Mi az a 404-es hiba?

404-es hiba

A 404-es hiba definíciója

A 404-es hiba egy HTML válaszkód, ami akkor fordul elő, ha egy weboldal vagy más erőforrás valamilyen technikai okból nem található meg a kért URL címen. A 404-es hiba tehát azt jelenti, hogy a szerver valamiért nem tudja megjeleníteni a kért oldalt.

A 404-es hibák nem csupán a felhasználóknak bosszantók, hanem a SEO-ra is rossz hatással lehetnek, a Google ugyanis büntetést szabhat ki értük webhelyedre.

 

Mi okozza a 404-es hibákat?

Egy 404-es hiba több okból is előfordulhat, például:

  • Hibás vagy „halott” linkek
  • A weboldal máshová költözött
  • A weboldal már nem létezik

A 404-es hibák többféleképpen jelenhetnek meg a felhasználóknak, de mindegyikük ugyan azt jelenti. Számos oka lehet annak, amiért egy oldal nem jeleníthető meg vagy nem érhető el a felhasználók számára, ezért fontos tudni a lehetséges okokat, hogy elháríthasd a problémát.

 

A 404-es hibák és a SEO kapcsolata

A 404-es hibák nem csak a felhasználóknak okoznak kellemetlenséget, hanem a rangsorolást is megnehezíthetik webhelyed számára. Mivel azért csináltál vagy csináltattál webhelyt magadnak, hogy az embere rátaláljanak, igyekezned kell elkerülni, illetve elhárítani a 404-es hibákat.

Az, hogy egy 404-es hiba milyen hatással van a keresőoptimalizálásra az adott helyzettől és a probléma okától függ. Sem a Google, sem a felhasználók nem szívesen látják a 404-et, hiszen ezek a hibák negatívan hatnak a felhasználói élményre.

Ha például nemrégiben költöztettél át egy oldalt vagy változtattad meg az URL-jét, akkor meglehet, hogy a Google-nak is némi időre lesz szüksége, hogy a találatok között az új címet jelenítse meg a régi helyett. Ez 404-es hibákhoz vezethet, ami növeli a visszafordulások számát webhelyedről, ezzel rontva annak SEO-ját.

 A te feladatod az, hogy megtaláld és kiiktasd ezeket a hibákat a felhasználói élmény javítása érdekében – ezzel a Google igényeinek is eleget teszel majd.

 

Hogyan javítható ki egy 404-es hiba?

Fontos észben tartani, hogy a helyes megoldás általában attól függ majd, hogy mi okozta a 404-es hibát.

 

1. Egy oldal vagy könyvtár áthelyezésével

Ahogy oldalakat hozol létre webhelyeden, előfordulhat, hogy ezek véletlenül nem a megfelelő alkönyvtárba kerülnek bele.

A megoldás ilyenkor nagyon egyszerű – nézd meg, hogy milyen útvonalon próbálod elérni az oldalt és hasonlítsd össze azt a CMS-edben vagy FTP-ben szereplő útvonallal.

Ha a két útvonal nem egyezik, akkor ez alapján helyezd át az oldalt ez alapján és próbáld meg újból elérni.

Néha nem is az oldal a probléma, hanem a könyvtár. Ha egy olyan könyvtárt helyezel át, amiben több oldal is szerepel, akkor ezzel mindegyik, a könyvtárban szereplő oldal URL címe is megváltozik.

 

2. Átirányításokkal

Ha véglegesen új címre költöztetsz át egy oldalt, akkor használj 301-es (végleges) átirányítást a 404-es hibák megelőzése érdekében.

A 301-es átirányítás azt üzeni a Google-nak és más keresőmotoroknak, hogy a kért erőforrás (pl. egy weboldal) véglegesen átköltözött egy új címre, és a régi címén már soha többé nem lesz elérhető semmilyen tartalom. Ez persze a felhasználóknak is segít rátalálni a régi tartalomra, még akkor is, ha a régi címen keresztül próbálják meg felkeresni azt.

 

3. Törölt oldalak visszaállításával

Webhelyed teljesítményének elemzése közben kiderülhet, hogy egy régi, már törölt tartalom még mindig sok forgalmat kap, de a felhasználók (és a keresőmotorok) 404-es hibával találkoznak az adott címen.

Ebben az esetben talán megéri újból használni azt az URL-t, hogy megtartsd a forgalmat és elkerüld a 404-es hibákat.

Tegyük fel, hogy régebben írtál egy blogbejegyzést egy akkoriban felkapott témáról. Később azonban átírtad ezt a bejegyzést vagy beillesztetted azt egy másik oldalba, és törölted a régi URL tartalmát. Ilyen esetben még előfordulhat, hogy sokan próbálják felkeresni a régi oldalt, de az már nem létezik.

Az egyik megoldás ilyen esetben újból felhasználni a régi, még mindig népszerű URL-t valamire, ami kapcsolódik az eredeti tartalomhoz.

 

4. Egy egyedi 404-es hibaoldallal

Néha megéri meghagyni a 404-es hibát egy régi, rosszul teljesítő tartalom helyén. Ez azt jelzi a Google-nak, hogy már eltávolítottad a problémás tartalmat és igyekszel javítani webhelyed minőségén.

Nem mindegy azonban, hogy mit lát a Google, amikor a törölt tartalmat próbálja elérni. Sok webhely egy egyedi hibaoldalt készít, ami a nem létező (404-es) oldalak felkeresésekor jelenik meg a felhasználóknak és a keresőmotoroknak.

Ezek az egyedi hibaoldalak sokkal kevésbé zavarók, mint egy egyszerű 404-es üzenet, ráadásul bármit elhelyezhetsz rajtuk – például egy keresősávot, javasolt kapcsolódó tartalmakra mutató linkeket és egyéb elemeket is.

 

5. A hibás linkek megkeresésével

A 404-es hiba gyakran egy hibás vagy félregépelt link miatt fordul elő.

Az ilyen hibás linkek felkutatásával és kiiktatásával rengeteg 404-es esetet kerülhetsz el és javíthatod belső linkjeid minőségét.

Számos SEO eszköz rendelkezik hibás linkeket feltáró funkciókkal.