7 dolog, ami alááshatja linképítési stratégiádat
A keresőmotorok (különösen a Google) azonban igencsak megnehezítették ezt a folyamatot az elmúlt évtizedek során, és ennek köszönhetően sokkal több buktató is leselkedik a gyanútlan online marketingesekre. Ha te is úgy érzed, hogy legjobb igyekezeteid ellenére sem sikerül olyan SEO eredményeket elérned, amilyenekre számítottál, akkor elképzelhető, hogy belefutottál egy ilyen rejtett csapdába.
Cikkünkben most a félresikerült linképítés leggyakoribb okait soroljuk fel, amelyek lehet, hogy éppen a te linkstratégiádat is gyengítik éppen. Kezdjük is!
A hivatkozások nem releváns webhelyekről származnak
A linképítésben egy fontos tényező, hogy a visszahivatkozások releváns témájú webhelyekről mutassanak saját tartalmaidra. Ha például jogi kérdésekkel foglalkozol, akkor egy sportmagazintól érkező hivatkozás nem ér majd valami sokat a webhelyed számára.
Azt, hogy milyen hivatkozások mutatnak webhelyedre a Google Search Console felületén ellenőrizheted, a Linkek menüben. Ezen belül a jobb felső sarokban egy „Külső linkek exportálása” gombot látsz majd, amire rákattintva lehetőséged nyílik letölteni ezek listáját.
Szóval mi a teendő, ha olyan hivatkozásokat találsz, amelyek nem releváns témájú webhelyekről mutatnak tartalmaidra? Nos, valójában nem igazán kell aggódnod ezek miatt, mert a Google egyszerűen csak kevesebb értéket tulajdonít ezeknek, szóval hacsak nem kapsz kézi műveletet (így hívja a Google a manuális büntetéseket), akkor nem érdemes foglalkozni velük.
Arra azonban ügyelj, hogy linképítésed során olyan webhelyeken próbáld elhelyeztetni hivatkozásaidat, amelyek témájukban kapcsolódnak a sajátodéhoz! Ha például vendégblogokat írsz és küldesz szét, ne véletlenszerű webmestereknek címezd azokat, hanem nézz utána, hogy tartalmaid mely blogokra illenének.
Nem kapsz hivatkozási forgalmat
Ha csak azért foglalkozol linképítéssel, hogy visszahivatkozásokat szerezz, akkor rosszul állsz az egész koncepcióhoz. A linképítés alapját manapság a tartalommarketing adja – ha jó tartalmakat készítesz, akkor az embereknek természetes okuk lesz arra, hogy meglátogassák és elolvassák azokat, illetve hogy hivatkozzanak rájuk.
Mielőtt elhelyeznél egy hivatkozást egy másik domainen, kérdezd meg magadtól, hogy vajon az emberek szívesen rákattintanának-e erre – hogy elég jó-e az a bizonyos tartalom ehhez? Minél több kattintást vonz be egy hivatkozás (függetlenül attól, hogy NoFollow-e, vagy sem), annál értékesebb lesz számodra, hiszen annál több ember érkezik majd webhelyedre, akik aztán ügyfelekké válhatnak (vagy akár saját maguk hivatkozhatnak tartalmaidra).
A linképítés során érdemes megnézni, hogy honnan származik hivatkozási forgalmad – tehát hogy milyen webhelyekről kattintanak át a felhasználók az ott elhelyezett hivatkozásokon keresztül tartalmaidra. Ezt a Google Analytics Ügyfélszerszés > Minden forgalom > Csatornák jelentésében teheted meg, ha az itt megjelenő táblázatban a „Referral” sorra kattintasz.
Nincsenek arányban a saját kezűleg elhelyezett és a kiérdemelt linkek
A legjobb minőségű linkeket nem elhelyezni, hanem kiérdemelni kell. Ez persze szándékos, hiszen a Google nem nézi jó szemmel az agresszív linképítést, pusztán azért, mert nagyon könnyű lenne saját kezűleg manipulálni a találatokat. Ha sok visszahivatkozásod van, de ezek közül csak kevés, vagy egyik sem organikusan kiérdemelt, akkor az rossz fényt vet linkprofilodra.
Persze sok manuális linképítési taktika a mai napig hatékonyan alkalmazható, de a Google szemében azok a hivatkozások érik a legtöbbet, amiket nagyszerű tartalmaiddal érdemeltél ki más webmesterektől.
Nem elég változatos a hivatkozó domainek listája
Habár első ránézésre több ezer visszahivatkozás nagyon előnyösnek tűnhet, ha ezek aránytalanul kevés hivatkozó domain között oszlanak szét, akkor azt a Google nem értékeli valami pozitívan. Például ha egy blogra rendszeresen írsz cikkeket (és már vagy 10 összejött egyetlen külső blogon), akkor az a 10 hivatkozás is csak „egynek” számít majd, mert mindegyik ugyan arról a domainről származik.
Ez régebben másképpen működött, és a webmesterek többsége előszeretettel ki is használta a különféle linkgyűjtő webhelyek kínálta lehetőségeket. Ezekre a webhelyekre elég volt feltölteni egy hivatkozást, amit aztán a webhely rendszere több tucat, vagy több száz oldalon is elhelyezett. Ezért kellett beszigorítania a Google-nak, hasonlóképpen az előbb tárgyalt saját kezűleg elhelyezett hivatkozásokhoz.
Arányaidat szintén a Google Search Console Linkek jelentésében ellenőrizheted.
Ha linképítéssel foglalkozol, akkor próbálj változatos domainekről hivatkozásokat szerezni. Egy helyen több linket elhelyezni egyszerűbb, de éppen ezért kevésbé értékes is. Mindenképpen tartózkodj továbbá a linkvásárlástól is, mert azzal csak árthatsz webhelyednek!
Természetellenes link velocity
A link velocity azt jelzi, hogy egy adott tartalom milyen tempóban szerez új hivatkozásokat. Ha például egy nap alatt 10 hivatkozást szerez egy tartalmad, akkor az gyanús lehet a Google szemében, míg ha ezek a hivatkozások 2-3 hétre oszlanak el, akkor az már egy sokkal természetesebb helyzet. Továbbá, ha több hivatkozást veszítesz, mint amennyit szerzel, akkor a Google ez alapján arra következtet, hogy az emberek egyre kevésbé bíznak webhelyed tartalmaiban.
Soha ne hagyd, hogy a mennyiség a minőség rovására menjen! Mindig próbálj természetes ütemben szerezni hivatkozásokat tartalmaidra. 5 erős link egy hónap alatt sokkal többet ér, mint 50 egy hét alatt!
Elveszett visszahivatkozások
Elkerülhetetlen, hogy egy webhely előbb-utóbb elveszítsen néhány visszahivatkozást. A linkelő tartalom megszűnhet, a domain törlődhet, vagy az is elképzelhető, hogy a szerkesztő egyszerűen frissebb tartalomra cserélte hivatkozásodat.
Az elveszett visszahivatkozások megtekintéséhez valamilyen speciális linkelemző eszközre lesz szükséged – például az Ahrefsre – ami egy részletes jelentést készít linkprofilodról, és képes az idő múlásával annak változásait is kimutatni.
Attól függően, hogy hivatkozásaid milyen okból vesztek el, megpróbálhatsz visszaszerezni közülük néhányat. Például megkérdezheted az adott blog szerkesztőségét, hogy miért tűnt el a hivatkozás. Könnyen lehet, hogy nálad van a hiba, például mert a blogról átkattintó látogatók 404-es hibakóddat találták szembe magukat. Járj után a dolgoknak, és ha egy értékes hivatkozásról van szó, akkor tégy meg mindent annak érdekében, hogy visszakaphasd!
A versenytársaknak jobb hivatkozásaik vannak
Ha már jó ideje igyekszel minél jobb hivatkozásokat szerezni webhelyedre, és a fenti buktatók egyike sem tart vissza, de még így sem tudtad megelőzni versenytársaidat, akkor könnyen lehet, hogy egész egyszerűen jobb hivatkozásaik vannak.
Ne feledd: a minőség üti a mennyiséget – lehet, hogy ők olyan hivatkozásokkal rendelkeznek, amelyeken keresztül több linkértéket kapnak más, tekintélyesebb domainektől.
Nézz utána, hogy mit csinálnak másképpen riválisaid, és hogy kiktől kaptak hivatkozásokat, majd próbálj meg te is linkeket szerezni ezektől a webhelyektől!