A CTR definíciója

ctr

A CTR definíciója

A CTR (click-through-rate), azaz „átkattintási arány” azon felhasználók aránya, akik rákattintottak egy linkre, miután az megjelent nekik. A CTR-t százalékos értékként szokás kifejezni.

A keresőoptimalizálásban a CTR azon felhasználók arányára utal, akik rákattintottak egy organikus találatra.

 

Hogy kell kiszámítani a CTR-t?

A CTR kiszámításához el kell osztani egy link összes kattintásának mennyiségét a link megjelenéseinek számával. A végeredményt ez után meg kell szorozni 100-zal, hogy százalékként kapjuk meg az átkattintási arányt:

CTR = (kattintások száma / megjelenések száma) × 100

Ha tehát egy link 1000 felhasználónak jelent meg, és 150-en kattintottak rá, akkor:

CTR = (150 / 1000) × 100 = 15%

 

Miért fontos a CTR a SEO-ban?

A keresőoptimalizálásban a CTR segít megállapítani a keresőtalálati oldalakon rangsoroló találataid teljesítményét.

A SEO célja nem szimplán csak az, hogy valaki magas pozíciókat érjen el az organikus találatok között – ezek a rangsorolások azonban önmagukban nem sokat érnek, ha a felhasználók nem kattintanak rá a megjelenő találatokra.

A CTR megfigyelésével ellenőrizheted, hogy mennyire keltik fel az emberek érdeklődését találataid, és ez által, hogy mekkora részüket sikerül kattintásra ösztönöznöd.

 

A CTR egyéb helyeken

A CTR-t nem csak a SEO-ban, hanem az online marketing más területein is szokás használni teljesítménymutatóként:

  • Hirdetések: Az online hirdetések teljesítményét többek között az átkattintási arányuk alapján szokás mérni.
  • Email marketing: Az email marketingben is érdemes tisztában lenni azzal, hogy hány címzett kattintott rá egy linkre azok közül, akik meg is nyitották emailedet.
  • Közösségi média marketing: A CTR a közösségi médián is úgy működik, mint más hirdetési platformokon: megmutatja, hogy hányan kattintottak rá hirdetéseidre azon felhasználók közül, akik előtt megjelentek.

A CTR nem csak hirdetési rendszerekben alkalmazható. Sok webhelyen a CTA-k és egyéb belső hivatkozások iránt mutatott felhasználói érdeklődést is szokás mérni vele.

 

Rangsorolási szempont a CTR?

A Google algoritmusa nem veszi figyelembe a CTR-t a tartalmak rangsorolásához.

A CTR főleg a webmesterek és online marketingesek számára fontos, akik szeretnék nyomon követni tartalmaik teljesítményét a keresőmotorok találati oldalain – de a rangsorolást nem befolyásolja.

Sokan nem értenek egyet ezzel a kijelentéssel, és a CTR rangsorolásban betöltött szerepe hosszú évek óta vita tárgyát képezi. Egy 2014-ben (tehát közel egy évtizede) végzett teszt eredményei arra engedtek következtetni, hogy a CTR talán rangsorolási szempont lehet – ez pedig számos további kísérletezéshez és manipulációhoz vezetett.

Azonban nincs semmilyen konkrét bizonyíték arra, hogy az átkattintási arány rangsorolási szempont lenne, és még a Google munkatársai is többször kijelentették, hogy nem számít annak.

Gary Illyes például a következőt írta egy tweetjében:

„@philpearce bizonyára volt itt valami súlyos félreértés. Ezek a mutatók általánosságban túl zajosak a kereséshez @dejanseo”

 

Mi számít jó CTR-nek?

Nincs egyetlen konkrét minimum érték, amely felett már „jó” átkattintási arányról beszélünk. Az ideális CTR függ az iparágtól, a kampány típusától, és a megcélzott kulcsszótól is. Egyes iparágakban például a Google display kampányok jóval alacsonyabb (1% alatti) átkattintási arányokra számíthatnak, miközben a keresési hirdetéseknél a 6%-ot is elérheti a CTR.

Ezek a különbségek nem csak a fizetett hirdetésekben figyelhetők meg, hanem jellemzők az organikus keresésre, az email marketingre, a közösségi médiára és az online marketing egyéb területeire is.

 

A SEO szemszögéből fontos észben tartani, hogy a CTR minden kulcsszó esetén más lehet, függetlenül attól, hogy hogy rangsorolsz rá. Ez többek között a kattintásmentes kereséseknek köszönhető.

A kattintásmentes keresések azok, amelyekre a Google rögtön a találati oldalon megjeleníti a választ a felhasználó számára, így annak nem is kell rákattintania egyetlen találatra sem, hogy megtalálja, amit keresett.

 

Hol ellenőrizhető a CTR-t?

Az organikus átkattintási arány a Google Search Console felületén ellenőrizhető (ha a Google-találatok CTR-ére vagy kíváncsi).

A „Teljesítmény” fülön megjelenő „Átlagos CTR” a webhelyről megjelenő összes találat átlagos átkattintási arányára utal. Ha egy konkrét oldalról szeretnéd látni ezt a mutatót, akkor írd be annak URL címét a felső keresősávba.

Ezen a felületen nem csak az átkattintási arányt láthatod (ezt lehet, hogy külön be kell majd kapcsolni a grafikon felett), hanem külön mutatókként a kattintásokat és megjelenéseket is. A grafikon alatt a „Lekérdezések” és „Oldalak” füleket érdemes tanulmányozni.

Fontos azonban észben tartani, hogy a Google Search Console nem feltétlenül a legpontosabb eszköz a CTR méréséhez. Ez azért van, mert összesített adatokat használ a kattintások, megjelenések és CTR megjelenítéséhez, így az értékek eltérhetnek más eszközöktől (még a Google Analyticsban szereplő adatoktól is).

 

Mi befolyásolja az organikus találatok CTR-ét?

Az organikus találatok átkattintási arányára több tényező is hatással van, úgymint:

  • A találat pozíciója
  • A megjelenő hirdetések
  • Speciális találatok (Tudáspanel, válaszdoboz stb.)
  • A keresés típusa
  • A találat kinézete

 

Ezek közül leginkább a találatok pozíciója befolyásolja az átkattintási arányt. Minél magasabban jelenik meg egy link, annál több kattintásra számíthat.

Persze a többi tényező sem elhanyagolható:

 

A megjelenő hirdetések

A hirdetéseket is tartalmazó keresőtalálati oldalakon általában alacsonyabb az organikus találatok átkattintási aránya. A top hirdetések mindig az organikus eredmények felett helyezkednek el (illetve néha azok alatt is), és csupán egy kis „Hirdetés” szó különbözteti meg őket azoktól, tehát megkülönböztetni sem olyan egyszerű őket.

 

Speciális találatok

A speciális találatok jelentősen befolyásolhatják az organikus linkek átkattintási arányát.

A Tudáspanel például lényegesen csökkentheti a kattintások számát, főleg mobileszközökön, ahol maga alá kényszeríti az organikus találatokat. A Tudáspanelen továbbá több releváns információ is megjelenik az adott entitásról, így gyakran nincs is szükség kattintásra.

Ezzel szemben a webhelyhivatkozások és bővített találatok pont, hogy feltűnőbbé teszik tartalmaidat, így akár javíthatják is azok CTR-ét.

 

A keresés típusa

A márkás keresésekre kedvezőbb CTR-t érhetsz el a top pozíciókban, mint a nem márkás kulcsszókra. A márkás keresések általában navigációs szándékúak, azaz a felhasználó egy konkrét webhelyet szeretne megtalálni, amikor rákeres egy márka nevére. Ilyenkor értelemszerűen a hivatalos webhelyre kattint majd rá, mert érdekli a többi találat.

Hasonlóképpen, a keresőkifejezés hossza is közrejátszik a CTR-ben. A long-tail kulcsszók mögött például általában határozottabb szándék áll, így több kattintáshoz is vezetnek, mint az egy- vagy kétszavas általánosabb keresések.

 

A találat kinézete

Egy jól megírt, megfelelően optimalizált találat még akkor is kattintásokat szerezhet, ha nem az első néhány pozícióban jelenik meg. Az emberek jobban kedvelik a releváns, jól megírt találatokat, mint az automatikusan létrehozott címeket és leírásokat.

 

Hogyan javítható az organikus CTR?

Az organikus találatok átkattintási aránya több módszerrel is javítható:

 

Írj kattintásra ösztönző meta címeket

Az oldalak meta címe (meta title) az a cím, ami kattintható linkként jelenik meg a keresőtalálati oldalakon. Általában ez az első elem, ami megragadja az emberek figyelmét, és fontos szerepet játszik az átkattintási arányban.

Egy jó cím:

  • Tömör és lényegre törő
  • Közvetlenül kapcsolódik a tartalom témájához
  • Tartalmazza a tartalom fő kulcsszóját
  • Hatásos szavakat és kifejezéseket tartalmaz
  • Speciális szimbólumokat tartalmaz (ahol ezek indokoltak)

 

Optimalizáld meta leírásaidat

A meta leírások tartalma ugyan nem számít rangsorolási szempontnak a Google rendszerében, viszont nagyban befolyásolják a találatok átkattintási arányát.

A meta leírás célja legfeljebb kb. 150 karakterben összefoglalni, hogy pontosan miről szól az adott oldal, és milyen előnyt kínál a felhasználó számára. Ezzel is kattintásra ösztönözheted az embereket, ezért nem mindegy, hogy hogy fogalmazod meg.

Meta leírásaid javíthatják tartalmaid CTR-ét, ha:

  • A lényegre térnek
  • Minden oldalon egyediek, és az oldal tartalmát foglalják össze
  • Tartalmaznak valamilyen felhívást
  • Speciális szimbólumokat tartalmaznak (ahol ezek indokoltak)

 

Készíts beszédes URL-eket

Egy beszédes, érthető URL sokkal hívogatóbb a felhasználók szemében, és segít értelmezni webhelyed szerkezetét is. Ezek a címek általában jobban is mutatnak a találatokban, mint a rendezetlen, hosszú URL-ek.

Egy jó URL:

  • Rövid de beszédes
  • Tartalmazza az oldal fő kulcsszóját
  • Kötőjeleket használ az elválasztásra

 

Optimalizálj bővített találatokra

A bővített találatok sokkal feltűnőbbek a többi hagyományos organikus találat között, mert extra információkat kínálnak a felhasználó számára az adott tartalomról. Egyes bővített találatokhoz egy kép is megjelenik, vagy árak, dátumok, értékelés stb. Egy recept esetében például az elkészítéshez szükséges idő és a kalóriák száma is látható lehet.

Ezekhez az extrákhoz általában strukturált adatjelölésre lesz szükséged.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések