Mi az az alt szöveg?

Alt szöveg

Az alt szöveg definíciója

Az alt szöveg (alternatív szöveg, eredeti nevén „alt text”) a HTML oldalakon elhelyezett képekhez írt szöveges leírás. Az alt szöveg elsődleges célja akadálymentesebbé tenni a weboldalakat azon felhasználók számára, akik valamilyen okból nem tudják megtekinteni a képeket.

Az alt szöveget egyesek „alt címkeként” emlegetik, ez azonban így nem helyes. Az alt text valójában egy HTML címke (pl. a képek elhelyezésére használt „img”) attribútuma.

 

Miért van szükség az alt szövegre?

Az alt szöveg elsődleges feladata a weboldalakon megjelenő képek akadálymentesítése. Számos láttássérült felhasználó képernyőfelolvasó eszközöket használ a böngészéshez – ők csak úgy értesülhetnek egy kép tartalmáról, ha a felolvasó eszköz hozzáfér a kép alt szövegéhez.

Alt szöveg nélkül ezek a képernyőfelolvasó eszközök nem képesek közölni a felhasználóval, hogy mit tartalmaz egy kép, ami súlyosan rontja a felhasználói élményt.

 

Az alt szövegnek a SEO-ban is fontos szerepe van. A HTML attribútumok általában nem láthatók a felhasználók számára, de a képernyőfelolvasók, illetve a keresőmotorok képesek megtekinteni őket. Az alt szöveg segít a keresőmotoroknak, hogy megértsék a kép tartalmát.

Az alt szöveg tehát nem csupán egy szimpla leírás, hanem szemantikus jelentést kölcsönöz a képeknek. Ez segít, hogy a Google és más keresőmotorok jobban megértsék, hogy mely keresésekre hasznos találat az oldal, amin a kép megjelenik, és magasabbra rangsorolják azt a találatok között.

Nem utolsó szempont az sem, hogy az alt szöveggel ellátott képek a Google Képkeresőjében is rangsorolhatnak a kapcsolódó keresésekre, így további forgalmat vonzhatnak webhelyedre.

Az alt szöveg továbbá a tartalomban elhelyezett, illetve arra mutató linkeknek is fontos része lehet. Ha valamiért képeket szeretnél linkekként használni, akkor az alt szöveg lesz az adott link horgonyszövege, és segít majd a Google-nak értelmezni, hogy miről szól a linkelt oldal.

 

Tippek az alt szöveg használatához

Az alt szöveg képekhez való hozzáadásával nem csak akadálymentesebbé teheted webes tartalmaidat, hanem webhelyed SEO-ját is erősítheted. A képeket optimalizálni és hatékony alt szöveget írni nem olyan nehéz feladat, főleg, ha van egy modern CMS-ed, ami megkönnyíti az elhelyezésüket.

Íme néhány tipp:

 

1. Keresd meg webhelyeden a hiányzó horgonyszövegeket.

Mindenekelőtt derítsd ki, hogy mely képekből hiányzik az alt szöveg webhelyeden. Ehhez többféle online SEO eszközt is igénybe vehetsz, amik ilyen funkciót kínálnak.

Fontos azonban észben tartani, hogy nem kell minden képnek alt szöveget állítani egy weboldalon. Egyes képeknek, főleg a dekoratív elemeknek nincs szükségük alt szövegre. E helyett foglalkozz elsősorban a leggyakrabban látogatott oldalaiddal, amelyek a legtöbb forgalmat vonzzák webhelyedre.

 

2. Ne tömd tele az alt szövegeket kulcsszókkal

Az alt szövegben általában érdemes kulcsszókat is elhelyezni, ha ezek valóban kapcsolódnak a kép tartalmához. Azonban az alt szöveg elsősorban mindig a kép pontos leírása kell, hogy legyen, és nem SEO eszközként kell tekinteni rá. Kerüld tehát a kulcsszóhalmozást.

Ne használj több kulcsszót a kelleténél – ez nem fogja javítani az oldal SEO-ját, és a Google sem nézi jó szemmel.

 

3. Ne használj 100 karakternél többet

Egy alt szöveg általában néhány szóból áll, amik jól összefoglalják a kép tartalmát. Vannak egyszavas alt szövegek is.

Nem ajánlott 100 karakternél többet használni, ami általában egy-két rövid mondatnak felel meg. Az alt szövegben nem kell (és nem is ajánlott) túl sok információt elhelyezned, csak épp annyit, ami segít megítélni, hogy mit tartalmaz a kép.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések