Az átkattintási arány definíciója

átkattintási arány

Az átkattintási arány definíciója

Az átkattintási arány (click-through rate, azaz CTR) egy százalékban kifejezett érték, amely megmutatja, hogy a felhasználók mekkora része kattintott rá egy linkre, miután az megjelent neki.

Az átkattintási arány kiszámításához el kell osztani a kattintások számát a link megjelenéseinek számával, majd az így kapott összeget meg kell szorozni 100-zal. 2000 megjelenés és 20 kattintás esetén az átkattintási arány 1%, mert:

(20 / 2000) × 100 = 1%

Az átkattintási arányt az online hirdetések, organikus keresőtalálatok, emailekben elhelyezett linkek és egyéb hivatkozások teljesítményének méréséhez szokás használni.

A CTR-t általában a keresési hirdetések kapcsán szokás használni, így az alábbiakban is ezeken keresztül ismerkedhetsz meg vele közelebbről is.

 

Miért fontos az átkattintási arány?

Az átkattintási arány azért számít fontos mutatónak, mert a magas CTR azt jelenti, hogy hirdetéseid sikeresen felkeltik a célközönség érdeklődését. Az átkattintási arányra továbbá az alábbiak miatt érdemes odafigyelni:

  • Költséghatékony hirdetések: Ha CPC hirdetéseket használsz, akkor a magas CTR azt jelenti, hogy több értéket kapsz vissza a kampányra fordított összegekből.
  • A kampányok teljesítményének mérése: Az átkattintási aránnyal konkrét hirdetések, kulcsszók vagy egész kampányok hatékonyságát is felmérheted. Ezt az információt később új kampányaidhoz is felhasználhatod majd.
  • Az hirdetés rangsorolásának javítása: Az átkattintási arány a Google által megjósolt várható CTR-t is befolyásolja, ami kihat a hirdetés rangsorolására is. Ez a rangsorolás határozza meg, hogy hirdetésed milyen magas pozícióban jelenhet meg a többi reklámhoz képest. Minél magasabb a rangsorolás, annál jobb.

Google Ads kampányaid átkattintási arányának ellenőrzéséhez válaszd a Kampányok opciót a bal oldali menüből, majd keresd meg a CTR oszlopot. Ha nem jelenik meg, akkor az „Oszlopok” gombra kattintva megkeresheted és aktiválhatod.

 

Mi számít jó átkattintási aránynak?

Az ideális átkattintási arány függ többek között az iparágtól, a hirdetési platformtól (Google, Facebook stb.), illetve a hirdetés típusától (keresési, display stb.) is.

Egyes iparágakban (pl. jogi szolgáltatások, otthon) 5%-nál is alacsonyabb átlagos átkattintási arányra lehet számítani, míg a más területeken (pl. szórakoztatóipar, utazás, sport) ez az átlag a 10%-ot is meghaladhatja.

Fontos azonban szem előtt tartani, hogy egy magas CTR nem feltétlenül jelenti azt, hogy egy hirdetés sikeres is.

 

Miért nem mindig jó a magas átkattintási arány?

A magas átkattintási arány önmagában csak azt mutatja meg, hogy egy hirdetés felkelti az emberek érdeklődését. De ez még nem jelenti azt, hogy az adott reklám el is éri a célját.

Tegyük fel például, hogy webáruházadban férfiruhákat árulsz, és van egy ilyen hirdetésed:

Kényelmes nyári ruhák – Most a legkedvezőbb áron!

Ez remekül hangzik, bizonyára sokan rá is kattintanak majd. A baj csak az, hogy olyan érdeklődők is rákattinthatnak hirdetésedre, akik kényelmes NŐI nyári ruhákat szeretnének vásárolni. Miután az illető megérkezik a hirdetés landing oldalára, látja majd, hogy ez bizony nem neki szól, és rövid időn belül távozik is a nélkül, hogy bármit megrendelne.

A hirdetés megjelent, a felhasználó rákattintott, a CTR feljebb kúszott, de nem értél el vele semmit.

Ez a probléma általában akkor fordul elő, amikor a hirdetés nem passzol a termékhez, és nem a megfelelő elvárásokat kelti a felhasználókban.

Szóval, hogy kerülheted el ezt?

 

A keresési hirdetések átkattintási arányának javítása

Ha nem csupán magasabb CTR-t szeretnél, hanem valóban érdeklődő felhasználókat szeretnél landing oldalaidra vonzani, akkor tartsd észben az alábbi tippeket:

 

1. Használj releváns kulcsszókat

Először is végezz alapos kulcsszókutatást, hogy megállapíthasd a megfelelő keresőkifejezéseket. Fontos, hogy olyan kulcsszókat használj, amelyek passzolnak a felhasználók keresőszándékához. A keresőszándék az a cél, amit egy felhasználó szeretne elérni a keresésével.

Legyen most egy webáruházad, ami kutyatápot árul. Tegyük fel, hogy valaki arra keres rá, hogy „mennyi tápot adjak a kutyámnak” – ez az illető vélhetően a kutyatáp adagolásával kapcsolatos általános információkra kíváncsi. A Google felismeri a kereső felhasználó szándékát, és releváns találatokat jelenít meg neki.

Ezt a kifejezést tehát nem lesz érdemes egy kutyatápról szóló hirdetésben megcélozni, mert a felhasználó egyértelműen nem vásárolni szeretne – a szándéka nem passzolna a reklámhoz.

A megfelelő kulcsszók kiválasztásához érdemes lesz valamilyen kulcsszókutató eszközt használni. Ilyen például a Google Ads Kulcsszótervezője (ingyenes), vagy a Semrush (fizetős).

A „kutyatáp” szó megadása után az eszköz temérdek kapcsolódó kulcsszót sorol majd fel – jó eséllyel sokkal többet, mint amennyire szükséged van. Ezekből neked csak azokra lesz szükséged, amelyek mögött kereskedelmi vagy tranzakciós keresőszándék áll. Ezt egyes eszközök külön feltüntetik a szavak mellett, de úgy is ellenőrizheted, ha rákeresel az adott kifejezésre, és megnézed, hogy milyen típusú találatok jelennek meg rá.

Nem árt odafigyelni a kulcsszókra jellemző versenyre is, ami arra utal, hogy mennyire nehéz rangsorolni egy-egy kifejezésre. A hevesebb verseny általában drágább kattintásokat jelent.

 

2. Írj meggyőző szövegeket hirdetéseidhez

A hirdetésekhez egy rövid szöveges elemeket is mellékelned kell, amelyekben kifejtheted, hogy milyen előnyöket kínál terméked vagy szolgáltatásod. A cél az, hogy kattintásra ösztönözd a felhasználókat.

Egy keresési hirdetés szöveges részei általában a cím és a leírás, így ezekre kell koncentrálnod, ha hatni szeretnél a potenciális vásárlókra.

Nagyon fontos, hogy meggyőzően fogalmazz, kiemeld a termék egyedi tulajdonságait, és határozott felhívásokat használj, úgymint:

  • „Most 50% kedvezménnyel”
  • „Kizárólag természetes alapanyagokból”
  • „Vásároljon többet, kevesebbért”

Ez a fajta fogalmazás növeli majd annak az esélyét, hogy a felhasználók rákattintsanak hirdetéseidre, ami magasabb átkattintási arányhoz vezet.

 

3. Használj webhelylink-eszközöket

A webhelylink-eszközök (korábban webhelylink-bővítmények) használatával további hivatkozásokat jeleníthetsz meg webhelyedről keresési hirdetéseidben.

  1. A belsőlink vagy más eszközök használatához kattints „Hirdetések és eszközök” opcióra a bal oldali oszlopban, majd a lenyíló menüben válaszd az „Eszközök” menüpontot.
    1. Amennyiben több fiókot is kezelsz, először ki kell választanod azt, amivel foglalkozni szeretnél.
  2. Ez után kattints a kék Plusz (+) gombra, és válaszd a „Webhelylink” lehetőséget.
  3. Válaszd ki, hogy az egész fiókhoz, egy kampányhoz, vagy hirdetésekhez szeretnéd hozzáadni ezeket a webhelylinkeket.
  4. Írd meg a linkek szövegét.
Kattints a „Mentés” gombra.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések