helyi SEO
A helyi SEO definíciója
A helyi SEO a helyi keresőtalálatok optimalizálására utal. A helyi SEO leggyakrabban a Google kapcsán merül fel, ahol a cél minél magasabb pozíciókat elérni a „helyi csomagban”, azaz a térképtalálatok között a releváns keresésekre.
Minden bizonnyal te is tapasztaltad már, hogy a Google előszeretettel jelenít meg a közelben elhelyezkedő szolgáltatókat, üzleteket és egyéb lehetőségeket, ha például éttermeket, fodrászüzletet vagy fogorvost keresel magadnak.
A Google mindig arra törekszik, hogy a legmegfelelőbb találatokat sorolja fel a felhasználók kereséseire. Ha az algoritmus azt állapítja meg, hogy keresésed helyi szándékú – tehát valahol a közelben szeretnél találni valamit – akkor a helyi térképtalálatok kiemelt pozícióban jelennek majd meg a találati oldalon.
Természetesen ezek mellett általános organikus találatok is megjelenhetnek, amelyek a közeli szolgáltatókhoz kapcsolódnak.
A helyi találatokban feltüntetett információk – a cég neve, címe, telefonszáma, webhelye, képek és videók, értékelések stb. – sokkal több kérdést képesek azonnal megválaszolni, mint egy hagyományos kék hivatkozás.
A Google webmestereknek szóló irányelveinek betartása, és egy kiváló felhasználói élmény kialakítása bevált SEO módszereknek számítanak. Ezek nélkülözhetetlen feltételek, ha olyan keresésekre szeretnél rangsorolni az organikus találatok között, amelyekben a Google helyi szándékot állapított meg.
Ha azonban kifejezetten a helyi térképtalálatokat szeretnéd megcélozni, akkor valójában webhelyre sem lesz szükséged, a Google ugyanis főleg a Google Cégprofil adatlapokból merít információkat ezek megjelenítéséhez. Jobb híján a keresőmotor más forrásokból próbál majd adatokat kinyerni a találatokhoz, és bizonyos esetekben még felhasználói javaslatokat is elfogad hozzájuk.
A Google külön irányelveket fogalmazott meg a helyi SEO-hoz, amelyeket muszáj leszel követni, ha szeretnéd a legjobb helyi rangsorolásokat elérni.
Miért fontos a helyi SEO?
Ezt kérdést néhány meggyőző statisztikával válaszoljuk meg:
- A Google szerint a felhasználók 76%-a látogat el egy üzletbe 24 órán belül, miután helyi keresést végez okostelefonján. Ezen keresések 28%-a vásárlásban végződik.
- A Google által feldolgozott összes keresés 30%-a helyi jellegű.
- A fogyasztók 61%-a állítja, hogy napi szinten végez helyi keresést.
- A fogyasztók 82%-a olvassa el a helyi üzletek értékeléseit a keresések közben, és közel 14 percet fordítanak erre, mielőtt meghoznák a döntésüket.
- Az emberek 86%-a használja a Google Térképet az üzletek felkeresésére.
- Világszinten az üzletekben vásárlók 74%-a állította, hogy mielőtt ellátogattak volna egy boltba, különféle helyi jellegű keresőkifejezéseket használtak, úgymint „legközelebbi üzlet”, „helyszínek”, „készleten a közelben” és így tovább.
- Világszinten az internetezők több mint fele használja mobileszközét a helyi keresésekhez.
- A kereső felhasználók 83%-a használja a Google-t a közeli cégek felkutatásához. 55%-uk a Google Térképet használja, 44%-uk az Apple Maps-t, 39%-uk a Yahoo!-t és 31%-uk a Binget.
Hogy rangsorolja a Google a helyi találatokat?
A Google természetesen helyi rangsoroló algoritmusait is hétpecsétes titkokként őrzi, ugyanakkor meglepően sok információt oszt meg működésükről más rendszereivel szemben.
A Google három fő szempont alapján rangsorolja a helyi találatokat:
- Relevancia
- Távolság
- Szembetűnőség
A Google a következőt írja a relevanciáról súgójában:
Ami a távolságot illeti:
A szembetűnőség egy összetettebb szempont, ami ebben a kontextusban azt jelenti, hogy a Google szerint mennyire ismert egy adott üzlet. Ezt nehéz megállapítani, mert az algoritmusnak különféle offline tényezőket is figyelembe kell vennie a szembetűnőség megállapításához.
Egy 2021-es helyi SEO szempontokkal foglalkozó felmérésből kiderült, hogy a helyi keresőoptimalizálási szakemberek szerint ezek a legfontosabb helyi rangsorolási szempontok:
- Google Cégprofil adatlapon feltüntetett kategória
- Az adatlap címében elhelyezett kulcsszók
- A cég címe és a kereső felhasználó közötti fizikai távolság
- A cég fizikai címe a keresett városban
- Az adatlapon feltüntetett másodlagos kategóriák
- Magas átlagértékelés
- Az adatlap kitöltöttsége
- Az adatlaphoz tartozó webhelyre mutató hivatkozások minősége és tekintélye
Az adatlapra írt visszajelzésekben szereplő kulcsszók
Gyakori kérdések
Mi az a helyi SEO?
A helyi SEO a keresőmotorok helyi találataira történő optimalizálás. Célja, hogy egy cég profilja minél magasabban jelenjen meg a Google és más keresőmotorok helyi, illetve térképtalálatai között.
Miért fontos a helyi SEO?
Sok keresés helyi jellegű, ami azt jelenti, hogy a felhasználók valahol a közelükben szeretnének üzleteket, szolgáltatókat és más lehetőségeket találni maguknak. Mivel egy-egy ilyen keresésre csupán néhány helyi találat jelenhet meg, a helyi SEO segíthet megszerezni ezeket a pozíciókat.