átkattintási arány
Az átkattintási arány definíciója
Az átkattintási arány (click-through rate, azaz CTR) egy százalékban kifejezett érték, amely megmutatja, hogy a felhasználók mekkora része kattintott rá egy linkre, miután az megjelent neki.
Az átkattintási arány kiszámításához el kell osztani a kattintások számát a link megjelenéseinek számával, majd az így kapott összeget meg kell szorozni 100-zal. 2000 megjelenés és 20 kattintás esetén az átkattintási arány 1%, mert:
(20 / 2000) × 100 = 1%
Az átkattintási arányt az online hirdetések, organikus keresőtalálatok, emailekben elhelyezett linkek és egyéb hivatkozások teljesítményének méréséhez szokás használni.
A CTR-t általában a keresési hirdetések kapcsán szokás használni, így az alábbiakban is ezeken keresztül ismerkedhetsz meg vele közelebbről is.
Miért fontos az átkattintási arány?
Az átkattintási arány azért számít fontos mutatónak, mert a magas CTR azt jelenti, hogy hirdetéseid sikeresen felkeltik a célközönség érdeklődését. Az átkattintási arányra továbbá az alábbiak miatt érdemes odafigyelni:
- Költséghatékony hirdetések: Ha CPC hirdetéseket használsz, akkor a magas CTR azt jelenti, hogy több értéket kapsz vissza a kampányra fordított összegekből.
- A kampányok teljesítményének mérése: Az átkattintási aránnyal konkrét hirdetések, kulcsszók vagy egész kampányok hatékonyságát is felmérheted. Ezt az információt később új kampányaidhoz is felhasználhatod majd.
- Az hirdetés rangsorolásának javítása: Az átkattintási arány a Google által megjósolt várható CTR-t is befolyásolja, ami kihat a hirdetés rangsorolására is. Ez a rangsorolás határozza meg, hogy hirdetésed milyen magas pozícióban jelenhet meg a többi reklámhoz képest. Minél magasabb a rangsorolás, annál jobb.
Google Ads kampányaid átkattintási arányának ellenőrzéséhez válaszd a Kampányok opciót a bal oldali menüből, majd keresd meg a CTR oszlopot. Ha nem jelenik meg, akkor az „Oszlopok” gombra kattintva megkeresheted és aktiválhatod.
Mi számít jó átkattintási aránynak?
Az ideális átkattintási arány függ többek között az iparágtól, a hirdetési platformtól (Google, Facebook stb.), illetve a hirdetés típusától (keresési, display stb.) is.
Egyes iparágakban (pl. jogi szolgáltatások, otthon) 5%-nál is alacsonyabb átlagos átkattintási arányra lehet számítani, míg a más területeken (pl. szórakoztatóipar, utazás, sport) ez az átlag a 10%-ot is meghaladhatja.
Fontos azonban szem előtt tartani, hogy egy magas CTR nem feltétlenül jelenti azt, hogy egy hirdetés sikeres is.
Miért nem mindig jó a magas átkattintási arány?
A magas átkattintási arány önmagában csak azt mutatja meg, hogy egy hirdetés felkelti az emberek érdeklődését. De ez még nem jelenti azt, hogy az adott reklám el is éri a célját.
Tegyük fel például, hogy webáruházadban férfiruhákat árulsz, és van egy ilyen hirdetésed:
Ez remekül hangzik, bizonyára sokan rá is kattintanak majd. A baj csak az, hogy olyan érdeklődők is rákattinthatnak hirdetésedre, akik kényelmes NŐI nyári ruhákat szeretnének vásárolni. Miután az illető megérkezik a hirdetés landing oldalára, látja majd, hogy ez bizony nem neki szól, és rövid időn belül távozik is a nélkül, hogy bármit megrendelne.
A hirdetés megjelent, a felhasználó rákattintott, a CTR feljebb kúszott, de nem értél el vele semmit.
Ez a probléma általában akkor fordul elő, amikor a hirdetés nem passzol a termékhez, és nem a megfelelő elvárásokat kelti a felhasználókban.
Szóval, hogy kerülheted el ezt?
A keresési hirdetések átkattintási arányának javítása
Ha nem csupán magasabb CTR-t szeretnél, hanem valóban érdeklődő felhasználókat szeretnél landing oldalaidra vonzani, akkor tartsd észben az alábbi tippeket:
1. Használj releváns kulcsszókat
Először is végezz alapos kulcsszókutatást, hogy megállapíthasd a megfelelő keresőkifejezéseket. Fontos, hogy olyan kulcsszókat használj, amelyek passzolnak a felhasználók keresőszándékához. A keresőszándék az a cél, amit egy felhasználó szeretne elérni a keresésével.
Legyen most egy webáruházad, ami kutyatápot árul. Tegyük fel, hogy valaki arra keres rá, hogy „mennyi tápot adjak a kutyámnak” – ez az illető vélhetően a kutyatáp adagolásával kapcsolatos általános információkra kíváncsi. A Google felismeri a kereső felhasználó szándékát, és releváns találatokat jelenít meg neki.
Ezt a kifejezést tehát nem lesz érdemes egy kutyatápról szóló hirdetésben megcélozni, mert a felhasználó egyértelműen nem vásárolni szeretne – a szándéka nem passzolna a reklámhoz.
A megfelelő kulcsszók kiválasztásához érdemes lesz valamilyen kulcsszókutató eszközt használni. Ilyen például a Google Ads Kulcsszótervezője (ingyenes), vagy a Semrush (fizetős).
A „kutyatáp” szó megadása után az eszköz temérdek kapcsolódó kulcsszót sorol majd fel – jó eséllyel sokkal többet, mint amennyire szükséged van. Ezekből neked csak azokra lesz szükséged, amelyek mögött kereskedelmi vagy tranzakciós keresőszándék áll. Ezt egyes eszközök külön feltüntetik a szavak mellett, de úgy is ellenőrizheted, ha rákeresel az adott kifejezésre, és megnézed, hogy milyen típusú találatok jelennek meg rá.
Nem árt odafigyelni a kulcsszókra jellemző versenyre is, ami arra utal, hogy mennyire nehéz rangsorolni egy-egy kifejezésre. A hevesebb verseny általában drágább kattintásokat jelent.
2. Írj meggyőző szövegeket hirdetéseidhez
A hirdetésekhez egy rövid szöveges elemeket is mellékelned kell, amelyekben kifejtheted, hogy milyen előnyöket kínál terméked vagy szolgáltatásod. A cél az, hogy kattintásra ösztönözd a felhasználókat.
Egy keresési hirdetés szöveges részei általában a cím és a leírás, így ezekre kell koncentrálnod, ha hatni szeretnél a potenciális vásárlókra.
Nagyon fontos, hogy meggyőzően fogalmazz, kiemeld a termék egyedi tulajdonságait, és határozott felhívásokat használj, úgymint:
- „Most 50% kedvezménnyel”
- „Kizárólag természetes alapanyagokból”
- „Vásároljon többet, kevesebbért”
Ez a fajta fogalmazás növeli majd annak az esélyét, hogy a felhasználók rákattintsanak hirdetéseidre, ami magasabb átkattintási arányhoz vezet.
3. Használj webhelylink-eszközöket
A webhelylink-eszközök (korábban webhelylink-bővítmények) használatával további hivatkozásokat jeleníthetsz meg webhelyedről keresési hirdetéseidben.
- A belsőlink vagy más eszközök használatához kattints „Hirdetések és eszközök” opcióra a bal oldali oszlopban, majd a lenyíló menüben válaszd az „Eszközök” menüpontot.
- Amennyiben több fiókot is kezelsz, először ki kell választanod azt, amivel foglalkozni szeretnél.
- Ez után kattints a kék Plusz (+) gombra, és válaszd a „Webhelylink” lehetőséget.
- Válaszd ki, hogy az egész fiókhoz, egy kampányhoz, vagy hirdetésekhez szeretnéd hozzáadni ezeket a webhelylinkeket.
- Írd meg a linkek szövegét.
Gyakori kérdések
Mi az az átkattintási arány?
Az átkattintási arány (CTR) azon felhasználók aránya, akik rákattintottak egy hivatkozásra, miután az megjelent nekik.
Miért fontos az átkattintási arány?
Az átkattintási arány segít megállapítani, hogy egy hirdetés, organikus találat, vagy egyéb link mennyire kelti fel a felhasználók érdeklődését, és ösztönzi őket kattintásra. Egy magas átkattintási arány azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a felhasználó ez után el is végzi a kívánt konverziós lépést.
Mi számít jó átkattintási aránynak?
Ez több tényezőtől is függ, ugyanis minden iparágnak, hirdetési platformnak és hirdetéstípusnak más az átlag átkattintási aránya. Egyes esetekben 10%, míg más körülmények között 5% körül is alakulhat a várható átlag.