Mi az a 404-es hiba?

404-es hiba

A 404-es hiba definíciója

A 404-es hiba egy HTML válaszkód, ami akkor fordul elő, ha egy weboldal vagy más erőforrás valamilyen technikai okból nem található meg a kért URL címen. A 404-es hiba tehát azt jelenti, hogy a szerver valamiért nem tudja megjeleníteni a kért oldalt.

A 404-es hibák nem csupán a felhasználóknak bosszantók, hanem a SEO-ra is rossz hatással lehetnek, a Google ugyanis büntetést szabhat ki értük webhelyedre.

 

Mi okozza a 404-es hibákat?

Egy 404-es hiba több okból is előfordulhat, például:

  • Hibás vagy „halott” linkek
  • A weboldal máshová költözött
  • A weboldal már nem létezik

A 404-es hibák többféleképpen jelenhetnek meg a felhasználóknak, de mindegyikük ugyan azt jelenti. Számos oka lehet annak, amiért egy oldal nem jeleníthető meg vagy nem érhető el a felhasználók számára, ezért fontos tudni a lehetséges okokat, hogy elháríthasd a problémát.

 

A 404-es hibák és a SEO kapcsolata

A 404-es hibák nem csak a felhasználóknak okoznak kellemetlenséget, hanem a rangsorolást is megnehezíthetik webhelyed számára. Mivel azért csináltál vagy csináltattál webhelyt magadnak, hogy az embere rátaláljanak, igyekezned kell elkerülni, illetve elhárítani a 404-es hibákat.

Az, hogy egy 404-es hiba milyen hatással van a keresőoptimalizálásra az adott helyzettől és a probléma okától függ. Sem a Google, sem a felhasználók nem szívesen látják a 404-et, hiszen ezek a hibák negatívan hatnak a felhasználói élményre.

Ha például nemrégiben költöztettél át egy oldalt vagy változtattad meg az URL-jét, akkor meglehet, hogy a Google-nak is némi időre lesz szüksége, hogy a találatok között az új címet jelenítse meg a régi helyett. Ez 404-es hibákhoz vezethet, ami növeli a visszafordulások számát webhelyedről, ezzel rontva annak SEO-ját.

 A te feladatod az, hogy megtaláld és kiiktasd ezeket a hibákat a felhasználói élmény javítása érdekében – ezzel a Google igényeinek is eleget teszel majd.

 

Hogyan javítható ki egy 404-es hiba?

Fontos észben tartani, hogy a helyes megoldás általában attól függ majd, hogy mi okozta a 404-es hibát.

 

1. Egy oldal vagy könyvtár áthelyezésével

Ahogy oldalakat hozol létre webhelyeden, előfordulhat, hogy ezek véletlenül nem a megfelelő alkönyvtárba kerülnek bele.

A megoldás ilyenkor nagyon egyszerű – nézd meg, hogy milyen útvonalon próbálod elérni az oldalt és hasonlítsd össze azt a CMS-edben vagy FTP-ben szereplő útvonallal.

Ha a két útvonal nem egyezik, akkor ez alapján helyezd át az oldalt ez alapján és próbáld meg újból elérni.

Néha nem is az oldal a probléma, hanem a könyvtár. Ha egy olyan könyvtárt helyezel át, amiben több oldal is szerepel, akkor ezzel mindegyik, a könyvtárban szereplő oldal URL címe is megváltozik.

 

2. Átirányításokkal

Ha véglegesen új címre költöztetsz át egy oldalt, akkor használj 301-es (végleges) átirányítást a 404-es hibák megelőzése érdekében.

A 301-es átirányítás azt üzeni a Google-nak és más keresőmotoroknak, hogy a kért erőforrás (pl. egy weboldal) véglegesen átköltözött egy új címre, és a régi címén már soha többé nem lesz elérhető semmilyen tartalom. Ez persze a felhasználóknak is segít rátalálni a régi tartalomra, még akkor is, ha a régi címen keresztül próbálják meg felkeresni azt.

 

3. Törölt oldalak visszaállításával

Webhelyed teljesítményének elemzése közben kiderülhet, hogy egy régi, már törölt tartalom még mindig sok forgalmat kap, de a felhasználók (és a keresőmotorok) 404-es hibával találkoznak az adott címen.

Ebben az esetben talán megéri újból használni azt az URL-t, hogy megtartsd a forgalmat és elkerüld a 404-es hibákat.

Tegyük fel, hogy régebben írtál egy blogbejegyzést egy akkoriban felkapott témáról. Később azonban átírtad ezt a bejegyzést vagy beillesztetted azt egy másik oldalba, és törölted a régi URL tartalmát. Ilyen esetben még előfordulhat, hogy sokan próbálják felkeresni a régi oldalt, de az már nem létezik.

Az egyik megoldás ilyen esetben újból felhasználni a régi, még mindig népszerű URL-t valamire, ami kapcsolódik az eredeti tartalomhoz.

 

4. Egy egyedi 404-es hibaoldallal

Néha megéri meghagyni a 404-es hibát egy régi, rosszul teljesítő tartalom helyén. Ez azt jelzi a Google-nak, hogy már eltávolítottad a problémás tartalmat és igyekszel javítani webhelyed minőségén.

Nem mindegy azonban, hogy mit lát a Google, amikor a törölt tartalmat próbálja elérni. Sok webhely egy egyedi hibaoldalt készít, ami a nem létező (404-es) oldalak felkeresésekor jelenik meg a felhasználóknak és a keresőmotoroknak.

Ezek az egyedi hibaoldalak sokkal kevésbé zavarók, mint egy egyszerű 404-es üzenet, ráadásul bármit elhelyezhetsz rajtuk – például egy keresősávot, javasolt kapcsolódó tartalmakra mutató linkeket és egyéb elemeket is.

 

5. A hibás linkek megkeresésével

A 404-es hiba gyakran egy hibás vagy félregépelt link miatt fordul elő.

Az ilyen hibás linkek felkutatásával és kiiktatásával rengeteg 404-es esetet kerülhetsz el és javíthatod belső linkjeid minőségét.

Számos SEO eszköz rendelkezik hibás linkeket feltáró funkciókkal.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések