SEO vagy Google Ads – Melyiket válasszam?
Mi az a SEO?
A SEO („search engine optimization”), azaz magyarul keresőoptimalizálás általában egy webhely tartalmainak optimalizálását jelenti.
A Google folyamatosan fejlődő algoritmusa minden egyes kereséskor összehasonlítja saját tartalmaidat más webhelyekével, hogy a legjobb találatokat jeleníthesse meg a felhasználók számára. Ahhoz, hogy a te oldalaid jelenjenek meg a legmagasabb találati pozíciókban, belső linkelést, kulcsszókat és más keresőoptimalizálási technikákat, illetve eszközöket kell alkalmaznod.
A Google többféle szempont alapján rangsorolja a keresésre releváns találatokat, ügyelve többek között a tartalmak minőségére, az oldalak betöltési sebességére, a webhely biztonságára és még temérdek másra is. Egy jól optimalizált oldal előkelőbb pozícióban rangsorol majd, mint a versenytársak tartalmai.
Mivel a felhasználók általában csak az első találatok iránt érdeklődnek, a magasabb pozíciók több látogatót, forgalmat és bevételt jelentenek majd – ez a SEO fő célja, és ezért játszik olyan fontos szerepet a keresőoptimalizálás minden online marketing stratégiában.
A SEO feladatokat általában három fő kategóriába szokás sorolni:
On-page SEO
Az on-page SEO a webhely oldalainak közvetlen optimalizálását jelenti. Ez többek között a kulcsszók stratégiai elhelyezésével, a belső hivatkozások elhelyezésével, és persze a tartalmak minőségének biztosításával valósul meg.
Fontosak továbbá az E-E-A-T szempontok, amelyek kifejezetten a tartalmak hitelességével és megbízhatóságával kapcsolatosak.
Off-page SEO
Az off-page SEO a webhely oldalain kívül történő optimalizálásra utal. Minél több külső hivatkozást sikerül például szerezned más webhelyektől saját domainedre, az annál nagyobb tekintélyt érdemel majd ki a keresőmotorok szemében.
Technikai SEO
A technikai SEO lényegében a „színfalak mögött” történő keresőoptimalizálás. Biztosítanod kell, hogy a keresőmotorok könnyedén hozzáférjenek tartalmaidhoz, hogy képesek legyenek feltérképezni és indexelni azokat. A technikai részhez tartozik még a képek optimalizálása, a webhely felgyorsítása, a biztonsági funkciók beállítása, illetve általánosságban egy jobb felhasználói élmény kialakítása.
Mindhárom területtel foglalkoznod kell, ha sikereket szeretnél elérni a SEO-ban. Egyiket sem szabad elhanyagolni.
Mi az a Google Ads?
A Google Ads a Google hirdetési platformja, amely segítségével fizetett (PPC) kampányokat hozhatsz létre webhelyed, márkád és egyéb dolgok népszerűsítésére. Akárcsak a SEO-ban, a Google Ads rendszerében fontos szerepet játszanak a kulcsszók – ezek határozzák meg, hogy milyen felhasználók láthatják majd hirdetéseidet.
Amikor egy felhasználó egy általad megcélzott kulcsszóra keres rá, a Google egy ajánlattételi (lényegében aukciós) folyamatot bonyolít le. Ilyenkor megnézi, hogy mekkora ajánlatot tettek a hirdetők az adott kulcsszóra, illetve, hogy milyen minőségű hirdetéseket szeretnének megjeleníteni rájuk. Ez a két fő tényező befolyásolja, hogy milyen pozícióban jelenhetnek meg a hirdetések a felhasználóknak.
A SEO-val ellentétben a Google Ads eredményei szinte azonnal láthatók, és nincs szükség hozzá összetett tartalomstratégiákra sem. Persze a két marketingmódszer között ennél jóval több a különbség, de ez olyasmi, ami gyakran felmerül az összehasonlításukkor.
A Google Ads rendszerében többféle hirdetéstípus közül is válogathatsz:
Google Shopping hirdetések
Ezek a hirdetések a keresőtalálati oldalak tetején vagy oldalán jelennek meg, egy oldalirányban görgethető galéria formájában. Látható bennük a meghirdetett termék neve, ára, forgalmazója, illetve fényképe is.
Keresési hirdetések
A keresési hirdetések szintén a találati oldalak tetején, az organikus (nem fizetett) találatok felett jelennek meg. A Google egy külön „Hirdetés” címkével jelöli őket, hogy megkülönböztethetők legyenek a hagyományos tatlálatoktól.
Egyes keresésekre a találati oldalak alján is megjelenhetnek ilyen típusú reklámok.
Helyi szolgáltatások hirdetése
Amikor a Google azt állapítja meg, hogy a felhasználónak valamilyen helyi szolgáltatásra van szüksége, ilyen helyi szolgáltatóktól jelenít meg fizetett hirdetéseket a találatok felett. Ezek a hirdetések a szolgáltató nevét, értékelését, elérhetőségeit és egyéb információkat jeleníthetnek meg.
A SEO és a Google Ads összehasonlítása
A SEO és a Google Ads összehasonlításakor két kulcsfontosságú különbséget kell figyelembe venned. Az első az, hogy a Google Ads hirdetések mindig a keresőtalálati oldalak tetején helyezkednek el, az organikus (SEO jóvoltából rangsorolt) találatok felett.
A második, hogy míg a SEO által szerzett organikus forgalom ingyenes, addig a hirdetésekért minden esetben fizetni kell, valahányszor egy felhasználó rájuk kattint.
Ez persze nem minden, és az alábbiakban részletesebben is megismerkedhetsz a két marketingmódszer közötti fontos különbségekkel.
SEO és Google Ads – Gyors áttekintés
Nézzük meg, hogy miben különbözik egymástól ez a két módszer néhány alapvető szempont szerint
Mire jók
- SEO: Egy költséghatékony stratégia kiépítésére, ami hosszútávon vonz felhasználókat webhelyedre.
- PPC: Gyors sikerek elérésére. Ideális választás új webhelyeknek, amelyek hamar szeretnének elérni egy érdeklődő közönséget.
Célok
- SEO: Az organikus forgalom fellendítése.
- PPC: Több értékesítés lebonyolítása.
Elért közönség
- SEO: Azok a felhasználók, akik olyan kulcsszókra keresnek rá, amelyek a keresőmotor szerint kapcsolódnak webhelyed tartalmaihoz.
- PPC: A hirdetéseidben megcélzott kulcsszókra kereső felhasználók.
Költség
- SEO: Ez függ a céljaidtól és az iparágadra jellemző versenytől.
- PPC: Szintén a versenymezőny és a célok határozzák meg, azonban megszabhatod, hogy mekkora összegeket vagy hajlandó kifizetni egy-egy kattintásért.
Tartalmak
- SEO: Változó. Lehetnek termékadatlapok, cikkek, infografikák, videók, esettanulmányok és egyéb optimalizálható tartalmak.
- PPC: Egyfelől a hirdetések szöveges tartalmát kell elkészítened, másfelől biztosítanod kell hozzájuk valamilyen landing oldalt is, amelyekre a kattintó felhasználók megérkeznek webhelyeden.
A siker mérhető mutatói
- SEO: Organikus forgalom és organikus rangsorolás konkrét kulcsszókra.
- PPC: Kattintások, átkattintási arány (CTR) és értékesítések.
Szükséges erőfeszítések
- SEO: Folyamatos munkát igényel. A SEO egy hosszútávú stratégia, amelyet mindig az aktuális trendekhez és keresőmotor-frissítésekhez kell igazítani.
- PPC: A munka nagy részét a kampányok és hirdetések létrehozása, illetve azok rendszeres ellenőrzése és módosítása teszi ki.
A SEO előnyei
1. Márkaismertség
A keresőmotorokon keresztül számos olyan felhasználónak jelenhetnek meg optimalizált tartalmaid, akik igazán érdeklődnek kínálatod iránt. Ehhez nincs feltétlen szükség fizetett hirdetésekre.
Még ha tartalmaid információs szándékú keresésekre is jelennek meg találatokként, többen találkozhatnak majd márkáddal. Ha pedig sikerül megválaszolnod a keresők releváns kérdéseit, akkor tudni fogják, hogy bizalommal fordulhatnak hozzád, mint szakértőhöz, ha a későbbiekben problémáik adódnának.
2. Magasabb átkattintási arány
Bizonyára senkit nem lep meg, hogy a Google-on az első keresőtalálat kapja a legtöbb kattintást a felhasználóktól. De mi számít első találatnak, ha organikus tartalmak és hirdetések is megjelenhetnek a találati oldalakon?
Nos, az organikus találatok magasan túlszárnyalhatják a fizetett hirdetések kattintásait – ez pedig egy remek átvezető a következő pontba:
3. Erősebb bizalom és hitelesség
Az emberek többsége tudja, hogy a hirdetések azért jelennek meg, mert valaki fizetett értük, nem pedig azért, mert garantáltan jó minőséget kínálnak.
Ezzel szemben az organikus találatok csak önerőből kerülhetnek előkelő pozícióba – ha értékes, releváns tartalmat biztosítanak a felhasználók számára.
4. A befektetés megtérülése
A SEO egy lassú folyamat, ami hosszútávú befektetést igényel. Ezért cserébe azonban sokkal kedvezőbben képes megtérülni és költséghatékonyabbnak is számít, mint a fizetett hirdetések. Ez nem jelenti azt, hogy a SEO olcsó mulatság lenne, de a ma jól végzett optimalizálás még hónapokkal később is új ügyfeleket szerezhet márkád számára.
5. Fenntarthatóság
A PPC kampányokkal ellentétben a SEO képes hosszútávon is fenntartani önmagát – gyakran úgy is, hogy visszaveszel marketing-költségvetésedből. Az emberek jó eséllyel hetekkel, hónapokkal később is érdeklődni fognak kínálatod iránt.
A SEO hátrányai
1. Óriási verseny jellemző rá
Számos másik cég is optimalizálhat a számodra fontos kulcsszókra, hogy minél magasabb pozíciókat érhessenek el az organikus találatok között. Persze a verseny a PPC hirdetésekre is jellemző, de a SEO-ban sokkal ádázabb mezőnyökben kell helytállnod.
A siker érdekében a te webhelyed kell legyen a legrelevánsabb és legmegbízhatóbb forrás egy adott témában. Csak ekkor rangsorolhatsz jól a főbb kulcsszókra.
2. Időigényes
A SEO-ba főleg időt kell fektetned pénz helyett. Egy nagyobb webhely optimalizálása heteket, vagy akár hónapokat is igénybe vehet, de bizonyos esetekben akár egy évre is szükség lehet, hogy egy webhely versenyképessé váljon.
3. Ügyelned kell a minőségre
A sikeres SEO-hoz nem elég bármilyen tartalmat feltölteni webhelyedre, és teleírni azt releváns kulcsszókkal. A Google manapság nagyon összetett algoritmusokkal állapítja meg a tartalmak minőségét, és ha nem felelsz meg az elvárásoknak, akkor webhelyed sem rangsorolhat majd az első találatok között – de talán még az első oldalon sem.
Többek között ezért is van szükség olyan sok időre a SEO-hoz. A jó tartalmak elkészítése egy hosszadalmas és nehéz feladat.
4. A linképítés fokozott kihívás
Egy webhelynek jó minőségű visszahivatkozásokra (más webhelyekről rámutató linkekre) van szüksége, hogy a Google és más keresőmotorok hitelesnek és megbízhatónak ítéljék meg. Az ilyen visszahivatkozások megszerzése azonban nagyon sok időt és erőfeszítést igényel, és az eredmények sosem garantáltak.
A Google Ads előnyei
1. Azonnali eredmények
Az organikus találatokkal ellentétben a PPC hirdetések szinte azonnal láthatókká válnak a lehetséges ügyfelek számára. Amint hirdetéseidet elfogadja a Google rendszere, ezek a reklámok rögtön részt vehetnek a keresésekkor lezajló aukciókon, hogy megjelenhessenek a keresőtalálati oldalak tetején.
Ha tehát egy újonnan alapított cég webhelyét szeretnéd minél előbb ismertebbé tenni, akkor a PPC hirdetések sokat segíthetnek ebben (legalábbis amíg a SEO be nem indul).
2. Fokozott láthatóság
A PPC hirdetések kiemelt pozíciókban jelennek meg a keresőtalálati oldalakon, elvégre ezért fizetnek érük a márkák. A hirdetések továbbá nem csak a Google Keresőjében, hanem számos más online felületen és alkalmazásban is feltűnhetnek.
3. Figyelemfelkeltő találatok
A hirdetések különféle bővítményekkel és egyéb elemekkel egészíthetők ki, hogy feltűnőbbek legyenek a felhasználók számára. Sok hirdetéshez hozzáadhatod például céged elérhetőségeit, vagy bővítheted őket különböző webhelyhivatkozásokkal, hogy több helyet foglaljanak el a találati oldalakon.
A Google Shopping hirdetésekben például képek is megjelennek, hogy a felhasználók lássák, milyen terméket kínálsz nekik.
4. Precíz célzási lehetőségek
A PPC hirdetések használatakor nem kell attól tartanod, hogy elpazarolnád kampányaid költségkeretét. A megfelelő beállításokkal biztosíthatod, hogy hirdetéseid csak azoknak a felhasználóknak jelenjenek meg, akik koruk, nemük és érdeklődési köreik alapján jó eséllyel ideális ügyfeleid lehetnének.
Kiválaszthatod továbbá azt is, hogy reklámjaid mely webhelyeken jelenhessenek meg, ha ilyen jellegű hirdetések mellett döntesz.
Ezzel szemben a SEO-val nem biztos, hogy a megfelelő felhasználóknak jelennek majd meg tartalmaid.
5. A/B tesztelés
A PPC kampányok felépítéséből adódóan egy hirdetésnek egyszerre több verzióját is tesztelheted élesben, hogy kiderítsd, melyek hozzák a legjobb eredményeket.
A/B tesztelheted hirdetéseid szöveges tartalmait, a landing oldalaidat, CTA-idat és így tovább. Az eredmények alapján aztán kiválaszthatod a legjobban teljesítő kombinációkat. A Google még automatizálni is képes ezt a folyamatot számodra, ha hirdetések teszteléséről van szó.
6. A mutatók követése
Az organikus keresések kulcsszóadatai már évek óta nem jelennek meg a webhelytulajdonosoknak adatvédelmi okokból. A fizetett hirdetések esetében azonban nincsenek ilyen korlátozások.
Egy jó analitikai szoftver (pl. az ingyenes Google Analytics) segítségével megállapíthatod konvertáló kulcsszóid arányait és költségeit. Ezt az információt aztán felhasználhatod más marketingplatformjaidban (pl. a SEO-ban), hogy jobb eredményeket érhess el velük.
7. Bármikor ki- vagy bekapcsolható
A mellett, hogy a hirdetéseket bármikor szüneteltetheted, még ütemezheted is azokat, hogy csak a számodra ideális órákban jelenhessenek meg a felhasználóknak. Ha betelt az összes szabad hely, csak állítsd le a hirdetéseket. Ha lelassul a forgalom, egy kattintással folytathatod őket.
A Google Ads hátrányai
1. Költséges
A keresési hirdetések kattintási árai meglehetősen magasak lehetnek, főleg, ha olyan piacokat próbálsz meghódítani, amelyekre hevesebb verseny jellemző. Ha nem foglalkozol eleget a hirdetések és landing oldalak kialakításával, illetve nem fontolod meg az ajánlattételi stratégiádat, akkor többet költhetsz hirdetéseidre, mint amennyi visszajön belőlük.
Továbbá, ha felfüggeszted egy fizetett kampány finanszírozását, akkor az azonnal eltűnik majd a felhasználók elől, amíg nem leszel hajlandó további összegeket költeni rá.
2. Folyamatos odafigyelést igényel
A PPC hirdetéseket nagyon könnyű egyszer beállítani majd elfeledkezni róluk, de ez sosem jó taktika. Senki sem készít mindig azonnal tökéletes hirdetéseket, és abban sem lehetsz biztos, hogy célzási beállításaiddal rögtön a megfelelő embereket éred majd el.
Ügyelned kell kampányid teljesítményére, és figyelemmel követned a legfontosabb mutatóidat. Ha például egy szélesebb közönséget próbálsz elérni, akkor egy kisebb költségkerettel nem sokra mész majd. Ezzel szemben egy túl szűk közönségcélzással nem biztos, hogy elegen látják majd reklámjaidat.
A PPC hirdetések tehát szinte folyamatos felügyeletet igényelnek, hogy meggyőződhess a teljesítményükről, és időben korrigálhasd a problémákat.
SEO vagy Google Ads – Akkor melyiket válasszam?
Ez a kérdés hosszú évek óta foglalkoztatja (és osztja meg) a marketingeseket. Az igazság az, hogy nincs rá konkrét válasz – minden attól függ, hogy milyen típusú cégről van szó, és hogy milyen üzleti célokat szeretnél elérni.
Az esetek többségében a Google Ads inkább olyan friss cégek számára ideális választás, amelyek szeretnék minél hamarabb megismertetni nevüket az emberekkel, hogy új érdeklődőt és lehetséges ügyfelet szerezhessenek maguknak. Persze minden kattintásért fizetni kell (azokért is, amikből nem jön úgy ügyfél), de az eredmények azonnal láthatók.
Ha például egy webáruházat nyitsz és szeretnél minél hamarabb a versenymezőny elejére kerülni, akkor a Google PPC hirdetései hasznosnak bizonyulhatnak. Ha viszont egy tájékoztató jellegű webhelyt próbálsz organikusan felfuttatni, akkor a SEO lesz az észszerűbb választás.
Mindkét területnek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Ha szeretnéd áthidalni ezeket, akkor érdemes mindkettőt bevetni a saját erősségeik kihasználása érdekében – ellensúlyozva ezzel a gyengepontjaikat.
Gondolkodj egyszerre rövid- és hosszútávon is. Befektethetsz PPC hirdetésekbe úgy, hogy mellette foglalkozol a SEO-val.
A SEO és a Google Ads, mint egymás kiegészítői
Szóval milyen előnyöket kínál egy kombinált stratégia?
1. Több elért érdeklődő
A Google Ads és a SEO együttes alkalmazásával sokkal nagyobb közönséget célozhatsz meg, mint csak az egyik módszerrel. Függetlenül attól, hogy az emberek az organikus találatokban bíznak-e jobban, vagy megelégszenek a kényelmesen magasan megjelenő hirdetésekkel, mindenhol ott lehetsz márkáddal.
2. A PPC kulcsszókat SEO stratégiádban is bevetheted
Egy kulcsszót megcélozhatsz egyszerre organikus SEO módszerekkel és fizetett PPC kampányaidban is. A PPC továbbá hasznos statisztikákat nyújt kulcsszóidról (keresettség, konverziós arányok stb.), amelyeket így sokkal tájékozottabban használhatsz majd organikus optimalizálásodhoz.
3. Több forgalom rövid- és hosszútávon
Kezdetekben a PPC hirdetések hozzák majd a legnagyobb forgalmat webhelyed számára, azonban amint a SEO is beindul, egyre több organikus látogató érkezik majd hozzád. Ekkorra már vissza is vehetsz akár a fizetett hirdetésekből, de nem feltétlenül kell teljesen megszüntetned őket, ha elegendő új ügyfelet hoznak.
Javítja a Google Ads a SEO-t?
Habár a Google Ads határozottan segíthet a SEO kivitelezésében, fontos észben tartani, hogy a hirdetéseknek nincs közük egy webhely organikus rangsorolásához.
A SEO célja egy webhely láthatóbbá tétele különféle on-page, off-page és technikai feladatok elvégzésével. Tartalmaid ezeknek köszönhetően válnak majd hitelesebbé és megbízhatóbbá a keresőmotorok és felhasználók szemeiben. Mindez azonban organikus keretek között történik.
Fizethetsz ugyan azért, hogy magasabb márkád pozíciókba kerüljön a találatok között, de ez szigorúan csak a hirdetésekre vonatkozik – az organikus rangsorolás nem manipulálható azzal, hogy fizetsz egy keresőmotornak.
Persze ha minőségi oldalakat alakítasz ki webhelyeden, az mind a SEO-ban, mind pedig a PPC hirdetések teljesítményében javítást eredményez majd – de ezek közvetlenül nincsenek hatással egymásra.
Szóval melyik a jobb? A SEO vagy a Google Ads?
Mint azt az imént tisztáztuk, a SEO és a Google Ads nem kell, hogy versenyezzenek egymással – sőt, nagyszerű párost alkothatnak, ha egyszerre alkalmazod őket.
Mindkét módszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai, és saját cégedtől, illetve céljaidtól függ majd, hogy ezek alapján melyik bizonyul majd hatékonynak számodra.
A legjobb eredményeket azonban határozottan úgy érzheted el, ha mindkét terület előnyeit kihasználod. A Google Ads segít azonnali eredményeket elérni, a SEO viszont hosszútávon kínál jobb megtérülést. Persze eleinte mindkettő komoly erő és idő ráfordítását igényli majd.
Kép forrása: Pixabay.com/PhotoMIX-Company