Mi az a PageRank, és számít-e még a SEO-ban?

PageRank

A PageRank definíciója

A PageRank a Google egyik algoritmusa, amely a megszerzett visszahivatkozások mennyisége és minősége alapján állapítja meg egy weboldal minőségét. A PageRank szavazatokként kezeli ezeket a linkeket, ezért azok az oldalak, amelyek több jó minőségű visszahivatkozással rendelkeznek magasabb rangsorolást érhetnek el a keresőtalálatok között.

Egy oldal PageRank értékelését valaha bárki könnyedén ellenőrizhette a Google Toolbar segítségével. Ez az eszköz egy 0-10-es skálán jelezte az oldalak PageRank pontszámát, amelyen a 0 a leggyengébb, a 10 pedig a legtekintélyesebb oldalakat jelölte. A Google Toolbar manapság már nem érhető el, így az oldalak PageRank értéke sem tekinthető meg.

A PageRank azonban nem lineáris, hanem logaritmikus skálaként működik. Az algoritmus sok szakértő szerint 5-ös alapú logaritmust használ, ami azt jelenti, hogy egy oldal minden egyes feljebb lépéssel ötször fontosabbnak tekinthető, mint egy eggyel alacsonyabb PageRank értékű oldal.

Ha az algoritmus valóban ötös alapú, akkor egy PR4 (4-es PageRank értékű) oldal 25-ször fontosabb, mint egy PR2 oldal.

A SEO szakemberek azért foglalkoznak ennyit a PageRankkel, mert ez a mutató a hivatkozásokon keresztül más oldalakra is átszáll. Ha tehát egy tekintélyes, elismert oldal linkel a sajátodra, akkor ezzel a te tartalmad is tekintélyt nyer a Google szemében.

A PageRank tehát a visszahivatkozásokon keresztül segít magasabb rangsorolást szerezni a weboldalak számára. Ha egy oldalra sok más fontos oldal linkel, akkor minden bizonnyal ez a linkelt oldal is fontosnak tekinthető.

A PageRanket Larry Page és Sergey Brin szabadalmaztatták 1998 szeptember 1-én, három nappal később pedig megalapították a Google-t.

 

A PageRank működése

Amikor Page és Brin benyújtották a mutató első szabadalmát (amit 2006-ban a Google egy újra cserélt) és létrehozták a Google első algoritmusát, a PageRank fő elve az volt, hogy a webhelyek közötti hivatkozások a bizalom és tekintély jeleinek, tehát szavazatoknak tekinthetők.

Ez alapján minél több link mutat egy oldalra, annál megbízhatóbb, és annál magasabbra rangsorolható a találatok között.

Ahogy azonban az eredeti szabadalomban is megfogalmazták, a PageRank nem minden oldalról tekinti egyenértékűnek a linkeket, tehát nem csak azok mennyisége számít. A linkek nem szimpla szavazatok – a linkelő oldal tekintélye is fontos tényezőnek számít. Egy PR6 oldalról származó link tekintélyesebb, mint egy PR2 oldalon elhelyezett hivatkozás.

A PageRank tekintély oldalak közötti áramlását sok SEO szakember „linkértékként” emlegeti.

 

Habár Page és Brin „The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine” című tanulmányukban bővebben is kifejtik a PageRank kiszámítását, leegyszerűsítve a következőt kell elképzelni:

Tegyük fel, hogy A oldal linkel B oldalra. Ez esetben B oldal PageRank értéktét úgy kapjuk meg, hogy megszorozzuk A oldal PageRank értékét 0,85-tel, tehát a 85%-át vesszük figyelembe. Ez az úgynevezett csillapító faktor, ami az eredeti szabadalom szerint változhat, de általában 0,85-re állítják be.

Ha egy újonnan létrehozott oldalra egyetlen link sem mutat, akkor nem PR0 értékkel indul, hanem PR0,15-tel.

Azt, hogy egy oldal mennyi PageRank adhat át az is befolyásolja, hogy hány kifelé mutató hivatkozás szerepel rajta. Minél több link található egy oldalon, annál „hígabb” lesz a linkérték, amit ezek a linkek képesek továbbítani.

 

Számít még a PageRank évtizedekkel később?

Habár a Google Toolbar (illetve semmilyen más eszköz) már nem használható PageRank érték ellenőrzéséhez, a Google továbbra is használja ezt a mutatót az oldalak rangsorolásához.

Ezt 2017-ben Gary Illyes, a Google egyik munkatársa is megerősítette a Twitteren, majd 2020-ban John Mueller is, aki hozzátette, hogy a PageRank manapság csupán egyike a megannyi rangsorolási szempontnak, és másképpen működik, mint ahogy azt az első szabadalomban olvashattuk.

 

Milyen mutatóval helyettesíthető a PageRank?

A Google már régóta nem hozza nyilvánosságra az oldalak PageRank értékét.

Éppen ezért az idők során számos webhely hozott létre saját rendszert a webhelyek és oldalak minősítésére. A legnépszerűbb ezek közül a Moz „Domain Authority” pontszáma, ami azt igyekszik megjósolni, hogy mekkora tekintélyt adhatnak át az adott domainen elhelyezett linkek.

Hasonló mutató a Semrush „Authority Score” értéke, ami egy webhely rangsorolási potenciálját méri.

 

Fontos azonban észben tartani, hogy ezeknek a harmadik felektől származó minősítő rendszerek semmi közük a Google saját, hivatalos PageRank algoritmusához.

 

Hogyan javítható a PageRank?

A PageRank értékét részben a belső, de főleg a visszahivatkozások befolyásolják. A mellett, hogy rendbe teszed webhelyed belső hivatkozásait, egy linképítési stratégiára is szükséged lesz, amivel értékes linkeket szerezhetsz más webhelyektől.

Egy ilyen stratégia többféle módszert is magába foglalhat:

  • Kapcsolatfelvétel más szerzőkkel, akik kapcsolódó témákról írnak, és talán linkelnének saját tartalmaidra.
  • Hibás linkek építése, aminek lényege, hogy megkeresed a mások tartalmaiban elhelyezett hibás linkeket (amelyek elavult, vagy törölt tartalmakra mutatnak), és felajánlod helyettük saját tartalmaid hivatkozásait.

Vendégblogolással is szerezhetsz értékes visszahivatkozásokat. Ehhez tartalmakat kell írnod olyan webhelyekre, amelyek releváns témákkal foglalkoznak. A beküldött tartalmakban általában egy saját webhelyedre mutató linket is elhelyezhetsz.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések