Mi közük van egymáshoz az átirányításoknak és a keresőoptimalizálásnak?

5 kérdés és 5 válasz az átirányítások és a SEO viszonyáról

<p class="Alapszveg" style="margin:0cm 0cm 8pt; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif">Az átirányítások és a keresőoptimalizálás kapcsolata mindig is ködös területnek számított a webmesterek és online marketingesek számára, és sok tévhit, illetve kérdés kering a témát illetően az interneten, amelyeket most szeretnénk némileg tisztázni.</span></span></span></p> <p class="Alapszveg" style="margin:0cm 0cm 8pt; text-align:justify">&nbsp;</p> <p class="Alapszveg" style="margin:0cm 0cm 8pt; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif">Ha valaki esetleg nem tudná, miről van szó, íme egy rövid összefoglaló az átirányításokról. Gyakran fordul elő az interneten, hogy egy tartalom egyszerűen másik URL címre költözik vagy törlésre kerül. Ilyenkor a forgalmat az eredeti címről költözés esetén az új címre, vagy törlés esetén lehetőleg egy másik, kapcsolódó tartalomra szokás átirányítani, hogy a felhasználók és a keresőmotorok ne egy 404-es hibakóddal találkozzanak.</span></span></span></p> <p class="Alapszveg" style="margin:0cm 0cm 8pt; text-align:justify">&nbsp;</p> <p><span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:107%"><span calibri="" style="font-family:">Szóval hogyan hatnak a keresőoptimalizálásra az átirányítások? Íme öt kérdés és öt válasz!</span></span></span></p>

1. Miért kell átirányításokat használni?

Amikor átirányítasz egy megváltoztatott URL-t, akkor mind a felhasználókat, mind a keresőmotorok robotjait átküldöd ezzel az új URL-re, ha a régit próbálják elérni. Ez a legelegánsabb és legkevésbé problémás megoldás a felhasználók számára, mert nem kell külön kikeresniük az új címet.

 

Ha ezt nem teszed meg, akkor minden törölt, áthelyezett (megváltozott URL-ű) oldal 404-es hibakódot jelez majd a felhasználóknak és robotoknak. A 404-es hibák sok felhasználót eltántoríthatnak attól, hogy folytassák a böngészést, a keresőmotorok pedig úgy értelmezik majd őket, hogy a webhely nincs rendesen karbantartva (ez a rangsorolás csökkenését vonhatja maga után).

 

Ha például egy régi, elavult cikket törölnél, akkor érdemes átirányítani az URL-jét egy új, sokkal frissebb cikkre, vagy legalább beállítani egy 410-es hibakódot rá, amivel azt jelzed, hogy a tartalom azért nem található, mert törölve lett. Sose törölj semmit anélkül, hogy tudnád, mihez kezdesz lesz a régi URL-el, és sose irányíts át URL-eket nem kapcsolódó témájú tartalmakra!

 

Több URL átköltöztetése esetén konkrét stratégiára lesz szükség, például amikor egy webhely HTTP-ről HTTPS-re vált (erről lejjebb bővebben), vagy új domainre költözik át. Ilyenkor fontos, hogy átnézd webhelyed összes URL-jét, és előre megtervezd, hogy hová kerüljenek majd új domaineden. Ez után érdemes csak elkezdeni az átirányításokat.

 

2. Mik azok a 301-es és 302-es átirányítások?

A 301-es átirányítások véglegesek. Ezekre akkor van szükség, amikor biztos vagy benne, hogy soha nem fogod használni az eredeti URL-t, vagy az ahhoz tartozó oldal tartalmát, illetve oldalak törlésekor is 301-es átirányítást szokás használni. A 301-es átirányítás azt jelzi a böngészőprogramoknak (és a keresőmotorok robotjainak), hogy ez az URL megváltozott és ez után egy másik címe érhető el a hozzá tartozó tartalom.

 

Ha tudod, vagy legalább is nem vagy biztos benne, hogy szeretnéd később újra használni ezt az URL-t, akkor ne 301-es, hanem 302-es, azaz átmeneti átirányításra lesz szükséged. Ezt általában akkor szokás használni, ha egy oldal átmenetileg nem elérhető egy URL-en, de később visszatér majd oda.

 

A különböző átirányításokról ebben az útmutatóban olvashatsz részletesebben!

 

3. Lerontják egy oldal SEO-ját az átirányítások?

A kérdés nem olyan egyszerű, hogy egy szimpla igennel, vagy nemmel meg lehetne válaszolni. Ha az ember megfelelően állítja be az átirányításokat webhelyén, akkor ezek nem zavarnak bele a keresőoptimalizálásba, azonban a rosszul megadott átirányítások némi PageRank és forgalomveszteséget eredményeznek majd.

 

4. Mik azok az átirányítás-ellenőrzők?

Az átirányítás-ellenőrzők olyan eszközök, amelyek segítenek megállapítani, hogy egy URL át lett-e irányítva, és hogy milyen útvonalon. Ezen információk birtokában megtalálhatod az úgynevezett átirányítási láncokat, amelyek akkor jönnek létre, amikor egy URL több, mint egy alkalommal lett átirányítva, és a felhasználóknak/robotoknak ugrálniuk kell a különböző URL-ek között.

 

Ez lassítja és rontja a felhasználók böngészési élményét, ráadásul a keresőmotorok robotjainak is van egy véges feltérképezési kerete, amit az ilyen láncok hamar felélhetnek (így a robotnak nem feltétlenül marad kapacitása a fontosabb oldalak feltérképezésére és indexelésére, ami SEO szempontjából komoly problémát jelent).

 

Ezek a láncok általában a webmester tudtán kívül jönnek létre – elképzelhető, hogy törölsz egy olyan oldalt, amire már korábban át volt irányítva valami, és máris kész a több mint egy ugrásos átirányítási lánc. Az ilyen problémákat segítenek elkerülni a különböző átirányítás-ellenőrző eszközök.

 

Habár az egész webhelyet átvizsgáló eszközök általában fizetősek, vannak ingyenes megoldások is, amelyek egy-egy URL-t segítenek ellenőrizni – ilyen például a httpstatus.io is.

 

5. Át kell irányítani a HTTP oldalakat HTTPS-re?

Ha szeretnél SSL tanúsítványt szerezni webhelyedre (ami 2019-ben alapvető elvárásnak számít), akkor régi HTTP URL-jeidet át kell irányítanod az új HTTPS kezdetűekre.

 

A Google nem szereti, ha egy webhely HTTP és HTTPS verziója is „él”, szóval mindenképpen érdemes jóval az átállás előtt átgondolni, hogy hogyan is zajlik majd a költöztetés. A keresőmotorok legnagyobbika kétségtelenül előnyben részesíti a biztonságos webhelyeket, mert ezek általában nem csak megbízhatóbbak, de gyorsabbak is.

 

Ha az egész cikket elolvastad eddig, akkor valószínűleg egyértelmű, hogy HTTPS-re való átálláskor 301-es, vagyis végleges átirányításokat kell használni, méghozzá – mint említettük – egy előre átgondolt terv szerint. A legegyszerűbb mindezt szerverszinten elvégezni. Derítsd ki, hogy milyen szerverről működik webhelyed, és keresd elő a kódot, amit hozzáadhatsz a szerver konfigurációs fájljához, vagy .htaccess fájljához. Ehhez a legtöbb webtárhely szolgáltató segítséget is kínál valamilyen dokumentáció formájában, de ha ez az egész komplikáltnak tűnik, akkor jobb, ha egy webprogramozóra bízod a dolgot.