A keresőmotor definíciója

keresőmotor

A keresőmotor definíciója

A keresőmotor egy olyan szoftver, amely képes egy adatbázis bejegyzései között keresni a felhasználó által megadott feltételek alapján, majd felsorolni ezeket a találatokat a felhasználó számára. Ilyen elven működnek az internetes információk eléréséhe használt keresőmotorok is, úgymint a Google, a Bing vagy a Yahoo.

 

Hogy működnek a keresőmotorok?

A világ legnépszerűbb keresőmotorja a Google, amelynek működése három fő fázisra osztható fel (de más internetes keresőmotorok is hasonló elven működnek):

 

1. Feltérképezés

A feltérképezés célja az interneten fellelhető webhelyek és weboldalak felfedezése. A keresőmotorok úgynevezett robotokat küldenek ki a világhálóra, amelyek a már ismert weboldalakon található linkeket követve jutnak el új oldalakra – hasonlóképpen ahhoz, ahogy a felhasználók navigálnak az interneten.

 

2. Indexelés

Miután egy keresőmotor egy új oldalt fedez fel, ellenőrzi annak tartalmát. Különféle jelek (első sorban a szöveges tatalom) alapján megpróbálja megállapítani, hogy pontosan miről szól az adott oldal. Mindeközben a keresőmotor címkékkel és metaadatokkal látja el az oldalt, hogy a későbbiekben könnyebben azonosíthassa azt. Ez segít felismerni és figyelmen kívül hagyni a többször előforduló tartalmakat. Az oldal végül bekerül a keresőmotor indexébe, ami egy hatalmas adatbázis.

 

3. Keresés és rangsorolás

Amikor egy felhasználó rákeres valamire, akkor a keresőmotor valójában az adatbázisában, azaz az indexében néz utána a keresett kifejezésnek. Ezért szokás a kereséseket „lekérdezéseknek” is nevezni. A keresőmotor olyan oldalakat igyekszik keresni az indexében, amelyek a legjobb találatok lehetnének a kereső felhasználó számára. Ezeket a találatokat végül egy keresőtalálati oldalon jeleníti meg. A találatok sorrendje (rangsorolása) számos tényezőtől függ, úgymint a tartalmak minőségétől, az oldalak tekintélyétől, a tartalomban szereplő kulcsszóktól és így tovább.

 

Egyes speciális keresőmotorok csak bizonyos típusú vagy jellegű tartalmakat térképeznek fel, indexelnek, illetve kínálnak találataik között. Léteznek továbbá csak adott nyelvű tartalmakkal foglalkozó keresőmotorok is.

Számos webhely saját, belső keresőmotort üzemeltet, amely csak az adott webhely tartalmai között képes keresni. Ilyen például a Wikipédia keresője, a YouTube, a TripAdvisor stb.

Néhány nagyobb keresőmotor bérbe adja vagy licenszeli szolgáltatásait más webhelyek számára.

 

Hogyan rangsorolják a keresőmotorok a találatokat?

Nem minden keresőmotor rangsorolja ugyan úgy a találatait, ámbár vannak köztük, amelyek hasonló algoritmusokat használnak. A Google és más nagyobb keresőmotorok például az alábbi szempontokat veszik figyelembe a tartalmak rangsorolásához:

 

Kulcsszók

A keresőmotorok a beírt keresőkifejezések (azaz „kulcsszók”) alapján próbálják meghatározni a felhasználó keresőszándékát, azaz, hogy pontosan milyen célt is szeretne elérni az illető az adott kereséssel.

A keresőmotorok fejlett nyelvi modellekkel oldják meg ezt. A nyelvi modellek olyan algoritmusok, amelyek képesek értelmezni a felhasználók által beírt kifejezéseket, és megállapítani, hogy milyen információ érdekelheti a keresőket.

 

Relevancia

A keresőmotorok összehasonlítják a felhasználók által használt kulcsszókat a tartalmakban fellelhető kulcsszókkal. Ez segít megállapítani nekik, hogy mely találatok lehetnének megfelelők a keresők számára. Egy tartalom azonban még nem számít ideális találatnak csak azért, mert többször is előfordul benne a felhasználó által keresett kifejezés.

 

Minőség

A keresőmotorok odafigyelnek a szakértelemre, tekintélyre és megbízhatóságra utaló jelekre is a tartalmakban. Ha például más, elismert webhelyek is hivatkoznak rá, akkor egy adott oldal sokkal nagyobb eséllyel jelenhet meg magasabb találati pozíciókban.

 

Felhasználói élmény

Fontos rangsorolási szempont az is, hogy egy oldal milyen felhasználói élményeket nyújt a látogatóinak. Releváns tényezők például az oldal sebessége és mobilbarát jellege is.

 

Felhasználói adatok

A böngészési előzmények, keresési beállítások, a kereséshez használt eszköz, a tartózkodási hely és egyéb tényezők is befolyásolják, hogy egy keresőmotor milyen találatokat és milyen sorrendben jelenít meg a felhasználónak.

 

Egyes keresőmotorok egyéb mutatókat (oldalon töltött idő, visszafordulási arány stb.) is felhasználhatnak a rangsoroláshoz. Ezek segíthetnek megállapítani, hogy egy tartalom mennyire felel meg a felhasználók igényeinek, és hogy megéri-e magas pozíciókban megjeleníteni azt a későbbiekben.

 

Hogyan lehet jól rangsorolni a keresőmotorok találatai között?

A SEO, azaz keresőoptimalizálás az online marketing egyik ágazata, amelynek célja minél magasabb pozíciókat elérni a keresőmotorok találatai között.

A megfelelő optimalizálási módszerek alkalmazásával növelheted az esélyét annak, hogy többen találjanak rá tartalmaidra a Google és más keresőmotorok segítségével. Például elhelyezheted a megfelelő kulcsszókat tartalmadban, hogy az relevánsabb találat legyen az adott téma iránt érdeklődők számára.

Népszerű SEO technikák még a visszahivatkozások megszerzése (linképítés), illetve a webhely technikai optimalizálása (forráskód egyszerűsítése, képek tömörítése stb.)

 

Mi a keresőmotorok célja?

A keresőmotorok elsődleges célja megkönnyíteni az információkeresést a felhasználók számára. Az internetes keresőmotorokat úgy alakítják ki, hogy mindig a megfelelő információval lássák el a keresőket, különféle (fentebb említett) kritériumok alapján.

A keresőmotorok továbbá a bevételszerzés eszközei is. A keresőmotorok hirdetési platformot biztosítanak a márkák számára, amelyek a keresőtalálati oldalakon, vagy a keresőmotorok hirdetési partnereinek webhelyein jeleníthetik meg reklámjaikat célközönségüknek. A hirdetők általában akkor fizetnek, amikor valaki rákattint hirdetéseikre, cserébe pedig lehetséges ügyfeleket vonzhatnak webhelyükre.

Mindehhez persze az kell, hogy a felhasználók megbízzanak a keresőmotorokban, hiszen csak így várható el tőlük, hogy újra és újra visszatérjenek használni azokat. A keresőmotorok az alábbiak segítségével nyerik el a felhasználók bizalmát:

  • Organikus találatok: Az organikus, azaz nem fizetett (nem hirdetett) találatok megbízhatóbbnak tűnnek a felhasználók számára.
  • Tekintély: A Google igyekszik megbízható, tekintélyes webhelyekről összegyűjteni a top találatokat a felhasználóknak.
  • Biztonság: A DuckDuckGo keresőmotor kifejezetten azzal vált ismerté, hogy nem gyűjt adatokat a felhasználóitól. Ez többek között azt eredményezi, hogy nem válogat mindenkinek külön találatokat korábbi keresései és egyéb privát adatok alapján.

 

Hogyan jutnak pénzhez a keresőmotorok?

A keresőmotorok használata elsőre ingyenesnek tűnik. Miért éri meg nekik mégis ilyen óriási informatikai hátteret igénylő szolgáltatásokat biztosítani a felhasználók számára?

A keresőmotorok többsége valójában hirdetési felületek és felhasználói adatok értékesítésével termel jelentős bevételt. Íme a leggyakoribb módszerek:

 

PPC hirdetések

A PPC (pay-per-click), azaz kattintásonként fizetett hirdetések a keresőtalálati oldalakon, illetve számos webhely tartalmaiban jelenhetnek meg. A hirdetők ajánlatot tehetnek arra, hogy mekkora összegeket hajlandók kifizetni a felhasználók kattintásaiért, miután azok bizonyos kulcsszókat használtak a kereséseikhez. Minél többen célozzák meg ezeket a kulcsszókat hirdetéseikkel, annál drágábbakká válnak a kattintások.

 

Felhasználói adatok

A keresőmotorok a felhasználóktól összegyűjtött adatokból is bevételt termelnek. Ilyenek például a keresési előzmények és a helyadatok. A keresőmotorok ezen információk alapján precíz profilokat készítenek a felhasználókról, akiknek így pontosan célzott, releváns hirdetéseket jeleníthetnek meg.

 

Kontextuális hirdetések

A kontextuális hirdetések olyan reklámok, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a felhasználó kereséséhez. Ha egy keresőmotor vásárlási lehetőségeket is kínál, akkor egy webhelyen a felhasználó kereséséhez kapcsolódó termékek hirdetéseit jelenítheti meg az illetőnek az erre fenntartott felületeken. Egy könyvekkel foglalkozó blog bejegyzései között például megjelenhet egy olvasószemüvegeket bemutató hirdetés.

 

Adományok

Egyes keresőmotorok célja az, hogy adományokon keresztül segítsenek pénzhez jutni nonprofit szervezeteknek.

 

Hogyan kínálnak személyre szabott találatokat a keresőmotorok?

A keresőmotorok felhasználói adatok alapján összeállított digitális keresőprofilok segítségével kínálnak személyre szabott találatokat. Ezeket az adatokat azokból az alkalmazásokból és eszközökből gyűjtik, össze, amelyeket az emberek a keresésekhez használnak.

Gyakran gyűjtött felhasználói adatok például:

  • keresési előzmények
  • keresések dátuma és ideje
  • helyinformációk
  • hangadatok
  • felhasználó azonosítója
  • eszköz azonosítója
  • IP cím
  • eszköz diagnosztikai adatai
  • névjegyek
  • vásárlási előzmények

 

A böngészési előzmények és más adatok nyomon követése sütik segítségével történik. A sütik lényegében kisméretű szöveges fájlok, amelyeket a webhelyek helyezhetnek el a felhasználók böngészőjében. A keresőmotorok ilyen sütik segítségével tartják számon a felhasználók preferenciáit, hogy személyre szabott találatokat és hirdetéseket jeleníthessenek meg nekik.

A sütik továbbá lehetővé teszik a webhelybeállítások, bejelentkezések, tartalomszűrők és egyéb információk mentését is.

A böngészők privát módja segít a nyomkövetők elleni védekezésben, de csak eszköz szinten. A keresési előzmények és más keresés közben gyűjtött adatok nem kerülnek mentésre, és a keresést követően törlődnek. Azonban az internetszolgáltatók, illetve a webhelyek tulajdonosai képesek visszakövetni a keresések során létrejött digitális nyomokat.

 

Népszerű keresőmotorok

Habár 92%-os keresőpiaci részesedésével a Google messze a legnépszerűbb internetes keresőmotor, a felhasználók más alternatívákat is válaszhatnak online kereséseikhez. A rangsorban a Yahoo és a Microsoft Bing követik.

A DuckDuckGo látványos népszerűségre tett szert az elmúlt évek során, ahogy az emberek egyre inkább elkezdtek aggódni a keresőmotorok adatgyűjtése miatt. A DuckDuckGo fő előnye, hogy nem gyűjt ilyen adatokat a felhasználókról. Mások sajátos funkcióik választanak alternatív keresőmotorokat – a Microsoft például nemrég kezdett el AI találatokat kínálni a Bing felhasználói számára.

Egyes országok saját keresőmotorokat fejlesztettek maguknak. Ilyen például az orosz Yandex vagy a kínai Baidu.

Vannak olyan keresőmotorok is, amelyek más keresőmotorok találataiból állítják össze saját keresőtalálati oldalaikat.

 

A keresőmotorok jövője

A keresőmotorok fejlesztői folyamatosan arra törekednek, hogy minél jobb keresési élményt biztosítsanak felhasználóik számára. Ez pontosabb, relevánsabb találatokat és jobb válaszokat jelent majd.

E célból persze új technológiákat is bevetnek. Több keresőmotor már most alkalmaz mesterséges intelligenciát a találatok rangsorolásához, vagy konkrét válaszok megfogalmazásához.

A Google vélhetően mindig is az első számú keresőmotor marad majd, hiszen a cég szinte korlátlan erőforrásokkal rendelkezik a legújabb technológiák kifejlesztéséhez.

Ez a folyamatos fejlődés a keresőoptimalizálási szakemberektől is megköveteli, hogy lépést tartsanak a változásokkal. Ahogy a 10-15 évvel ezelőtti SEO stratégiák mára értéküket vesztették, úgy válnak majd elavulttá idővel a ma népszerű optimalizálási trendek.

Előfordulhat persze, hogy a jövőben speciális keresőmotorok jönnek majd létre, amelyek privátabb és precízebb keresést biztosítanak a felhasználók számára. Jó példa erre a már most közismert DuckDuckGo, ami a Google-ból kiábrándult, biztonságtudatos felhasználók választása. Egyes keresőmotorok vélhetően csak az internet bizonyos részeit indexelik majd, így kínálva relevánsabb találatokat a felhasználóknak.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések