Mi az a horgonyszöveg (és mi köze a SEO-hoz)?

horgonyszöveg

A horgonyszöveg definíciója

A horgonyszöveg egy hivatkozás kattintható része. A horgonyszöveg általában más stílust kap egy webhelyen, mint a sima szövegek (gyakran kék, aláhúzott), ezzel jelezve a felhasználónak, hogy rákattinthat.

A beszédes horgonyszövegek mind a felhasználói élmény, mind pedig a SEO szemszögéből hasznosak, mert a látogatóknak és a keresőmotoroknak is segítenek megérteni, hogy milyen forrásokra mutatnak a linkek.

Ha például valaki egy karácsonyi receptekről szóló cikkre szeretne hivatkozni, akkor a „karácsonyi receptek” sokkal jobb horgonyszöveg, mint a „kattints ide”.

 

Miért fontos a horgonyszöveg?

A releváns, beszédes horgonyszövegek segíthetnek jobb rangsorolást elérni egy webhely számára, ráadásul a felhasználói élményt is javítják.

A felhasználók és a keresőmotorok is a horgonyszöveg alapján állapítják meg, hogy milyen oldal rejtőzik a linkek mögött. A releváns horgonyszövegek tehát segítenek a Google-nak megismerni webhelyed szerkezetét, és az oldalak közötti kapcsolatokat.

Amikor saját tartalmaidat szerkeszted, akkor te szabhatod meg, hogy milyen linkhez milyen horgonyszövegek tartozzanak. Ha csak teheted, kerüld az olyan általános, semmitmondó horgonyszövegeket, mint a „kattints ide” és hasonlók.

 

A horgonyszövegek típusai

Márkás horgonyszöveg

Ez az, amikor egy márka nevét használod horgonyszövegként (a sajátodét vagy másét), további szavak nélkül. A márkás horgonyszövegeket általában források megjelölésekor vagy webhelyekre mutató közvetlen hivatkozások elhelyezésekor szokás alkalmazni.

  • Online marketing problémáid megoldásában a Marketing Professzorok nyújthatnak segítséget
  • A Seoinfo mindig érdekes keresőoptimalizálással kapcsolatos híreket kínál

 

Márkanév kulcsszóval

Ez a horgonyszöveg egy márka nevét (vagy márkás kifejezést) illetve egy kulcsszót vagy valamilyen extra információt tartamaz, ami segít kontextusba helyezni a linket.

 

Pontos egyezésű horgonyszöveg

A pontos egyezésű horgonyszöveg pontosan a hivatkozott oldalon megcélzott kulcsszót tartalmazza. Egy pizza recepteket felsoroló weboldal pontos egyezésű horgonyszövege a „pizza receptek” lenne.

Fontos észben tartani, hogy a Google nem nézi jó szemmel, ha egy weboldalon túl sok pontos egyezésű hivatkozást helyezel el. Ha például túl sokszor használod a „pizza receptek” kifejezést, akkor a Google-nak nehezebb lesz azonosítani az oldal szerkezetét, ami rossz hastással lehet a rangsorolásra.

 

Részleges egyezésű kulcsszók

A részleges egyezésű horgonyszövegben a hivatkozott oldal által megcélzott kulcsszó valamilyen variációja szerepel. Ez azt jelenti, hogy a megcélzott kulcsszó részben vagy egészben benne van a horgonyszövegben, valamilyen egyéb szó vagy kifejezés társaságában.

 

Kapcsolódó kulcsszók

A „kapcsolódó kulcsszó” horgonyszöveg hasonló a részleges egyezésűhöz, de nem tartalmazza a fő kulcsszót. Hasznos, ha szeretnél kontextust kínálni egy hivatkozott weboldalhoz a nélkül, hogy túl gyakran ismételgetnéd annak megcélzott kulcsszóját.

  • Így állíts össze egy hatékony marketingstratégiát (a „marketing terv” a fő kulcsszó, amihez szorosan kapcsolódik a marketingstratégia)
  • Miért olyan fontosak a visszahivatkozások az online marketingben? (a bejegyzés a linképítéssel foglalkozik, aminek szerves részét képezik a visszahivatkozások)

 

Csupasz link

Akkor beszélünk „csupasz” linkekről, amikor a link saját maga horgonyszövege.

 

Közönséges horgonyszövegek

A közönséges horgonyszövegek nem tartalmaznak beszédes kulcsszókat vagy bármilyen egyéb jelet, ami a linkelt tartalomról árulkodna.

A közönséges horgonyszövegeket csak ritkán ajánlott használni, mert spamnek tűnhetnek. Mindemellett sem a felhasználók, sem pedig a keresőmotorok számára nem hasznosak, hiszen nem árulnak el semmit a linkek tartalmáról.

 

Képek

Amikor egy képet állítasz be hivatkozásként, akkor az alt szöveg válik a horgonyszöveggé. Így, ha a kép valami miatt nem jelenik meg, a horgonyszöveg továbbra is látható és kattintható marad.

Erre persze nem kell külön odafigyelned, ha egyébként követed a kép SEO javasolt taktikáit, és releváns, beszédes alt szövegeket állítasz be képeidhez.

Az alt szövegek általában hosszabbak, mint a hagyományos horgonyszövegek, mert le kell írniuk, hogy mi látható a képen, illetve (bizonyos esetekben), hogy hogyan kapcsolódik a kép a tartalomhoz.

 

A horgonyszöveg keresőoptimalizálása

Szóval hogyan hozhatod ki a legtöbbet horgonyszövegeidből, ha a SEO-ról van szó? A jól optimalizált horgonyszövegek általában rövidek, kapcsolódnak a hivatkozott tartalomhoz, és nincsenek telehalmozva kulcsszókkal.

Íme néhány hasznos tipp a legjobb horgonyszövegek kiválasztásához:

 

Használj releváns kifejezéseket

A releváns horgonyszövegek segítenek a Google-nak átlátni webhelyed szerkezetét. Papíron ez magasabb rangsoroláshoz vezethet.

A releváns horgonyszövegek olvasóid számára is természetesebben hatnak, tehát nagyobb az esélye, hogy rákattintsanak. Mint az már elhangzott, a keresőmotorok és a felhasználók is a horgonyszöveg alapján állapítják meg, hogy milyen tartalom állhat egy link mögött. Fontos tehát, hogy természetes hatású szavakat válassz horgonyszövegeidhez.

Ügyelned kell azonban az egyensúlyra a releváns kulcsszók használata és azok mennyisége között.

 

Ne optimalizáld túl horgonyszövegeidet

Habár a horgonyszövegek bármilyen hosszúak lehetnek, általánosságban érdemes rövidre és tömörre fogni őket. A javasolt terjedelem legfeljebb 5 szó.

Ne feledd, hogy a Google nem szereti, ha egy oldal túl sok pontos egyezésű horgonyszöveget tartalmaz. A természetesebb eredmények érdekében alkalmazz többet is a fent felsorolt típusok közül (persze csak azokat, amelyeknek van értelme az adott kontextusban).

A horgonyszövegek megírásakor tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:

  • Hogyan tudnám a legtömörebben és legbeszédesebben összefoglalni a linkelt oldalt?
  • Azt kínálja a linkelt oldal tartalma, amire a felhasználók ezt a horgonyszöveget olvasva számítanak?

A Google a következő példával demonstrálja a túloptimalizálást és kulcsszóhalmozást:

Számos eljegyzési gyűrű található a piacon. Ha esküvőt tervez, akkor a legjobb gyűrűt kell kiválasztania. Vásárolnia kell továbbá esküvői csokrot és esküvői ruhát.

Ha a vastagon szedett kifejezések mind valamilyen kapcsolódó témára linkelnek, akkor ez spamszerűnek tűnhet a felhasználók és a keresőmotorok szemében is.

A helyett, hogy a linkek köré építenéd fel tartalmaidat, próbálj értékes információkat kínálni olvasóidnak, és utólag helyezz el hivatkozásokat a szövegben, ahol ez indokolt. Ha első sorban közönségednek fogalmazod meg a szöveges tartalmakat, akkor természetesen adják majd magukat bennük a linkelési lehetőségek.

 

Ügyelj szövegkörnyezetre

A horgonyszöveg közelében olvasható szöveg a felhasználók és keresőmotorok számára is segít kontextusba helyezni a linkelt tartalmat.

A Google manapság képes felismerni a természetes nyelvhasználatot – ezért, ha magas pozíciókban szeretnél rangsorolni a találatok között, akkor úgy kell fogalmaznod, ahogy az emberek általában beszélnek az adott témáról.

Ezért fontos tehát odafigyelned a horgonyszöveg környezetére.

Gondolj csak bele, hogy mi történik, amikor találkozol egy kattintható linkkel egy szövegben. Nem csak a horgonyszöveget olvasod el, hanem a körülötte látható szavakat is – legalább az egész mondatot, amiben a link szerepel, de talán az egész bekezdést is.

Így tesz a Google is, amikor tartalmadat elemzi.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések