A mutatók szerepe a marketingben

mutató

A mutató definíciója

A marketingben a mutatók segítenek számszerűsíteni a marketingkampányok teljesítményét, ezért fontos szerepet játszanak az ilyen projektek hatékonyságának felmérésében.

Minden kampány számára más mutatók számítanak ideálisnak, habár a többségük általában azt mutatja meg, hogy milyen hatást gyakorolnak marketingtevékenységeid célközönséged viselkedésére.

A megfelelő mutatók kiválasztásához tehát arra kell odafigyelned, hogy melyek járulnak hozzá legnagyobb mértékben üzleti céljaid eléréséhez. Egy kampány üzleti célja lehet például több értékesítés lebonyolítása vagy több feliratkozás megszerzése egy adott idő alatt.

A mutatók segítenek nyomon követni a kampányok hatékonyságát, hogy azok kezelői mindig teljes képet kaphassanak a kampány jelenlegi teljesítményéről, és ehhez igazíthassák stratégiájukat.

 

Milyen mutatók léteznek a marketingben?

Egy kampány sikereit számtalan mutatóval lehet nyomon követni, azonban egyetlen kampánynak sincs szüksége az összes létező mutatóra.

A különböző mutatók különböző dolgokba világítanak rá. Az emailek megnyitási és átkattintási arányai a címzettek aktivitásáról árulkodnak, míg a leiratkozási arány azt mutathatja meg, hogy mennyire érdeklik tartalmaid a feiratkozókat. A videós hirdetések megjelenései és megtekintései az elérés mértékét tükrözik, és így tovább.

Íme néhány hasznos marketinges mutató, amelyek segíthetnek egy-egy kampánytípus teljesítményének lekövetésében, és a tájékozott döntéshozásban:

  • Email marketing: megnyitások száma, továbbítások száma, leiratkozások száma
  • Display hirdetések: átkattintási arány, műveletenkénti költség (CPA), megjelenések száma
  • Közösségi média marketing: követők száma, megjelenések vagy elérések, aktivitási arány
  • Webhely: forgalom, visszafordulási arány, új látogatók száma, visszatérő látogatók száma, munkamenetek hossza, konverziók száma
  • Tartalommarketing: a blog forgalma, megosztások száma, visszahivatkozások száma, konverziók száma
  • Videómarketing: megjelenések száma, teljes megtekintési idő
  • SEO: rangsorolás, kulcsszók keresési aránya, organikus forgalom

 

Miért olyan fontosak a mutatók?

A marketingmutatók minden marketingprojektben nélkülözhetetlenek, hiszen segítenek megállapítani, hogy egy kampány sikeres-e, vagy, hogy min lenne érdemes változtatni a stratégiában. Más szavakkal: megmutatják a marketingeseknek, hogy kampányaik a kitűzött célok irányában haladnak-e.

Az így szerzett információk birtokában a csapat könnyebben eldöntheti, hogy sikerült-e már elérni a kívánt célokat, legyen szó új ügyfelek eléréséről, az értékesítés fellendítéséről, és így tovább.

A digitális marketingben a mutatók valós vagy közel valós időben segítenek észrevenni, ha egy kampány nem teljesít az elvárásoknak megfelelően, így a sikert gátló problémák is minél előbb korrigálhatók.

Mindemellett a mutatók segítenek megállapítani a marketingeseknek, hogy milyen hatást gyakorolnak döntéseik szervezetükre. Ezek az információk különösen jól jönnek majd az éves vagy féléves költségkeret megállapításakor és a vezetőséggel való tárgyalások során.

 

Melyek az online marketing legfontosabb mutatói?

Egy projekt legfontosabb mutatóit fő teljesítménymutatóknak (KPI-knek) nevezzük. Ezek segítenek nyomon követni, hogy hogyan halad egy kampány a kitűzött kampánycélok felé. Habár a marketingcsapatok többféle mutatót is használnak, csak néhányat neveznek ki ezek közül KPI-knek.

A KPI-k továbbá megváltozhatnak az idők során, ha megváltozik a kampány jellege, vagy bizonyos fő mutatókról kiderül, hogy valójában nem olyan fontosak a kampányhoz.

Habár minden kampány más, és így eltérő fő teljesítménymutatókat követelnek meg, léteznek olyan KPI-k, amelyekre a legtöbb kampányban érdemes odafigyelni:

 

1. Megszerzett érdeklődők és konverziós arány

Az újonnan szerzett érdeklődők száma, illetve a konverziós arány (az ügyfelekké konvertáló érdeklődők százalékos aránya) az online hirdetési kampányok két nagyszerű mutatója.

Ezek a mutatók segítenek megállapítani, hogy mennyire relevánsok a hirdetések üzenetei a célközönség számára, és hogy megfelelő célzási opciókat használsz-e a kampányhoz.

 

2. A befektetések megtérülése

A befektetések megtérülésének (azaz a ROI-nak) méréséhez érdemes összevetni egy ügyfél élettartamra vetített értékét és az ügyfélszerzés költségét.

Az élettartamra vetített érték azt mutatja meg, hogy egy átlagos ügyfél mekkora bevételt termel a cég számára egy adott időszakban. Az ügyfélszerzés költsége azt mutatja meg, hogy mekkora összeget kell fordítana egy márkának egy új ügyfél megszerzésére.

Ha egy átlagos új ügyfél megszerzése sokba kerül, viszont csak minimális hasznot hoz a cég számára, akkor érdemes lesz változtatni a célzási stratégián, és új közönségekkel próbálkozni.

 

3. Megjelenési arány

A megjelenési arány azt mutatja meg, hogy mennyire szerepel jól egy márka egy adott csatornán. Ez a mutató arról árulkodik, hogy hány főt sikerül elérni a marketingüzenetekkel a teljes lehetséges közönségből – például, hogy hányszor jelenik meg egy hirdetés a releváns keresésekre.

Ha magas a megjelenési arány, de alacsony az átkattintási arány, akkor ez azt jelentheti, hogy a felhasználókat eléri ugyan a marketingüzenet, de nem találják elég érdekesnek, hogy tovább érdeklődjenek a kínált termék vagy szolgáltatás iránt.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések