átkattintási arány
Az átkattintási arány definíciója
Az átkattintási arány (click-through rate, azaz CTR) egy százalékban kifejezett érték, amely megmutatja, hogy a felhasználók mekkora része kattintott rá egy linkre, miután az megjelent neki.
Az átkattintási arány kiszámításához el kell osztani a kattintások számát a link megjelenéseinek számával, majd az így kapott összeget meg kell szorozni 100-zal. 2000 megjelenés és 20 kattintás esetén az átkattintási arány 1%, mert:
(20 / 2000) × 100 = 1%
Az átkattintási arányt az online hirdetések, organikus keresőtalálatok, emailekben elhelyezett linkek és egyéb hivatkozások teljesítményének méréséhez szokás használni.
A CTR-t általában a keresési hirdetések kapcsán szokás használni, így az alábbiakban is ezeken keresztül ismerkedhetsz meg vele közelebbről is.
Miért fontos az átkattintási arány?
Az átkattintási arány azért számít fontos mutatónak, mert a magas CTR azt jelenti, hogy hirdetéseid sikeresen felkeltik a célközönség érdeklődését. Az átkattintási arányra továbbá az alábbiak miatt érdemes odafigyelni:
- Költséghatékony hirdetések: Ha CPC hirdetéseket használsz, akkor a magas CTR azt jelenti, hogy több értéket kapsz vissza a kampányra fordított összegekből.
- A kampányok teljesítményének mérése: Az átkattintási aránnyal konkrét hirdetések, kulcsszók vagy egész kampányok hatékonyságát is felmérheted. Ezt az információt később új kampányaidhoz is felhasználhatod majd.
- Az hirdetés rangsorolásának javítása: Az átkattintási arány a Google által megjósolt várható CTR-t is befolyásolja, ami kihat a hirdetés rangsorolására is. Ez a rangsorolás határozza meg, hogy hirdetésed milyen magas pozícióban jelenhet meg a többi reklámhoz képest. Minél magasabb a rangsorolás, annál jobb.
Google Ads kampányaid átkattintási arányának ellenőrzéséhez válaszd a Kampányok opciót a bal oldali menüből, majd keresd meg a CTR oszlopot. Ha nem jelenik meg, akkor az „Oszlopok” gombra kattintva megkeresheted és aktiválhatod.
Mi számít jó átkattintási aránynak?
Az ideális átkattintási arány függ többek között az iparágtól, a hirdetési platformtól (Google, Facebook stb.), illetve a hirdetés típusától (keresési, display stb.) is.
Egyes iparágakban (pl. jogi szolgáltatások, otthon) 5%-nál is alacsonyabb átlagos átkattintási arányra lehet számítani, míg a más területeken (pl. szórakoztatóipar, utazás, sport) ez az átlag a 10%-ot is meghaladhatja.
Fontos azonban szem előtt tartani, hogy egy magas CTR nem feltétlenül jelenti azt, hogy egy hirdetés sikeres is.
Miért nem mindig jó a magas átkattintási arány?
A magas átkattintási arány önmagában csak azt mutatja meg, hogy egy hirdetés felkelti az emberek érdeklődését. De ez még nem jelenti azt, hogy az adott reklám el is éri a célját.
Tegyük fel például, hogy webáruházadban férfiruhákat árulsz, és van egy ilyen hirdetésed:
Ez remekül hangzik, bizonyára sokan rá is kattintanak majd. A baj csak az, hogy olyan érdeklődők is rákattinthatnak hirdetésedre, akik kényelmes NŐI nyári ruhákat szeretnének vásárolni. Miután az illető megérkezik a hirdetés landing oldalára, látja majd, hogy ez bizony nem neki szól, és rövid időn belül távozik is a nélkül, hogy bármit megrendelne.
A hirdetés megjelent, a felhasználó rákattintott, a CTR feljebb kúszott, de nem értél el vele semmit.
Ez a probléma általában akkor fordul elő, amikor a hirdetés nem passzol a termékhez, és nem a megfelelő elvárásokat kelti a felhasználókban.
Szóval, hogy kerülheted el ezt?
A keresési hirdetések átkattintási arányának javítása
Ha nem csupán magasabb CTR-t szeretnél, hanem valóban érdeklődő felhasználókat szeretnél landing oldalaidra vonzani, akkor tartsd észben az alábbi tippeket:
1. Használj releváns kulcsszókat
Először is végezz alapos kulcsszókutatást, hogy megállapíthasd a megfelelő keresőkifejezéseket. Fontos, hogy olyan kulcsszókat használj, amelyek passzolnak a felhasználók keresőszándékához. A keresőszándék az a cél, amit egy felhasználó szeretne elérni a keresésével.
Legyen most egy webáruházad, ami kutyatápot árul. Tegyük fel, hogy valaki arra keres rá, hogy „mennyi tápot adjak a kutyámnak” – ez az illető vélhetően a kutyatáp adagolásával kapcsolatos általános információkra kíváncsi. A Google felismeri a kereső felhasználó szándékát, és releváns találatokat jelenít meg neki.
Ezt a kifejezést tehát nem lesz érdemes egy kutyatápról szóló hirdetésben megcélozni, mert a felhasználó egyértelműen nem vásárolni szeretne – a szándéka nem passzolna a reklámhoz.
A megfelelő kulcsszók kiválasztásához érdemes lesz valamilyen kulcsszókutató eszközt használni. Ilyen például a Google Ads Kulcsszótervezője (ingyenes), vagy a Semrush (fizetős).
A „kutyatáp” szó megadása után az eszköz temérdek kapcsolódó kulcsszót sorol majd fel – jó eséllyel sokkal többet, mint amennyire szükséged van. Ezekből neked csak azokra lesz szükséged, amelyek mögött kereskedelmi vagy tranzakciós keresőszándék áll. Ezt egyes eszközök külön feltüntetik a szavak mellett, de úgy is ellenőrizheted, ha rákeresel az adott kifejezésre, és megnézed, hogy milyen típusú találatok jelennek meg rá.
Nem árt odafigyelni a kulcsszókra jellemző versenyre is, ami arra utal, hogy mennyire nehéz rangsorolni egy-egy kifejezésre. A hevesebb verseny általában drágább kattintásokat jelent.
2. Írj meggyőző szövegeket hirdetéseidhez
A hirdetésekhez egy rövid szöveges elemeket is mellékelned kell, amelyekben kifejtheted, hogy milyen előnyöket kínál terméked vagy szolgáltatásod. A cél az, hogy kattintásra ösztönözd a felhasználókat.
Egy keresési hirdetés szöveges részei általában a cím és a leírás, így ezekre kell koncentrálnod, ha hatni szeretnél a potenciális vásárlókra.
Nagyon fontos, hogy meggyőzően fogalmazz, kiemeld a termék egyedi tulajdonságait, és határozott felhívásokat használj, úgymint:
- „Most 50% kedvezménnyel”
- „Kizárólag természetes alapanyagokból”
- „Vásároljon többet, kevesebbért”
Ez a fajta fogalmazás növeli majd annak az esélyét, hogy a felhasználók rákattintsanak hirdetéseidre, ami magasabb átkattintási arányhoz vezet.
3. Használj webhelylink-eszközöket
A webhelylink-eszközök (korábban webhelylink-bővítmények) használatával további hivatkozásokat jeleníthetsz meg webhelyedről keresési hirdetéseidben.
- A belsőlink vagy más eszközök használatához kattints „Hirdetések és eszközök” opcióra a bal oldali oszlopban, majd a lenyíló menüben válaszd az „Eszközök” menüpontot.
- Amennyiben több fiókot is kezelsz, először ki kell választanod azt, amivel foglalkozni szeretnél.
- Ez után kattints a kék Plusz (+) gombra, és válaszd a „Webhelylink” lehetőséget.
- Válaszd ki, hogy az egész fiókhoz, egy kampányhoz, vagy hirdetésekhez szeretnéd hozzáadni ezeket a webhelylinkeket.
- Írd meg a linkek szövegét.