Miért és hogyan segíthetnek a keresőoptimalizálásban a felhasználói vélemények
Az online vélemények és más felhasználói tartalmak (képek, videók, stb.) az úgynevezett társadalmi bizonyíték miatt lehetnek rendkívül hasznosak egy cég számára. A társadalmi bizonyíték egy pszichológiai fogalom, amely szerint az emberek hajlamosabbak elhinni vagy elfogadni valamit, minél több embertársuktól hallják/látják azt. Például ha az utcán minél nagyobb tömeg csoportosul valami köré, akkor annál többeket vonzz majd, hogy mi is lehet az (például egy utcai zenész, vagy más előadó).
Hasonlóképpen befolyásolják gondolkodásunkat és véleményünket a dolgokról mások javaslatai. Ha például egy ismerősünktől azt halljuk, hogy érdemes a inkább két utcával arrébb menni a kenyérért, mert az ottani pékségben jobbakat sütnek, akkor jó eséllyel megfogadjuk majd a tanácsot.
Na persze egy márka is állíthatja azt magáról és termékeiről, hogy a legjobbak, de természetesen egy márka célja az, hogy minél több profitot termeljen magának, így általában a negatívumokról csendben hallgatnak az önfényezés során.
Ezzel szemben ha egy márka termékeihez a felhasználók írják oda, hogy nagyon jó minőségűek, és örülnek, hogy ezeket választották, akkor az már sokkal hitelesebb egy új érdeklődő, lehetséges vásárló szemében, hiszen egy pártatlan véleményről van szó, amit nem maga a cég alkotott saját magáról.
De mi köze a véleményeknek a keresőoptimalizáláshoz?
Az ember azt gondolná, hogy ezek a vélemények csak akkor lehetnek hasznosak, ha a felhasználók már az adott cég webhelyén járnak, vagy annak termékeit böngészik egy webáruházban.
Ez azonban nem így van – a vélemények nagyon is sokat segíthetnek abban, hogy minél több releváns érdeklődésű felhasználó találhasson rá egy márkára. A Google „szóvivőjeként” is szereplő John Mueller például egy Reddit AMA alkalmával megjegyezte, hogy a Google figyelembe veszi ezeket a véleményeket egy márka oldalán a rangsoroláshoz:
„Azt javasolnám, hogy próbálj valahogy több tartalmat elhelyezni az oldalon. Az egyik legegyszerűbb módja ennek, hogy lehetővé teszed az embereknek, hogy hozzászólásokat írjanak. A felhasználói tartalmak [tehát a hozzászólások is ezeknek számítanak a Google szemében] ugyan némi töbletterhelést jelenthetnek karbantartás és spamelés tekintetében, de alkalmasak lehetnek arra is, hogy több szöveget helyezz el velük oldalaidon.”
Lássuk tehát, hogy hogyan segíthetnek a keresőoptimalizálásban az ügyfelek véleményei!
1. A vélemények új, releváns tartalmakat biztosítanak a keresőmotorok számára
Habár a tartalommarketing napjaink egyik leghatékonyabb organikus inbound marketingtaktikája, számos felhasználó még az igényesen megírt tartalmakban is csak az önreklámot látja meg. Mivel a keresőoptimalizálás általában az ilyen szöveges tartalmakra épít, így ez a hozzáállás a SEO hatékonyságát is alááshatja.
Szó sincs persze arról, hogy hanyagolnod kéne akár a tartalommarketinget, akár a keresőoptimalizálást, de tisztában kell lenned vele, hogy marketingesként több olyan hiteles tartalmakra van szükséged, amelyeket nem csak a keresőmotorok, hanem a felhasználók is elfogadnak. A felhasználói tartalmak (beleértve persze a véleményeket is) jelenthetik a megoldást erre a problémára.
Az ilyen tartalmak másik nagy előnye, hogy a marketingeseknek nem kell saját idejüket energiájukat áldozni előállításukra, hiszen az ügyfelek maguktól készítik el őket, ráadásul teljesen hiteles, természetes „marketingtől mentes” fogalmazással.
A felhasználói tartalmak megtörik a márkák és ügyfeleik közötti egyirányú kommunikációt, és lehetőséget kínálnak arra, hogy a vásárlók is kivegyék a részüket abból.
2. A vélemények természetes módon erősítik a SEO-t
Az online tartalmakat általában kulcsszavakkal, visszahivatkozásokkal, illetve belső hivatkozásokkal és meta címkékkel szokás optimalizálni.
Mivel az ügyfélvélemények gyakran termékekről szólnak így gyakran tartalmazhatnak a termékekre mutató belső hivatkozásokat és azzal kapcsolatos kulcsszavakat is, amelyek mind elősegíthetik egy oldal SEO teljesítményét.
3. A vélemények a long-tail kulcsszavakat is tartalmazhatnak
A long-tail kulcsszavak olyan három, vagy több szóból álló kifejezések, amelyekre általában kisebb keresőverseny jellemző, így sokkal könnyebb rangsorolni rájuk. Ezek a kifejezések továbbá nagyon konkrét keresőszándékot is jeleznek.
Például ha kozmetikai termékeket forgalmazol, akkor meglehet, hogy a „bőrradír” kifejezésre szeretnél rangsorolni. Mivel ez egy igen tág, és gyakori fogalom, így nagyon nagy verseny jellemző rá, és nagyon nehéz bejutni az igazán előkelő pozíciókba vele. Ezzel szemben egy az „organikus bőrradír érzékeny bőrre” már egy sokkal hosszabb, szűkebb termékkategóriát (és vásárlói szándékot) jelöl, amire (a minimális verseny miatt) könnyebb is rangsorolni.
Amikor az ügyfeleid arról írnak, hogy mit szeretnek termékeidben, fontos információkat gyűjthetsz be abból, hogy milyen problémáikra kínálnak azok megoldást, illetve akár arról is, hogy mit keresgéltek éppen, amikor ráakadtak arra.
Ha tudod, hogy milyen long-tail kulcsszavakat használnak ügyfeleid termékeiddel kapcsolatban, akkor ezeket keresőoptimalizálásodhoz is felhasználhatod majd.
4. A vélemények javítják a közösségi optimalizálást
A felhasználói tartalmak egy márka közösségi teljesítményén is sokat dobhatnak, különösen az olyan vizuális platformokon, mint az Instagram vagy éppen a Facebook. Amikor egy felhasználó egy saját képet vagy videót oszt meg arról, hogy mennyire elégedett egy termékkel, akkor az is sokat dobhat az adott márka hitelességén.
Ha márkád megosztja ezeket a nyilvános bejegyzéseket, akkor azzal egy megbízhatóbb képet festhet magáról a nyilvánosság előtt, ezzel növelve esélyeit arra, hogy minél többen kövessék az adott platformon.
Egy aktívabb közösségi követőbázis több elérést eredményez, amiből persze több forgalom, sőt, akár több visszahivatkozás is származhat.
5. A vélemények az oldalak manuális elbírálását is javítják
A keresőmotorok robotjai figyelembe veszik az oldalakon elhelyezett ügyfélvéleményeket és értékeléseket is.
A keresőmotorok azonban nem csak automatikus módszerekkel térképezik fel és rangsorolják az ilyen online tartalmakat. A Google például speciálisan képzett minőségellenőrökkel „figyelteti” az internetet, akiknek az a feladata, hogy különféle szempontok alapján megállapítsák egy adott oldal hírnevét és értékét. Sok ilyen szempontot a felhasználók által írt véleményekből is leszűrhetnek.
Ha tehát egy márka sok pozitív visszajelzést kap ilyen vélemények formájában, azt az oldalt ellenőrző minőségellenőrök is figyelembe veszik majd.