Ezért fontos az alt szöveg a SEO-ban

A Google szerint így kell az alt szöveget SEO-ra használni

John Mueller, a Google egyik munkatársa a Redditen adott választ egy alt szövegekkel és SEO-val kapcsolatos kérdésre. Mueller remekül elmagyarázta, hogy miért fontosak az alt szövegek és hogy miért nem ajánlott AI-t használni az automatikus megírásukhoz.

Egy forráskódot megjelenítő laptop egy fából készült asztalon, mellette fényképes felszereléssel.

Tudnivalók az alt szövegről

Egy weboldal HTML elemekből áll össze. Ezeket az elemeket plusz információkkal lehet lehet kiegészíteni úgynevezett attribútumok megadásával. Az „a” például egy horgonyelemet jelöl, amit a „href” attribútummal lehet ellátni – ez az attribútum szabja meg, hogy mire mutat majd a horgonyelem, ami így hivatkozásként működik majd. Az „a” elemek másik attribútuma lehet például a nofollow.

Az „alt” az „img”, azaz képeket jelölő HTML elemek egyik opcionális attribútuma – ez tartalmazza az alt szöveget, mint értéket. Az „alt” az alternatív rövidítése, tehát az alt szöveg egy alternatív leírást kínál a kép tartalmáról. Ez egyfelől a láttássérült felhasználók számára fontos, akik szövegfelolvasó eszközök segítségével böngészik a weboldalakat és nem feltétlenül látják, hogy mit ábrázol egy-egy kép.

Az alt szöveg megadásával (ami nem kötelező, de mindig erősen ajánlott) bizonyos értelemben a képek is „szöveges tartalmakká” válnak a weboldalakon, így nem csak a felhasználók, hanem a keresőmotorok is értesülhetnek arról, amit ábrázolnak.

A HTML szabványokért felelős World Wide Web Consortium (W3C) a következőket írja az alt szövegről:

„Megfelelő szöveges alternatívák kiválasztása:

Képzeld azt, hogy a telefonon keresztül olvasod fel hangosan a weboldalt valakinek, hogy az megértse, mi van az oldalon. Ez segít majd megérteni, hogy milyen információt (ha van) tartalmaznak vagy milyen célt szolgálnak a képek. Ha úgy tűnik, hogy nincs informatív értékük és nem linkek vagy képek, akkor valószínűleg biztonságos dekoratívokként kezelni őket.”

 

Az olyan összetett képek, mint a grafikonok és illusztrációk akár többrészes alt szövegeket is igényelhetnek, ahol maga az alt szöveg egy rövid leírást ad arról, amit a kép ábrázol, a környező szöveg pedig hosszabban, bővebben írja le a kép tartalmát (vagy egy linket tartalmaz egy bővebb leíráshoz).

 

Az alt szöveggel kapcsolatos kérdés

A kérdező tisztában van vele, hogy a Google képes egyre több képet „megnézni” a komplex algoritmusai segítségével. Jogosan tűnődött tehát azon, hogy az alt szövegek használata továbbra is szükséges-e, vagy csak redundáns és felesleges többletinformáció a keresőmotorok számára.

A kérdés így hangzott:

A képek alt szövege a számítógépes látástechnológia korában

„Releváns még a képek alt szövege a seo-ban a számítógépes látástechnológia és a képfelismerés fejlettségét tekintve? Van bármilyen infó arról, hogy a Google vagy más keresőmotorok gépi tanulási modelleket használnak a képek feltérképezéséhez a helyett, hogy a felhasználók által kínált alt szövegekre támaszkodnának?”

 

A kontextus még mindig fontos a keresőoptimalizálásban

A kérdező feltételezése helytálló, a kérdése pedig jogos. Azonban nem biztos, hogy tisztában van a kontextussal, amelyben a Google AI segítségével „nézi meg” a képeket és értelmezi, hogy mit ábrázolnak.

A Google dokumentációjából az derül ki, hogy az efféle AI látástechnológia a Google Lens, a Google Fordító és más keresőfelületek része, de a dokumentáció nem említi konkrétan, hogy az AI látástechnológia a közönséges Google keresőtalálatokra is kiterjedne.

John Mueller rávilágított valami fontosra. Elmagyarázta, hogy a kép környezetében található szöveg kontextust biztosíthat a képnek és segít értelmezni azt. Csak AI látástechnológiával nem lehet meghatározni, hogy mit jelent a kép a weboldal kontextusában.

Íme a válasz:

„A képkeresésben az oldal és a kép együttes kontextusa az, ami számít.

Egy vízpartot ábrázoló fénykép például lehet egy pihentető poszter, lehet egy szálloda vízpartja, vagy lehet egy vegyi szivárgás helyszíne. Csak annyit tudni, hogy a képen egy vízpart van még nem igazán kínál elegendő háttérinformációt ahhoz, hogy megfelelően megjeleníthessük azt a képkeresésben. A nagy része az oldalról jön, és az alt szöveg egyedi olyan értelemben, hogy ez az, ami közvetlenül, kontextussal kapcsolja össze egymással a képet és az oldalt.

Hacsak a webhelyed nem egy fényképügynökség, a „vízpart fénykép” [keresés]re érkező forgalom nem igazán lesz hasznos – de egy szállodának a „szálloda vízparttal X-ben” már releváns lehet. Ennek a nagy része megint csak az oldal többi részéből származik, de az alt szöveg értéke egy egyedi lehetőséget kínál a kontextus biztosítására. (És ez által … ha AI-t használsz az alt szövegek elkészítéséhez a kép alapján, és azt kapod, hogy „vízpartot ábrázoló fénykép” a kép alt szövegének, akkor ez az alt szöveg nem árul el mindent, SEM a felhasználóknak, SEM a keresőmotoroknak.)”

 

Ez egy nagyon jó magyarázat arra, hogy miért fontos még mindig az alt szöveg a seo-ban. Az alt szöveg (ha jól megírják) mutatja meg, hogy mi köze van a képnek az oldal többi tartalmához.

 

Miért nem érdemes AI-ra bízni az alt szövegeket

Mueller azt is megemlíti, hogy az AI eszközök csupán nagyvonalakban képesek a képek leírására, hasonlóképpen a Google saját AI képfelismerő eszközeihez – a szövegkörnyezetet nem veszik figyelembe.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések