Milyen egy jó linkprofil, és hogyan szerezhetsz ilyet webhelyednek?

Milyen egy jó linkprofil, és hogyan szerezhetsz ilyet webhelyednek?

A visszahivatkozások, jó minőségű, tekintélyes linkek és horgonyszövegek témája már lehet, hogy a füleden jön ki, de sokan még mindig nem tudják, hogy mit is takar a linkprofil, vagyis, ami még fontosabb, a jó linkprofil fogalma, illetve hogy hogyan lehet olyan linkprofilt építeni egy webhelynek, amit a Google is elismeréssel vizsgálgat.

 

Mint azt bizonyára tudod, a hivatkozások rendkívül fontos rangsorolási szempontnak számítanak a Google szemében – a linkprofil nagyban hozzájárul egy webhely helyezéséhez, illetve sok büntetés is, amit a Google kioszthat a hivatkozásokkal kapcsolatos.

 

Mai cikkünkben mélyen beleássuk magunkat a linkprofil témájába, és megnézzük, hogy hogyan érhetsz el előkelő rangsorolást profilod optimalizálásával!

Milyen egy jó linkprofil, és hogyan szerezhetsz ilyet webhelyednek?

Milyen egy jó linkprofil?

Mielőtt megválaszolnánk ezt a kérdést, segíthet, ha definiáljuk, hogy mi nem számít jó linkprofilnak: egy jó linkprofil nem csak visszahivatkozásokból áll.

 

Persze a keresőoptimalizálás egyik aranyszabálya, hogy a visszahivatkozások a seo legfontosabb elemei közé tartoznak, ami valóban így van, hiszen lehet bármilyen jó egy tartalom, ha senki SEM „szavaz” rá tekintélyes hivatkozásokkal, akkor a Google-t SEM igazán érdekli majd.

 

Ha nagyon le szeretnénk egyszerűsíteni a dolgokat, akkor elég annyit mondanunk jó linkprofilnak két fő tulajdonsága van: tele van jó minőségű, erős tekintélyű visszahivatkozással, és kevés spam jellegű, gyenge visszalinket tartalmaz.

 

Azonban túlzás lenne azt állítani, hogy csak a visszahivatkozások alkotják egy webhely linkprofilját, és ezzel, hogy más linkek nem is számítanak a rangsorolásban. A visszahivatkozások csupán a linkprofil részei! Ez egy sokkal komplexebb téma, aminek a legfontosabb elemeit a következőkben szeretnénk ismertetni.

 

Egy jó linkprofil legfontosabb elemei

 

Márkás horgonyszöveg

Ha részletesebben is le szeretnéd bontani egy webhely rangsorolását érintő tényezőket, akkor a következőképpen néz ki a lista:

- A legfontosabb webhely-rangsorolási szempont: a linkprofil

-- A linkprofil legfontosabb tulajdonsága: a visszahivatkozások minősége

--- A visszahivatkozások minőségét befolyásoló legfontosabb tényező: a horgonyszöveg

---- A horgonyszövegek legfontosabb tulajdonsága: a változatosság

 

A változatosság kulcsa a márkás horgonyszövegek használata – a Google nagyra értékeli ezeket. Egy horgonyszöveg akkor számít márkásnak, ha a cég nevét is tartalmazza. Ha például van egy építészeti irodád, aminek a neve „Szép Otthon” akkor a márkás horgonyszövegben úgy nézne ki, hogy Szép Otthon, és erre kattintva a felhasználók webhelyed kezdőlapjára kerülnének át.

 

A márkás horgonyokat már kulcsszavakkal együtt, vagy „hígítva” (erről később) is lehet használni, például természetesen elhelyezve egy mondatban.

 

Egy minőségi linkprofil sok-sok ilyen márkás horgonyszöveget tartalmaz. Bizonyos esetekben akár az összes horgonyszöveg 20%-a is lehet a márka neve anélkül hogy, az ártana a webhely linkprofiljának.

 

Szemantikailag kapcsolódó horgonyszöveg

A változatosságban sokat segíthet az is, ha a horgonyszöveg szemantikailag is releváns. Bizonyára hallottál már arról, hogy a Google az úgynevezett szemantikai szempontok alapján is vizsgálja a webhelyek tartalmait, és még akkor is képes visszaadni releváns találatokat, ha az adott tartalomban nem is szerepel a keresett kulcsszó.

 

Ha például a megcélzott kulcsszavad a „kertészkedés”, akkor meglehet, hogy a Google az olyan felhasználóknak is megjeleníti majd, akik a „növénygondozás” szóra kerestek rá. Ha linkprofilodban olyan horgonyszövegek is szerepelnek, amelyek szemantikailag hasonló kulcsszavakat használnak, akkor az változatosabb profilt eredményez.

 

Hígított horgonyszöveg

Ahogy már fentebb említettük, vannak hígított horgonyszövegnek is – ezek a minőségi linkprofil fontos elemei.

 

Mióta a Google beindította a Penguin algoritmust, a túloptimalizált horgonyszövegek sokat árthatnak egy webhelynek, míg a hígított horgonyszövegek sokkal többet segíthetnek.

 

Hígítottnak számít egy horgonyszöveg, ha több szó is szerepel benne, amelyek közül némelyik releváns, míg a többi nem. Visszatérve az előző kertészeti példánkhoz, egy jól hígított horgonyszöveg így nézhet ki: „Érdekli a növénygondozás? Szakembereink cikkei között minden ehhez szükséges információt megtalál!” (a vastag, aláhúzott rész lehetne a link).

 

Ez egy egész mondatnyi félig releváns, hígított horgonyszöveg, és még csak egy márkanév sincs benne – mert nem kötelező, hogy minden horgony márkás legyen. Minél hígabb (de még releváns) a horgonyszöveg, annál jobb!

 

A hivatkozó webhely relevanciája

Ezt a koncepciót eredetileg a Teoma váltotta valósággá, amely ma már önállóan nem létezik ,mert az Ask.com része. A hivatkozó webhely relevanciája minden valamirevaló keresőmotor algoritmusa számára fontos szempont.

 

A koncepció végtelenül egyszerű: fontos, hogy a webhelyedre mutató hivatkozások olyan más webhelyekről érkezzenek, amelyek témájukban hasonlítanak saját webhelyedhez, tehát kapcsolódóak, relevánsak.

 

Ha például egy gasztronómiai webhely hivatkozik egy politikai blogra, akkor az a hivatkozás messze nem lesz olyan értékes, mintha egy másik főzéssel kapcsolatos webhelyre mutatna. Ezt igazán nem is érdemes mélyebben magyarázgatni.

 

A hivatkozás szövegkörnyezetének relevanciája

A relevancia nem csak webhelyszinten fontos – egy jó linkprofil olyan hivatkozásokból áll, amelyek horgonyszövegét releváns tartalmak vesznek körül. Nézzünk meg erre is egy példát.

 

Tegyük fel, hogy egy neves ingatlanokkal foglalkozó webhelyre felkerül egy cikk, amiben arról van szó, hogy hogyan érdemes kicsinosítani egy kertet tavasszal, és ebből a cikkből hivatkoznak is a webhelyedre. Igen ám, csak hogy a te webhelyed ingatlanmarketinggel foglalkozik, a link pedig éppen egy olyan bekezdésben szerepel, amiben a legszebb madáretetőkről van szó. Mivel a webhely első sorban ingatlan témákkal foglalkozik, ezért a hivatkozás segíti saját ingatlanmarketinges webhelyedet, de a link a madáretetők közé került, ami nem kifejezetten releváns céged tevékenységeihez.

 

Ezzel szemben, ha a cikk végig az ingatlanmarketingről szól, és a benne szereplő hivatkozás egy olyan bekezdésben van, ami a te cégedről beszél (és még márkás is), akkor az a hivatkozás kiváló minőségű lesz relevancia szempontjából.

 

Másodkézből kompromittált linkelő webhely

Nos, ez így elsőre meglehetősen összetettnek hangzik, de nézzük meg, hogy pontosan mit is jelent. Akkor beszélünk „másodkézből kompromittált linkelő webhelyről”, amikor egy rád hivatkozó webhely önmagában nem spam webhely, DE hivatkozik egy spam webhelyre, és spam hivatkozások is mutatnak rá.

 

Az algoritmus ezt úgy értelmezi, hogy az a hivatkozás, ami erről a webhelyről mutat sajátodra, egy „rossz környékről” érkezik. Ez csökkenti a hivatkozás értékét. Ha mindez nem lenne elég, a kompromittált webhelyre spam linkek is mutatnak, és ezek rossz hatása a linken keresztül a te webhelyedre is átszállhat, mint egy linkeken keresztül terjedő vírus.

 

A hivatkozások frissessége

Az idő múlásával a hivatkozások tekintélye csökkenni kezd. Ha egy nagy tekintélyű webhely hivatkozik rád, de a hivatkozás már vagy 10 éves, akkor ez a link kevésbé lesz értékes, mint egy újabb link egy kevésbé tekintélyes webhelyről.

 

Említések és együttes előfordulások

Szigorú értelemben véve az említések nem valódi hivatkozások, azonban még ha lazán is, de beletartoznak a linkprofilokba. Az említések, amiket gyakran cserélnek fel az „együttes előfordulás” kifejezéssel csupán azt jelentik, hogy egy webhely megemlít egy másik webhelyet anélkül, hogy konkrét hivatkozást is elhelyezne rá. Habár linkelés nem történt, bizonyos értéke így is van annak, hogy a webhely megemlítette a másikat.

 

Hasonlóan erősíti egy webhely hivatkozásait, ha egy nagy tekintélyű webhely említi meg őket. Például ha egy nagy tekintélyű webhely hivatkozik egy webhelyre, amelyik csak megemlíti a te webhelyedet, akkor ez az említés még értékesebbé válhat.

 

A hivatkozó webhely tekintélye

Ez senkinek nem újdonság, de említsük meg a biztonság kedvéért, és mert van valami a nofollow attribútummal kapcsolatban, amiről ritkán esik szó.

 

Amikor egy webhely hivatkozást kap egy nagy tekintélyű webhelytől, akkor az a link nagyon értékesnek számít. Ahhoz azonban, hogy a hivatkozás igazán hatékony legyen arra van szükség, hogy le legyen noffollow jelöléssel ellátva. A nofollow hivatkozásoknak is van némi értéke, de nem igazán tesznek semmit a linkprofil erősítése érdekében.

 

A Google a következőt állítja a nofollow hivatkozásokról hivatalos súgójában:

Általánosságban nem követjük őket. Vagyis a Google nem közvetít PageRank-értéket vagy horgonyszövegeket ezeken a linkeken keresztül. A nofollow attribútum használata lényegében azt eredményezi, hogy kihagyjuk a céllinkeket az internetet leképező átfogó képünkből.

 

Hogy egy hivatkozás nofollow attribútumú-e, azt a linkelő oldal forrásában ellenőrizheted, a hivatkozás címkéjében. a rel = nofollow azt jelenti, hogy a linket a Google nem fogja követni.

 

A hivatkozott oldal mélysége

Minél mélyebb oldalra mutat egy visszahivatkozás egy webhelyen, annál értékesebbnek számít a linkprofilban.

 

Általánosságban a legtöbb visszahivatkozás a kezdőlapodra mutat majd, hiszen ez webhelyed legfelső szerkezeti szintje, és a legtöbbeknek az a legegyszerűbb, ha csak ide linkelnek. Azonban ha rengeteg visszahivatkozás mutat a kezdőlapodra, az kevésbé hasznos, mintha ezek egyenlőbben el lennének osztva webhelyed mélyebb oldalai között.

 

Amikor (szerkezetileg) mélyebben elhelyezkedő oldalaid kapnak visszahivatkozásokat, akkor a webhely nagyobb része kapja meg a rájuk mutató linkek tekintélyét. Ezért van szükség jó tartalommarketingre – a tartalmak rendszerint a webhely mélyebb részein helyezkednek el, így a rájuk érkező visszahivatkozások értékesebbek.

 

A linkelt oldalak változatossága

Egy jó linkprofilban sok linkelt oldal szerepel, nem pedig csak a kezdőlap, és egy-két tartalom. Hivatkozások a blogra, bejegyzésekre, a „Rólunk”, „Elérhetőségek/Kapcsolat” oldalakra, és így tovább. Minél jobban megoszlanak a hivatkozások a webhely oldalai között, annál erősebb a linkprofil.

 

A fizetett hivatkozások csak ártanak

A fizetett linkek értéktelenségéről nem kell oldalakat írni – ami fizetett, az spam, és kész. Matt Cutts a következőképpen fogalmazott ebben a ">2014-es YouTube videóban:

„Az esetek túlnyomó többségében a dolgok hihetetlenül egyértelműek: az emberek pénzt egyszerűen fizetnek a hivatkozások PageRank-éért, és a PageRank átörökítéséért, hogy magasabb rangsorolást érjenek el. Az esetek 99%-ában teljesen egyértelmű, hogy ezek vásárolt, fizetett, eladott hivatkozások, és így tovább.”

 

Persze az algoritmus sem tökéletes, hiszen nem tudhatja, hogy meghívtad-e egy vacsorára a hivatkozó felet a linkért cserébe. Azonban ahogy azt Matt is megjegyezte (2014-ben, és azóta a rendszer csak okosabbá válhatott), az algoritmus az esetek többségében képes megállapítani, hogy vannak-e fizetett linkek webhelyed linkprofiljában, és ez garantáltan fájni fog majd.

 

Az oldalra mutató hivatkozások száma

Minél több visszahivatkozás mutat egy oldalra egy webhelyen, annál jobb. Fontos azonban megjegyezni, hogy ha egy bizonyos webhelytől kapsz több linket, az nem segít többet a linkek számával arányosan.

 

Amikor egy tekintélyes webhely egyszer linkel rád, az persze nagyon jó, de ha többször is megteszi azt, az a Google szemszögéből nem értékesebb (habár több helyen pillanthatják meg webhelyed hivatkozását a látogatók, ami azért mindenképpen előny, csak nem a linkprofil/seo szempontjából). Hasonlóképpen nem fog ártani, ha egy webhely „túl sokszor” hivatkozik a sajátodra.

 

Tehát sok visszahivatkozás kell, de ezek különböző webhelyekről kell, hogy érkezzenek.

 

Kerülni kell a cikkgyűjtő webhelyeket

Az igazán minőségi linkprofilok nem tartalmaznak cikkgyűjtő webhelyekről származó visszahivatkozásokat. Még Matt Cutts is beszámolt erről ">egy külön videóban.

 

Matt nem javasolja, a tartalmak feltöltését cikkgyűjtő oldalakra, mert az idők során egyre többen kezdtek el spam jellegű tartalmakat irkálni rájuk, és így az ide felkerülő tartalmak minősége csökkenni kezdett. A Google algoritmusa tehát figyelni kezdte az ilyen gyűjteményekből származó tartalmakat, és már kevesebb értéket ad nekik, mint korábban.

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések