A kulcsszó definíciója

kulcsszó

A kulcsszó definíciója

A kulcsszók azok a szavak és kifejezések, amelyek segítenek megállapítani, hogy miről szól egy tartalom. Ha egy weboldal összes tartalmát (szöveg, képek, videók stb.) csupán néhány szóval vagy kifejezéssel kellene összefoglalnod, akkor ezek lennének az adott oldal elsődleges („fő”) kulcsszói.

A kulcsszók továbbá azok a szavak és kifejezések, amelyeket a felhasználók a keresőmotorok segítségével rákeresnek, hogy releváns tartalmakat találjanak – ezeket „lekérdezésekként” is szokás emlegetni.

Tartalomkészítőként vagy SEO szakemberként azokat a kulcsszókat kell használnod weboldalaidon, amelyekre célközönséged tagjai is rákeresnek a Google és más keresőmotorok segítségével. Így növelheted az esélyét annak, hogy tartalmaidra releváns érdeklődésű felhasználók találjanak rá.

 

Mi az az elsődleges kulcsszó?

Az elsődleges kulcsszó vagy fő kulcsszó az a szó vagy kifejezés, amely köré egy tartalom felépül. Az elsődleges kulcsszó lényegében az oldal témáját árulja el, és a kulcsszókutatás alapját is képezi (erről lejjebb bővebben).

 

Miért fontosak a kulcsszók?

A kulcsszók azért fontosak, mert kapcsolatot képeznek a felhasználók igényei (keresései) és az általad kínál tartalmak között (amelyek ezeket az igényeket hivatottak kielégíteni).

Online marketingesként az egyik fő feladatod az, hogy releváns organikus forgalmat szerezz a keresőmotorok találati oldalairól. Az általad megcélzott (tartalmakban használt) kulcsszók határozzák majd meg, hogy milyen keresésekre jelennek meg tartalmaid, és milyen felhasználók találnak rá ezekre.

Egyes kulcsszók többértelműek lehetnek, ezért nem mindegy, hogy pontosan milyen kifejezéseket célzol meg tartalmaidban.

A kulcsszók épp annyira jellemzik célközönségedet mint saját tartalmaidat, hiszen előfordulhat, hogy másképp fogalmazod meg azt, amit kínálsz, mint ahogyan az emberek rákeresnek kínálatodra. Ha olyan tartalmakat szeretnél készíteni, amelyek jól rangsorolnak és releváns forgalmat vonzanak webhelyedre, akkor ismerned kell ideális ügyfeleid gondolkodásmódját – pontosabban, hogy mikre keresnek rá, és milyen kifejezéseket használnak ezekhez a keresésekhez.

Ehhez kulcsszókutatásra lesz szükséged.

 

Mi az a kulcsszókutatás?

A kulcsszókutatás célja kideríteni, hogy ideális ügyfeleid milyen kulcsszókat használnak, amikor az általad is kínált termékekre, illetve szolgáltatásokra keresnek rá az interneten.  Kulcsszókutatás nélkül legfeljebb csak találgathatsz majd, hogy az emberek milyen kifejezésekkel keresnek, erre pedig nem lehet stabil kulcsszóstratégiát építeni.

A releváns kulcsszavak felkutatásához különböző online eszközöket, kérdőíveket, és akár személyes interjúkat is alkalmazhatsz. Íme néhány hasznos tipp:

  • A kulcsszókutatás segít megismerni ideális ügyfeleid gondolkodását és nyelvezetét – ezt a tudást nem csak a kulcsszók elhelyezésekor hasznosíthatod, hanem az online marketing más területein (email marketing, közösségi média stb.) is
  • Igyekezz a megcélozni kívánt keresőszándék alapján kiválasztani kulcsszóidat
  • Végezz rendszeresen kulcsszókutatást a legújabb kifejezések felfedezése érdekében

 

Mik azok a long-tail kulcsszók?

A long-tail kulcsszók olyan, általában három vagy több szóból álló kifejezések, amelyekre ritkábban, de határozottabb szándékkal keresnek rá a felhasználók.

A kulcsszókat az alapján is szokás csoportosítani, hogy mennyire hosszúak, és ez által, hogy mennyire általános vagy precíz célzásúak. A rövid, általánosabb kulcsszókat például „head” kulcsszókként szokás emlegetni.

A kulcsszók tanulmányozása során bizonyára csábítónak tűnnek majd azok a szavak, amelyek magas keresési aránnyal rendelkeznek (azaz sokan keresnek rájuk). Ezekkel az általános „head” kulcsszókkal a baj, hogy rengeteg tartalom is rangsorolhat rájuk, ezért rendkívül erős verseny jellemzi őket. Az „autó” vagy „ingatlan” szavakra például szinte lehetetlen az első találatok között rangsorolni, de talán még az első találati oldalra sem fogsz tudni bekerülni.

Az erős verseny mellett az ilyen közönséges szavak túl általánosak is. Ha valaki az „autó” szóra keres rá, akkor lehetetlen eldönteni, hogy pontosan mit szeretne találni – autót vásárolna, az autók működésére kíváncsi, netalán autós képeket keres stb.

A long-tail kulcsszók ezzel szemben sokkal konkrétabb, határozottabb szándékra utalnak. Ilyen például az „új autó vásárlása Szeged környékén”. Az ilyen kifejezésekre jóval kevesebb webhely pályázik, mint az „autó” szóra, ezért sokkal egyszerűbb jól rangsorolni rá.

 

A kulcsszók használata SEO-ban

Van néhány fontos tudnivaló a kulcsszókkal kapcsolatban, amelyeket érdemes lesz észben tartanod, ha a legtöbbet szeretnéd kihozni összegyűjtött kifejezéseidből.

Webhelyed minden fontosabb oldalán egyedi kulcsszókat kell elhelyezned azokon a részeken, amelyek alapján a felhasználók és/vagy keresőmotorok megpróbálják majd megállapítani, hogy miről is szól tartalmad. A kulcsszók segítenek majd meggyőződniük arról, hogy azt kínálod nekik, amit keresnek.

A kulcsszókat első sorban használnod kell:

Az oldal URL-jében

Az oldal URL-je az az útvonal webhelyeden, ami a keresőtalálatban is megjelenik a felhasználóknak. Egy jó URL rövid, olvasható és tartalmazza az oldal elsődleges kulcsszóját. Érdemes már a webhely kialakításakor egy olyan URL szerkezetet választani, ami a későbbiekben megkönnyíti a URL-ek optimalizálását.

 

A title tagben

A title tag vagy meta title tag az a szöveg, ami egy kék, kattintható linkként jelenik meg a keresőtalálatok között. Ez az oldal tartalmának címe, ami első sorban embereknek szól, de a keresőmotorokra is optimalizálnod kell. Mivel title tag az első dolog, amit a felhasználók meglátnak egy találatban, nagyon fontos, hogy kattintásra ösztönözd vele őket.

A legnehezebb feladat itt az, hogy elkerüld a „klikkcsalit”. Ezek azok a címek, amelyeket szándékosan határozatlanul fogalmaznak meg, hogy a felhasználónak muszáj legyen rákattintani a találatra, ha tudni akarja, hogy miről van szó. Ne titkold az oldal célját a felhasználók elől!

 

A meta leírásban

Akárcsak a meta title, a meta leírás is közvetlenül kell kapcsolódjon az oldal tartalmához. Ez az a néhány soros szöveg, ami a cím alatt jelenik meg a találatokban. A meta leírás szerepe röviden összegezni az oldal tartalmát, és kattintásra ösztönözni a felhasználót. Egyes esetekben a Google más szöveget jelenít majd meg az oldalról az általad megadott leírás helyett, ha úgy véli, hogy az a szövegrészlet jobban kapcsolódik a felhasználó kereséséhez.

 

Az oldal címsoraiban (H1, H2)

Minden oldalon egyetlen egy H1 címsor szerepeljen, aminek tartalmaznia kell fő kulcsszódat. Ez az oldal címe, ezért nem ajánlott többször is használni a tartalomban.

A H2 címkékkel alcímekre osztható a tartalom, és ezekben is ajánlott elhelyezni a legfontosabb kulcsszókat, ahol ezek indokoltak.

 

A szöveges tartalomban

Az oldal szöveges tartalmában természetesen kell elhelyezned a megcélozni kívánt kulcsszókat. Nem elég csak olyan sűrűn ismételgetni őket, amilyen sűrűn csak lehetséges. Első sorban arra törekedj, hogy a szöveg érthető és könnyedén olvasható legyen a látogatók számára.

A minőségi, releváns, pontos, egyedi, értékes szöveges tartalmak elkészítése a SEO leghosszadalmasabb feladata, de tartalmak nélkül nem lesz mit optimalizálnod kulcsszóiddal, ezért megéri velük foglalkozni.

 

A képek alt attribútumaiban

A képek alt szövegéről sokan megfeledkeznek a kulcsszók használatakor, pedig mind a SEO, mind pedig az akadálymentesség szempontjából nagyon fontos. A kulcsszókkal ellátott képek a Google és más keresőmotorok képes találatai között is megjelenhetnek.

 

Megjegyzés: Habár az URL-en kívül az összes elem utólag is optimalizálható (azaz később is elhelyezheted bennük a kívánt kulcsszókat), érdemes rögtön egy olyan verziót publikálni, amelynek minden eleme tartalmazza a megfelelő kifejezéseket.

 

Egy kulcsszóalapú tartalomstratégia összeállítása

Habár általában lesz egy kulcsszód, ami köré valamilyen tartalmat építesz majd fel, előfordulhat az is, hogy egy már korábban megírt tartalmat szeretnél optimalizálni. Ilyenkor el kell gondolkodnod rajta, hogy milyen kulcsszók passzolnának hozzá.

Ehhez egy tartalom-kulcsszó térképet kell létrehoznod, amellyel egyrészt egy jól átlátható helyen gyűjtheted össze meglévő tartalmaidat, másrészt azonosíthatod azok hiányosságait.

Mivel webhelyed minden oldala leírható valamilyen kulcsszókkal, ezeket a kifejezéseket egy stratégia összeállítására is használhatod. A legegyszerűbb módszer létrehozni egy táblázatot (ez lesz az a bizonyos tartalom-kulcsszó térkép), és feljegyezni benne minden fontosabb oldalt (pl. a blogcikkeket) és azok elsődleges kulcsszóit. Ez után a saját igényeid szerint alakíthatod ezt a táblázatot – pl. feltüntetheted benne a kulcsszók keresési arányát, az organikus forgalmat és minden egyéb, számodra fontos mutatót is.

Ideális esetben webhelyed minden fontosabb oldala egy egyedi kulcsszót céloz majd meg. A főoldal például egy nagyon általános ipari kifejezés köré épül fel, míg a kategóriaoldalakra és blogcikkekbe már sokkal konkrétabb, gyakran long-tail kifejezések kerülnek majd.

 

Hogyan fedezhetek fel népszerű kulcsszókat?

A népszerű kulcsszók felfedezéséhez megnézheted, hogy versenytársaid milyen kifejezéseket céloznak meg saját tartalmaikban. E mellett különféle eszközök segítségével azt is kiderítheted, hogy milyen kifejezéseket használnak ügyfeleid a kereséseikhez.

A legtöbb kulcsszókutató eszköznek meg kell adnod legalább egy alap kulcsszót, amely alapján további javaslatokat sorolnak fel. Ezek között rövidebb és hosszabb kifejezések is szerepelnek majd, illetve jobb esetben a keresési arány („search volume”) és a kulcsszóra jellemző verseny látható lesz.

Ne feledd, hogy a népszerű kulcsszókra nehezebb jól rangsorolni, mert sokan pályáznak rájuk.

 

Mi az a kulcsszóstratégia?

A kulcsszóstratégia az a terv, amelyet a kulcsszókutatás során összegyűjtött kifejezésekből állítasz össze. Ez a stratégia magába foglalja, hogy mely kulcsszókat mely oldalakon szeretnéd használni, és milyen formában. A kulcsszóstratégia az átfogó SEO stratégia része.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések