A helyi SEO definíciója és működése

helyi SEO

A helyi SEO definíciója

A helyi SEO a helyi keresőtalálatok optimalizálására utal. A helyi SEO leggyakrabban a Google kapcsán merül fel, ahol a cél minél magasabb pozíciókat elérni a „helyi csomagban”, azaz a térképtalálatok között a releváns keresésekre.

Minden bizonnyal te is tapasztaltad már, hogy a Google előszeretettel jelenít meg a közelben elhelyezkedő szolgáltatókat, üzleteket és egyéb lehetőségeket, ha például éttermeket, fodrászüzletet vagy fogorvost keresel magadnak.

A Google mindig arra törekszik, hogy a legmegfelelőbb találatokat sorolja fel a felhasználók kereséseire. Ha az algoritmus azt állapítja meg, hogy keresésed helyi szándékú – tehát valahol a közelben szeretnél találni valamit – akkor a helyi térképtalálatok kiemelt pozícióban jelennek majd meg a találati oldalon.

Természetesen ezek mellett általános organikus találatok is megjelenhetnek, amelyek a közeli szolgáltatókhoz kapcsolódnak.

A helyi találatokban feltüntetett információk – a cég neve, címe, telefonszáma, webhelye, képek és videók, értékelések stb. – sokkal több kérdést képesek azonnal megválaszolni, mint egy hagyományos kék hivatkozás.

A Google webmestereknek szóló irányelveinek betartása, és egy kiváló felhasználói élmény kialakítása bevált SEO módszereknek számítanak. Ezek nélkülözhetetlen feltételek, ha olyan keresésekre szeretnél rangsorolni az organikus találatok között, amelyekben a Google helyi szándékot állapított meg.

Ha azonban kifejezetten a helyi térképtalálatokat szeretnéd megcélozni, akkor valójában webhelyre sem lesz szükséged, a Google ugyanis főleg a Google Cégprofil adatlapokból merít információkat ezek megjelenítéséhez. Jobb híján a keresőmotor más forrásokból próbál majd adatokat kinyerni a találatokhoz, és bizonyos esetekben még felhasználói javaslatokat is elfogad hozzájuk.

A Google külön irányelveket fogalmazott meg a helyi SEO-hoz, amelyeket muszáj leszel követni, ha szeretnéd a legjobb helyi rangsorolásokat elérni.

 

Miért fontos a helyi SEO?

Ezt kérdést néhány meggyőző statisztikával válaszoljuk meg:

  • A Google szerint a felhasználók 76%-a látogat el egy üzletbe 24 órán belül, miután helyi keresést végez okostelefonján. Ezen keresések 28%-a vásárlásban végződik.
  • A Google által feldolgozott összes keresés 30%-a helyi jellegű.
  • A fogyasztók 61%-a állítja, hogy napi szinten végez helyi keresést.
  • A fogyasztók 82%-a olvassa el a helyi üzletek értékeléseit a keresések közben, és közel 14 percet fordítanak erre, mielőtt meghoznák a döntésüket.
  • Az emberek 86%-a használja a Google Térképet az üzletek felkeresésére.
  • Világszinten az üzletekben vásárlók 74%-a állította, hogy mielőtt ellátogattak volna egy boltba, különféle helyi jellegű keresőkifejezéseket használtak, úgymint „legközelebbi üzlet”, „helyszínek”, „készleten a közelben” és így tovább.
  • Világszinten az internetezők több mint fele használja mobileszközét a helyi keresésekhez.
  • A kereső felhasználók 83%-a használja a Google-t a közeli cégek felkutatásához. 55%-uk a Google Térképet használja, 44%-uk az Apple Maps-t, 39%-uk a Yahoo!-t és 31%-uk a Binget.

 

Hogy rangsorolja a Google a helyi találatokat?

A Google természetesen helyi rangsoroló algoritmusait is hétpecsétes titkokként őrzi, ugyanakkor meglepően sok információt oszt meg működésükről más rendszereivel szemben.

A Google három fő szempont alapján rangsorolja a helyi találatokat:

  • Relevancia
  • Távolság
  • Szembetűnőség

A Google a következőt írja a relevanciáról súgójában:

„A relevancia azt jelenti, hogy egy helyi Cégprofil milyen mértékben egyezik a kereséssel. A lehető legteljesebb és legrészletesebb cégadatok megadásával segíthetsz abban, hogy a Google jobban megismerje a céget, és ezáltal relevánsabb keresési eredményekhez társítsa a profilját.”

 

Ami a távolságot illeti:

„A távolság azt határozza meg, hogy milyen messze vannak az egyes lehetséges keresési találatok a keresésben megnevezett helytől. Ha egy felhasználó a keresésben nem ad meg helyet, akkor az alapján számítjuk ki a távolságot, amit a tartózkodási helyéről tudunk.”

 

A szembetűnőség egy összetettebb szempont, ami ebben a kontextusban azt jelenti, hogy a Google szerint mennyire ismert egy adott üzlet. Ezt nehéz megállapítani, mert az algoritmusnak különféle offline tényezőket is figyelembe kell vennie a szembetűnőség megállapításához.

Egy 2021-es helyi SEO szempontokkal foglalkozó felmérésből kiderült, hogy a helyi keresőoptimalizálási szakemberek szerint ezek a legfontosabb helyi rangsorolási szempontok:

  • Google Cégprofil adatlapon feltüntetett kategória
  • Az adatlap címében elhelyezett kulcsszók
  • A cég címe és a kereső felhasználó közötti fizikai távolság
  • A cég fizikai címe a keresett városban
  • Az adatlapon feltüntetett másodlagos kategóriák
  • Magas átlagértékelés
  • Az adatlap kitöltöttsége
  • Az adatlaphoz tartozó webhelyre mutató hivatkozások minősége és tekintélye

Az adatlapra írt visszajelzésekben szereplő kulcsszók