Így erősítheti márkatudatosságodat a tartalommarketing
Miért fontos a márkatudatosság?
A márkatudatosság azt jelenti, hogy az emberek mennyire ismerik a márkádat, cégedet, illetve annak marketingüzeneteit. Messze nem csak arról van szó, hogy az emberek felismerik-e a logódat – a márkatudatossághoz hozzá tartozik az is, hogy célközönséged tisztában van-e azzal, hogy márkád mit jelképez.
Minél könnyebben felismerhető, és minél megbízhatóbb egy márka az emberek szemében, annál valószínűbb, hogy azt a márkát választják majd vásárláskor. Ha az emberek ismerik a márkádat, akkor azzal megerősítheted a pozíciódat az adott iparban is.
Hogyan befolyásolja a márkatudatosságot a tartalommarketing?
A jó tartalmak segítenek bemutatni az ügyfeleknek, hogy miről is szól pontosan márkád, és hogy milyen értékeket képvisel.
A márkatudatosság nem csak azt jelenti, hogy valaki hallott-e már márkádról, hanem hogy tudják-e az emberek, hogy mik azok a dolgok, amelyek egyedivé teszik márkádat. Ehhez természetesen be kell mutatnod azokat a dolgokat, amelyek elkülönítik márkádat a versenytársaktól.
Hogyan erősítsd meg márkatudatosságodat tartalommarketinggel?
A márkatudatosságot fellendíteni nem kis munka, de az alábbi lépésekből megtudhatod, hogy hogyan építheted bele ezt a feladatot tartalomstratégiádba!
1. Ismerkedj meg közönségeddel
Mindenekelőtt tudnod kell, hogy kiket szeretnél megcélozni stratégiáddal. Ők azok az emberek, akikkel kapcsolatot kell teremtened tartalmaid segítségével, így értelemszerűen nekik kell, hogy szóljanak ezek a tartalmak. Ehhez a következő kérdéseket kell feltenned (és megválaszolnod) magadnak:
Kik alkotják közönségedet?
Közönséged márkatudatossági küldetésed legfontosabb elemét képezi. A közönség az, aki vágyik kínálatodra, vagy konkrét szüksége van arra, így közönség nélkül nem lesz kit elérned, és nem tudod majd erősíteni márkatudatosságodat. Éppen ezért fel kell tenned magadnak a kérdést, hogy kik is alkotják ezt a közönséged.
Fontold meg hogy milyen demográfiai csoportról van szó (kor, nem, stb.), hogy milyen szükségleteik, félelmeik, vágyaik lehetnek, illetve hogy mik iránt érdeklődhetnek, és milyen értékrend szerint gondolkodnak.
Milyen online szokásaik vannak?
Fontos az is, hogy milyen online szokásai vannak közönségednek, például hogy hol töltik idejüket az interneten. Ezt legegyszerűbben úgy teheted meg, hogy ellenőrzöd, mely oldalaid/cikkeid a legfelkapottabbak jelenleg webhelyeden. Így tudni fogod, hogy mely tartalmakból érdemes többet készítened (és melyekből kevesebbet).
A cél az, hogy kielégítsd közönséged szükségleteit és vágyait webhelyeden, és ezzel megerősítsd a köztük és márkád közötti kapcsolatot. Ha tudod, hogy mire van szükségük, akkor tudni fogod, hogy mivel csalogasd vissza őket rendszeresen webhelyedre.
2. Állítsd össze tartalomstratégiádat
Ha tudod, hogy kiknek és milyen tartalmakat kell készítened, akkor szükséged lesz egy stratégiára, aminek a keretei között ezt rendszerezetten megvalósíthatod.
Koncentrálj márkád történetére
Ha létezik egyetlen téma, aminek minden cég tartalomstratégiájában ott a helye, akkor az az adott cég története. Ez a történet azzal népszerűsíti márkádat, hogy bemutatja honnan indult céged, hogy lett sikeres, hogy milyen értékeket képvisel, illetve hogy a mi a célja.
A márkatörténet minden márkatudatosságra összpontosító tartalomstratégia szerves része, ugyanis egy tiszta, egyértelmű képet festhetsz vele arról, hogy pontosan miről is szól céged.
Mindez segít abban, hogy egy sokkal személyesebb, közvetlenebb szinten teremts kapcsolatot célközönségeddel, ami túlmutat kínálatodon.
Válassz tartalomtípusokat
A következő lépés kiválasztani, hogy milyen tartalomtípusokkal szeretnéd terjeszteni a márkatudatosságot a célközönség köreiben és azon túl is (elvégre megosztások is léteznek, és nem minden tartalmat osztanak az emberek egyenlő arányban).
- Weboldalak: Amikor valaki szeretne többet megtudni egy márkáról, vagy cégről, akkor minden bizonnyal a webhely „Rólunk” (vagy hasonló megnevezésű) oldalán néz majd szét. Itt érdemes szót ejteni a vállalati kultúrátokról, az értékekről, amiket képviseltek, és küldetésetek céljáról is.
- Blogbejegyzések: A blogbejegyzések nagyszerű eszközök arra, hogy webhelyedre érdeklődő forgalmat vonzz – többek között itt ér össze a tartalommarketing és a keresőoptimalizálás. Azzal, hogy egy gazdag, részletes tudásbázist alakítasz ki blogbejegyzések formájában, egy elismert, hiteles információforrássá válsz majd a látogatók szemében, akik rendszeresen térnek vissza bejegyzéseidhez, és osztják meg azokat.
- Letölthető útmutatók: Az emberek szeretik az ingyenes dolgokat – többek között az ingyenes információkat is! Készíts olyan részletes, nagy terjedelmű útmutatókat, amelyek közönséged számára releváns információkat tartalmaznak egy adott témáról. Ahogy ezeket az emberek megosztják, és másoknak is ajánlják, márkatudatosságod szárnyra kap majd.
- Videók: A videók az elmúlt évek során igen felkapottak lettek, és tökéletesen alkalmasak arra is, hogy elmeséld velük márkád történetét. Ezen kívül videóiddal bepillantást nyújthatsz célközönségednek a színfalak mögé, amitől úgy érezhetik, hogy ők is a „vállalati család” tagjai.
- Infografikák: Az infografikák lehetővé teszik, hogy a száraz, unalmas adatokat egy vizuális, sokkal emészthetőbb formában illusztráld az érdeklődőknek. Egy jó infografikát rengetegen megosztanak majd, ezzel is megerősítve márkatudatosságodat.
Legyen egy ütemterved
Egy ütemterv segít, hogy stratégiád ne térjen le a kiszemelt pályáról. E nélkül a stratégia csupán egy térkép, amiről az összes jelölés hiányzik.
Ki kell találnod, hogy milyen sűrűn szeretnél tartalmakat publikálni, és kötnöd kell magad ehhez az ütemtervhez! Fontos, hogy a publikációk rendszeresek legyenek, mind olyan értelemben, hogy milyen sűrűn jelennek meg, mind pedig abban, hogy milyen stílusúak, hangvitelűek.
3. Népszerűsítsd márkádat céged blogján keresztül
Egy céges blognak számtalan előnye van, ezért ha még nem indítottál egyet céged webhelyén, akkor erősen javasoljuk, hogy ez legyen a következő lépésed. Egy márkás blog segít, hogy márkádnak saját hangja legyen az iparágban, amit képvisel, ráadásul nagyszerű eszköze lehet a márkatudatosság fellendítésének is.
Íme néhány tipp ahhoz, hogy hogyan építsd fel márkád blogját.
Publikálj új, egyedi tartalmakat
Az emberek mindig új információk után kutatnak, ezért ha ugyan arról írsz, amiről versenytársaid is, akkor nagyon nehéz lesz kitűnnöd a tömegből. Ahhoz tehát, hogy lehetséges ügyfeleid egyedi cégként tekintsenek rád, egyedi tartalmakat is kell kínálnod nekik.
Persze ez manapság nehezebb, mint valaha, hiszen szó szerint bárkinek lehet blogja, de a befektetett idő és erőfeszítések garantáltan megtérülnek majd, ha veszed a fáradtságot, hogy valami egyedit alkoss.
Egy lehetőség például fogni egy olyan témát, amiről sokan beszéltek már korábban, apró darabokra szedni azt, és részletesen bemutatni ezeket a darabkákat egy-egy terjedelmesebb cikk formájában. Próbálj más irányból megközelíteni dolgokat – nem kell újra feltalálni a kereket!
Azzal, hogy más perspektívából tekintesz a témákra, márkádat hiteles, innovatív fényben tüntetheted fel a közönség előtt. Ha tartalmaidnak nem sikerül így beállítania márkádat, akkor azzal márkatudatosságodat sem erősíted majd meg.
Rendkívül fontos odafigyelned arra is, hogy az információk, amiket megosztasz pontosak legyenek, elvégre márkád szakértelmét reprezentálják, és sokat árthatnak hitelességednek (és ezzel a célközönség márkádba vetett bizalmának), ha kiderül róluk, hogy nem fedik a valóságot.
Válassz olyan témákat, amik érdeklik célközönségedet
Amikor eljutsz oda, hogy témákat válassz blogodhoz, mindenképpen koncentrálj az olyan dolgokra, amik iránt célközönséged érdeklődik. Ha például gyakran felmerül egy bizonyos kérdés a blogbejegyzések hozzászólásai között, akkor lehet, hogy érdemes lenne egy cikket írni belőle ahelyett, hogy mindig megválaszolgatnád. Ezzel egyrészt kedveskedhetsz közönségednek, másrészt egy újabb lehetőséget kapsz arra, hogy bizonyítsd szakértelmedet (pontosabban márkád szakértelmét) az adott területen.
Ezen kívül olyan témákról is írhatsz, amelyek betekintést nyújtanak célközönséged számára céged működésébe. Például egy bejegyzést arról, hogy hogyan sikerült felülkerekednetek egy problémán, és hogy mit tanultatok belőle.
Nézd meg, hogy miről posztolnak versenytársaid
Érdemes a szomszédságban is szétnézni, hogy kiterítsd, milyen bejegyzéseket posztolnak a konkurens cégek (ezt egyébként ugyan úgy érdemes megtenni közösségi bejegyzések, videók, és más tartalmak terén is). Egy kis kutatással láthatod azokat a bejegyzéseket, amelyek népszerűbbek, és jól teljesítenek, ami adhat néhány ötletet arra, hogy mit érdemes kipróbálnod neked is.
Félreértés ne essék, mindez csak ötletmerítés – semmiképpen ne másold le mások munkáját, ugyanis ez egyrészt nem etikus, másrészt egyáltalán nem fogsz kitűnni vele a tömegből.
4. Vedd ki a részed a közösségi aktivitásból
Az ügyfelek szívesebben vásárolnak az olyan márkáktól, amelyek hasonló értékrendet képviselnek, mint ők, és amelyek rendszeresen viszonozzák követőik aktivitását. Ha a márkád köré gyűlő közösség aktív tagja vagy, akkor ez rengeteget segíthet tartalommarketing stratégiádon.
Különféle formátumokban szemléltetheted, hogy aktívan kiveszed a részed a közösségi ügyekből:
Fényképekkel
Ha szeretnéd összekötni közösségi részvételedet tartalomstratégiádhoz, akkor ezt többek között fényképekkel is megteheted. Ha például céged részt vett egy jótékonysági gyűjtésen vagy más közösségi eseményen, akkor az erről készült képeket webhelyeden (blogodon) és a közösségi oldalakon is megoszthatod.
Videókkal
A fentiek vonatkoznak a videókra is – mind a videós, mind a képes bejegyzésekkel nagyszerűen szemléltetheted, hogy hogyan veszi ki részét céged a közösségi eseményekből, vagy akár azt, hogy hogyan telik egy átlagos (vagy rendhagyó) nap a színfalak mögött.
5. Küldj emailes hírleveleket
A rendszeres emailküldéssel biztosíthatod, hogy célközönséged ne feledkezzen meg márkád nevéről. Ezekben az emailekben értesítheted őket a legújabb céggel kapcsolatos hírekről, újdonságokról, megoszthatsz velük exkluzív tippeket, és persze termérdek tartalmat is válogatott cikkek, videók, és letölthető dokumentumok formájában.
Íme néhány tipp arról, hogy hogyan intézd mindezt:
Linkeld legújabb tartalmaidat
Ezzel biztosíthatod, hogy közönséged ne maradjon le bejegyzéseidről, elvégre a minőségi tartalmakba sok időt fektettél bele (remélhetőleg), és kár lenne érte, ha csak néhány embert érne el. Akár blogodon, akár webhelyeden, akár egy közösségi platformon jelentek meg új tartalmaid, gyűjtsd össze ezeket egy hetente, vagy kéthetente jelentkező hírlevélben.
Tudasd közönségeddel, hogy szívesen beszélnél velük
Lehetséges ügyfeleidet mindig egy barátságos, személyes, és biztató stílussal kezeld. Ha sikerül elérned, hogy közönséged tagjai szívesen elegyedjenek beszélgetésbe veled, akkor sokkal valószínűbb, hogy válaszolnak majd emailjeidre, vagy hogy ügyfeleiddé válnak.
Biztasd őket arra, hogy közvetlenül válaszoljanak emailjeidre kérdéseikkel, észrevételeikkel, és problémáikkal – ezzel megmutathatod nekik, hogy igenis érdekel mindaz, amit mondani akarnak, és hogy szívesen beszélgetnél velük.
6. Népszerűsítsd tartalmad a közösségi médián
Az olyan közösségi platformok, mint a Facebook, vagy a Twitter kiválóan alkalmasak arra, hogy tartalmaidat egy nagyobb közönség elé is eljuttasd. Ezeken a hálózatokon a felhasználók egy-két kattintással értékelhetik bejegyzéseidet (tartalmaidat), és megoszthatják azokat ismerőseikkel, ezzel is bővítve márkatudatosságodat.
A közösségi médiára posztolt tartalmak nem csak megosztásokon keresztül érhetnek el nagyobb közönséget – valahányszor egy felhasználó hozzászól egy poszthoz, az megjelenik ismerősei hírfolyamában is. A hozzászólások egyébként mind lehetőségek arra, hogy beszélgetésbe elegyedj néhány érdeklődő felhasználóval, akik között minden bizonnyal sok leendő ügyfél is ott rejtőzködik.
7. Kövesd nyomon eredményeidet
Ha nem követed nyomon, hogy törekvéseid mennyire eredményesek, akkor nem fogod tudni, hogy megérte-e beléjük fektetni azt a rengeteg időt és erőfeszítést. Az eredmények követése minden marketingtevékenység alapvető elemét képezi, mert segít rávilágítani az esetleges hiányosságokra és lehetőségekre is (hogy mivel érdemes foglalkozni, és mivel nem).
A Google Analytics rengeteget segíthet ebben – mert többek között megmutatja, hogy mely tartalmaidra milyen csatornákból hányan érkeznek, hogy mennyi időt töltenek megtekintésükkel az emberek, és hogy átlépnek-e onnan más oldalakra webhelyeden/blogodon, vagy sem.