A visszahivatkozások szerepe a SEO-ban

visszahivatkozás

A visszahivatkozás definíciója

A visszahivatkozás egy olyan hivatkozás, amelyik egy másik webhelyről mutat vissza saját webhelyedre. Ezeket gyakran külső linkeknek is nevezzük.

A Google és más keresőmotorok bizalmi szavazatokként tekintenek a visszahivatkozásokra – ha egy másik webhely linkel a tiédre, akkor ezzel azt jelzi, hogy egy értékes, megbízható forrás vagy az adott témában.

Ha egy webhelynek sikerül sok visszahivatkozást szereznie, akkor magasabb rangsorolást érhet el a Google találatai között. Persze nem minden visszahivatkozás rendelkezik azonos értékkel a keresőmotorok szemében.

 

Miért fontosak a visszahivatkozások a SEO-ban?

Javíthatják a rangsorolást

A visszahivatkozások a Google legfontosabb rangsorolási szempontjai közé tartoznak. A több visszahivatkozással rendelkező webhelyek megbízhatóbbnak tűnnek, ezért az ilyen külső linkek megszerzésével magasabb rangsorolást érhetsz el.

Nem mindegy azonban, hogy honnan származnak ezek a hivatkozások. Egy-két hiteles, elismert, a sajátodéhoz kapcsolódó témájú webhely linkjei sokkal értékesebbek, mint több tucat spam jellegű, rossz minőségű domainekről származó visszahivatkozás.

Ha például egy irodalmi blogot vezetsz, akkor egy nemzetközi könyvkiadó webhelyétől kapott link sokkal többet ér majd, mintha egy divattal foglalkozó webáruház hivatkozna rád.

Az interneten számos eszközt találsz, amelyek segíthetnek megbecsülni egy-egy domain linkértékét, azaz, hogy mennyire erősek az adott webhelytől kapott visszahivatkozások. Az egyik legnépszerűbb ilyen mutató a Domain Authority (DA), amit a Moz hozott létre. Ennek nincs köze a Google saját algoritmusához, ezért túl komolyan sem szabad venni – viszont hasznos lehet a különböző webhelyek összehasonlítására.

 

Forgalmat vonzanak webhelyedre

A más webhelyeken elhelyezett hivatkozásokon keresztül új felhasználók juthatnak el webhelyedre, akik meglehet, hogy sosem találtak volna rád egy Google-keresés során. Az ilyen más webhelyekről érkezett forgalomnak több előnye is van:

  • Fokozott márkafelismerés
  • Új közönségek elérése
  • Új érdeklődők megszerzése

Ha egy látogató egy releváns témájú webhelyről érkezik hozzád, akkor nagyobb az esélye annak, hogy ideális ügyfeled lehet.

 

A visszahivatkozások típusai

Follow hivatkozások

A follow hivatkozások azok a linkek, amelyek elhelyezésekor semmilyen extra attribútumot nem adsz meg – tehát „sima” hiperhivatkozások. A follow linkek azt jelzik a Google számára, hogy szeretnél linkértéket továbbítani rajtuk keresztül a hivatkozott webhelynek.

A „follow” attribútumot tehát nem kell külön beállítani – valójában nem is létezik ilyen attribútum. Minden link automatikusan „follow”.

 

Nofollow hivatkozások

Előfordulhat, hogy linkelnél ugyan egy webhelyre, de nem szeretnéd leadni rá bizalmi szavazatodat. Meglehet például, hogy egy versenytársad webhelyére hivatkoznál, de nem akarsz linkértéket továbbítani neki.

Ilyenkor a rel=”nofollow” attribútumot kell használnod a link HTML címkéjében. A nofollow linkeket a Google nem veszi figyelembe a rangsoroláshoz, de a felhasználók ugyan úgy eljuthatnak velük más webhelyekre.

 

Fizetett, szponzorált hivatkozások

Ha egy linket pénzért, vagy bármilyen más kompenzációért vásároltak, akkor a rel=”sponsored” attribútumot kell használni az elhelyezésükkor. A keresőmotorok az ilyen linkeket sem veszik figyelembe a rangsoroláskor.

 

Felhasználói hivatkozások

A felhasználói tartalom hivatkozásokkal megjelölhetők azok a linkek, amelyeket felhasználók helyeztek el egy tartalomban. Ehhez a rel=”ugc” attribútumot kell használni.

A Google ebből tudni fogja, hogy ezeknek a visszahivatkozásoknak nincs szerkesztőségi értékük. Sok webhelyen például a kommentszekciókban elhelyezett linkek automatikusan ugc jelölést kapnak.

 

Szerkesztőségi hivatkozások

A szerkesztőségi hivatkozások azok a visszahivatkozások, amiket egy webhely természetes módon szerez meg – tehát megérdemelt linkek.

Ha például egy szakmai blog szerzője valamelyik tartalmadat jelöli meg forrásként egyik bejegyzésében, és linkel is erre az anyagra, akkor ez egy szerkesztőségi visszahivatkozásnak számít majd.

Ezek a legértékesebb linkek a Google szemében, hiszen nem a SEO miatt helyezik el őket, hanem mert valamilyen értéket kínálnak a felhasználóknak.

Az ilyen visszahivatkozások megszerzéséhez persze törekedned kell rá, hogy rendszeresen készíts minél jobb tartalmakat saját szakterületed témáiban.

 

Hol találom saját webhelyem visszahivatkozásait?

Ha saját webhelyed visszahivatkozásait szeretnéd ellenőrizni (például mert szeretnéd ellenőrizni, hogy nem-e indított valaki spamlink-támadást ellened), akkor ezt a Google Search Console felületén teheted meg.

  1. Nyisd meg a Google Search Console-t
  2. A baloldali menüben kattints a „Linkek” opcióra
  3. A jobb felső sarokban kattints a „Külső linkek exportálása” gombra

Ezzel egy CSV fájlt kapsz majd, amit Excellel vagy bármilyen felhőalapú táblázatkezelővel megnyithatsz és tanulmányozhatsz.