Ezért fontos az alt szöveg a SEO-ban

A Google szerint így kell az alt szöveget SEO-ra használni

<p style="text-align:justify">John Mueller, a Google egyik munkatársa a Redditen adott választ egy alt szövegekkel és SEO-val kapcsolatos kérdésre. Mueller remekül elmagyarázta, hogy miért fontosak az alt szövegek és hogy miért nem ajánlott AI-t használni az automatikus megírásukhoz.</p>

Tudnivalók az alt szövegről

Egy weboldal HTML elemekből áll össze. Ezeket az elemeket plusz információkkal lehet lehet kiegészíteni úgynevezett attribútumok megadásával. Az „a” például egy horgonyelemet jelöl, amit a „href” attribútummal lehet ellátni – ez az attribútum szabja meg, hogy mire mutat majd a horgonyelem, ami így hivatkozásként működik majd. Az „a” elemek másik attribútuma lehet például a nofollow.

Az „alt” az „img”, azaz képeket jelölő HTML elemek egyik opcionális attribútuma – ez tartalmazza az alt szöveget, mint értéket. Az „alt” az alternatív rövidítése, tehát az alt szöveg egy alternatív leírást kínál a kép tartalmáról. Ez egyfelől a láttássérült felhasználók számára fontos, akik szövegfelolvasó eszközök segítségével böngészik a weboldalakat és nem feltétlenül látják, hogy mit ábrázol egy-egy kép.

Az alt szöveg megadásával (ami nem kötelező, de mindig erősen ajánlott) bizonyos értelemben a képek is „szöveges tartalmakká” válnak a weboldalakon, így nem csak a felhasználók, hanem a keresőmotorok is értesülhetnek arról, amit ábrázolnak.

A HTML szabványokért felelős World Wide Web Consortium (W3C) a következőket írja az alt szövegről:

„Megfelelő szöveges alternatívák kiválasztása:

Képzeld azt, hogy a telefonon keresztül olvasod fel hangosan a weboldalt valakinek, hogy az megértse, mi van az oldalon. Ez segít majd megérteni, hogy milyen információt (ha van) tartalmaznak vagy milyen célt szolgálnak a képek. Ha úgy tűnik, hogy nincs informatív értékük és nem linkek vagy képek, akkor valószínűleg biztonságos dekoratívokként kezelni őket.”

 

Az olyan összetett képek, mint a grafikonok és illusztrációk akár többrészes alt szövegeket is igényelhetnek, ahol maga az alt szöveg egy rövid leírást ad arról, amit a kép ábrázol, a környező szöveg pedig hosszabban, bővebben írja le a kép tartalmát (vagy egy linket tartalmaz egy bővebb leíráshoz).

 

Az alt szöveggel kapcsolatos kérdés

A kérdező tisztában van vele, hogy a Google képes egyre több képet „megnézni” a komplex algoritmusai segítségével. Jogosan tűnődött tehát azon, hogy az alt szövegek használata továbbra is szükséges-e, vagy csak redundáns és felesleges többletinformáció a keresőmotorok számára.

A kérdés így hangzott:

A képek alt szövege a számítógépes látástechnológia korában

„Releváns még a képek alt szövege a SEO-ban a számítógépes látástechnológia és a képfelismerés fejlettségét tekintve? Van bármilyen infó arról, hogy a Google vagy más keresőmotorok gépi tanulási modelleket használnak a képek feltérképezéséhez a helyett, hogy a felhasználók által kínált alt szövegekre támaszkodnának?”

 

A kontextus még mindig fontos a keresőoptimalizálásban

A kérdező feltételezése helytálló, a kérdése pedig jogos. Azonban nem biztos, hogy tisztában van a kontextussal, amelyben a Google AI segítségével „nézi meg” a képeket és értelmezi, hogy mit ábrázolnak.

A Google dokumentációjából az derül ki, hogy az efféle AI látástechnológia a Google Lens, a Google Fordító és más keresőfelületek része, de a dokumentáció nem említi konkrétan, hogy az AI látástechnológia a közönséges Google keresőtalálatokra is kiterjedne.

John Mueller rávilágított valami fontosra. Elmagyarázta, hogy a kép környezetében található szöveg kontextust biztosíthat a képnek és segít értelmezni azt. Csak AI látástechnológiával nem lehet meghatározni, hogy mit jelent a kép a weboldal kontextusában.

Íme a válasz:

„A képkeresésben az oldal és a kép együttes kontextusa az, ami számít.

Egy vízpartot ábrázoló fénykép például lehet egy pihentető poszter, lehet egy szálloda vízpartja, vagy lehet egy vegyi szivárgás helyszíne. Csak annyit tudni, hogy a képen egy vízpart van még nem igazán kínál elegendő háttérinformációt ahhoz, hogy megfelelően megjeleníthessük azt a képkeresésben. A nagy része az oldalról jön, és az alt szöveg egyedi olyan értelemben, hogy ez az, ami közvetlenül, kontextussal kapcsolja össze egymással a képet és az oldalt.

Hacsak a webhelyed nem egy fényképügynökség, a „vízpart fénykép” [keresés]re érkező forgalom nem igazán lesz hasznos – de egy szállodának a „szálloda vízparttal X-ben” már releváns lehet. Ennek a nagy része megint csak az oldal többi részéből származik, de az alt szöveg értéke egy egyedi lehetőséget kínál a kontextus biztosítására. (És ez által … ha AI-t használsz az alt szövegek elkészítéséhez a kép alapján, és azt kapod, hogy „vízpartot ábrázoló fénykép” a kép alt szövegének, akkor ez az alt szöveg nem árul el mindent, sem a felhasználóknak, sem a keresőmotoroknak.)”

 

Ez egy nagyon jó magyarázat arra, hogy miért fontos még mindig az alt szöveg a SEO-ban. Az alt szöveg (ha jól megírják) mutatja meg, hogy mi köze van a képnek az oldal többi tartalmához.

 

Miért nem érdemes AI-ra bízni az alt szövegeket

Mueller azt is megemlíti, hogy az AI eszközök csupán nagyvonalakban képesek a képek leírására, hasonlóképpen a Google saját AI képfelismerő eszközeihez – a szövegkörnyezetet nem veszik figyelembe.

Gyakori kérdések