A SEO definíciója és szerepe a marketingben

seo

A SEO definíciója

A SEO („search engine optimization” azaz „keresőoptimalizálás”) az online marketing egyik ágazata. A SEO szakemberek úgy optimalizálják a webhelyeket és egyéb tartalmakat, hogy azok minél magasabb pozíciókat érhessenek el a Google és más keresőmotorok találati oldalain.

A SEO valójában többféle optimalizálási módszer gyűjtőneve, amelyek elsődleges célja, hogy a webhelyek és egyéb tartalmak fellelhetőbbek legyenek a felhasználók számára, és ez által jobban teljesítsenek a keresőtalálatok között. A webhelyek oldalai mellett gyakran optimalizált tartalmak még a videók (pl. YouTube-feltöltések), vagy a helyi cégek profiljai (pl. a Google Cégprofil adatlapok).

Mivel az emberek többsége főként organikus keresésen (pl. Google) keresztül talál rá az internetes tartalmakra, nagyon fontos, hogy webhelyed tartalmai az első keresőtalálatok között jelenjenek meg a megfelelő felhasználóknak. Ez természetesen több organikus forgalmat, és ezzel több lehetséges ügyfelet jelent majd webhelyed számára.

 

A SEO működése

A SEO megértéséhez mindenekelőtt tisztában kell lenned a keresőmotorok (Google, Bing stb.) működésével.

A keresőmotorok úgynevezett feltérképező robotokat segítségével fedezik fel az interneten található tartalmakat, majd feljegyzik (indexelik) azokat az adatbázisukban, azaz az indexben. Ezek a robotok egy már ismert, indexelt weboldalról indulnak útra, és a hivatkozásokon keresztül fedeznek fel (számukra) új tartalmakat.

Ha például a Google már indexelt egy oldalt egy webáruházról, és ez az oldal többféle termékre vagy termékkategóriára hivatkozik a webhelyen belül, akkor a Google meglátogathatja ezeket az oldalakat a linkeken keresztül, és hozzáadhatja őket az indexéhez.

Ez persze nem csak a belső, saját oldalakra mutató hivatkozásokkal működik. Ha egy már indexelt, közismert márka blogbejegyzése valamelyik hírportál kapcsolódó témájú cikkére linkel, akkor a Google követheti ezt a linket, hogy feltérképezhesse és indexelhesse a külső webhelyen található tartalmat.

A Google ugyanekkor azt is figyelembe veszi, hogy a két oldal témája szorosan kapcsolódik egymáshoz, és a későbbiekben a hírportál cikkét is megjelenítheti majd a találatok között, hogy megfelelő tartalom lehet a téma iránt érdeklődő felhasználók számára.

Egy keresőmotor csak akkor működhet sikeres üzletként, ha felhasználóik hasznosnak vélik a keresésekre felsorolt találataikat. Ha a Google azt látja, hogy egy adott tartalomra több releváns link mutat több azonos típusú forrásokból, akkor ez alapján megállapítja majd, hogy ez a tartalom szorosan kapcsolódhat bizonyos keresőkifejezésekhez. Ez után megítéli, hogy milyen magas pozícióban jelenítse meg („rangsorolja”) azt, ha valaki ezekre a kifejezésekre keres rá.

 

A SEO területei

A SEO-nak három területe van: on-page SEO, off-page SEO és technikai SEO. Ezek együttes használatával segíthetsz a keresőmotoroknak tartalmaid felfedezésében, feltérképezésében, indexelésében, értelmezésében és rangsorolásában. Az alábbiakban mindhárom területtel megismerkedhetsz majd.

 

Miért olyan fontos a SEO?

A SEO legfőképpen azért fontos, mert segít fellelhetőbbé tenni tartalmaidat a keresőmotorok találatai között. Az emberek többsége hozzászokott, hogy a Google-on keresztül pillanatok alatt rátalálhat arra, amire kíváncsi, vagy amire szüksége van. Éppen ezért, ha nem szerepelsz a keresőmotor jobban látható találatai között, akkor webhelyedre nagyon kevesen találnak majd rá a Google-on keresztül.

Minden modern keresőmotor saját módszereket használ a tartalmak megjelenítéséhez. A keresett kifejezéstől függően például a Google különböző típusú találatokat is felsorolhat egy felhasználó számára.

 

Organikus keresőtalálatok

A Google hagyományos, organikus találatait bizonyára senkinek sem kell bemutatni. Ezek azok a kék színű linkek, amelyek a keresett kifejezéshez kapcsolódó tartalmakra mutatnak az interneten. A keresőmotorok saját fejlesztésű algoritmusok segítségével állapítják meg, hogy mely tartalmak lennének a legmegfelelőbbek az adott felhasználó számára, és hogy milyen sorrendben jelenjenek meg a találati oldalakon.

A Google régebben csupán tíz ilyen organikus találatot jelenített meg a keresésekre. A keresőtalálati oldalak összetétele azonban manapság rendkívül változó lehet attól függően, hogy a felhasználó milyen eszközről használja a Google-t.

 

Speciális találatok

Ha a Google úgy véli, hogy a felhasználó nem csupán az organikus linkekben találna választ kérdésére, akkor különféle releváns információkat tartalmazó, speciális találatokat is megjeleníthet számára:

  • Helyi csomag: A felhasználó (vagy a keresett hely) közelében található cégek listája, egy interaktív térkép társaságában. Általában akkor jelenik meg, ha a felhasználó helyi jellegű keresést indít.

  • Google Cégprofil adatlap: Ha a felhasználó egy konkrét cégre keres rá, aminek van külön Google Cégprofil adatlapja, akkor ez az adatlap is megjelenhet a találatok társaságában. Ezen az adatlapon a cég neve, elérhetőségei, értékelése, nyitva tartása és egyéb információk jelennek meg.

  • Tudáspanel: A Google temérdek entitásról (személyek, márkák, filmek, események stb.) képes adatokat megjeleníteni az úgynevezett Tudásnapelen. A felhasználónak ilyenkor gyakran nem is kell rákattintania egyetlen linkre sem, hogy hozzájuthasson a keresett információhoz.

  • Webhelyhivatkozások: Ha a Google úgy véli, hogy egy webhelyről több oldal is kapcsolódik a felhasználó kereséséhez, akkor a találaton belül több, a webhelyről származó link is megjelenhet. Egy ruhamárka webhelyéről például megjelenhetnek a termékkategóriák hivatkozásai.

  • Kiemelt kivonatok: A kiemelt kivonatok lehetnek egy adott oldalról kiemelt szövegrészletek, képek, táblázatok, listák, videók és egyéb tartalmak, amelyek a Google szerint szorosan kapcsolódnak a felhasználó kereséséhez. Ezek a kivonatok mindig a többi organikus találat felett, az úgynevezett „nulladik” pozícióban jelennek meg.

  • Képek és videók: A Google egyes keresésekre képeket és/vagy videókat is megjeleníthet, szintén az organikus találatok között.

 

A Google-on persze más jellegű organikus találatok is megjelenhetnek, úgymint szálláshelyek, éppen zajló meccsek állása, és így tovább.

A SEO tehát azért fontos, mert segít befolyásolni, hogy milyen tartalmak jelenjenek meg a különböző keresésekre.

Fontos azonban észben tartani, hogy a SEO nem befolyásolja a keresőtalálati oldalakon megjelenő fizetett elemeket, tehát a hirdetéseket és egyéb reklámokat. A hirdetéseket egy másik algoritmus rangsorolja, mint az organikus találatokat, azonban a fizetett hirdetések mindig az organikus tartalmak felett jelennek meg – ezért éri meg fizetni értük a hirdetőknek. A hirdetéseket a Google külön címkével jelöli, hogy meg lehessen különböztetni őket az organikus találatoktól.

Szintén érdemes figyelembe venni, hogy a Google és a Bing is kísérletezik AI által létrehozott keresőtalálatokkal. Egyelőre nem tudni, hogy mennyire befolyásolhatók SEO-val az ilyen AI találatok. A későbbiekben biztosan többet hallhatunk majd ezekről a technológiákról és találatokról a SEO kapcsán.

 

 

A SEO céljai

Habár minden SEO kampánynak lehetnek egyedi céljai, a legtöbb online tartalomkészítő (márkák, blogvezetők stb.) az alábbiakat szeretné elérni vele:

 

Fokozott láthatóság a keresőtalálati oldalakon

Mint az már fentebb elhangzott, az emberek hozzászoktak, hogy rögtön a Google első oldalán rátalálnak arra, amire szükségük van. A kereső felhasználók túlnyomó többsége sosem látogat el a második találati oldalra – sőt, a kattintások durván 75%-a az első oldal első és második találata között oszlik meg.

A SEO leggyakrabban emlegetett célja tehát a minél magasabb, minél előkelőbb pozíciók elérése a keresőmotorok találati oldalain. Minél láthatóbb egy tartalom, annál valószínűbb, hogy többen kattintanak majd rá.

A rangsorolással kapcsolatban rendkívül fontos észben tartani, hogy a hőn áhított első helyezést, azaz a legmagasabb pozíciót nem feltétlenül érdemes megcélozni. A Google hajlamos más találatokat megjeleníteni más felhasználók számára (az alapján, hogy milyen eszközt használnak, mik a böngészési és keresési előzményeik, hol tartózkodnak éppen stb.) Sokkal fontosabb arra törekedni, hogy minél több releváns kifejezésre jelenhess meg minél több speciális találat (helyi találatok, cégprofil adatlap stb.) között.

 

Több forgalom webhelyedre és más online tartalmaidra

A legtöbb cég számára a keresőmotorokról érkező látogatók alkotják a webhely forgalmának nagy részét. Amikor egy felhasználó egy keresőmotoron keresztül talál rá és jut el webhelyedre (mert rákattint egy megjelenő találatra), akkor ezt átkattintásnak nevezzük.

A mai napig vitatott kérdés a SEO szakemberek között, hogy az átkattintási arány (CTR) befolyásolja-e a tartalmak rangsorolását a Google rendszerében. A Bing keresőmotor például hivatalosan is megerősítette, hogy mind a CTR, mind pedig a visszafordulási arány (azaz, hogy milyen gyorsan távoznak a látogatók a weboldalról, miután megérkeztek rá) rangsorolási tényezőknek számítanak az algoritmusa számára.

Persze az ilyen algoritmusok működése minden nagyobb keresőmotornál hétpecsétes titok, hiszen ettől függ népszerűségük, üzleti sikerük és bevételük is. Ezért jelent olyan nagy kihívást a SEO a marketinges szakemberek számára.

 

Jobb minőségű forgalom

A fokozott sűrűségű és mennyiségű forgalom elsőre minden webhelytulajdonosnak jól hangzik, azonban ezek a látogatók csak akkor lesznek igazán értékesek egy cég számára, ha előbb-utóbb megtesznek valamilyen konverziós lépést (ajánlatot kérnek, vásárolnak, feliratkoznak stb.)

Meglehet például, hogy egy debreceni fogászat komoly népszerűségre tesz szert egy virális videónak köszönhetően, ami nem csak a közösségi médián terjed el, hanem egy televíziós műsor is felkapja. Ez a fogászat ráadásul az első helyen jelenik meg a „fogtömés” szóra, és összességében óriási forgalomnak örvend webhelyén. A probléma csak az, hogy az emberek többsége legfeljebb egy szomszédos településre (sokan még oda sem) hajlandók elutazni egy alapvető fogorvosi kezelésért, ezért a legtöbb webhelylátogatóból sosem lesz fizető páciens.

A nyers forgalom helyett tehát sokkal fontosabb arra koncentrálni, hogy minél több minősített látogató érkezzen webhelyedre, hiszen ők lesznek azok, akik jó eséllyel konvertálnak is majd. A forgalom minősége attól függ, hogy a keresőmotorok szerint milyen felhasználók számára felelnek meg tartalmaid – ezért nem mindegy, hogy milyen keresésekre optimalizálod webhelyedet.

 

Érthetőbb tartalmak célközönséged számára

A Google azokat a tartalmakat preferálja, és mutatja szívesen a keresőtalálatok között, amelyek hasznosak az emberek számára. A 2022-ben bevezetett, „hasznos tartalmak frissítés” például kifejezetten azokat a webhelyeket jutalmazta, amelyek emberek által írt, embereknek szánt tartalmakat kínáltak a nyilvánosság számára.

A Google már rég óta azt hajtogatja a webmestereknek, hogy a legjobb rangsorolás érdekében hasznos tartalmakat biztosítsanak látogatóiknak, és ne a keresőmotorok algoritmusaira próbálják meg optimalizálni azokat.

A SEO segítségével fellelhetőbbé, érthetőbbé és hasznosabbá teheted webhelyedet meglévő és lehetséges látogatóid számára. A keresőoptimalizálási nem csak azt befolyásolja, hogy hogyan jelennek meg tartalmaid a találatok között, hanem hogy milyen élményt nyújtanak a rájuk kattintó felhasználóknak. A pozitív felhasználói élmény pedig köztudottan fontos rangsorolási szempont a Google szemében.

 

Érthetőbb tartalmak a keresőmotorok számára

Ahhoz, hogy a keresőmotorok a megfelelő keresések találatai között jeleníthessék meg weboldalaidat és egyéb tartalmaidat, arra is oda kell figyelned az optimalizáláskor, hogy ezek a tartalmak a keresőmotorok számára is fellelhetők és érthetők legyenek.

Ebben a SEO összes területe szerepet vállal:

  • On-page SEO: A weboldalakon található elemek optimalizálása úgy, hogy a keresőmotorok számára is egyértelmű legyen, hogy miről szólnak ezek az oldalak.

  • Off-page SEO: Visszahivatkozások, idézések és egyéb említések megszerzése más internetes forrásokból. Ezek mind hitelesebbé teszik webhelyedet és márkádat a Google szemében, ami így sokkal magabiztosabban jeleníti majd meg tartalmaidat a releváns keresésekre.

  • Technikai SEO: Webhelyed technikai hátterének optimalizálása, hogy az arra érkező robotok akadálymentesen térképezhessék fel és indexelhessék tartalmaidat.

A SEO ezen ágazatai együttes erővel segítik a keresőmotorokat abban, hogy releváns keresésekre rangsorolhassák a tartalmaidat. Minél alaposabban megértik a motorok weboldalaidat, annál valószínűbb, hogy a megfelelő felhasználók láthatják majd őket előkelő találati pozíciókban.

A következőkben ezzel a három területtel ismerkedhetsz meg részletesebben.

 

Milyen SEO tényezők befolyásolják rangsorolást?

On-page SEO

A sikeres SEO érdekében ügyfélkutatást, piackutatást és kulcsszókutatást kell végezned, hogy tartalmaidat minden szempontból ideális ügyfeleid számára készíthesd el. Tartalmaid azt a stílust kell tükrözzék, amelyet célközönséged is használ, valahányszor egy általad is kínált termékre vagy szolgáltatásra keres rá egy keresőmotorban.

A kutatásod során szerzett tudást webhelyed on-page, azaz oldalakon fellelhető elemek optimalizálására használhatod fel:

  • Az oldal fő szöveges tartalma

  • A domain neve

  • URL cím

  • Cím és címsorok

  • Képek alt szövege

  • Videók

  • Navigációs linkek

  • Meta címkék

  • Webhelytérképek

 

Off-page SEO

Az off-page SEO a webhelyen kívül végzett keresőoptimalizálási feladatok gyűjtőneve. Ezek elsődleges célja minél több tekintélyt és hitelességet szerezni a keresőmotorok (és felhasználók) szemében.

Az off-page SEO többféle módszerrel is kivitelezhető:

  • Linkek és említések megszerzése hiteles, tekintélyes webhelyektől. Ezeket a hivatkozásokat jó minőségű, szakmailag pontos, értékes, hasznos tartalmakkal érdemelheted ki.

  • Linkek visszautasítása.

  • Aktív linképítés tekintélyes webhelyek felkeresésével.

  • Online promóciókban való részvétel. Ez lehet közösségi média marketing, vagy megjelenés releváns témájú blogokon, és így tovább.

  • Hagyományos PR módszerek, úgymint sajtóközlemények kiadása, illetve influencer marketing.

  • Helyi jellegű cégek esetében regisztráció a helyi online céges adatbázisokba, és helyi linképítés.

 

Technikai SEO

A technikai SEO nagyban befolyásolja webhelyed feltérképezhetőségét és indexelhetőségét, ezért különösen fontos a keresőmotorok robotjai számára. E mellett weboldalaid általános használhatóságára is kihat, hiszen olyan területekkel foglalkozik, mint a mobilbarát jelleg, az oldalak betöltési sebessége, és így tovább.

A technikai SEO főbb részei:

  • Webhelyanalitika

  • Webhely feltérképezhetősége

  • Webhely indexeltsége

  • Robots.txt fájl

  • Belső linkek szerkezete és kezelése

  • Forráskód optimalizálása

  • Kanonizálás

  • Mobilbarát jelleg és reszponzív design

  • Oldalak állapotkódjának ellenőrzése

  • Képek tömörítése

  • Alapvető webes vitals-mutatók optimalizálása

  • Strukturált adatok kitöltése

  • Oldalsebesség optimalizálása

  • Hreflang címke beállítása

  • Átirányítások kezelése

 

Melyek a legfontosabb SEO rangsorolási tényezők?

A SEO szakemberek már a Google létrejötte óta igyekeznek kideríteni, hogy mely tényezőkre, érdemes a legtöbbet koncentrálni a sikeres keresőoptimalizálás érdekében. Hasonlóképpen foglalkoztatják őket a Bing és más népszerű keresőmotorok algoritmusai is.

A főbb szempontok (több szakember véleménye alapján) többek között a következők:

  • On-page optimalizálás

  • Felhasználói viselkedés

  • Hivatkozások (off-page optimalizálás)

  • Alapvető frissítések hatása a webhelyekre

  • Helyi optimalizálás

  • Spam

 

A SEO és az E-E-A-T

Az úgynevezett E-E-A-T szempontokat nem minden SEO szakember fogadja el közvetlen rangsorolási tényezőkként. Azonban nem hiába emlegetik őket gyakran a keresőoptimalizálás kapcsán, ugyanis ezeket a szempontokat a Google minőségellenőrei használják a keresőtalálatok minőségének megítélésére.

Sokan ezek alapján azt feltételezik, hogy a Google algoritmusa az E-E-A-T szempontokat is igyekszik figyelembe venni a tartalmak értékelése és rangsorolása során:

  • Experience (tapasztalat): Az adott tartalmat valamilyen személyes tapasztalat alapján készítette a szerző? Ha például valaki egy szállodáról ír értékelést, akkor bizonyítottan eltöltött néhány napot az adott helyen, mielőtt véleményt írt arról? Ha egy influencer egy konkrét fogkrémet hirdet, akkor ténylegesen kipróbálta azt korábban?

  • Expertise (szakértelem): Olyasvalaki ír az adott témáról, akinek konkrét szakmai tudása van erről a területről? Ez különösen az úgynevezett YMYL („a pénzed vagy az életed”) jellegű tartalmak esetében fontos, amelyek hatással lehetnek egy személy egészségére, pénzügyi helyzetére és így tovább. Az ilyen tartalmakat egy tapasztalat szakember kell, hogy készítse. Más esetekben elég lehet hétköznapi szakértelem is – például, ha valaki otthoni barkácstippeket vagy recepteket oszt meg – de a szerzőnek ilyenkor is bizonyítania kell valahogy, hogy tudja, miről beszél.

  • Authoritativeness (tekintély): Elismerik külső felek a szerző szakértelmét? Hivatkoznak megbízható forrásként a tartalmaira más webhelyekről, illetve idéznek tőle a tartalmaikban?

  • Trustworthiness (megbízhatóság): Megbízható és pontos információk szerepelnek a webhelyen vagy weboldalon? Biztonságos tranzakciós lehetőségeket kínál a webhely? Hogy hat mindez a felhasználói élményre? Szerepelnek a cég/szerző elérhetőségei a webhelyen egy jól fellelhető helyen? Milyen a közvélemény az adott szerzőről, márkáról vagy webhelyről? A Google szerint a megbízhatóság a legfontosabb E-E-A-T szempont.

 

A legfontosabb rangsorolási tényezők listáját szinte lehetetlen pontosan elkészíteni. Ez részben annak köszönhető, hogy a Google rendszeresen frissíti és bővíti algoritmusát, részben pedig annak, hogy a keresőtalálati oldalak manapság sokkal változatosabbak, mint évtizedekkel ezelőtt.

Egy ruházati cikkeket forgalmazó webáruháznak például másmilyen SEO stratégiára lesz szüksége, mint egy étteremnek, egy SaaS vállalatnak vagy egy építőipari cégnek. Bármire is keres rá ezek közül az ember, mindenkinek más és más jellegű találatok jelennek majd meg, ráadásul az sem mindegy, hogy valaki hol tartózkodik éppen a keresése során.

Az első pozíció egyre kevésbé érdekli a márkákat, hiszen sokan rájöttek, hogy nincs két egyforma stratégia, és így a legfontosabb SEO szempontok is sokban különbözhetnek egymástól két cég számára.

Ennek köszönhetően az új legjobb SEO módszer sokak szerint a keresőtalálati oldalak elemzése. Keress rá a számodra legfontosabb kifejezésekre, és nézd meg, hogy a Google milyen találatokat tart a leghasznosabbaknak ezekre a keresésekre. Hasonló jellegű tartalmakat kell készítened, hogy megjelenhess közöttük.

A helyett tehát, hogy az általános rangsorolási szempontokra koncentrálnál, tanulmányozd inkább azt, hogy mi minden jelenik meg egy releváns keresés találatai között. Mit látsz? Képeket? Videókat? Helyi találatokat?

Érdemes utánanézni, hogy hogyan végezhetsz alapos organikus versenyelemzést, illetve helyi versenyelemzést. E mellett persze el kell sajátítanod az on-page, az off-page és technikai SEO alapvető módszereit, hiszen ezek továbbra is fontosak a keresőoptimalizáláshoz. Ne csak az első találatokkal próbálj meg versenyezni, hanem igyekezz valami igazán eredetit kínálni, amivel megkülönböztetheted magadat ezektől.

 

SEO ügynökségek

Nem mindenkinek van ereje, ideje, tudása vagy elegendő erőforrása ahhoz, hogy saját maga felügyelje az összes SEO folyamatot webhelyén. A legtöbben szívesebben foglalkoznak webhelyükkel és ügyfeleikkel, a SEO pedig egy időigényes szakma, amit nem lehet félvállról venni.

Éppen ezért sokan ügynökségekhez fordulnak segítségért, hogy kiszervezhessék online marketingjük egy részét, vagy teljes feladatkörét.

Fontos azonban kiszűrni azokat az ügynökségeket, akik a csillagokat is odaígérik lehetséges ügyfeleiknek, ha a SEO-ról van szó. Egyetlen tisztességes ügynökség sem állíthatja azt, hogy ismeri a Google legfontosabb rangsorolási szempontjait – ezeket csak a Google ismeri. Hasonlóképpen lehetetlen garantálni az első helyezést bármilyen kifejezésre, a korábban említett okokból.

Légy körültekintő, és használd az itt szerzett tudásodat, illetve személyes tapasztalataidat, amikor ügynökséget választasz a SEO és más online marketing feladatok kiszervezésére!

 

Kérdések

Mi az a SEO?

A SEO (keresőoptimalizálás) az online marketing egyik főbb területe.

 

Mi a SEO célja?

A SEO célja láthatóbbá, fellelhetőbbé tenni a weboldalakat és azok tartalmait a Google és más keresőmotorok organikus találatai között.

 

Miért olyan fontos a SEO?

A SEO segít több érdeklődő, minősített forgalmat vonzani egy webhelyre. A jó minőségű látogatók hajlamosabbak elvégezni valamilyen konverziós lépést (feliratkozás, ajánlatkérés, vásárlás stb.)

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések