404-es hiba
A 404-es hiba definíciója
A 404-es hiba egy HTML válaszkód, ami akkor fordul elő, ha egy weboldal vagy más erőforrás valamilyen technikai okból nem található meg a kért URL címen. A 404-es hiba tehát azt jelenti, hogy a szerver valamiért nem tudja megjeleníteni a kért oldalt.
A 404-es hibák nem csupán a felhasználóknak bosszantók, hanem a SEO-ra is rossz hatással lehetnek, a Google ugyanis büntetést szabhat ki értük webhelyedre.
Mi okozza a 404-es hibákat?
Egy 404-es hiba több okból is előfordulhat, például:
- Hibás vagy „halott” linkek
- A weboldal máshová költözött
- A weboldal már nem létezik
A 404-es hibák többféleképpen jelenhetnek meg a felhasználóknak, de mindegyikük ugyan azt jelenti. Számos oka lehet annak, amiért egy oldal nem jeleníthető meg vagy nem érhető el a felhasználók számára, ezért fontos tudni a lehetséges okokat, hogy elháríthasd a problémát.
A 404-es hibák és a SEO kapcsolata
A 404-es hibák nem csak a felhasználóknak okoznak kellemetlenséget, hanem a rangsorolást is megnehezíthetik webhelyed számára. Mivel azért csináltál vagy csináltattál webhelyt magadnak, hogy az embere rátaláljanak, igyekezned kell elkerülni, illetve elhárítani a 404-es hibákat.
Az, hogy egy 404-es hiba milyen hatással van a keresőoptimalizálásra az adott helyzettől és a probléma okától függ. Sem a Google, sem a felhasználók nem szívesen látják a 404-et, hiszen ezek a hibák negatívan hatnak a felhasználói élményre.
Ha például nemrégiben költöztettél át egy oldalt vagy változtattad meg az URL-jét, akkor meglehet, hogy a Google-nak is némi időre lesz szüksége, hogy a találatok között az új címet jelenítse meg a régi helyett. Ez 404-es hibákhoz vezethet, ami növeli a visszafordulások számát webhelyedről, ezzel rontva annak SEO-ját.
A te feladatod az, hogy megtaláld és kiiktasd ezeket a hibákat a felhasználói élmény javítása érdekében – ezzel a Google igényeinek is eleget teszel majd.
Hogyan javítható ki egy 404-es hiba?
Fontos észben tartani, hogy a helyes megoldás általában attól függ majd, hogy mi okozta a 404-es hibát.
1. Egy oldal vagy könyvtár áthelyezésével
Ahogy oldalakat hozol létre webhelyeden, előfordulhat, hogy ezek véletlenül nem a megfelelő alkönyvtárba kerülnek bele.
A megoldás ilyenkor nagyon egyszerű – nézd meg, hogy milyen útvonalon próbálod elérni az oldalt és hasonlítsd össze azt a CMS-edben vagy FTP-ben szereplő útvonallal.
Ha a két útvonal nem egyezik, akkor ez alapján helyezd át az oldalt ez alapján és próbáld meg újból elérni.
Néha nem is az oldal a probléma, hanem a könyvtár. Ha egy olyan könyvtárt helyezel át, amiben több oldal is szerepel, akkor ezzel mindegyik, a könyvtárban szereplő oldal URL címe is megváltozik.
2. Átirányításokkal
Ha véglegesen új címre költöztetsz át egy oldalt, akkor használj 301-es (végleges) átirányítást a 404-es hibák megelőzése érdekében.
A 301-es átirányítás azt üzeni a Google-nak és más keresőmotoroknak, hogy a kért erőforrás (pl. egy weboldal) véglegesen átköltözött egy új címre, és a régi címén már soha többé nem lesz elérhető semmilyen tartalom. Ez persze a felhasználóknak is segít rátalálni a régi tartalomra, még akkor is, ha a régi címen keresztül próbálják meg felkeresni azt.
3. Törölt oldalak visszaállításával
Webhelyed teljesítményének elemzése közben kiderülhet, hogy egy régi, már törölt tartalom még mindig sok forgalmat kap, de a felhasználók (és a keresőmotorok) 404-es hibával találkoznak az adott címen.
Ebben az esetben talán megéri újból használni azt az URL-t, hogy megtartsd a forgalmat és elkerüld a 404-es hibákat.
Tegyük fel, hogy régebben írtál egy blogbejegyzést egy akkoriban felkapott témáról. Később azonban átírtad ezt a bejegyzést vagy beillesztetted azt egy másik oldalba, és törölted a régi URL tartalmát. Ilyen esetben még előfordulhat, hogy sokan próbálják felkeresni a régi oldalt, de az már nem létezik.
Az egyik megoldás ilyen esetben újból felhasználni a régi, még mindig népszerű URL-t valamire, ami kapcsolódik az eredeti tartalomhoz.
4. Egy egyedi 404-es hibaoldallal
Néha megéri meghagyni a 404-es hibát egy régi, rosszul teljesítő tartalom helyén. Ez azt jelzi a Google-nak, hogy már eltávolítottad a problémás tartalmat és igyekszel javítani webhelyed minőségén.
Nem mindegy azonban, hogy mit lát a Google, amikor a törölt tartalmat próbálja elérni. Sok webhely egy egyedi hibaoldalt készít, ami a nem létező (404-es) oldalak felkeresésekor jelenik meg a felhasználóknak és a keresőmotoroknak.
Ezek az egyedi hibaoldalak sokkal kevésbé zavarók, mint egy egyszerű 404-es üzenet, ráadásul bármit elhelyezhetsz rajtuk – például egy keresősávot, javasolt kapcsolódó tartalmakra mutató linkeket és egyéb elemeket is.
5. A hibás linkek megkeresésével
A 404-es hiba gyakran egy hibás vagy félregépelt link miatt fordul elő.
Az ilyen hibás linkek felkutatásával és kiiktatásával rengeteg 404-es esetet kerülhetsz el és javíthatod belső linkjeid minőségét.
Számos SEO eszköz rendelkezik hibás linkeket feltáró funkciókkal.
Gyakori kérdések
Mi az a 404-es hiba?
A 404-es hiba akkor fordul elő, amikor egy weboldal vagy más erőforrás nem található meg a kért URL címen.
Mi okozza a 404-es hibákat?
A 404-es hibáknak több oka is lehet, például egy helytelenül beírt URL cím, vagy egy elköltözött/törölt URL, amit nem irányítottak át egy új címre.
Mi közük a 404-es hibáknak a SEO-hoz?
A 404-es hibák rontják a felhasználói élményt és azt üzenik a Google-nak, hogy elhanyagolod a webhelyedet. Fontos tehát megkeresni és kijavítani őket, mert ezek a hibák ronthatják webhelyed SEO-ját és rangsorolását.