A helyi SEO definíciója és működése

helyi SEO

A helyi SEO definíciója

A helyi SEO a helyi keresőtalálatok optimalizálására utal. A helyi SEO leggyakrabban a Google kapcsán merül fel, ahol a cél minél magasabb pozíciókat elérni a „helyi csomagban”, azaz a térképtalálatok között a releváns keresésekre.

Minden bizonnyal te is tapasztaltad már, hogy a Google előszeretettel jelenít meg a közelben elhelyezkedő szolgáltatókat, üzleteket és egyéb lehetőségeket, ha például éttermeket, fodrászüzletet vagy fogorvost keresel magadnak.

A Google mindig arra törekszik, hogy a legmegfelelőbb találatokat sorolja fel a felhasználók kereséseire. Ha az algoritmus azt állapítja meg, hogy keresésed helyi szándékú – tehát valahol a közelben szeretnél találni valamit – akkor a helyi térképtalálatok kiemelt pozícióban jelennek majd meg a találati oldalon.

Természetesen ezek mellett általános organikus találatok is megjelenhetnek, amelyek a közeli szolgáltatókhoz kapcsolódnak.

A helyi találatokban feltüntetett információk – a cég neve, címe, telefonszáma, webhelye, képek és videók, értékelések stb. – sokkal több kérdést képesek azonnal megválaszolni, mint egy hagyományos kék hivatkozás.

A Google webmestereknek szóló irányelveinek betartása, és egy kiváló felhasználói élmény kialakítása bevált SEO módszereknek számítanak. Ezek nélkülözhetetlen feltételek, ha olyan keresésekre szeretnél rangsorolni az organikus találatok között, amelyekben a Google helyi szándékot állapított meg.

Ha azonban kifejezetten a helyi térképtalálatokat szeretnéd megcélozni, akkor valójában webhelyre sem lesz szükséged, a Google ugyanis főleg a Google Cégprofil adatlapokból merít információkat ezek megjelenítéséhez. Jobb híján a keresőmotor más forrásokból próbál majd adatokat kinyerni a találatokhoz, és bizonyos esetekben még felhasználói javaslatokat is elfogad hozzájuk.

A Google külön irányelveket fogalmazott meg a helyi SEO-hoz, amelyeket muszáj leszel követni, ha szeretnéd a legjobb helyi rangsorolásokat elérni.

 

Miért fontos a helyi SEO?

Ezt kérdést néhány meggyőző statisztikával válaszoljuk meg:

  • A Google szerint a felhasználók 76%-a látogat el egy üzletbe 24 órán belül, miután helyi keresést végez okostelefonján. Ezen keresések 28%-a vásárlásban végződik.
  • A Google által feldolgozott összes keresés 30%-a helyi jellegű.
  • A fogyasztók 61%-a állítja, hogy napi szinten végez helyi keresést.
  • A fogyasztók 82%-a olvassa el a helyi üzletek értékeléseit a keresések közben, és közel 14 percet fordítanak erre, mielőtt meghoznák a döntésüket.
  • Az emberek 86%-a használja a Google Térképet az üzletek felkeresésére.
  • Világszinten az üzletekben vásárlók 74%-a állította, hogy mielőtt ellátogattak volna egy boltba, különféle helyi jellegű keresőkifejezéseket használtak, úgymint „legközelebbi üzlet”, „helyszínek”, „készleten a közelben” és így tovább.
  • Világszinten az internetezők több mint fele használja mobileszközét a helyi keresésekhez.
  • A kereső felhasználók 83%-a használja a Google-t a közeli cégek felkutatásához. 55%-uk a Google Térképet használja, 44%-uk az Apple Maps-t, 39%-uk a Yahoo!-t és 31%-uk a Binget.

 

Hogy rangsorolja a Google a helyi találatokat?

A Google természetesen helyi rangsoroló algoritmusait is hétpecsétes titkokként őrzi, ugyanakkor meglepően sok információt oszt meg működésükről más rendszereivel szemben.

A Google három fő szempont alapján rangsorolja a helyi találatokat:

  • Relevancia
  • Távolság
  • Szembetűnőség

A Google a következőt írja a relevanciáról súgójában:

„A relevancia azt jelenti, hogy egy helyi Cégprofil milyen mértékben egyezik a kereséssel. A lehető legteljesebb és legrészletesebb cégadatok megadásával segíthetsz abban, hogy a Google jobban megismerje a céget, és ezáltal relevánsabb keresési eredményekhez társítsa a profilját.”

 

Ami a távolságot illeti:

„A távolság azt határozza meg, hogy milyen messze vannak az egyes lehetséges keresési találatok a keresésben megnevezett helytől. Ha egy felhasználó a keresésben nem ad meg helyet, akkor az alapján számítjuk ki a távolságot, amit a tartózkodási helyéről tudunk.”

 

A szembetűnőség egy összetettebb szempont, ami ebben a kontextusban azt jelenti, hogy a Google szerint mennyire ismert egy adott üzlet. Ezt nehéz megállapítani, mert az algoritmusnak különféle offline tényezőket is figyelembe kell vennie a szembetűnőség megállapításához.

Egy 2021-es helyi SEO szempontokkal foglalkozó felmérésből kiderült, hogy a helyi keresőoptimalizálási szakemberek szerint ezek a legfontosabb helyi rangsorolási szempontok:

  • Google Cégprofil adatlapon feltüntetett kategória
  • Az adatlap címében elhelyezett kulcsszók
  • A cég címe és a kereső felhasználó közötti fizikai távolság
  • A cég fizikai címe a keresett városban
  • Az adatlapon feltüntetett másodlagos kategóriák
  • Magas átlagértékelés
  • Az adatlap kitöltöttsége
  • Az adatlaphoz tartozó webhelyre mutató hivatkozások minősége és tekintélye

Az adatlapra írt visszajelzésekben szereplő kulcsszók

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések