Mi az a visszafordulási arány (és számít-e még 2023-ban)?
A visszafordulási arány definíciója a Universal Analytics korában
A Universal Analytics (a Google Analytics korábbi verziója) idején a visszafordulási arány azokat a munkameneteket jelölte, amelyek csupán egyetlen oldalt látogattak meg egy adott webhelyen.
Másképpen fogalmazva, a visszafordulási aránnyal azt lehetett mérni, hogy a felhasználók hány százaléka távozik egy webhelyről, miután csak egy oldalt tekintett meg rajta, amin nem végzett el semmilyen műveletet és nem navigált át egy másik oldalra.
A Universal Analyticsben a visszafordulási arány egy másodlagos, hibaelhárítási szerepet is betöltött. Egy rendellenesen alacsony vagy magas (pl. 0% vagy 100%) arra utalhatott, hogy valami gond van a Google Analytics címkével az oldalon.
Egy 0%-os visszafordulási arány gyakran többszörös követés eredménye. Ha véletlenül kétszer helyezted el az Analytics kódot az oldalon, akkor a Google hibásan kétszer számolhat egyetlen oldalmegtekintést. Mivel a visszafordulások egyoldalas munkamenetek, két oldalmegtekintés egyetlen munkamenet alatt már nem számít visszafordulásnak, tehát az arány mindig 0% lesz.
Ezzel szemben egy 100%-hoz közelítő visszafordulási arány valamilyen oldalhibára utal. Meglehet, hogy a felhasználók szeretnének más oldalakat is megtekinteni webhelyeden, de talán nem képesek elnavigálni az adott oldalról.
Visszafordulási arány a Google Analytics 4-ben
2023 júliusától a Universal Analytics nem gyűjt több adatot (a nem Google 360 felhasználók számára). A régi eszköz helyett már a Google Analytics 4-t (GA4) kell használni, amelyben a Google már másképpen definiálja a visszafordulási arányt.
Ennek értelmezéséhez először is tudnod kell, hogy mi számít „elkötelezett munkamenetnek”, ami egy új fogalom a GA4 rendszerében:
- 10 másodpercnél tovább tart
- konverziós esemény történik alatta
- legalább két oldal- vagy képernyőmegtekintés történik alatta
Ha a fentiek közül bármelyik teljesül, akkor a munkamenet elkötelezett számít. A GA4 felületén a visszafordulási arány a nem elkötelezett munkamenetek százalékát mutatja.
A Google ezen koncepció alapján egy új mutatót hozott létre – ez lett az „elköteleződési arány”, amely a következőképpen számítható ki:
A visszafordulási arány ennek az ellenkezője:
Miért változtatta meg a Google a visszafordulási arány definícióját?
A GA4 pontosabban méri a modern felhasználók viselkedését, mint elődje, a Universal Analytics. A visszafordulási arányt először 2007-ben kezdte el mérni a Google, és azóta sokat változott a webdesign világa, illetve a „sikeres” webhelylátogatás fogalma.
Azzal, hogy bevezette az elköteleződési arányt és szembe állította azt a visszafordulási arány mutatójával, a Google precízebben képes megállapítani a különbséget az „aktív” és „inaktív” munkamentek között.
Tegyük fel például, hogy az egyik landing oldaladon van egy beágyazott videó, néhány szöveges bekezdés és egy telefonszám. Egy látogató egy ilyen oldalon is ügyféllé válhat, ha megnézi a videót, elolvassa a szöveget, majd rákattint a telefonszámra, hogy felhívhassa cégedet. Mivel azonban nem látogatott meg egy másik oldalt a webhelyeden, a régi Universal Analytics ezt egy visszafordulásnak tekintené.
Mit tekinthetsz jó visszafordulási aránynak?
A Universal Analytics idején a 40-60% közé eső visszafordulási arány számított jónak. Ez persze csak egy nagyon általános tartomány, hiszen a különböző webhelyek között eltérhet az ideális arány mértéke.
A blogokon és sűrűbb tartalmú oldalakon a GA4-ben valamivel alacsonyabb visszafordulási arányokat kell láss, mint korábban a Universal Analyticsben. Ez logikus, hiszen manapság már a 10 másodpercnél hosszabb egyoldalas munkamenetek is elkötelezettnek számítanak, tehát nem visszafordulások – míg régebben azok lettek volna.
Számít tehát a visszafordulási arány 2023-ban?
A Google Analytics 4 tehát hatékonyabban képes nyomon követni a modern webes interakciókat. A Google tisztában van vele, hogy egy egyoldalas munkamenet is érétkes lehet a felhasználó (és a webhely) számára.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a visszafordulási arány lenne a legmeghatározóbb teljesítménymutató egy weboldal vagy webhely minősítésére. Gyakran előfordulhat például, hogy egy felhasználó 10 másodpercnél több időt tölt egy oldalon (így elkötelezettnek számít a munkamenet), de nem kattint rá semmire, mert csak a szöveges tartalom érdekli.
Ha a webhelyen történt interakciókat szeretnéd figyelemmel követni, akkor a GA4 eseményfigyelő funkciói sokkal alkalmasabbak erre a célra. Továbbá, ha teljesebb képet szeretnél kapni tartalmaid teljesítményéről, akkor több mutatót is figyelembe kell venned – a visszafordulási arány mellett például az új elköteleződési arányt és a „tevékenység átlagos időtartamát”.
Gyakori kérdések
Mi az a visszafordulási arány?
A visszafordulási arány azon látogatások százalékos aránya, amelyek nem számítanak elkötelezettnek a Google Analytics 4 algoritmusa szerint. Korábban a visszafordulási arány azokat a munkameneteket jelölte, amelyek csak egyetlen oldalmegtekintésből álltak.
Mik azok az elkötelezett munkamenetek?
Elkötelezett munkamenetnek számít, ha a felhasználó A) 10 másodpercnél tovább marad egy oldalon, B) elvégez valamilyen konverziós lépést, vagy C) legalább egy másik oldalt is meglátogat a webhelyen.