. A témaköri szaktekintély megszerzése az E-E-A-T szempontokkal is párhuzamban áll.
Ha témaköri szaktekintélyedet szeretnéd erősíteni, akkor a következőket kell figyelembe venned:
- Célközönséged: Nézz utána célközönséged igényeinek, preferenciáinak és fájdalompontjainak. Ezek segítenek majd eldönteni, hogy milyen témák érdekelhetik őket.
- Rendszeres publikálás: A konzisztencia nagyon fontos, ha szaktekintéllyé szeretnél válni egy területen. Publikálj rendszeresen friss, releváns tartalmakat, hogy célközönséged aktív maradjon és hogy bizonyítsd elkötelezettségedet a kiválasztott téma mellett.
- Optimalizálj keresőmotorokra: Alkalmazd a bevált SEO technikákat, hogy tartalmaidat minél könnyebben megtalálhassák a keresőmotorok.
Ha rendszeresen kínálsz értékes, szakmailag pontos tartalmakat, akkor a felhasználók (és így a Google is) szaktekintélyként tekintenek majd rád az iparágadon belül.
Fontosabb lesz frissíteni a meglévő tartalmakat, mint újakat készíteni
Ha szeretnéd megőrizni rangsorolásodat 2025-ben, akkor egyre fontosabb lesz régebbi tartalmaid rendszeres frissítése. A Google friss, releváns tartalmakat szeretne a top pozíciókba emelni, ami folyamatos munkára készteti a tartalomkészítőket.
Ha szeretnéd megőrizni közönséged aktivitását, akkor nagyon oda kell figyelned erre. Mindig nézned kell, hogy meglévő tartalmaid aktuálisak-e még és érdekesek-e közönséged és a keresőmotorok számára.
Egyre több tartalom kerül fel az internetre, és intenzív verseny zajlik a felhasználók figyelméért. Nem kockáztathatod meg, hogy tartalmaid elavuljanak és lejjebb csússzanak a rangsorolásban. A tények és rendelkezésre álló információk folyamatosan változnak és frissülnek – és ha megbízható forrás szeretnél maradni, akkor tartanod kell velük a lépést.
Íme néhány tipp tartalmaid frissen tartásához:
- Rendszeres tartalmi auditok: Auditáld rendszeresen tartalmaidat, hogy azonosíthasd az elavult vagy irreleváns anyagokat. Ellenőrizd blogbejegyzéseidet, cikkeidet, landing oldalidat és minden más tartalomeszközt webhelyeden.
- Figyelj oda az iparág trendjeire: Maradj naprakész a legújabb fejleményekkel kapcsolatban saját iparágadon belül. Kövesd a releváns hírforrásokat, iratkozz fel az ipari hírlevelekre és figyeld a közösségi hálózatokon zajló beszélgetéseket, hogy tájékozott maradhass.
- Foglalkozz célközönségeddel: Ösztönözd visszajelzésekre célközönségedet és válaszolj a hozzászólásaikra, kérdéseikre és javaslataikra. Használd ezeket a visszajelzéseket, hogy kiderítsd, hol hiányosak tartalmaid vagy mely témák igényelnek több figyelmet.
- Hasznosítsd újra tartalmaidat: Hasznosítsd újra meglévő tartalmaidat új formátumokban vagy más platformokon, hogy frissek és relevánsok maradjanak. Egy blogbejegyzést például feldolgozhatsz videó formájában, podcastként, készíthetsz belőle infografikát vagy közösségi bejegyzést is.
A tartalmak „frissen tartásához” nem elég csak az információkat átírni bennük. Arra is ügylened kell, hogy a tartalom továbbra is párhuzamban álljon folyamatosan változó márkáddal és célközönséged igényeivel.
Egyre több a kattintásmentes keresés
Az utóbbi időben a kattintásmentes keresések száma is megnőtt. Ezek azok az esetek, amikor egy felhasználó egyetlen linkre sem kattint rá a találatok között.
Ez a jelenség kétségtelenül annak köszönhető, hogy a Google igyekszik minél több információt megjeleníteni közvetlenül a találati oldalakon, így a felhasználóknak gyakran nincs is szükségük arra, hogy felkeressenek egy másik webhelyt. Egyre nehezebb tehát organikus forgalmat szerezni a keresőmotorokon keresztül.
Az AI találatok és más találati oldalakon megjelenő extra elemek terjedésével csak nőni fog az ilyen keresések száma. Íme néhány tipp, ami segít felkészülni erre:
- Válj gondolatvezetővé: Pozícionáld cégedet egy ipari szaktekintélyként, hogy a felhasználók nagyobb valószínűséggel kattintsanak rá tartalmaidra, ha azok megjelennek a találatok között.
- Optimalizálj kiemelt kivonatokra: Próbálj meg bekerülni a kiemelt kivonatok közé, amelyek gyakran jelennek meg a kattintásmentes találatok között. Ehhez tömör, lényegre törő tartalmakat kell készítened, amelyek közvetlen válaszokat adnak a felhasználók gyakran keresett kérdéseire.
- Használj egyszerre több marketingcsatornát: Nem csak a SEO-val lehet forgalmat szerezni, és általában megéri több csatornát is aktívan használni online marketing stratégiádban. Ezek lehet például közösségi platformok, fórumok, email marketing és ipari hírforrások is.
E mellett igyekezz egy olyan követőtábort összegyűjteni, amely megbízható szakmai forrásként tekint márkádra. Ez segít majd, hogy minél többen forduljanak közvetlenül hozzád, ha problémájuk akad a helyett, hogy a Google-on kezdenének megoldást keresni.