A Google végre tisztázta a hasznos tartalmak rendszer működését
A Google hasznos tartalmak rendszere
A Google hasznos tartalmak rendszere egy gépi tanulási modell alapján működik. Ez a modell különféle osztályozók segítségével hoz létre egy jelet, amelyet a keresőmotor a gyengébb minőségű tartalmak kiszűrésére használ.
Az osztályozó egy olyan algoritmus egy gépi tanulási modellben, amely lényegében „felcímkézi” a betáplált adatokat. A hasznos tartalmak rendszerében a gépi tanulási modell a webhelytartalmakhoz rendel hozzá címkéket, amelyekből végül egy jel keletkezik. Ezt a jelet úgy kell elképzelni, mint egy leszavazást.
A jel továbbá súlyozott, ami azt jelenti, hogy ha egy webhelyen csupán kevés gyengébb minőségű tartalom található, akkor enyhébb leszavazásban részesül majd, mintha nagy mennyiségű gyenge tartalmat kínálna.
A hasznos tartalmak rendszere tehát egy jelet generál, de ez csupán egyike a temérdek rangsorolási jelnek, amelyeket a Google a webhelyek rangsorolásához használ (további jelek a linkek, a relevancia és így tovább).
A Google félreérthető irányelvei
A Google nemrég frissítette a hasznos tartalmak rendszerrel kapcsolatos irányelveit, hogy a SEO szakemberek és más érintettek könnyebben értelmezhessék, miért csúsztak lejjebb tartalmaik a rangsorolásban.
Volt egy meglehetősen félreérthető részlet az irányelvekben, amely sok szerzőt, szerkesztőt és keresőoptimalizálási szakembert is összezavart:
„Akkor is megváltoztatod az oldalak dátumát, amikor a tartalmuk nem változott meg jelentősen csak azért, hogy frissebbnek tűnjenek?”
Ez a kérdés kifejezetten azoknak szól, akik alig észrevehető változásokat végeznek a tartalmakban, hogy frissíthessék a publikáció dátumát, és elhitessék a Google-al, hogy teljesen új, friss tartalmakról van szó.
A probléma abból ered, hogy számos jogos oka lehet annak, hogy valaki apró módosításokat végez egy-egy tartalmában:
- Félregépelt hibák javítása
- Szavak vagy kifejezések cseréje, hogy a tartalom nyelvileg helyes legyen
- Szavak módosítása, hogy a tartalom érthetőbb legyen
Az irányelvek fent idézett részletét azonban sokan úgy értelmezték, hogy ha valaki kisebb javításokat végez egy tartalomban, és ezzel frissíti a publikáció dátumát, akkor a Google hasznos tartalmak rendszere ezt manipulációnak tekintheti, és „leszavazhatja” az adott tartalmat.
Erre a problémára kérdezett rá Luke Jordan is az X-en (Twitter):
„A Google nem érti eléggé a nüanszokat, hogy ilyen általános szabályokat hozzon
Megbünteti a webhelyeket azért, mert az „utolsó módosítás” dátumát használják a „kisebb” változtatások után
A játékokban egy javítás/frissítés egészen egyszerű is lehet, mint amikor egy fejlesztés, ami 5 pontba került, már 6-ba kerül
És ez az apró növekedés jelentősen megváltoztathatja a hasznosságát
A felhasználók tudni akarják majd, hogy a bejegyzés naprakész-e, és ez által releváns, szóval a dátumot és a verziószámot is megnézik majd
Egy ténylegesen értékes frissítéshez talán 6-ról 5-re kell állítani azt a számot, a verziószámot pedig 9.0.1-ről 9.0.2-re
Ha a dátum szerint az útmutatót 6 hónappal ezelőtt frissítették, akkor ennek nincs értelme
Plusz, a (jelentősen elavult) dátum a Google találatok között is megjelenik, ezért az emberek jóval kevesebbszer kattintanának rá, a CTR pedig egy másik rangsorolási szempont
Persze azt is tettethetik, hogy értik mindezt és mindig az nyer majd, aki a legesleghasznosabb tartalmakat kínálja!”
A SearchLiaison válasza a következő volt:
„Nem, nem csináljuk ezt, ha a frissítések hasznosak az emberek számára.
Nem mondunk ilyet.
Nincs benne az irányelveinkben.”
A Google fióknak igaza van, de a szövegrészlet félreérthetősége miatt valóban azt jelentheti, amit Luke Jordan feltételezett. Jordan a következővel folytatta:
„Szóval, hogy megerősítsük, tudják, hogy egyetlen karakter megváltoztatása egy cikkben azt a célt szolgálta, hogy hasznos legyen az emberek számára?”
Egy másik bejegyzésben (amiben az irányelvről készült képernyőképet is mellékelte) szintén ez a felhasználó a következő írta:
„csak mert szó szerint benne van az irányelvekben, hogy nem lenne szabad megváltoztatni az oldalak dátumát, ha a tartalmuk nem változott jelentősen.”
A Google SearchLiaison válasza:
„Ez a kérdés azokra az esetekre utal, amikor a Googlenak csinálsz valamit.
Ha csak azért változtatod meg a dátumot, mert azt gondolod, hogy „a Google ettől majd azt hiszi, hogy friss,” akkor valószínűleg más viselkedések is jellemzők rád, amelyek párhuzamban állnak azokkal a jelekkel, amelyeket a tartalmak hasznosságának megállapításához használunk.
Nem csak egy dologról van szó. Nem közvetlen.
És nem is számít problémának, ha első sorban nem csak a Google miatt csinálsz dolgokat.”
„Más viselkedések is jellemzők rád”
A Google vélhetően azt próbálja elmagyarázni ezzel az összetett válasszal, hogy az oldal dátumának megváltoztatása csupán egyike azoknak a taktikáknak, amelyek alapján a gépi tanulási modell igyekszik megállapítani annak a statisztikai valószínűségét, hogy egy oldal a Google igényeinek kielégítése érdekében használ-e SEO taktikákat, vagy hogy értékes, hasznos tartalmakat kínáljon.
Ha a statisztikában csak egyetlen mutatót használsz, akkor a statisztikai modell helytelen döntéseket hoz majd. Éppen ezért a keresésben alkalmazott statisztikai modellek mindig több jelet használnak a statisztikai valószínűség kiszámításához a pontosabb eredmények érdekében.
Összegezve
A Google SearchLiaison válaszából azt szűrhetjük le, hogy az algoritmus nem csupán egyetlen egy mutató (pl. a publikáció dátuma) alapján próbálja megállapítani, hogy mennyire hasznos vagy nem hasznos egy oldal.
Gyakori kérdések
Mi számít hasznos tartalomnak?
A Google szemében azok a tartalmak számítanak hasznosnak, amelyek pozitív felhasználói élményt kínálnak, és segítenek megoldást találni a felhasználók problémáira.
Mikor vezette be a Google az első hasznos tartalmak frissítést?
A Google 2022 augusztusában vezette be az első, kifejezetten hasznos tartalmakra kiélezett frissítését.