A tartalom definíciója

tartalom

A tartalom definíciója

A tartalom minden olyan szöveges vagy audiovizuális tartalomelem, ami egy webhely oldalain megjelenhet. Tartalomnak számítanak például a blogbejegyzések, marketingszövegek, a fényképek, a beágyazott videók, és minden egyéb kreatív elemek is.

A tartalmakat különböző típusú médiumok is alkothatják. Egy blogbejegyzésben például megjelenhet szöveg, képek, videók és így tovább. Az interaktív tartalmak – például egy felhasználó által manipulálható térkép – szintén többféle, gyakran dinamikus elemből állhatnak össze.

 

Mi a különbség a marketingszöveg és szöveges tartalom között?

Az marketingszöveg és szöveges tartalom kifejezéseket gyakran keverik egymással, azonban a marketingszövegek csupán a szöveges tartalmak egyik alkategóriáját alkotják. A szöveges tartalmak valójában minden webhelyen feltűnő szöveget magukba foglalnak.

A legegyszerűbben így különböztetheted meg őket egymástól:

  • Szöveges tartalom: Általában a hosszabb tartalmakra (blogbejegyzések, erőforrások stb.) utal. A szöveges tartalmak célja a közönség oktatása, tájékoztatása, szórakoztatása vagy meggyőzése.
  • Marketingszöveg: Ezek általában rövidebb szövegek (jelmondatok, bannerfeliratok, CTA-k stb.), amelyek célja valamilyen cselekvésre ösztönözni a felhasználókat, például feliratkozásra, vásárlásra stb.

 

A tartalmak típusai

Marketingoldalak tartalmai

Egy webhely főoldala, „Rólunk” oldala és landing oldalai mind marketingoldalaknak számítanak. Az ilyen oldalak tartalmai jelenlegi és lehetséges ügyfeleid számára kínálnak információkat márkádról. A szöveges tartalmak mellett gyakran találhatók rajta multimédiás tartalmak is, úgymint képek, videók, illusztrációk, és így tovább.

 

Szolgáltatás- és termékoldalak tartalmai

A szolgáltatások és termékek oldalain fellelhető tartalmak mindig az adott terméket vagy szolgáltatást hivatottak bemutatni az érdeklődőknek. Gyakran találhatók rajta gyakran ismételt kérdések válaszai, képek, videók és vélemények is. Az ilyen oldalak tartalmának célja vásárlásra vagy egyéb konverzióra ösztönözni az érdeklődőket. A legtöbb termék és szolgáltatás oldala egy CTA (felhívás) gombot is tartalmaz.

 

Blogbejegyzések

A blogtartalmak általában változó terjedelmű cikkek formájában készülnek el, hogy valamilyen értéket kínáljanak célközönséged számára. A marketingoldalak tartalmaival ellentétben ezek a blogbejegyzések nem mindig a cégről vagy annak kínálatáról szólnak. Elsődleges céljuk optimalizálható tartalmakat biztosítani a cég SEO és tartalommarketing-stratégiájához. A mellett, hogy értékes információt kínálnak a célközönségnek, lehetőséget biztosítanak a releváns kulcsszók elhelyezésére is.

 

Felhasználói tartalmak

Egyes cégek felhasználói tartalmakat (úgymint véleményeket és beszámolókat) is publikálnak webhelyükön. Ezek a tartalmak fontos társadalmi bizonyítékul szolgálnak, hiszen azt bizonyítják, hogy mások is elégedettek voltak az adott cég termékeivel és szolgáltatásaival.

 

Letölthető tartalmak

Számos webhely kínál hosszabb letölthető tartalmakat (e-könyvek, tanulmányok) a felhasználók email címéért vagy egyéb elérhetőségeiért cserébe. A B2B cégek előszeretettel használják ezt a taktikát, de az e-kereskedelmi B2C cégek számára is hatékony lehet, ha olyan értékes tartalmakat tudnak felkínálni letöltésre, amiket sehol máshol nem lehet megtalálni az interneten. Egy kerti szerszámokat értékesítő cég például e-könyvet készíthet az emelt ágyások megtervezéséről, kialakításáról és karbantartásáról.

 

Ügyfélszolgálati tartalmak

Az ügyfélszolgálati tartalmak az ügyfelek gyakori kérdéseit igyekeznek megválaszolni, illetve segítenek megoldani az ismertebb problémákat. Ezek a tartalmak egyrészt segítenek fokozni az ügyfelek elégedettségét, másrészt leveszik a terhet az ügyfélszolgálatos munkatársak válláról. Ha például gyakran felmerülő probléma, hogy hol kell elemet cserélni egy termékben, akkor egy képekkel vagy videóval illusztrált útmutató a „GYIK” oldalon sokat segíthet az ügyfeleknek, akik így nem az ügyfélszolgálatot hívogatják majd az ilyen kérdésekkel.

 

A jó tartalom ismertetőjelei

Az igazán jó tartalmak nem csak márkádat tüntetik fel pozitív fényben, hanem valódi értéket is kínálnak célközönséged számára. Íme a tartalmak legfontosabb jellemzői:

  • Könnyedén érthető: Az érthetőség rettentően fontos. A zavaros, bizonytalan tartalmak csak felbosszantják az olvasókat, akik így rövid időn belül távoznak majd webhelyedről.
  • Igényes: A jól megírt, nyelvtani hibáktól mentes tartalmak segítenek elnyerni a közönség bizalmát.
  • Emészthető: A tartalmaknak minden digitális platformon könnyedén megtekinthetőnek és „emészthetőnek” kell lenniük. Mivel sok látogató szimplán csak gyorsan átfutja a szövegeket, nagyon fontos a beszédes címsorok, felsorolások és rövid bekezdések használata. Ezek segítenek gyorsabban megtalálni azokat az információkat a tartalmakban, amikre az emberek kíváncsiak.
  • Értékes: Ez már többször is elhangzott – a jó tartalom valamilyen értéket kínál az embereknek. Ez az érték jelenthet tájékoztató vagy szórakoztató tartalmakat is. Míg a tájékoztató, oktató jellegű tartalmak hasznos információkat kínálnak valamilyen témában, vagy segítenek megoldani egy bizonyos problémát, addig a szórakoztató tartalmak célja inkább az örömszerzés. Természetesen egy tartalom lehet egyszerre informatív és szórakoztató is.

 

Hogyan írj jó tartalmakat

Habár a tartalmaknak többféle típusa is használatos a webhelyeken, a leggyakoribbak még mindig a szöveges tartalmak.

A minőségi webhelytartalmak az online marketing és egy általános modern üzleti stratégia nélkülözhetetlen részei. A jó tartalmak elkészítése azonban egyszerűbb, mint sokan hinnék. Csak tudnod kell, hogy miről beszélsz, és hogy kiknek szánod tartalmaidat – elvégre az ő igényeik szerint kell majd elkészítened azokat.

Íme néhány hasznos tipp a jó tartalmak elkészítéséhez:

 

1. Azonosítsd célközönségedet

Sokkal könnyebb célzott tartalmakat írni egy konkrét ügyféltípusnak, mint egy általános közönségnek. Ezért készít számos cég úgynevezett buyer personákat, azaz ideális ügyfeleiket ábrázoló fiktív profilokat.

Egy ilyen buyer persona lehet például Miklós, aki 32 éves, egyedülálló, egy marketingcégnél dolgozik, és szeret túrázni. Vagy lehet Edina, aki egy 40 éves családanya, két gyermekkel, és minden vágya, hogy Görögországba mehessen nyaralni a családjával.

Ez a két potenciális ügyfél egészen más életvitelt folytat és másképp is gondolkodnak, ezért mindkettőt máshogyan kell megszólítanod. A buyer personák segítenek kifejezetten ideális ügyfeleid igényei, vágyai és aggályai alapján kialakítani tartalmaidat.

 

2. Készíts kiadványszerkesztési útmutatót márkád számára

Számos cég készít márkás kiadványszerkesztési útmutatót szöveges tartalmaihoz. Ezek az útmutatók magukba foglalják a szöveges tartalmaid elkészítéséhez szükséges alapvető információkat.

Szerepelhet benne például a célközönségek általános ismertetése, a tartalmakban használandó nyelvezet, szerkesztői döntések, formázással kapcsolatos megkötések, rövidítések használata stb.

Egy ilyen útmutató segíthet egységessé tenni a szöveges tartalmakat, különösen, ha több szerkesztő is foglalkozik azok elkészítésével.

 

3. Alakíts ki egy szerkesztőségi folyamatot

A tartalomkészítés több szakaszból áll, és gyakran több személy is részt vesz benne (kutatás, grafikák elkészítése stb.) Minden az ötleteléssel kezdődik, majd jöhet a vázlat elkészítése, egy piszkozat, annak ellenőrzése, javítása majd végső lektorálása.

Egy előre kidolgozott szerkesztőségi folyamat segít rendezettebbé tenni a tartalomkészítés menetét, csökkenti a hibalehetőségeket, és átlátszóságot biztosít a folyamatban résztvevő külsős tartalomkészítők és saját csapattagjaid számára. Mindemellett könnyebben biztosíthatod, hogy a tartalmak stílusukban is megegyezzenek egymással.

 

4. Írj bevezetőket és összegzéseket

Szöveges tartalmaidnak azonnal meg kell kaparintaniuk az olvasók figyelmét. Fontos tehát, hogy tartalmaid bevezetői érdekesek legyenek és rögtön magukkal ragadják a látogatókat. Kerüld a hosszú, irreleváns felvezetéseket blogbejegyzéseidben, marketing- és termékoldalaidat pedig egy rövid bevezetővel indítsd, ami azonnal megemlíti, hogy milyen értéket kínál az adott termék vagy szolgáltatás.

Ha a tartalom jellege engedi, egy összegzést is érdemes lesz elhelyezni a szöveg végén. Ebben az összegzésben ösztönözheted olvasóidat a következő lépésre - ezt nevezik felhívásnak (röviden CTA). Egy termékoldalon ez lehet egy „Kosárba” gomb, egy cikk alján pedig további kapcsolódó bejegyzések, vagy egy „Kérjen ajánlatot most” hivatkozás.

 

5. Foglalkozz a SEO-val

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás segít, hogy tartalmaid magasabb pozíciókban jelenjenek meg a Google és más keresőmotorok találatai között. Ez fellelhetőbbé teszi őket a kereső felhasználók számára, ami több webhelyforgalmat jelent majd.

Buyer personáid és a közönségkutatásod során szerzett információk alapján döntsd el, hogy mely kulcsszókat használhatnak ideális ügyfeleid a kereséseikhez, és helyezd el ezeket tartalmaidban. Fontos persze, hogy természetesen fogalmazz – első sorban az embereknek írod őket, nem pedig a keresőmotorok algoritmusainak. Kerüld például a kulcsszók túlzott ismétlését, mert ezek nem csak a tartalmak olvashatóságát rontják, hanem a SEO teljesítményt is.

 

Milyen gyakran kell frissíteni a tartalmakat?

A tartalmak frissítésének ideális gyakorisága egyrészt a webhely jellegétől, másrészt az adott iparágtól is függ. Ha A/B teszteled marketingszövegeidet, akkor sűrűbb változtatásokra lesz szükség, míg a termékoldalak adatait legfeljebb csak akkor kell frissíteni, amikor az információk elavulnak.

 

Hogyan lehet optimalizálni a tartalmakat a keresőmotorokra?

A releváns kulcsszók megfelelő helyeken való használata, az értékes visszahivatkozások megszerzése, illetve a webhely stabil technikai hátterének biztosítási mind segítenek abban, hogy tartalmaid magasabb pozíciókban jelenhessenek meg a keresőtalálatok között.

 

Hogyan mérhető a tartalmak teljesítménye?

Az igazán jó tartalmak mérhető eredményekhez vezetnek. A legtöbb webhelytartalom méréséhez az alábbi mutatókat érdemes nyomon követni egy erre alkalmas analitikai eszköz (pl. Google Analytics) segítségével:

  • organikus forgalom
  • oldalon töltött idő
  • görgetési mélység
  • visszafordulási arány
  • átkattintási arány
  • konverziós arány
  • közösségi megosztások
visszahivatkozások

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések