Mi a teendő, ha eltűnik a forgalom egy márkaváltás után?

Így szerezd vissza elveszett webhelyforgalmadat egy márkaváltás után

Egy márkaváltás (azaz „rebranding”) általában akkor következik be, amikor egy cég „kinövi magát”, vagy komoly PR problémákkal küzd. Marketingesként és SEO szakértőként a megszerzések, a vezetőség döntései vagy épp a befektetők követelései miatt kell majd megküzdened ezzel a helyzettel. Akármi is legyen azonban a márkaváltás oka, elég néhány rossz lépés, és forgalmad jelentősen visszaesik majd.

Nem szabad azonban megijedni, ugyanis mind a márkás, mind az egyéb jellegű forgalom visszaszerezhető – minden a forgalomcsökkenés okától és az ilyenkor alkalmazott mentőtaktikáktól függ.

Az alábbiakban a webhelyforgalom visszaesésének gyakori okairól és fajtáiról olvashatsz, illetve persze hasznos tanácsokat is találsz majd, hogy mi a teendő ezekben a helyzetekben.

Színes "Time For Change" felirat egy asztali táblán

Egy fontos tudnivaló

Ha a márkaváltás új webhelydesignnal is jár, akkor sokkal tovább fog tartani a webhelyforgalom visszaszerzése, már ha egyáltalán sikerül visszaszerezni. Egy márkanév megváltoztatása viszonylag zökkenőmentes, mert ilyenkor sajtóközleményeken, influencereken, közösségi médián, emaileken és egyéb csatornákon keresztül értesítheted ügyfeleidet a dolgokról.

Amikor az ügyfelek elkezdenek rákeresni az új webhelyre és ellátogatnak az új domainre (és helyesen költöztetted át létező URL címeidet), akkor a váltás néhány napon vagy néhány héten belül lezajlik majd, a webhely méretétől és márkád népszerűségétől függően.

Ha a név és az URL mellett a webhely forráskódja is jelentősen megváltozik, akkor a keresőmotoroknak nem csak az új márkát kell felfedezniük, hanem újból fel kell mérniük webhelyed felhasználói élményét. Ez egyszerre túl sok változás, ami megnehezíti az elveszett webhelyforgalom visszaszerzését.

Ha csak teheted, ne változtasd meg egyszerre márkádat és annak webhelyét. Várj legalább néhány hónapot a két újítás között.

 

Mi okozza a webhelyforgalom visszaesését?

A webhelyforgalom visszaszerzéséhez először is tudnod kell, hogy mi okozta. Ebben a különféle analitikai eszközök segíthetnek.

Nyisd meg az általad használt webhelyanalitikai felületeket (pl. Google Analytics és Search Console), majd hasonlítsd össze webhelyed jelenlegi teljesítményét egy korábbi időszakéval az alábbi szempontok alapján:

  • Forgalom csatornák szerint:
    • A közösségi média kategóriát próbáld részletesebben vizsgálni – milyen megoszlásban látható a Meta, az Pinterest, a TikTok stb.
  • Ez után rendezd a listát kategóriák szerint és nézd meg, hogy egyes kategóriák nem-e gyengébbek. Meglehet, hogy ezek még nem „észlelték” a márkaváltást.
  • Ellenőrizd a márkás és nem márkás PPC kampányokat is, és nézd meg, hogy a vásárlók használják-e az új márkás kifejezéseket. Ha nem, akkor meglehet, hogy nem értesültek elegen a változásról. Küldj ki több emailt, tégy több közösségi bejelentést stb.

 

Domainváltások

Egy domain átköltöztetésekor még akkor is visszaesést tapasztalhatsz webhelyforgalmadban, ha mindent tökéletesen csinálsz – a Google-nak ugyanis időre van szüksége az új URL-ek felfedezéséhez.

Azt nem befolyásolhatod, hogy a Google mikor és hogyan térképezi fel, indexeli és jeleníti meg oldalaidat, de nem is szabad tétlenül ülnöd ilyenkor:

  • Győződj meg róla, hogy a Search Console-on frissítetted-e a domaint és a webhelytérképet. Ezen kívül kövesd figyelemmel az indexelési jelentést is.
  • Kérd manuálisan legfontosabb URL-jeid újratérképezését.
  • Oszd meg új URL-jeidet az interneten több helyen is, ahol a Google rátalálhat ezekre – például a közösségi médián.
  • Biztosítsd, hogy legfontosabb oldalaid könnyedén elérhetők legyenek főoldaladról, például az alábbiakon keresztül:
    • menülinkek
    • breadcrumb navigáció
    • belső hivatkozások
    • kanonikus linkek
    • webhelytérképek
  • Ellenőrizd, hogy a korábbi webhely megfelelően irányít-e át az új domainre.

Ha ezek a dolgok a költözés előtt is rendben voltak, akkor könnyű dolgod lesz. Ne felejtsd el az új oldalakat kanonikusként megjelölni a régi oldalakon.

 

Webáruházak összevonása

Egy általános domainváltással ellentétben két webhely összevonása egyedi kihívások elé állítja a seo szakembereket. Például amikor:

  • Mindegyikük különböző lapfülekként jelenik meg a képernyő tetején, és hasonló vagy azonos termékeket sorolnak fel.
  • Egy márkává egyesítik őket.
  • Külön webhelyek maradnak, de egy cég alá kerülnek be, és megosztják egymás között a termékeiket, amik duplikációkhoz vezetnek.

Amikor külön léteznek, de kapcsolatban állnak egymással, akkor használd a márkák összekapcsolásakor ajánlott bevált módszereket.

Ha a termékek keresztezik egymást, akkor ügyelj rá, hogy a termékek leírásai és kiemelt terméktulajdonságai az új közönség igényeit célozzák meg. Ne feledd, hogy a sikeres seo-hoz a felhasználó igényeit és érdekeit kell előtérbe helyezned.

Ha minden egyetlen egy domainre kerül összevonásra, akkor egy olyan felhasználói élményt kell kialakítanod, ami mindkét felhasználói körnek megfelel. Ebbe beletartoznak a legjobb képek, szöveges tartalmak, felülértékesítési ajánlatok stb.

Győződj meg róla, hogy a kanonikus linkek az új oldalakra mutassanak a régikről, mielőtt átirányítod azokat (és persze, hogy az átirányítások ne ütközzenek egymással). Ha egyes tartalmak túl sekélyek voltak, és jobb lenne megszabadulni tőlük, akkor ezeket is ajánlott átirányítani máshová, és hagyni, hogy feledésbe merüljenek a keresőmotorok számára.

Ha a domainek változatlanok maradnak, de a márkák megváltoznak és összekötöd egymással az újonnan megszerzett webhelyeket, akkor maradjon minden úgy ezeken, ahogy eddig. Az összekötést a láblécben elhelyezett linkekkel érdemes megoldani – ez általában egy biztonságos módszer. Ilyenkor a keresőmotoroknak is látniuk kell, hogy a két márka kapcsolatban áll egymással, és mivel egy tulajdonos alatt vannak, logikus, hogy egymáshoz küldik látogatóikat.

 

Partneri promóciók

A domainek költöztetését, illetve az elveszett webhelyforgalom visszaszerzését a partnerek is megkönnyíthetik. Na persze csak akkor, ha partnereid nem fogják meg a feléd áramló forgalmat.

Egyes partnerek böngészőbővítményekkel, pénzvisszatérítési ígéretekkel vagy kuponokkal fogják meg a webhelyeden vásárló felhasználókat, míg mások a te márkanevedet célozzák meg, hogy megjelenjenek azokra a keresőtalálatok között.

Az ilyen típusú partnereknek szükségük van rá, hogy webhelyeden forgalom legyen, különben nem tudnak kiket megfogni. Éppen ezért nem fognak segíteni az elveszett webhelyforgalom visszaszerzésében, mert nem hozzád küldik a felhasználókat. Csak azok, akiknek saját forgalmukat tudják hozzád irányítani.

Kérd meg a partnereket összefogó felelősöket, hogy készítsenek egy bemutatót az új márkának. E mellett exkluzív hozzáférést is biztosíthatnak bizonyos influencereknek és médiaorgánumoknak, hogy minél többekhez eljussanak a hírek.

Ha hajlandó vagy valamivel többet befektetni, akkor médiafelületeket is foglalhatsz a közönséged által kedved platformokon. Ez is segít majd, hogy az új márka felkapottá váljon és a keresőmotorok is hamarabb értesüljenek a változásokról.

 

Közösségi média

2019 októberében a Pinterest egyik képviselője arról beszélt, hogy hogyan használhatnák a domainek „hírnévpontszámát” platformjuk algoritmusában. Fontos szem előtt tartani, hogy:

  • Ez a hírnévpontszám nem azonos a „Domain Authority” pontszámmal vagy más, harmadik felek által készített pontozási rendszerekkel.
  • Ezt a pontszámot egyetlen keresőmotor SEM használja.

Ha tehát domaint váltottál és a Pinterestnek nincs elég adata erről, akkor ez hatással lehet meglévő és új pinjeid teljesítményére.

Sokak szerint más közösségi platformok is használnak valamilyen sajátos rendszert a márkák megbízhatóságának nyomon követésére. Ha közösségi követőid nem tudják vagy elfelejtik, hogy márkát váltottál, akkor könnyen lehet, hogy figyelmen kívül hagyják majd új bejegyzéseidet. Ha pedig új bejegyzéseid nem kapnak elegendő figyelmet és interakciót, akkor csak nehezebb lesz új közönségeket elérni, illetve megtartani meglévő követőidet.

Ha egy közösségi platform algoritmusa nem ismeri el domainedet hitelesnek és megbízhatónak, akkor valószínű, hogy az új tartalmaid SEM teljesítenek majd jól rajta.

Ha tehát a márkaváltást követően visszaesik a közösségi forrásból érkező webhelyforgalom, akkor ismét ki kell érdemelned a kérdéses platformok bizalmát:

  • Azok az influencerek más népszerű fiókok, amelyekben a platform megbízik megoszthatják új URLj-jeidet és megemlíthetik márkádat – ez segít, hogy mások (és a platformok algoritmusai) is meggyőződjenek hitelességedről.
  •  Kerüld a versenyek és nyereményjátékok meghirdetését, legalábbis eleinte, mert sokan használnak hamis fiókokat, hogy ezekkel növeljék az esélyeiket. Ezek a fiókok általában inaktívak és nem tesznek jót követőid aktivitási arányának.

Jelents be néhány új terméket kizárólag a közösségi médián és emeld ki ezeket a bejegyzéseket hirdetésekként is. Ez arra ösztönzi majd az embereket, hogy keressék fel márkád közösségi fiókjait, nehogy lemaradjanak az újdonságokról.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések