Mi számít frissített tartalomnak a Google szerint?

A Google végre tisztázta a hasznos tartalmak rendszer működését

A Google SearchLiaison X (Twitter) fiók egy felhasználó által feltett kérdésre válaszolt, tisztázva ezzel egy súlyos félreértést a keresőmotor hasznos tartalmak rendszerével kapcsolatban.

könyvek egy könyvtárban

A Google hasznos tartalmak rendszere

A Google hasznos tartalmak rendszere egy gépi tanulási modell alapján működik. Ez a modell különféle osztályozók segítségével hoz létre egy jelet, amelyet a keresőmotor a gyengébb minőségű tartalmak kiszűrésére használ.

Az osztályozó egy olyan algoritmus egy gépi tanulási modellben, amely lényegében „felcímkézi” a betáplált adatokat. A hasznos tartalmak rendszerében a gépi tanulási modell a webhelytartalmakhoz rendel hozzá címkéket, amelyekből végül egy jel keletkezik. Ezt a jelet úgy kell elképzelni, mint egy leszavazást.

A jel továbbá súlyozott, ami azt jelenti, hogy ha egy webhelyen csupán kevés gyengébb minőségű tartalom található, akkor enyhébb leszavazásban részesül majd, mintha nagy mennyiségű gyenge tartalmat kínálna.

A hasznos tartalmak rendszere tehát egy jelet generál, de ez csupán egyike a temérdek rangsorolási jelnek, amelyeket a Google a webhelyek rangsorolásához használ (további jelek a linkek, a relevancia és így tovább).

 

A Google félreérthető irányelvei

A Google nemrég frissítette a hasznos tartalmak rendszerrel kapcsolatos irányelveit, hogy a seo szakemberek és más érintettek könnyebben értelmezhessék, miért csúsztak lejjebb tartalmaik a rangsorolásban.

Volt egy meglehetősen félreérthető részlet az irányelvekben, amely sok szerzőt, szerkesztőt és keresőoptimalizálási szakembert is összezavart:

„Akkor is megváltoztatod az oldalak dátumát, amikor a tartalmuk nem változott meg jelentősen csak azért, hogy frissebbnek tűnjenek?”

 

Ez a kérdés kifejezetten azoknak szól, akik alig észrevehető változásokat végeznek a tartalmakban, hogy frissíthessék a publikáció dátumát, és elhitessék a Google-al, hogy teljesen új, friss tartalmakról van szó.

A probléma abból ered, hogy számos jogos oka lehet annak, hogy valaki apró módosításokat végez egy-egy tartalmában:

  • Félregépelt hibák javítása
  • Szavak vagy kifejezések cseréje, hogy a tartalom nyelvileg helyes legyen
  • Szavak módosítása, hogy a tartalom érthetőbb legyen

Az irányelvek fent idézett részletét azonban sokan úgy értelmezték, hogy ha valaki kisebb javításokat végez egy tartalomban, és ezzel frissíti a publikáció dátumát, akkor a Google hasznos tartalmak rendszere ezt manipulációnak tekintheti, és „leszavazhatja” az adott tartalmat.

Erre a problémára kérdezett rá Luke Jordan is az X-en (Twitter):

„A Google nem érti eléggé a nüanszokat, hogy ilyen általános szabályokat hozzon

Megbünteti a webhelyeket azért, mert az „utolsó módosítás” dátumát használják a „kisebb” változtatások után

A játékokban egy javítás/frissítés egészen egyszerű is lehet, mint amikor egy fejlesztés, ami 5 pontba került, már 6-ba kerül

És ez az apró növekedés jelentősen megváltoztathatja a hasznosságát

A felhasználók tudni akarják majd, hogy a bejegyzés naprakész-e, és ez által releváns, szóval a dátumot és a verziószámot is megnézik majd

Egy ténylegesen értékes frissítéshez talán 6-ról 5-re kell állítani azt a számot, a verziószámot pedig 9.0.1-ről 9.0.2-re

Ha a dátum szerint az útmutatót 6 hónappal ezelőtt frissítették, akkor ennek nincs értelme

Plusz, a (jelentősen elavult) dátum a Google találatok között is megjelenik, ezért az emberek jóval kevesebbszer kattintanának rá, a ctr pedig egy másik rangsorolási szempont

Persze azt is tettethetik, hogy értik mindezt és mindig az nyer majd, aki a legesleghasznosabb tartalmakat kínálja!”

 

A SearchLiaison válasza a következő volt:

„Nem, nem csináljuk ezt, ha a frissítések hasznosak az emberek számára.

Nem mondunk ilyet.

Nincs benne az irányelveinkben.”

 

A Google fióknak igaza van, de a szövegrészlet félreérthetősége miatt valóban azt jelentheti, amit Luke Jordan feltételezett. Jordan a következővel folytatta:

„Szóval, hogy megerősítsük, tudják, hogy egyetlen karakter megváltoztatása egy cikkben azt a célt szolgálta, hogy hasznos legyen az emberek számára?”

Egy másik bejegyzésben (amiben az irányelvről készült képernyőképet is mellékelte) szintén ez a felhasználó a következő írta:

„csak mert szó szerint benne van az irányelvekben, hogy nem lenne szabad megváltoztatni az oldalak dátumát, ha a tartalmuk nem változott jelentősen.”

 

A Google SearchLiaison válasza:

„Ez a kérdés azokra az esetekre utal, amikor a Googlenak csinálsz valamit.

Ha csak azért változtatod meg a dátumot, mert azt gondolod, hogy „a Google ettől majd azt hiszi, hogy friss,” akkor valószínűleg más viselkedések is jellemzők rád, amelyek párhuzamban állnak azokkal a jelekkel, amelyeket a tartalmak hasznosságának megállapításához használunk.

Nem csak egy dologról van szó. Nem közvetlen.

És nem is számít problémának, ha első sorban nem csak a Google miatt csinálsz dolgokat.”

 

„Más viselkedések is jellemzők rád”

A Google vélhetően azt próbálja elmagyarázni ezzel az összetett válasszal, hogy az oldal dátumának megváltoztatása csupán egyike azoknak a taktikáknak, amelyek alapján a gépi tanulási modell igyekszik megállapítani annak a statisztikai valószínűségét, hogy egy oldal a Google igényeinek kielégítése érdekében használ-e seo taktikákat, vagy hogy értékes, hasznos tartalmakat kínáljon.

Ha a statisztikában csak egyetlen mutatót használsz, akkor a statisztikai modell helytelen döntéseket hoz majd. Éppen ezért a keresésben alkalmazott statisztikai modellek mindig több jelet használnak a statisztikai valószínűség kiszámításához a pontosabb eredmények érdekében.

 

Összegezve

A Google SearchLiaison válaszából azt szűrhetjük le, hogy az algoritmus nem csupán egyetlen egy mutató (pl. a publikáció dátuma) alapján próbálja megállapítani, hogy mennyire hasznos vagy nem hasznos egy oldal.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések