A tartalommarketing definíciója

tartalommarketing

A tartalommarketing definíciója

A tartalommarketing a hasznos, releváns, értékes tartalmak (pl. blogbejegyzések, képek, videók, podcastek stb.) elkészítése és terjesztése a megfelelő célközönségek számára. A tartalommarketing célja felkelteni, illetve megtartani az emberek márkád iránti érdeklődését. A kulcsszó itt a „hasznos” – a hasznos tartalmak segítenek márkádnak beékelődni célközönséged emlékezetébe.

Egy jó tartalommarketing-kampány kapcsolatot épít közönségeddel, függetlenül attól, hogy készen állnak-e a vásárlásra (vagy egyéb konverzióra), vagy sem. Azzal, hogy értékes tartalmakat kínálsz az embereknek, egy megbízható partnerként pozícionálod magad számukra. Amikor aztán a vásárlásra kerül a sor, a te márkád lesz az első, ami az eszükbe jut.

A marketingesek többek között az alábbi célokat igyekeznek elérni a tartalommarketinggel:

  • A tölcsér felső szakaszának megcélzása: A megfelelő tartalmak segítenek bemutatni márkádat az új lehetséges ügyfeleknek.
  • A bizalom megszilárdítása: A hasznos, értékes tartalmak megbízhatóbbá teszik márkádat célközönséged szemeiben.
  • A keresőoptimalizálás (SEO) megerősítése: A jó minőségű tartalmak magasabb rangsorolást érhetnek el a Google és más keresőmotorok találatai között.
  • Az ügyfélélmény tökéletesítése: A tartalmak segítségével demonstrálhatod, hogy hogyan kell megfelelően használni, karbantartani vagy megjavítani termékeidet, és így tovább.

Egy blogbejegyzést bárki meg tud írni, ahogyan egy videó elkészítéséhez és feltöltéséhez is elegendő manapság egy okostelefon. Marketingcéljaid eléréséhez azonban konkrét stratégiára lesz szükséged.

Ehhez mindenekelőtt érdemes lesz megismerkedned a tartalommarketingben leggyakoribb eszközeivel.

 

A tartalommarketing leggyakoribb eszközei

A tartalommarketingnek számos formája van. A tartalmak lehetnek írottak, vizuálisok, és persze ezek keverékei is.

Az interneten gyakran találkozhatsz az alábbi tartalomtípusokkal:

  • Blogbejegyzések
  • Emailek
  • Videók
  • Infografikák
  • Landing oldalak
  • Podcastek
  • E-könyvek és kutatási eredmények
  • Webináriumok
  • Esettanulmányok

 

Lássuk ezeket közelebbről is:

Blogbejegyzések

A cikkek és egyéb blogbejegyzések a leggyakrabban előforduló tartalomtípusok közé tartoznak. Ez főleg annak köszönhető, hogy elkészítésük és megosztásuk is viszonylag egyszerű, és nem igényel semmilyen speciális eszközt.

Egy blog új bejegyzésekkel való rendszeres frissítése egyrészt tekintélyt kölcsönöz a webhelynek, másrészt optimalizálható tartalmat kínál a SEO stratégia kivitelezéséhez. A jó minőségű blogbejegyzések továbbá megerősítik az olvasókkal kiépített kapcsolatokat is.

Ha közönséged látja, hogy blogod színvonalas, szakmailag pontos információk forrása, akkor könnyebben megbíznak majd javaslataidban és ajánlataidban.

 

E-könyvek és kutatási eredmények

Az e-könyvek és kutatási eredmények olyan jelentések vagy útmutatók, amelyek tele vannak eredeti adatokkal és hasznos információkkal.

Az ilyen dokumentumok általában mélyebben, részletesebben mutatnak be egy témakört, mint egy sima blogbejegyzés. Összetettebb témákat dolgoznak fel, bemutatják a cég termékeit vagy szolgáltatásait, vagy ismertetik azokat a kutatási eredményeket, amelyek segítettek ezek kifejlesztésében.

Ezekkel a tartalmakkal számos új érdeklődő elérhetőségeit is megszerezheted, ha például email címekért cserébe kínálod őket webhelyeden.

 

Emailek

Habár sokszor az online marketing külön ágazataként szokás emlegetni, az email marketing valójában tartalmak megosztását jelenti, ezért a tartalommarketinghez is sorolhatjuk.

Az email marketing nagyon kedvezően képes megtérülni. Egyes források szerint akár 36-szoros arányban hozhatja vissza a befektetett összegeket. Nem meglepő tehát, hogy a marketingesek többsége emaileket is használ tartalmai terjesztéséhez.

Ezek az emailek a friss tartalmak rendszeres kiküldésének nagyszerű eszközei. Beállíthatod például, hogy a szolgáltatásodra feliratkozó felhasználók azonnal kapjanak egy emailt hasznos útmutatókkal, pl. „Első lépések”, és így tovább. Az ilyen üzenetek segítenek az előtt megválaszolni az új ügyfelek kérdéseit, mielőtt azok felmerülnének.

Az email marketing segít frissen tartani márkádat az érdeklődők és ügyfelek emlékezetében.

 

Videó és hanganyagok

A videós tartalmak és hanganyagok komoly népszerűségre tettek szert az elmúlt évek során, ami javarészt az okostelefonok elterjedésének köszönhető. Ezek a tartalmak szintén segítenek szorosabbra fűznöd az ügyfelekkel kialakított kapcsolataidat.

Sok marketinges ér el kedvező megtérülést videós tartalmaival, így nem csoda, hogy az internet tele van videókkal.

A podcastek, azaz előre rögzített hanganyagok (például interjúk) a B2B marketingesek közkedvelt eszközei.

 

Minden tartalomtípusnak megvan a maga helye a tartalommarketingben, és különféle közönségeket lehet megszólítani velük. De pontosan miért is érdemes alkalmazni őket egy átfogó stratégia részeként?

 

A tartalommarketing legfontosabb előnyei

Szóval miért érdemes egyáltalán foglalkozni a tartalommarketinggel? Habár az online marketing ezen ágazatának több előnye is van, koncentráljunk most a legjelentősebbekre:

 

Fokozott online láthatóság

Ha több, a konverziós tölcsér felső szakaszában járó lehetséges ügyfél figyelmét szeretnél megkaparintani, akkor ott kell megcéloznod őket, ahol a leggyakrabban töltik idejüket az interneten. Ezt megteheted például blogbejegyzések rendszeres megosztásával, illetve új csatornák meghódításával is, hogy még nagyobb közönségeket érhess el márkáddal.

Tehát nem muszáj, és nem is mindig ajánlott csak blogoddal foglalkoznod. Meglehet, hogy a közösségi médián vagy a YouTube-on is komoly sikereket érhetnél el, ha tartalmaidat videós formákban is terjesztenéd ezeken a platformokon.

 

Több érdeklődő

A jól kivitelezett tartalommarketing gyakran új érdeklődőket is jelent majd márkád számára. Minél többen találkoznak értékes, hasznos tartalmaiddal, annál több lehetséges ügyfelet szólíthatsz fel a következő lépésre egy jó CTA segítségével.

A tartalmak bármilyen formában képesek új érdeklődőket szerezni céged számára:

  • Készíts egy közösségi bejegyzést közelgő webináriumodról, és magyarázd el benne az embereknek, hogy hol, illetve hogyan tekinthetik meg az előadást
  • Helyezz el egy ingyenes próbaidőszakot kínáló linket egy releváns blogcikk tartalmában
  • Tüntesd fel az értékesítésen dolgozó kollégák elérhetőségeit e-könyveidben és kutatási eredményeidben

Ez csupán néhány példa a sok közül.

 

Erősebb tekintély

Ha megbízható és értékes tartalmakat kínálsz célközönségednek, akkor márkád egy megbízható szaktekintéllyé válik a szemükben. Ha pedig az emberek megbíznak benned, akkor szívesebben vásárolnak majd tőled.

 

Szaktekintélyedet és az azzal járó bizalmat első sorban olyan tartalmak létrehozásával erősítheted, amelyek:

  • Megválaszolják az emberek kérdéseit
  • Új, eredeti információkat és adatokat kínálnak
  • Más, elismert források véleményeit osztják meg
  • Kisebb ipari titkokat árulnak el

A személyes tippek és tapasztalatok megosztásával sokkal emberibbé teheted márkádat. Az emberek pedig nagyra értékelik, ha egy márkával lehet azonosulni.

 

Aktívabb ügyfelek

A folyamatos növekedéshez nem csak új ügyfeleket kell szerezned, hanem a meglévőkkel is muszáj leszel foglalkozni. A tartalommarketing mindkét feladatban sokat segíthet.

A közösségi média marketing például megkönnyíti az ügyfelekkel való közvetlen kapcsolatfelvételt, illetve a már kiépített kapcsolatok megerősítését.

Megkérhetnéd például követőidet, hogy írják le véleményüket egy adott témáról, hogy ezeket aztán összegyűjthesd egy új blogbejegyzésbe. Videók elkészítésére is megkérheted őket, amiket egy márkás hashtaggel posztolhatnak kedvenc platformjaikon.

Mindezek mellett igyekezz aktívan reagálni és válaszolni hozzászólásaikra és privát üzeneteikre is, amelyeket a közösségi platformokon kapsz tőlük.

Az efféle aktivitás csak jót tehet márkádnak.

 

Hatékonyabb marketing

A megfelelő tartalmak elkészítésével időt spórolhatsz meg, és produktívabbá teheted marketingstratégiádat. Nem muszáj például egy tartalmat kétszer is elkészítened – sok lehetőséged lesz az újrahasznosításukra, ami persze kedvezőbb megtérülést is jelent majd.

Egy blogbejegyzésedet videós formában is elkészítheted, vagy írhatsz egy cikket egy podcastban elhangzott gondolatok alapján. A lehetőségek listája rettentően hosszú.

Nem kell tehát minden egyes tartalomnak teljesen új ötletek alapján elkészülnie, mégis több időd marad majd egyedi tartalmak elkészítésére.

 

Egy hatékony tartalommarketing-stratégia létrehozása

Egy tartalommarketing-stratégia segít összegezni, hogy mit szeretnél elérni tartalmaiddal, illetve, hogy kiknek, hogyan és mikor készíted őket.

Egy jó tartalommarketing-stratégia segít a célok kitűzésében, a megfelelő mutatok kiválasztásában, és a célok eléréséhez szükséges folyamatos kialakításában.

Íme az öt legfontosabb lépés egy ilyen stratégia létrehozásához:

 

1. Tűzd ki tartalommarketinged céljait

Célok nélkül nem érdemes útra kelni, legalábbis a marketing világálban. Mielőtt hozzálátnál a tartalmak elkészítéséhez, tudnod kell, hogy mi jelent számodra a siker:

  • Konkrét célokat kell kitűznöd, amelyek hozzásegítenek üzleti céljaid eléréséhez
  • Ki kell választanod fő teljesítménymutatóidat, amelyek segítenek nyomon követni, hogy a megfelelő irányban és tempóban haladsz-e céljaid felé
  • Viszonyítási alapokra is szükséged lesz, hogy legyen mivel összehasonlítanod teljesítménymutatóidat

 

A tartalommarketinggel többféle célod is lehet – íme a leggyakoribbak:

  • A márkaismertség fokozása
  • Több webhelyforgalom bevonzása
  • Több érdeklődő megszerzése
  • A meglévő ügyfelek hűségének megerősítése

 

A választott fő teljesítménymutatók (KPI-k) céljaidtól, illetve céged jellegétől függenek majd. Egyes szervezetek számára a siker azt jelenti, hogy sikerült hetente 100 új látogatót vonzaniuk a webhelyükre. Másoknál a YouTube videók megtekintéseinek 20%-os emelkedése a cél.

A lényeg az, hogy ezek a célok realisztikusok és mérhetők legyenek. Döntsd el, hogy mit szeretnél elérni (célok) és hogy mit jelent számodra a siker (KPI-k) jelenlegi teljesítményedhez vagy versenytársaidhoz képest (viszonyítási alap).

 

2. Azonosítsd célközönségedet

Célközönségedet azok az emberek alkotják, akiket szeretnél webhelyedre vonzani tartalmaiddal. Ehhez tudnod kell, hogy kik ők és mi érdekli őket.

Célközönségedet többféle módszerrel is azonosíthatod – érdemes többet is alkalmazni ezek közül:

  • Kérdezd meg az értékesítőket: Kérdezd meg az ügyfelekkel kapcsolatot tartó munkatársaidat, hogy mi jellemzi a legjobb arányban konvertáló, vagy legnagyobb értékben rendelő érdeklődőket.
  • Elemezd a Google Analytics adatait: Ellenőrizd a Google Analytics „Közönség” jelentésében megjelenő adatokat, hogy közelebbről is megismerkedhess a webhelyedet látogató felhasználókkal.
  • Ellenőrizd közösségi profiljaid statisztikáit: Minden valamirevaló közösségi platform rendelkezik egy analitikai felülettel, ahol hasznos információkat szerezhetsz követőidről és a tartalmaid iránt érdeklődő többi felhasználóról.
  • Végezz versenytárs-elemzést: A versenytársak stratégiájának elemzésével kiderítheted, hogy milyen felhasználókat céloznak meg (pl. az alapján, hogy milyen kulcsszókat használnak).
  • Készíts interjúkat ügyfeleiddel: Kérd meg ügyfeleidet, hogy válaszoljanak néhány kérdésedre digitális úton vagy személyesen.
  • Figyeld a piacot: Légy naprakész a piaci hírekkel és trendekkel kapcsolatban. A nyilvánosan publikált statisztikák például segítenek összemérni magadat az ipari átlaggal.

 

Ezek az adatok segítenek megérteni a piacon jelenleg betöltött pozíciódat, és hogy hogyan teljesítesz másokhoz képest, akik ugyan azt a közönséget próbálják megcélozni, amit te is.

Használd ezeket az információkat stratégiád tökéletesítéséhez. Foglalkozol minden olyan témával, amit közönséged fontosnak talál? Vannak olyan tartalmak, amelyeket versenytársaid magasabb színvonalon kínálnak közönségüknek?

 

3. Válaszd ki a megfelelő tartalomformátumokat és csatornákat

Miután sikerült kitűznöd céljaidat és beazonosítanod célközönségedet, el kell döntened, hogy hol és milyen tartalmakkal próbálod majd elérni őket.

A releváns, sikeres tartalmak elkészítéséhez figyelembe kell venned, hogy a tölcsér mely szakaszaiban járó felhasználóknak szánod őket.

El kell például gondolkodnod azon, hogy milyen tartalmakkal győznél meg valakit, aki már készen áll a vásárlásra. Milyen tartalmak és csatornák lennének a leghasznosabbak azok számára, akik még csak most hasonlítgatják össze egymással a hasonló kínálatú márkákat?

A konverziós tölcsért többféleképpen szokás felosztani, de általánosságban négy fő szakaszból áll:

  1. Tudatosság
  2. Megfontolás
  3. Vásárlás
  4. Vásárlás utáni élmények

 

Minden szakasznak megvannak az ideális tartalomformátumai is. Térjünk rá tehát ezekre:

 

Videók

Az utóbbi években a rövidebb videók (TikTok, Instagram Reels) váltak igazán népszerűvé a közösségi médiás tartalmak közül. Ezek lehetnek gyors tippek, kulisszák mögötti pillanatok vagy egy-egy gyors bejelentés a márkától.

A videós tartalmak továbbá nem muszáj, hogy stúdióminőségűek legyenek. Épp ellenkezőleg, a rögtönzött felvételek segítenek emberibbé tenni márkádat a nézők számára, akik így könnyebben tudnak majd azonosulni azzal.

 

Blogbejegyzések

A blogbejegyzések segíthetnek óriási forgalmat vonzani webhelyedre. A hosszabb cikkek és egyéb írott tartalmak segítségével továbbá tekintélyt és bizalmat szerezhetsz márkád számára olvasóid szemében.

Válaszold meg az emberek leggyakoribb kérdéseit, ismertess egy területet, magyarázz meg egy fogalmat vagy koncepciót, ismertess egy folyamatot stb. A lényeg, hogy értékes, hasznos tartalmakat kínálj közönségednek.

 

Képek és infografikák

A vizuális tartalmak gyorsan és hatékonyan képesek információkat megosztani célközönségeddel, lényegében bármilyen csatornán.

Az infografikák olyan képek, amelyeken az egyébként száraz, már-már unalmas statisztikák egy sokkal befogadhatóbb, illusztrált formában jelennek meg. Az infografikákat továbbá előszeretettel is osztják meg az olvasók, így márkád neve több felületre is eljut majd.

 

Esettanulmányok

Az esettanulmányok ügyfeleid sikertörténeteit mutatják be, és társadalmi bizonyítékul szolgálnak a kínálatod iránt érdeklődők számára.

Meséld el (például egy blogbejegyzés vagy egy videó formájában), hogy hogyan használta sikeresen egy termékedet vagy szolgáltatásodat egy elégedett ügyfeled. Sokat segít, ha az adott illető vagy szervezet is hozzájárul saját véleményével vagy statisztikáival az esettanulmányhoz, hiszen ettől lesz igazán hiteles a tartalom.

 

4. Készíts egy tartalomnaptárt

A tartalomnaptár (vagy szerkesztőségi naptár) egy jól áttekinthető idővonalon segít elhelyezni tervezett tartalmaidat. Lényegében ábrázolhatod rajta, hogy mit, mikor és hol tervezel publikálni. Egy jó tartalomnaptár többek között segít:

  • Összeszinkronizálni a csapattagok munkáját
  • Megőrizni az egységességet és elkerülni az ismétléseket
  • Időben felkészüli a közelgő eseményekre
  • Hatékonyabban nyomon követni a teljesítményt
  • Új ötletekkel előállni

 

Az interneten temérdek tartalomnaptár-sablont találsz, és számos cég kínálatában is találsz ilyen eszközöket. Akárhogy is, egy jó tartalomnaptár lehetővé teszi majd számodra, hogy:

  • Jól láthatóan kijelöld a projektek és feladatok határidőit
  • Részletesen megszabd minden feladat egyes lépéseit
  • Együttműködj a csapat többi tagjával

 

Egy jól összeállított és megfelelően használt tartalomnaptár segít majd a megfelelő tempóban haladnod céljaid irányába a nélkül, hogy fel kellene áldoznod ehhez tartalmaid minőségét.

 

5. Állíts össze egy tartalomterjesztési tervet

A tartalmak terjesztése azok többféle csatornán való népszerűsítésére utal. Célja, hogy tartalmaid minden fontosabb célközönséghez eljussanak. Természetesen ezt már a tartalmak létrehozása előtt el kell majd döntened, hiszen a különböző helyeken egészen máshogy kell majd elkészítened őket.

Szóval hol terjesztheted tartalmaidat? Íme a leggyakoribb csatornák:

  • Webhelyed és blogod
  • Marketing emailek
  • Közösségi platformok
  • Online fórumok és egyéb közösségek
  • Vendégbejegyzések
  • Influencer bejegyzések
  • Hirdetések

 

Az ügyfeleidről összeszedett adatok alapján ekkorra már tudnod kell, hogy milyen platformokat preferálnak, így első sorban ezekre lesz érdemes koncentrálnod tartalmaiddal.

 

A tartalommarketing eredményeinek mérése

Ha online marketingről van szó, akkor nem maradhatnak el a statisztikák sem. Tudnod kell, hogy mely mutatókra érdemes odafigyelned tartalmaid teljesítményének méréséhez.

A megfelelő adatok birtokában eldöntheted majd, hogy hová érdemes fókuszálnod költségvetésedet, és melyek azok a területek, amelyekre nem éri meg több pénzt fordítanod (legalábbis addig, amíg nem orvosolod a hibákat).

Hogy pontosan milyen fő teljesítménymutatókat (KPI-ket) kell nyomon követned, az függ a tartalomkampány céljától, és átfogó üzleti céljaidtól is. A legtöbb mutató könnyedén elemezhető a közösségi platformok beépített statisztikai felületein, illetve a Google Analytics eszközzel.

Lássuk a leggyakoribbakat:

  • Egyedi látogatók: Hány felhasználó látogatott el webhelyedre, és tekintett meg ott legalább egy oldalt.
  • Egyedi oldalmegtekintések: Hányszor tekintette meg egy felhasználó webhelyed egyik oldalát.
  • Domain Authority: A Domain Authority egy népszerű SEO mutató, ami egy webhely rangsorolási potenciálját hivatott tükrözni. Fontos észben tartani, hogy ez a Moz egyik saját statisztikája, és nincs köze a Google vagy más keresőmotorok algoritmusához.
  • Oldalon töltött átlag időtartam: Magától értetődő – mennyi időt töltenek átlagosan a látogatók webhelyed egy adott oldalán.
  • Visszafordulási arány: Hány felhasználó távozik webhelyedről a nélkül, hogy bármire rákattintott volna az oldalon, ahová megérkezett.
Átkattintási arány: Mekkora (százalékos) arányban kattintanak rá a felhasználók a webhelyeden megjelenő hivatkozásokra.